1. מוזיקה
  2. ביקורות הופעות

פסטיבל חשיפה בינלאומית 2017: זה הכל בזכות השואו

ארבעת המופעים שפתחו את סבב הרוק של אירוע החשיפה הוותיק סיפקו מופעים מרשימים שדיברו הן אל הקהל והן אל מגלי הכשרונות מחו"ל, אבל מי שגנבו את ההצגה הם אקו וטיטו שהבינו איך באמת להפיל מפיק בינלאומי ברשת

מידנייט פיקוקס - חשיפה בינלאומית
פרועים, אך מדויקים להחריד. מידנייט פיקוקס בחשיפה בינלאומית צילום: Gaya's Photos

סבב הרוק של פסטיבל חשיפה בינלאומית למוזיקה פתח אמש (יום רביעי, 15 בנובמבר) את שנתו השישית במועדון הצוללת הצהובה בירושלים, שגם עומד מאחורי חלק מארגון והמיזם של האירוע יחד עם המשרד לקשרי תרבות ומדע במשרד החוץ. האירוע מחולק לשני סבבים, ולאירועי הרוק קדם סבב מוזיקת העולם והג'אז, שאירח אף הוא עשרות הרכבים ומוזיקאים, לצד עשרות אנשי תעשיה מעשרות מדינות ברחבי העולם.
כמו בשנה שעברה, וכיאה לאירוע שכולל שיתוף פעולה עם משרד החוץ, הנאומים בארוחת הערב החגיגית שלפני ההופעות שפעו מחמאות הדדיות לכל הנוגעים בדבר.

» פסטיבל חשיפה בינלאומית למוזיקה - כל הפרטים
» נחשף הליינאפ של פסטיבל ג'אז חורף באילת 
» און סטייג': מידנייט פיקוקס לא מתעייפים בקלות
» ארבע תחנות חובה בחייו של ניק קייב

אפשר להיות ציניים לחלוקת השבחים המשתפכת (וגם די קל לעשות את זה), אבל גם לבחור לקחת את הצד האופטימי והחיובי - אכן נראה שהמארגנים מאמינים בעשייה שלהם ובמטרות הפסטיבל. לאחר סבב הברכות והצגת אנשי התעשיה מחו"ל (שבדים, פורטוגלים, הודים, אסטונים - הכל מהכל) התפנו כולם לגשת לחלק שלשמו התכנסנו - ההופעות. עושה רושם שסבב הרוק והאינדי שונה מהותית מסבב הג'אז ומוזיקת העולם, ולא רק מהבחינה המוזיקלית או מהעובדה שבסבב הראשון קיבלו המבקרים כסאות במהלך ההופעות. נראה שבעוד שבתחום מוזיקת העולם האמנים המשתתפים צריכים להחצין את הייחוד שלהם כיוצרים מקומיים, בסבב האינדי/רוק היוצרים צריכים להוכיח בדיוק את ההיפך - את היכולת שלהם להתכתב עם מה שקורה בשאר העולם המערבי. אם יש אפשרות להתבסס על תוצאות הערב הראשון, הם הצליחו לעשות עבודה לא רעה בכלל.

את רצף ההופעות פתחו טאטרן, ההרכב המפורסם מבין הארבעה שלקחו חלק ביום הראשון - מה שכנראה יכול להסביר את העובדה שהם זכו להופעה ארוכה יותר. הג'אז הנסיוני של הטריו המצוין כבר זכה להתפרסם בעולם, והחומרים החדשים מהאלבום השני הציגו טוויסט קצבי יותר, שמתבסס פחות על מלודיות מפותלות ויותר על הגרוב (בדומה יותר להרכב הקנדי BadBAdNotGood, שיש להניח שהיווה השראה גדולה לשלישיה). מה הכוונה יותר קצבי? בשיר האחרון טאטרן כבר הזכירו יותר את חבריהם לאגף האינדי האינסטרומנטלי, טייני פינגרז, גם אם לא באותה מידת אינטנסיביות.

