המעצב המשפיע ביותר בעידן המודרני שעדיין חי

מערכות שמע, מחשבונים, מכונות גילוח ומערכות מדפים - כמעט כל פריט שעיצב דיטר ראמס תרם לביסוס מעמדו כאחד המעצבים המשפיעים ביותר בסוף המאה ה-20. בשבוע שעבר נפתחה בלונדון רטרוספקטיבה מקיפה של עבודתו

"כיום, למרות האובססיה העכשווית למיחזור ולעיצוב ירוק, לא עושים שימוש בעיצוב כדי לסלק את הצורך למחזר מלכתחילה", אומר אלכס ניוסון, אוצר התערוכה "Less and More" שנפתחה בשבוע שעבר במוזיאון העיצוב בלונדון, רטרוספקטיבה של עבודותיו של המעצב הגרמני הנודע דיטר ראמס. "החפצים שראמס עיצב נועדו להחזיק מעמד תקופת חיים שלמה".

במשך 40 שנה, מ-1955 ועד 1995, עיצב ראמס או פיקח על עיצובם של יותר מ-500 מוצרים של יצרנית מוצרי החשמל הגרמנית בראון ושל רהיטי חברת Vitsoe. מערכות שמע, מחשבונים, מכונות גילוח ומערכות מדפים הם רק כמה מהמוצרים שעיצב. כמעט כל פריט תופס מקום מיוחד בתולדות העיצוב התעשייתי ועיצוב הרהיטים, ותורם לביסוס מעמדו של ראמס כאחד המעצבים המשפיעים ביותר בסוף המאה ה-20. רבים מעיצוביו נכללים באוספים הקבועים של מוזיאונים חשובים ברחבי העולם, והמגזין "וולפייפר" אך הכתיר אותו לאחרונה כמעצב התעשייתי המשפיע ביותר בעידן המודרני שעדיין חי.

ראמס, שנולד בגרמניה ב-1932, למד אדריכלות ועיצוב פנים, וב-1955 החל לעבוד בחברת בראון, שם השתמש בחידושי האלקטרוניקה וההנדסה של התקופה כדי ליצור פרשנות חדשה ומתוחכמת למכשירי חשמל ביתיים. הוא הושפע רבות מתנועת הבאוהאוס ובית הספר לאמנות "Ulm" בגרמניה, והוביל רוח עיצובית שאימצה את המודרניות והציבה את השימושיות לפני כל דבר אחר, שהניבה עיצובים נטולי עיטורים, פשוטים בתפקודם ובנויים בתחושת סדר אחידה.

שם התערוכה, "פחות ויותר", מתייחס לדמיון בין אמירתו המפורסמת של מיז ון דר רוהה, "less is more" (פחות הוא יותר), לבין הכלל שטבע ראמס, "less but better" (פחות אבל טוב יותר). "אמנם אלה משפטים דומים, אך יש ביניהם הבדלים חשובים", אומר ניוסון בראיון באי-מייל. "מיז ון דר רוהה חיפש את העושר שנובע מהזיקוק ומהפשטות, ואילו ראמס מדבר לא על עבודות אדריכלות פרטניות אלא על עיצוב לייצור המוני, ודוחה את הרעיון של התיישנות מובנית במוצר. חפצים נבנים כדי שיחזיקו מעמד מבחינה פיסית וחזותית, ומעצבים שאינם עומדים בסטנדרט הזה ותלויים ברדיפה אחר אופנה הם מניפולטיוויים וחסרי אחריות".

מתוך "Less and More". התערוכה חוקרת איך האתוס העיצובי של ראמס שימש כמקור השראה וקרא תיגר על תפישות העיצוב הביתי

התערוכה מחולקת לחמישה חלקים עיקריים: פרויקטים שבהם דיטר ראמס היה המעצב הראשי או שעיצב בשיתוף פעולה עם אחרים; פרויקטים שעיצבו חברים אחרים מצוות העיצוב של בראון; עיצובי הרהיטים של ראמס; טיפולוגיות (חקר התפתחות מכונת הגילוח החשמלית ומערכת הקול הביתית fi-hi); והקטגוריה האחרונה, שמוקדשת למורשת של ראמס. בתוך המדורים האלה החפצים מסודרים באופן כרונולוגי ובסדר טיפולוגי.

התערוכה חוקרת איך האתוס העיצובי של ראמס שימש כמקור השראה וקרא תיגר על תפישות העיצוב הביתי, ופורשת את השפעתו המתמשכת על הנוף העיצובי העכשווי. חומר ארכיוני מצולם, מודלים, רישומים ואב-טיפוסים מוצגים לצד ראיונות מיוחדים עם בני דורו של דיטר ראמס, ובהם המעצבים ג'ונתן אייב, ג'ספר מוריסון, סאם הכט ונאוטו פוקסאווה. הבחירה במעצבים אלו אינה מקרית, ובמיוחד לא ג'ונתן אייב, המעצב הראשי של חברת אפל, שאפשר לראות בעיצוביו הנקיים והאלגנטיים המשך ישיר למורשתו של ראמס. בדומה לעיצובים של אפל, העיצובים של ראמס קראו תיגר על תפישות העיצוב המקוריות באמצעות צמצום מתגי החשמל למינימום וארגונם בסדר מסוים, שילוב של פלסטיק שקוף וציפויי עץ (או מתכת במקרה של אפל), והגבלת לוחות הצבעים לגוונים של לבנים ואפורים טהורים; כתמי הצבע היחידים הוקצו בדרך כלל למתגים וללוחות מספרים.

מערכת מדפים "יוניברסל "606  מ1960- של חברת Vitsoe

"כל המעצבים הללו מכירים בראמס כמקור השראה חשוב באתוס העיצובי שלהם", אומר ניוסון, "ואכן, כולם תרמו לתערוכה בכך שסיפקו לתצוגה חפצים, ציטוטים וראיונות. ההשוואה בין בראון לבין אפל מעניינת במיוחד. מבחינות רבות, אפשר לראות באפל חברה ששחזרה את ההצלחה של בראון - היא הציבה את העיצוב בראש סדר היום שלה".

רדיו של חברת בראון מ-1961

לדברי ניוסון, חברת אפל היא רק דוגמה אחת לרלוונטיות של עבודתו של ראמס בנוף העיצובי כיום. "החשיבות של עבודתו של ראמס גדולה כיום מאי פעם. המצב הכלכלי ושינוי האקלים הסביבתי מביאים לכך שחשוב יותר מתמיד לייצר חפצים במספר מופחת אך מאיכות טובה יותר, שישרדו חילופי אופנות".

עשרת הדיברות של דיטר ראמס לעיצוב טוב:

• עיצוב טוב הוא חדשני. • עיצוב טוב הופך את המוצר למועיל. • עיצוב טוב הוא אסתטי. • עיצוב טוב עוזר לנו להבין את המוצר. • עיצוב טוב אינו משתלט. • עיצוב טוב הוא כן. • עיצוב טוב הוא עמיד. • עיצוב טוב הוא עקבי עד לפרט האחרון. • עיצוב טוב דואג לסביבה. • עיצוב טוב הוא עיצוב מועט ככל האפשר.

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>