שור טבצ'ניק: מרשם בדוק להצלחה

תערוכה חדשה בחלונות הראווה של שור טבצ'ניק בתל אביב מציגה את ההיסטוריה של בית המרקחת הוותיק

אריזת קרם הפנים "חאוטה-מטמורפוזה" של הרוקח חיים טבצ'ניק מלמדת שכבר לפני 85 שנים היה מי שהבין מהו שיווק טוב. "נא לצלצל לטלפון 1702 ונמציא לכם התרופות הביתה!" מבטיח טבצ'ניק, ששמו מופיע שלוש פעמים על האריזה.

בסוף השבוע תעלה בחלונות הראווה של בית המרקחת התל-אביבי שור טבצ'ניק תערוכה שמציגה את ההיסטוריה של העיר כפי שהיא משתקפת דרך גלגולו של המוסד הוותיק. לכבוד חגיגות המאה לתל אביב ו-85 שנה לבית המרקחת, יוצגו בחלונות מרכיבי עיצוב שונים, כפי שבאו לידי ביטוי בשנות קיומו: תרופות, תוויות, אריזות קוסמטיות, מודעות פרסומת, שטנגלזים (בקבוקי רוקחות), מאזניים ומרשמים ישנים. שור טבנצ'יק: תערוכה לרגל 85 שנה להיווסדו - לפרטים נוספים

את התערוכה אצר עודד בן יהודה, נינם של גרשון שור וחיים טבנצ'יק, שאיחדו את בתי המרקחת שלהם כשבנו של שור התחתן עם בתו של טבצ'ניק. בן יהודה הוא בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של בצלאל. "הכבשה השחורה במשפחה שכולה רוקחים", לדבריו.

חלון הראווה של בית המרקחת. גם עיצוב וגם סיפור משפחתי

הרעיון להציג תערוכה עלה כבר לפני חמש שנים, כשבית המרקחת חגג 80 שנה. אבל המהלך קרם עור וגידים רק כשזוהר בנדלר, מנהלת השיווק של בית המרקחת, הציעה לשלב את התערוכה עם חגיגות המאה של העיר תל אביב. למשימה גויס גם שלומי שילינגר שעיצב את החלונות.

בן יהודה מספר: "היינו בפגישה במשרד של דוד שלי, שעדיין מלא כולו במסמכים ישנים של בית המרקחת, ואז הבנו מה אנחנו צריכים לעשות. כמעצב מאוד התרגשתי, הבנתי שיהיה פה משהו מיוחד. לא מדובר בעוד תצלום ישן אלא במשהו שדומה לארכיאולוגיה".

התוויות והאריזות הישנות שמוצגות בחלונות הראווה הן של מוצרים שנרקחו באופן עצמאי. "פעם לא היה יבוא. לא היה ג'ילט ולא היה קולגייט. רקחו לבד משחות שיניים, קצף לאמבטיה, משחות וקרמים לפנים, ועוד. גם את התוויות ייצרו בעצמם. שאלתי את סבא שלי מי המעצבים שעיצבו את האריזות, אבל הוא לא זוכר".

                           מתוך התערוכה. תוויות, אריזות ומודעות פרסומת

את רוב החומרים לתערוכה מצא בן יהודה אצל אביו, "אספן כפייתי, מהנדס במקצועו ומעצב בנשמתו", כפי שמגדיר אותו בן יהודה, שנבר חודש שלם בארגזים כמו בתיבת אוצר, מוצא עוד תמונות, עוד אלבומים ועוד תוויות. "פתאום גיליתי תווית שהיה עליה את הלוגו של בוטס (רשת בתי מרקחת בריטית, י"ס), ושאלתי את עצמי למה לעזאזל מופיע עליה הלוגו של בוטס. רק אחרי כמה ימים קלטתי שזו תווית מימי המנדט הבריטי".

איזה ערך עיצובי יש לדברים מעבר לערך הנוסטלגי?

"אפשר להבחין באבולוציה של העיצוב, החל בעיצוב הקלאסי ועד העיצוב של שנות ה-80, שהתאפיין במשטחי צבע גדולים ובצורות גיאומטריות. העיצוב הישן דומה לאדריכלות הקלאסית, בדומה למבנים במילאנו או בלונדון, עם כל הפיתוחים על קירות המבנים. הירידה לפרטים והמידע הרב שמופיע על האריזות הם לא משהו שרואים כיום.

"זו לא ביקורת על העיצוב המודרני. זה חלק מהאבולוציה של עולם העיצוב, על כל רבדיו, באדריכלות, בעיצוב תעשייתי או בעיצוב גרפי. זה פשוט משהו שקפץ לי לעין, מעין תובנה בלבד, על האופן שבו מעצבים היו עובדים פעם. זה לא היה משהו של מה בכך. היום קל מאוד לפתוח את המחשב ולעצב. זה הרבה יותר פשוט".

גם הכיתובים שעל האריזות מעניינים מבחינה תרבותית. כמו למשל באריזה של "הייר רסטורר", שמצוין עליה שהמשחה אינה מלכלכת את הכובע. מכך אפשר להבין שבאותה תקופה אנשים היו הולכים עם כובעים. ככלל, נדמה שהמשחות האלה הבטיחו לעשות הכל - להחזיר את הצבע הטבעי, להמריץ את צמיחת השערות, לעשותן עדינות ורכות, להפסיק את נשירתן ולהוריד את החטטים".

איך החלטת מה להציג?

"יש הרבה דברים שנשארו בחוץ, אבל יש גם הרבה דברים שהתעקשתי שייכנסו לתערוכה. היתה מראש חלוקה של דו ממד ותלת ממד, ונכנס כל דבר שחשבתי שיעניין את הציבור. נכנסו גם פריטים כמו תעודות גמר מהפקולטה לרוקחות של ביירות, כי בארץ לא היתה אז פקולטה לרוקחות, או ספר מרשמים של 1,000 דפים שכתבו אותו במשך 16 שנה. פעם כל מי שהיה מקבל מרשם היו רושמים אותו בספר. הוא נפתח בכתב ידו של גרשון שור ומסתיים עם סבא שלי".

בסופו של דבר, למרות הדגש העיצובי, בן יהודה אינו סבור שזו תערוכת עיצוב. "אנחנו מכניסים את הלקוחות לסיפור המשפחתי. יש שם אנקדוטות על אמא שלי ועל סבתא שלי. אם עד היום הלקוחות היו רגילים להיכנס לבית מרקחת ולספר את הסיפור שלהם, הפעם אנחנו עושים את ההיפך".שור טבנצ'יק: תערוכה לרגל 85 שנה להיווסדו - לפרטים נוספים

תגיות

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>