טטרן - חשיפה בינלאומית
באו עם חומרים קצביים יותר. טאטרן בחשיפה בינלאומית צילום: Gaya's Photos

אינטנסיביות הייתה מילת המפתח במקרה של ההרכב שעלה אחרי טאטרן, המידנייט פיקוקס. הרכב המטאל הפרוע אך המדויק להחריד של איתן רדושינסקי סיפק מעבר חד (ברמת השאפל באייפוד) מהמוזיקה של הטאטרנים, כשרדושינסקי מציג לראווה את יכולות הגראולינג המופתיות שלו ומעיר את מי שטרם התאפס על עצמו בקהל. היה מעניין לצפות בטווסים בהופעה ללא הקהל הקבוע והאוהד שלהם - מן חוויה סטרילית בתנאי מעבדה שנתנה דגש לצלילים על חשבון הרעש. עשה רושם שגם הקהל בצוללת הרגיש בכך, וככל שההופעה התקדמה נראה היה שיותר ויותר אנשים מתמסרים להרכב.

השאפל המוזיקלי נמשך, כשלאחר הפסקה קצרה לטובת התארגנות בימתית, עלו לבמה חמושים במקלדות ותופים אלקטרונים חברי מוזס פרוג'קט, ההרכב רב המשתתפים והסולנים של המוזיקאי גיא מוזס. אחרי העומס על האוזניים בהופעה של המידנייט פיקוקס, הפופ האווירי והאייטיזי-משהו של הפרויקט היה כמו שוט לימונצ'לו אחרי ארוחה כבדה (או כוס קפה אחרי מנת חומוס, מה שמדבר אליכם), כשבכל שיר מתחלף המבצע על הבמה. אמנם בתנאים של הצוללת היה קשה לאמוד עד הסוף את טיבו של ההרכב בהופעה קצרה כל כך, אך המנהלת האמנותית של סבב הרוק, הדס וענונו, סיפרה כי לאחר הופעה של מוזס פרוג'קט בסין ביקש מפיק מקומי לקנות את הפורמט. מה רע, לא רק ל"חטופים" מגיע.

סיון טלמור - חשיפה בינלאומית
שיתפה פעולה עם Moses project. סיון טלמור בחשיפה בינלאומית צילום: Gaya's Photos

את הערב הראשון סגרו בסטייל הצמד אקו וטיטו (שהחצי הנשי שלו, אקו מורגנשטרן, בדרך לשחרור אלבום סולו בעברית בקרוב מאוד). מרגע שהשניים עלו על הבמה, היה ברור שהם הגיעו לעבוד והם יודעים את העבודה, הודות לחרישה מסיבית של במות ברחבי הארץ וגם בעולם. הצמד הבין משהו חשוב שהלוואי ויישמו היוצרים שיופיעו בהמשך השבוע - באירוע שואוקייס כזה, לא פחות משחשובה המוזיקה, חשוב השואו. נכון, אין שום בטחונות בתחום המוזיקה, ובעולם יש אלפים רבים של יוצרים שמתחרים על כמות מוגבלת של מקומות בפסטיבלים ואולמות. ועדיין, בשורה התחתונה, כשרואים את אחד הנציגים הבינלאומיים שולף את הסמארטפון בספונטניות כדי לתעד בהתלהבות את אקו מרימה את הצוללת באוויר, אפשר להיות אופטימיים. אמנם הדרך להצלחה בינלאומית היא ארוכה ורצופת מהמורות, אבל נראה שהיצירה המקומית לפחות נמצאת על המסלול הנכון.

אקו וטיטו - חשיפה בינלאומית
סגרו את הערב בזבנג. אקו וטיטו בחשיפה בינלאומית צילום: Gaya's Photos

פסטיבל חשיפה בינלאומית למוזיקת רוק ואינדי 2017, צוללת צהובה, 15 בנובמבר.

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>