1. ילדים
  2. טיולים

חם שם בחוץ: טיולי מערות קרירים לקיץ

חוויות היסטוריות, נטיפים מוארים, הליכה בתוך מים ואפילו תצפיות - למה להשרף בשמש כשאפשר לטייל בתוך מערה קרירה? כך תבלו את הקיץ הקרוב במערות הקרירות

מערת התאומים
צילום: משה גלעד

כשנזכרים אחורה ברגעים המצחיקים, המאתגרים והחוויתיים ביותר במסגרת טיולי בית ספר, תנועות נוער או אפילו טיולים עם המשפחה, אין ספק שהמסלולים הזכורים ביותר הם טיולי מערות. זוכרים איך אבא נבהל מעטלף מנומנם? או איך החברים לכיתה ניסו להפחיד את כולם כשכיבו את הפנסים בתוך המערה? למזלנו, בכל אזורי הארץ ישנן מערות יפהפיות, חלקן נוצרו בידי אדם, חלקן בידי הטבע - אולם כולן מספקות חוויה של טיול בלתי נשכח. בימים הלוהטים של הקיץ הישראלי, טיול מערות הוא גם פתרון מוצל וקריר יותר לכל המשפחה, וגם כזה שמאפשר לכם לארוז את הילדים ולצאת למסלול ייחודי ומאתגר.

» החופש הגדול - קיץ 2017 - מדריך האירועים המלא
» אירועי הקיץ מומלצים לילדים
» סרטי קיץ מומלצים לילדים
» חופים מומלצים לכל המשפחה
» בריכות שחייה מומלצות לילדים
» המדריך המלא לפארקי המים
» טיולי נחלים קרירים לשרב הכבד

חשוב לזכור: לפני שיוצאים לטיול מערות משפחתי, מוכרחים לעשות את ההכנות הנדרשות. מומלץ להכיר מראש את תוואי המערה ואת המאפיינים הייחודיים שלה, על מנת שתוכלו להתארגן מראש עם הציוד הנדרש - פנסים לכל המטיילים, נעליים מתאימות במקרה של מערות הנטיפים החלקלקות או מערות שהן מעיינות ניקבה, תיקי גב מצומצמים כדי להקל על ההליכה בתוך המערה ואפילו מימיות נישאות, כדי שתוכלו להשאיר את הידיים פנויות במקרים של טיפוס או זחילה. אז לפני שמחליטים על היעד הבא לטיול מערות בלתי נשכח, כדאי להתעדכן כאן בכמה מהמערות היפות והמעניינות שיש לארץ שלנו להציע, ולקרוא גם על תוואי המסלול כדי שתגיעו כמה שיותר מוכנים.

מערת צדקיהו

המערה המסתורית חבויה מתחת לעיר העתיקה בירושלים. לפי המסורת היהודית, המערה שימשה את צדקיהו מלך יהודה כדרך מילוט ליריחו בזמן שהבבלים צרו על ירושלים. לטענת היסטוריונים וארכיאולוגים, המערה שימשה כמחצבה קדומה. בנוסף, נודע כי הארגון הסודי "הבונים החופשיים", השתמש במערה למפגשים מסתוריים. טיול במערת צדקיהו משתלב נפלא עם סיור בירושלים העתיקה, ואת היום הארוך מומלץ לסגור עם מנת חומוס בבית הכרם.
איך מגיעים: חונים בסמוך לשער יפו בעיר העתיקה בירושלים, פתח המערה נמצא בין שער הפרחים לשער שכם.
כמה: מבוגר - 18 שקלים, ילד (מגיל 5 ועד 18) - 12 שקלים.
מתי: שעות הפתיחה בחודשי הקיץ הן בימים ראשון-חמישי ושבת בין 22:00-09:00
רשימת ציוד: הסיור עצמאי וללא הדרכה, האתר מתוחזק ואין צורך בציוד מיוחד.
שורה תחתונה: הסודות של ירושלים העתיקה.

