1. במה
  2. כתבות

אור עולה בערב: איך יעצב אבי-יונה בואנו את התאורה לאופרה נבוקו

הוא עבד עם פינק פלויד, רוג'ר ווטרס ועובד קבוע עם תיאטרון גשר ולהקת בת שבע, אבל בשבועות הקרובים הוא מתכנן איך יאיר את מצדה. שיחה עם מעצב התאורה אבי-יונה בואנו

בכל הצגה, מופע מחול, אופרה או מופע מוזיקלי יש עשרות אנשים שמבחינתנו הם "שקופים", בלתי נראים. בלעדיהם שום במאי, מחזאי, שחקן, רקדן או זמר לא יצליח להציג את יצירתו בפני הקהל. תרומתם ויצירתם של האנשים האלה - עיצוב תפאורה, תאורה, תלבושות, מוזיקה - אינה נופלת מחלקם של אלה הנמצאים בקדמת הבמה. לצדם עוד עשרות אנשים שעובדים: אנשי סאונד, מאפרות, מלבישות, מנהלי הצגה, נגנים, נהגים  - כל אלה, עם השחקנים והבמאים, מעניקים לקהל חוויה מלאה.בחרתי להתחיל במעצב התאורה אבי־יונה בואנו ("במבי"), שעיצב תאורה ללהקות ולאמני רוק מובילים כפינק פלויד, רוג'ר ווטרס ומייק אולדפילד, עבד בכל מופעי המוזיקה הגדולים (מקיסריה ועד פארק הירקון) ועיצב תאורה לכל התיאטראות בארץ, ללהקות מחול, לאופרות ולמחזות זמר, וזכה בפרסים רבים. מאז 1995 הוא משמש מעצב התאורה הקבוע של תיאטרון גשר. "במבי" מגדיר את עצמו לא רק מעצב תאורה, אלא יועץ ויזואלי אמנותי ושותף מלא ליצירה.מה זה בעצם מעצב תאורה?"אני מעצב תאורה כבר 36 שנה. התחלתי בתור עוזר תאורן שסוחב ציוד, אבל אף פעם לא למדתי את זה או חשבתי על זה כעל המקצוע שלי. אני אדם שיש לו עולם פנימי מאוד מורכב, וחושב כל הזמן בהמון ערוצים - רואה, שומע, מריח ומרגיש פיזית המון דברים. כשהתחלתי לעבוד מצאתי שזו דרך שבה אני יכול לבטא את כל מה שאני קולט ולהשתמש באינטואיציות שלי וליצור מזה משהו. איך מאירים את פינק פלויד? (צילום: AP)אני בא לעבודה עם סך כל המטענים שאני מביא איתי - פנטזיות, רעיונות ורגשות שלא קשורים רק לעבודה. התפקיד של מעצב התאורה משתנה לפי סוגים שונים של מדיות. במופעי מוזיקה, למשל, למדתי ליצור תאורה במקביל למוזיקה, להגיב לאנרגיה ולקצב, ולבנות סביבה של אור שהולכת עם הקצב ומשלימה אותו. התאורה יכולה להגיב ישירות למה שקורה במוזיקה, או ללכת הפוך ולפתח עיבודים שהולכים במקביל אליה. במחול יש את המוזיקה, את הנפח של הרקדן ואת החלל ההפוך לרקדן. אני בא לראות חזרות ואז הדברים קורים באופן אינטואיטיבי. בתיאטרון נכנסות עוד כל מיני מסות כמו תפאורה, תלבושות וטקסט - ואתה צריך לספוג את הגורמים האלה ולשתף אותם בתהליך. אני יושב עם הבמאי ועם התפאורן ובונה מפרט תאורה כללי, אבל אחרי זה יש עוד תהליך של עבודה. לרוב אני לא קורא את המחזות, אלא רואה את החלל בחזרות ואז עולים לי רעיונות. אני מאוד אוהב להמציא גופי תאורה ולבנות אלמנטים חדשים. אפילו באופן פרימיטיבי יחסית אני בונה כל מיני אינסטלציות שאני משלב בבמה ומביא לידי ביטוי את הרעיונות שלי".אתה מתאר עבודה מאוד לא מתוכננת. זה לא קשה לעבוד ככה בתוך מסגרות?"זה נכון שתהליך העבודה שלי הוא לא מתוכנן ולא ממוסגר, אבל בדרך כלל זה מתקבל באהבה. אני עובד כבר יותר מ־30 שנה בתיאטרון, ולפני כל הפקה אני פוחד פחד מוות כי לא ברור לי מה אני הולך לעשות, ואז אני מתחיל לעבוד וזה קורה. אני אוהב לעבוד בתיאטרון גשר, יש בו כבוד לאמנות ולתהליך היצירה שמאפשר לי לעבוד בדרך שלי. אני לא מפתח קונספט של תאורה באופן שכלתני, אלא יושב בחזרות בחושך ומצייר. איכשהו בסוף יוצא הדבר הנכון". כמו צייר שיושב מול הבד."נכון, אני אמן שמספק שירותים, אך לפעמים אני מגיע למקומות שאני לא בדיוק מתחבר אליהם. במקרים כאלה אני יוצר לי סיפור מסגרת ו'מצייר' על זה. יוצאות מזה תאורות מרהיבות שלפעמים אפילו עוזרות להצגה ומחברות את כל המרכיבים שלה. מכיוון שאני עושה את זה כל כך הרבה שנים, אנשים סומכים עלי הרבה פעמים, היוצרים משתפים איתי פעולה, ולפעמים הרעיונות שלי מביאים לשינויים בתפאורה ובתלבושות, ואז אני מרגיש שאני ממש יועץ ויזואלי אמנותי. העבודה שלי עם אוהד נהרין, למשל, היא עבודה בלי מילים. אנחנו לא צריכים לדבר - אני בא לחזרות והכל שם קורה נכון ומדויק. כשעבדנו על ממותות באתי אחר הצהריים אחד לראות את החזרות, ומצאתי באולם של הלהקה אור טבעי של אחר הצהריים שהיה ממש קסום. אמרתי לעצמי שככה צריכה להיראות התאורה. במופע הזה אנשים מרגישים חשופים, כי הקהל רגיל לשבת בחושך ובמופע הזה הוא חלק ממנו"."עם אוהד נהרין עבודה היא בלי מילים" - מתוך "ממותות" (צילום: גדי דגון)אתה משתמש במולטימדיה, בהקרנות ובשקפים, ומשלב אותם בעבודותיך. מה מקומן של הטכנולוגיות החדשות בעבודה שלך?"השתמשתי בעבר בהקרנות של שקפים שעליהם ציירתי אלמנטים שונים, ורק עכשיו התחלתי לעבוד עם וידאו. הטכנולוגיה גורמת להסתאבות של אמנויות הבמה כשהיא נהיית חיצונית, שבלונית ואקסטרווגנטית. התאורנים מהדור שלי הם אנשים שבאים מהמוזיקה ומה'feel', ואילו הדור הצעיר הם אלופי הטכנולוגיה וחלק מהנשמה שלהם הולכת לאיבוד. צריך לדעת להשתמש בטכנולוגיה בצניעות, לטובת היצירה. למשל, האור של 'פנסים חכמים' הוא מדהים, אבל למרות שהפנסים האלה יודעים לזוז בהתאם למוזיקה, לא חובה להזיז אותם. בהופעה של יהודית רביץ יש 18 שירים, אבל עשיתי תאורה שבה הפנסים החכמים זזו רק בשני השירים האחרונים, וצריך הרבה סבלנות לא ללחוץ על הכפתור שמפעיל אותם. האפשרויות שיש בתאורה היום הן כמו ערימה של מכחולים שאתה צריך לדעת מתי להשתמש בכל אחד מהם".אתה רואה הבדל בגישה בין הארץ לחו"ל?"אני עושה הרבה מאוד בלטים ואופרות בכל העולם. זה שונה ודומה, כי כולם רוצים את הכי טוב והכי מדהים, ושזה ייעשה הכי מהר והכי בזול. הסיבה שאני עובד בעיקר עם מי שאני עובד היא כי אלה מוסדות שהאמנות היא בלב שלהם, והם נותנים לי לעבוד וליצור. אני קורא לעצמי מעצב תאורה והסתרה, כי לפעמים התפקיד של התאורה הוא להאיר ולפעמים הוא דווקא להעלים. עבדתי באנגליה עם רוג'ר ווטרס, והתאורן שלו לקח אותי לעבוד בסיבוב הופעות של להקת מיטלוף. אחרי שעות עבודה ארוכות גמרנו את ההקמה ואז הוא בא ואמר 'במבי, לא כיוונת את הפנסים'. עניתי לו 'עבדתי עכשיו ארבע שעות וכיוונתי 36 פנסים, אחד אחד, כדי שזה ייראה לא מכוון'. אחרי זה נהיה טרנד בלונדון לעבוד ככה. אני תמיד מנסה לנפץ קלאסיקות. אני חרד ממסגרות ומוסדות ותמיד רוצה לפרוץ גבולות. ככה הבאתי תאורות ממופעי רוק לתיאטרון ומהתיאטרון לבמה".

