אליס בארץ הפלאות: כבר לא הגרסה הילדותית של דיסני

לטים ברטון נמאס לראות את אליס כילדה קטנה וחסרת אונים שמשוטטת בחברה של תמהונים. עם צאת הגרסה הקולנועית המדוברת שלו לספרו של לואיס קרול הוא מסביר למה למרות הכל לא יצר סרט אפל

במקום וונדרלנד (עולם הפלאות), זה אנדרלנד (העולם התחתון). במקום אליס הילדה המשועממת והפיקחית, אליס היא מורדת ולוחמת בת 19 המחסלת את ג'ברווקי המפלצתי בחרב קסמים. במלים אחרות, "אליס בארץ הפלאות" בבימוי טים ברטון, הגרסה השנייה של דיסני לפנטסיה של לואיס קרול, רחוקה מרחק שמים וארץ הן מהסרט המצויר של דיסני מ-1951 והן מהטקסט המקורי מהתקופה הוויקטוריאנית.

"אליס בארץ הפלאות" של ברטון, תערובת תלת-ממדית של שחקנים ואנימציה שיעלה בסוף השבוע בארצות הברית (ב-18 לחודש בישראל), נועד להיות גרסה חתרנית לסיפור אהוב. את אליס מגלמת השחקנית האוסטרלית מיה וסיקובסקה, בת 20, שכוכבה דרך כששיחקה בעונה הראשונה של "בטיפול" האמריקאית של HBO. הסרט נפתח בהצעת נישואים לא רצויה וממשיך בנפילה אל העולם התחתון, שם מחכים לאליס ג'וני דפ בתפקיד הכובען המטורף והלנה בונהם קרטר בתפקיד המלכה האדומה.

מאז ראו אור לראשונה "הרפתקאות עליסה בארץ הפלאות" וספר ההמשך, "בארץ המראה", לפני כמעט 150 שנה, סופר סיפורה של אליס בגרסאות רבות ובאמצעים אמנותיים שונים, לרבות מחזמר, סרט אנימציה, משחק וידיאו ויותר מעשרה עיבודים קולנועיים וטלוויזיוניים. כל השפע הזה דווקא המריץ את ברטון.

"ראיתי כמעט הכל, אבל לא היתה שום גרסה שאהבתי במיוחד או שהכתה אותי בתדהמה", אמר החודש בראיון טלפוני מלוס אנג'לס. "בסופו של דבר אליס היא תמיד ילדה קטנה וחסרת אונים שמשוטטת לה בחברה של תמהונים. לא היתה גרסה שהיתה טובה מכולן, לכן לא הרגשתי את הלחץ להשתוות לגרסה מסוימת או להתעלות עליה".

מודל חיקוי לנערות

לינדה וולברטון, התסריטאית, התייחסה לעניין בגישה דומה. היא אמרה שכשהחלה לכתוב את התסריט, חקרה רבות את "המוסר הוויקטוריאני, איך ילדות קטנות היו אמורות להתנהג, ואיך הן עשו בדיוק את ההיפך". לדבריה, "ראיתי את הסיפור כסרט פעולה והרפתקאות עם גיבור ממין נקבה" ולאו דווקא על בתולה ויקטוריאנית.

"אני חושבת שחשוב מאוד לתאר נשים בעלות עוצמה", הוסיפה, "כי נשים ונערות זקוקות למודלים לחיקוי, וזו מהות האמנות והדמויות. נערות בעלות עוצמה יכולות לקבל החלטות בעצמן, החלטות קשות, ולבחור בדרך משלהן".

מתוך הגרסה של בי-בי-סי ל"אליס בארץ הפלאות", 1966

הדגש על הערכה עצמית ועל ערכי מוסר גבוהים מאפיין את עבודתה של וולברטון - וגם את אולפני דיסני. וולברטון, שהתחילה ככותבת בתוכניות טלוויזיה לילדים וגם חיברה שני רומנים לצעירים, כתבה את התסריטים ל"היפה והחיה" ול"מלך האריות" והשתתפה בכתיבת "מולאן", כולם של דיסני.

וכך נהר הדמעות שאליס המבולבלת מזילה בטקסט המקורי של קרול כשהיא מגיעה לארץ הפלאות נמחק מהסיפור. "לא יכולתי להרשות לה להתמוטט ככה", אמרה וולברטון. הפרשנות הזאת לאליס שואבת את השראתה, כך נדמה, מג'וזף קונרד (מחבר "לב המאפליה") יותר מאשר מקרול. אליס מסרבת להינשא ומחליטה תחת זאת להוכיח את נחישותה בכך שתפליג לסין כדי למלא שם תפקיד בתחום המסחר בסניף החברה המתוכנן של אביה. סין, תחת שלטון בריטניה, נאלצת בסרט להפוך את הסחר באופיום לחוקי, לוותר על הונג קונג ולהרשות לאזרחיה להישלח לחוץ לארץ לעבוד כמשרתים קבועים.

"לא מעניין אותנו לדייק מבחינה היסטורית בסרט כזה", אמר ריצ'רד ד' זאנוק, אחד ממפיקי הסרט. "זה סרט בידור שבסופו הגיבורה נשלחת להרפתקה אחרת, ולמיטב הערכתי, אנשים מכל המדינות ייהנו ממנו ולא ינסו לפרש אותו".