מערת צדקיהו
מסתורית וחבויה. מערת צדקיהו צילום: ששון טירם

שמורת מערת התאומים

המערה, הממוקמת באזור המערבי של הרי ירושלים, היא למעשה מערת נטיפים יפהפייה שבעומקה נמצא מעיין. מזרחית למערה, נמצא מפל "המגלשה", המאפשר גלישה חוויתית על הישבן (בזהירות, כמובן). בחודשי החורף, המערה סגורה למבקרים עקב תנומת החורף של עטלפי החרקים השוכנים בה, אולם באביב הם מתעוררים. המטיילים המיומנים כבר יודעים שעטלפים בעיקר סובלים ממוניטין לא מוצלח, ושאין מה לחשוש מהם - בדיוק להיפך. לפני כמה שנים התגלו במערה נרות חרס עתיקים מהתקופה הרומית, ואילו בשנת 2009 אף נמצא בה מטמון מטבעות מימי מרד בר כוכבא, כך שטיול במערה הוא גם חוויה היסטורית שורשית עמוקה.
איך מגיעים: לבאים מרוב חלקי הארץ, הגישה היא מכביש מס' 38 (מחלף שער הגיא - צומת נחושה). אחרי משטרת בית שמש, פונים שמאלה לכביש עוקף בית שמש (כביש מס' 3855). בכביש זה נוסעים כמה קילומטרים, עוברים את הכניסה למושב זנוח וממשיכים עוד כ-2 ק"מ. בפנייה שמאלה למחצבות, מבצעים פרסה וחוזרים כקילומטר צפונה עד לשלט ההכוונה לחנייה.
מתי: בכל שעות היום.
רשימת ציוד: המסלול לח ולעתים בוצי, מומלץ להצטייד בנעליים סגורות שאינן מחליקות. יש להצטייד בפנס לכל מטייל, אין לעשות שימוש בנרות. מומלץ לדאוג לבגדים יבשים להחלפה.
שורה תחתונה: מסלול חוויתי לכל המשפחה

מערות עין תמר

את המסלול במערות עין תמר מומלץ לשלב עם טיול מדברי וחוויתי. המערות ממוקמות בסמוך לנחל צין שבעצמו שווה מסלול, ואפשר להמשיך גם לכיוון ים המלח או המכתש הגדול במצפה רמון. בעין תמר התגלו מערות ששימשו נזירים מהתקופה הביזנטית ומהתקופה הנבטית. במערות נחצבו חדרי תפילה מיוחדים לנזירים כמו גם מערת קבורה. המסלול קליל ומותאם לכל המשפחה, אולם באתר אין שירותים למטיילים ולכן מומלץ להגיע מצוידים מראש.
איך מגיעים: מצומת הערבה יש לפנות שמאלה לכביש 90, להמשיך כ-3.5 ק"מ ולפנות ימינה בכביש 2499 לעבר היישובים נאות הכיכר ועין תמר. לאחר כמה עשרות מטרים נמצא האתר כ-600 מטרים מכביש 90.
מתי: לאורך כל שעות היום.
רשימת ציוד: מומלץ לטייל בשעות הבוקר המוקדמות ובכל מקרה להקפיד על הפסקות שתייה מרובות.
שורה תחתונה: מערות ציוריות מהתקופה הביזנטית.

מערת שורק (מערת הנטיפים)

מערת הנטיפים באזור שמורת נחל שורק היא הגדולה, היפה והמפורסמת שבמערות. הכניסה לפתח המערה מצריך טיפוס בלא פחות מ-150 מדרגות, אבל ברגע שנכנסים פנימה - שוכחים מהכל. המערה נוצרה באמצעות תהליכי המסה קראסטיים טבעיים, והתגלתה בטעות לפני כ-50 שנה בעת פיצוץ שגרתי במחצבה סמוכה. כדי לשמר את המערה, תוואי ההליכה בה הוא בשביל מוגדר ומוגבה. גם התאורה במערה היא ייחודית ונועדה למנוע צמיחה של אצות על הנטיפים. במערה טמפרטורה קבועה של 22 מעלות בכל ימות השנה, וכמעט 100 אחוזי לחות. הנטיפים והזקיפים מגיעים בצורות שונות - אוזני פיל, "סבא", ו"שדה המקרונים". הכי מומלץ - להרגיש חופשיים לדמיין יחד עם הילדים ולראות מה שאתם רוצים בנטיפים.
איך מגיעים: הבאים מכביש 1 יפנו דרומה במחלף שער הגיא לכביש 38. ברמזור השני יש לפנות שמאלה לכביש 3855. בכיכר השנייה לפנות שמאלה לכביש 3866 ולעלות במעלה ההר עד לפניה שמאלה למערת הנטיפים.
כמה: מבוגר - 28 שקלים, ילד - 14 שקלים.
מתי: ימים ראשון-חמישי ושבת בין 08:00-17:00, שישי בין 08:00-16:00.
רשימת ציוד: נעליים נוחות שמונעות החלקה. המערה מוארת היטב כך שאין צורך בפנסים.
שורה תחתונה: חוויה לא שגרתית לפיתוח הדימיון והיצירתיות.

מפרטורה קבועה של 22 מעלות. מערת הנטיפים צילום: DREAMSTIME

מערת נמר

המערה ממוקמת באזור הגליל ומציעה טיול אתגרי של ממש. גם כאן שוכנים להם עטלפים ולכן המערה סגורה למבקרים בעת תנומת החורף שלהם. המערה קיבלה את שמה בעקבות סיפורים (ואולי אגדות?) על נמרים ששכנו באזור בעבר, אפילו בתקופת המנדט הבריטי. מקטעים ממסלול המערה מחייבים זחילה או טיפוס בסולמות, מעברים צרים ולבסוף - יתגלו אלינו הנטיפים הממוקמים במערה. המסלול מצריך קצת אומץ, אבל האתגר החוויתי הוא אלמנט מגבש לכל המשפחה.
איך מגיעים: מומלץ להגיע דרך צומת כברי בכביש 70. משם ממשיכים צפונה עד הכיכר בצומת חניתה, פונים ימינה לכביש 899 ואחרי 3 ק"מ פונים שמאלה לכביש 8993 (צומת אדמית).
מתי: בכל שעות היום.
רשימת ציוד: פנס לכל מטייל. קיימת סכנת החלקה.
שורה תחתונה: המסלול שייחרט לכולם בזיכרון.