אופרה בתלת מימד - ההכנות לנבוקו במצדה (יח"צ)אתה תעצב את התאורה ל"נבוקו". מה אתה דורש מעצמך כשאתה ניגש לעבודה הזאת?"במקרה הזה מדובר בהפקת חוץ במצדה, וזה מאוד מאוד קשה. אני מכיר את האופרה ואוהב את המוזיקה של ורדי, אני מקשיב לה שוב ושוב. ישבתי עם הבמאי ויש לי את הסטורי בורד. אני אאיר את ההר ואת הקרקע שמאחוריו כדי ליצור פרספקטיבה ותלת ממד".   ומה הלאה?"הזמינו ממני עבודה לפסטיבל ישראל. אני הולך לעשות מופע שישלב אור ומוזיקה - של מאהלר וסטרווינסקי, למשל, אבל עם סגנונות נוספים - עם תזמורת ירושלים בהרכב מלא, נגנים וגם די.ג'יי".  אחרי כל השנים האלה, מה מניע אותך?"אני מונע מפחד. אני חושש להיכשל ואני חושש שלא אצליח למצוא משהו חדש ומקורי - לכן אני חייב להיות הכי טוב שאפשר, זה הדרייב שלי. אני מסתכל על ההיבט הכולל של היצירה ולא רק על התאורה שלה. אני בעצם מצייר או מביים את התאורה, וחושב שהתפקיד שלי חשוב ושהוא חלק מתהליך היצירה". יש לך חלום שעוד לא הגשמת?"יש לי רק רצון לרגש ולהתרגש. אלה שניות האושר היחידות שיש לי".

» נבוקו במצדה - כל הפרטים

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>