חוקרי קרול אומרים שאפשר לצפות לפרשנויות שונות לסיפור, מאחר שהוא מתמסר בקלות לעיצוב. "הספרים הם מעין מבחן רורשך, מסך שאליו אנשים מקרינים את הרעיונות שלהם", אמרה ג'ני וולף, מחברת הביוגרפיה "The Mystery of Lewis Carroll" ("המסתורין של לואיס קרול") שראתה אור החודש. "הם מעין ציור מילולי, שיש בו דמויות מלאות חיים, אבל הן אינן אלא רישומים כלליים".

מתוך הגרסה הראשונה של דיסני ל"אליס בארץ הפלאות", 1951

בשנות ה-60 הדבר הוביל לפרשנויות פסיכדליות של אליס, למשל בלהיטה של להקת ג'פרסון אייפלין "White Rabbit" ("ארנב לבן") ובהפקה עטורת שבחים של בי-בי-סי מ-1966 בבימויו של ג'ונתן מילר למוסיקה מאת ראווי שנקר. בשנות ה-70 הופקה גרסה פורנוגרפית של "אליס" ובשנים האחרונות יצא גם משחק וידיאו שבו אליס הנוקמת מאושפזת במוסד לחולי נפש.

"הדבר המעניין בגרסאות האחרונות הוא שכולן אלימות", אמרה ג'אן סוסינה, מחברת "The Place of Lewis Carroll in Children's Literature" ("מקומו של לואיס קרול בספרות הילדים") ומומחית לתרבות הוויקטוריאנית. לדבריה, הזמר הגותי מרילין מנסון עובד גם הוא על סרט שהוא מתכנן לגלם בו את קרול. "מאחר שכל דור ותרבות מוסיפים ציפוי משלהם לסיפור, אפשר ללמוד מזה משהו על התרבות שלנו".

מיה וסיקובסקה ב"אליס בארץ הפלאות" של טים ברטון

הגרסה החדשה של ברטון ל"אליס בארץ הפלאות", המותרת לצפייה לילדים רק בליווי הורים, מכילה תת-זרמים אפלים ומבשרי רעות, הן בפן החזותי והן בעלילה, דבר שלא היה בגרסה המצוירת. גם לפני שאליס נהפכת ללוחמת במאבק המניכאיסטי בין הטוב לרע, עוטה שריון ושותה את דמו של אויבה המובס כדי לחזור למצבה המקורי, היא חוצה תעלה מלאה ראשים כדי להסתנן לטירת המלכה האדומה.

"היצירה המקורית נחשבה לאפילה מאוד וילדים רבים שקוראים אותה חושבים שהיא מפחידה", אמר זאנוק. "אילו עשינו את הסרט כמיועד לכל המשפחה, היינו הורסים את הסיפור המקורי. אבל למעשה אין בסרט תחושה של דם וזוועה, גם כשאליס כורתת את ראשו של הדרקון בסוף, אלא יש שם תחושת קסם".

אף שברטון ביים סרטים רבים בעלי מרכיבי פנטסיה ובהם "ביטלג'וס" (1988) ו"המספריים של אדוארד" (1990), הרי ש"אליס" הוא הראשון מהסרטיו שיוצא בתלת-ממד. אבל לעומת שובר הקופות העכשווי, "אווטאר", שצולם במצלמות תלת ממד, ברטון השתמש במצלמות דו-ממד בצילומים, ואז המיר את החומר לתלת-ממד.

טים ברטון. הכי רחוק מהתקופה הוויקטוריאנית (תצלום: אי-פי)

ג'יימס קמרון, במאי "אווטאר", מתח ביקורת על ההחלטה הזאת, שיכולה לפעמים להניב דמויות שנראות שטוחות. "לא רצינו שזה יהיה סרט שיידרשו להפקתו עשר שנים", גונן ברטון על החלטתו. "וכשראיתי את ההבדל ובדקתי את מסגרת הזמן שעמדה לרשותנו, לא היה הגיוני לעשות זאת במצלמות תלת ממד".

לדבריו, הגרסה שלו ל"אליס בארץ הפלאות" היא בעיקר מעשה קונדס, סוריאליסטי וקומי, אבל בלתי מזיק מיסודו. "השתדלתי מאוד לא לעשות סרט אפל מדי", סיפר. הגישה שלו היתה "בואו לא נגלוש לסרט אפל; ניתן לו להיות מה שהוא".

במשך השנים ניכרה השפעת "אליס בארץ הפלאות" ביצירות אחרות בספרות ילדים שעובדו גם הן לקולנוע, החל ב"הקוסם מארץ עוץ" וכלה ב"דברי ימי נרניה" של ק"ס לואיס. לא מפתיע איפוא שאזכורים לעולמות האלה צצים בגרסת 2010.

"אני מושפעת מכל אלה, ממיתולוגיה יוונית, מנרניה, משר הטבעות ומכל מה שביניהם", אמרה וולברטון. "בסופו של דבר זה מסתכם בטוב ורע בעולם, תחושה שיש אנשים שמייצגים את החיובי ואלה שנפלו אל מערכת ערכים אפילה ומרושעת. ברונו בטלהיים מסביר את זה. אבל גם אם מספרים סיפור שמגיע למקום אפל, צריך להוציא משם את הקהל בסוף".

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>