פארק אלונה - מי קדם

סיור בניקבת מי קדם הוא סיור מרענן במיוחד לימים חמים. הניקבה היא חלק ממפעל המים של קיסריה העתיקה מהתקופה הביזנטית, ונועדה להובלת מים אל העיר. מפעל המים הוא הישג ארכיטקטוני של ממש, בייחוד כשלוקחים בחשבון את התקופה בה הוא נבנה ותוכנן. המסלול קצר, קליל ומרענן - כ-300 מטרים בלבד של צעידה בתוך הניקבה, במים הזורמים. בחלקים מהמסלול יש צורך להתכופף מעט. הצעידה במסלול היא מודרכת, ובנוסף מוצג בכניסה לאתר סרטון המגולל את ההיסטוריה של הניקבה.
איך מגיעים: כדאי להגיע מצומת בנימינה הדרומית בכביש 4. יש לפנות מזרחה לכביש העוקף הדרומי של בנימינה. בהמשך עולים על גשר ובכיכר השניה פונים ימינה לכביש 653. בצומת עדה יש לפנות שמאלה עד לצומת כביש 654 לפני גבעת עדה. פונים שוב שמאלה ואז פונים ימינה לכביש 6533. אחרי 4 ק"מ פונים שוב שמאלה למגרש החנייה.
כמה: מבוגר - 24 שקלים, ילד (מגיל 5-18) - 18 שקלים.
מתי: ימים ראשון-חמישי ושבת בין 09:00 - 17:00, ימי שישי בין 13:00-9:00.
רשימת ציוד: מומלץ להצטייד בפנסים, בנעליים המתאימות להליכה במים ובבגדים להחלפה. הגישה לנכים חלקית.
שורה תחתונה: מסלול רטוב ומרענן.

יער קרן הכרמל - מערות חרמש והמוחרקה

מערות חרמש ממוקמות באזור יערות הכרמל, והן למעשה חמש מערות קבורה עתיקות שנחצבו בסגנונות קבורה שונים. בנוסף לביקור במערות, אפשר לטייל עד למצפור המוחרקה - נקודת תצפית על נוף עוצר נשימה בגובה של למעלה מ-300 מטרים מעל פני הים. מהתצפית אפשר לראות את עמק יזרעאל, נחל קישון, יקנעם עילית וכמובן את מנזר המוחרקה. שביל ההליכה הוא מעט טרשי ולכן יש לצעוד בזהירות המתבקשת.
איך מגיעים: המסלול נמצא ביער קרן הכרמל, צפונית למחלף אליקים. נוסעים בכביש 70, פונים במחלף אליקים לכיוון דלית אל-כרמל. אחרי הגשר ממשיכים ישר בכיכר ולאחריה פונים ימינה לדרך עפר. ממשיכים ישר עם הסימון הירוק עד לחניון בחורשת אורנים.
מתי: בכל שעות היום.
רשימת ציוד: השביל מתאים לכל המשפחה אך הוא טרשי ואינו מומלץ למתקשים בהליכה. מומלץ להצטייד בנעלי הליכה נוחות.
שורה תחתונה: גם מערות, גם תצפית וגם נוף מושלם.

נחל מערות

שמורת נחל מערות, הממוקמת באזור הכרמל, הוכרזה כאתר מורשת עולמית מתוקף העובדה שבמקום נמצאות מערות ששימשו את האדם הקדמון. החוויה הפרה-היסטורית הזאת כוללת שלושה מסלולי טיולים: מערות האדם הקדמון, בהן מוצע גם חיזיון אור-קולי, מצוק האצבע (למיטיבי לכת) והמסלול הבוטני לצעידה ארוכה יותר וחיבור לטבע המקומי.
איך מגיעים: מומלץ להגיע מכביש 4, מכיוון צומת פוריידיס צפונה. אחרי כ-9 ק"מ, יש לפנות ימינה לפי שילוט הכוונה חום המוביל לחניית השמורה, כקילומטר מצפון למסעף גבע כרמל.
כמה: מבוגר - 22 שקלים, ילד - 9 שקלים.
מתי: ימים ראשון-חמישי ושבת בין 08:00-17:00, שישי בין 08:00-16:00.
רשימת ציוד: פנס לכל מטייל, במסלול למצוק קיימת סכנת החלקה.
שורה תחתונה: להפוך לכמה שעות למשפחת קדמוני.