1. סרטים
  2. ביקורות סרטים

גלגל ענק: סוף עידן וודי אלן

סרטו החדש של הבמאי והתסריטאי הוותיק כושל בקופות בתי הקולנוע. האם מדובר בריקושטים מסערת metoo# או שפשוט מדובר ביצירה גרועה? כנראה ששתי התשובות נכונות

גלגל ענק
קול נפיחה חלושה. "גלגל ענק" צילום: Jessica Miglio

לכבוד יום הולדתו ה-82, וכמדי שנה, וודי אלן משחרר לאוויר העולם סרט חדש. אלא שהפעם זה לא נעשה בקול תרועה רמה, אלא בנפיחה חלושה ורפה של אוויר חם ומצחין. הסרט, ששמו ״גלגל ענק״, נבחר לנעול את פסטיבל הקולנוע של ניו יורק ומגיע אל בתי הקולנוע בעונת החגים והפרסים, תקופה שבדרך כלל אינה זרה לקולנוען המזדקן, גם אם הוא נוהג להחרים את האוסקר למרות שסרטיו מועמדים וזוכים מדי כמה שנים. אבל השנה אלן כנראה טועם את טעם החרם מן העבר השני, שכן מדיניות אפס סובלנות כלפי מואשמים בעבירות מין, ישנות כחדשות, ייתכן ופגעו אנושות ביחסי הציבור - ״גלגל ענק״ השיג את הפתיחה הכי גרועה לסרט של וודי אלן אי פעם, וכיוון שהוא איתנו מאז עידן האבן מדובר בחתיכת שפל. בסיטואציה כמו זו, מעניין לפעמים לבדוק איך הסרט עצמו, עם או בלי להיכנס לדיון האם יש ליוצר שלו זכות קיום.

» גלגל ענק - לכל הפרטים ומועדי הקרנה
» סרט המוזיאון הוא סיור מודרך בישראליות
» פיקסאר חוזרת לדרך המלך עם הסרט קוקו
» ליגת הצדק: בין חוזק לרישול

הגלגל הענק מן הכותרת אינו רק מטפורה לכך שבחיים פעם אתה למטה ופעם למעלה, אלא גם נוכח פיזית בסרט שעלילתו מתרחשת בפארק השעשועים של קוני איילנד אשר בניו יורק. התקופה היא שנות ה-50 של המאה הקודמת, וגיבורי הסרט הם האנשים שעובדים ומתגוררים במקום – מפעיל קרוסלה מבוגר בשם המפטי (ג׳ים בלושי), זוגתו הנוירוטית ג׳ני (קייט ווינסלט) ומציל בחוף הים ששמו מיקי (ג׳סטין טימברלייק). השגרה מופרת מיד בסצנת הפתיחה, אז שבה הביתה אחרי היעדרות של שנים בתו של המפטי מנישואין קודמים, קרוליינה (ג׳ונו טמפל). מאז שנישאה לגנגסטר אביה התנכר לה, אבל כעת כשברחה מבעלה וחייה בסכנה היא מבקשת מקלט אצל ההורה היחיד שנותר לה. ג׳ני לא מרוצה מן העניין, אבל יש לה צרות משלה – בנה שלה, גם הוא מנישואין קודמים, מצית שריפות באופן בלתי נשלט, והרומן שלה עם מיקי המציל הופך לרציני מכדי להתכחש לו.

צפו בטריילר של גלגל ענק: 

כרגיל אצל אלן, כל המטפורות בולטות מספיק על מנת להוציא עין לצופים: גיבורת הסרט תקועה עם מפעיל קרוסלה שחגה סביב סביב ולא הולכת לשום מקום, ומנופפת כטובעת למציל שאולי ימשה אותה אל חוף מבטחים. הבן שלה מצית שריפות, תרתי משמע, ובואו לא נתחיל אפילו למנות את היצירות והיוצרים שמוזכרים על ידי הדמויות, רובם מחזאים שרק מוציאים את הבמאי עוד יותר קטן ממה שהוא. בשל כך, במיוחד בתחילת הסרט אבל גם לא מעט פעמים בהמשך, התחושה היא של הצגת תיאטרון מצולמת. הדיאלוגים הולכים סחור סחור ולעולם לא מגיעים לשום פואנטה, בעוד המצלמה של ויטוריו סטוררו, מגדולי הצלמים החיים, נותרת תקועה במקומה במקום להוסיף תנופה לסערת הרגשות הקטנונית והבלתי סבירה. כשהמצלמה נזכרת לזוז, זה גם מאוחר מדי וגם מגיע בשלב שמגדיש את הסאה. משחקי התאורה המופרזים והצבעים העזים שנזרקים על פני השחקנים, מוסיפים עוד יותר לתחושה התיאטרלית. זה אולי אמור לצבוע את המסך ברגשות הפנימיים של הדמויות, אבל האפקט שנוצר הוא ניתוק רגשי מן האנשים הגם ככה בלתי נסבלים ועמוסי חרדות השווא.

גרוע מן הצורה הוא התוכן של הסרט. שוב גיבורה היסטרית, פטפטנית חולת עצבים וחסרת אונים, שנשואה לבול עץ חסר תועלת. שוב גבר צעיר המצהיר על עצמו כבעל שאיפות כתיבה ויצירה, טוען שהוא רומנטיקן למרות שמעשיו מוכיחים אחרת, ומבלה חצי מהזמן בלנסות לתרץ למה הוא מעדיף בשר טרי על פני המאהבת הנוכחית והמזדקנת. ברשימת התירוצים: הלב רוצה מה שהלב רוצה (בטוח שזה הלב ולא קצת למטה?), האהבה אינה הגיונית (גם לא התסריט, והוא דווקא עשוי משנאה) וכמובן – הבחורה השנייה נראתה מעניינת. לא יפה, לא צעירה - ״מעניינת״. בהנחה שאלן רוצה להמשיך לעשות סרטים, לא כדאי לעדכן קצת את העולם הפנימי הטרחני והארכאי שהוא משליך על קווי האופי הנרפים והעצלים של בני דמותו? לרענן קצת את הדיאלוגים המסבירניים והצדקניים שהוא שם בפיהם כדי להרגיש יותר טוב עם עצמו? האמת שאולי הוא לא יצטרך, כי לראשונה מזה הרבה זמן, אפשר לפנטז על עולם בלי סרט חדש של וודי אלן.

״גלגל ענק״ נמצא כבר בשבוע השני שלו באולמות ארצות הברית וההכנסות שלו קטסטרופליות, כאמור. זה נכון שההפצה מצומצמת, אבל זה לא הפריע ל״יסמין הכחולה״ לגרוף הון קטן לפני כמה שנים בלבד, וגם אז היה סקנדל באוויר סביב עבירת המין שהייתה או לא הייתה. האם משהו מהותי השתנה בתפיסה של הוליווד והקהל כאחד את היוצרים המואשמים בתקיפות או הטרדות על רקע מיני, ככה שאי אפשר לנתק יותר את היוצר מיצירתו? או שאולי לקהל יש חוש ריח מפותח במיוחד והוא זיהה מבעוד מועד את הריקבון של הסרט הספציפי הזה ובחר להדיר רגליו? תהיה הסיבה אשר תהיה, יכול להיות שלמרות שסרטו הבא של אלן כבר סיים להצטלם - לא יהיה לו היכן להקרין אותו. במילים אחרות, ייתכן שסוף כל סוף נפטרנו מן הפטרת החוזרת ששמה הקולנוע של וודי אלן.

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>