תל אביב מתמתגת בפעם האלף

לבה של תל אביב תמיד הולך שולל אחרי השוואות שווא: פעם היא חולמת להיות ניו יורק, עכשיו היא נושאת פניה לברצלונה ומנסה לשווק עצמה כ"עיר עולם". אבל עיר עולם אינה פרויקט חברתי, ותל אביב צריכה קודם כל לחתור להיות עיר מתוקנת

אחרי ש"עיר ללא הפסקה" נהפך למותג פנסיונרי ויצא מהאופנה, תל אביב-יפו מבקשת למתג ולמנף את עצמה למדרגת "עיר עולם" - המעמד הטרנדי החם בזירה האורבנית, הכלכלית והחברתית הבינלאומית. בשבוע שעבר עשתה עיריית תל אביב, הגלובל-סיטי לעתיד לבוא, צעד מיוחצן לעבר היעד כשהשיקה את פרויקט המיתוג שלה כעיר עולם ואת החזון שיקדם אותה בתור לכניסה למועדון הנחשק והמפוקפק: עיר עולם היא עיר צומחת ומצליחה, משגשגת ומדוברת, חוגגת בפסטיבלים, מצעדים ומרתונים, ומנגד זאת, גם עיר קפיטליסטית ללא מעצורים, מקוטבת, רבת פערים, מעבר להישג יד - עד כמה שזה נשמע מוכר כבר בתל אביב של היום.

אירוע ההשקה, "פורום עיר עולם", התקיים בבניין התיאטרון הקאמרי בעיר, שמעולם ככל הנראה לא ראה תחת קורת הגג שלו כל כל הרבה "יועצים אסטרטגיים", ולא שמע כל כך הרבה מונחים משויפים כמו "מיתוג", "מיצוב" ו"מינוף". הקהל היה מובחר, קהל תואם עיר עולם, ואורח הכבוד היה האדריכל ג'וסף אסביו מברצלונה.

אסביו, חבר הנהלת מכון ברצלונה לאדריכלות ובעבר אדריכל העיר ברצלונה, הוא ממובילי ה"נס" האורבני בעירו בעשורים האחרונים. ייתכן שייעץ לתל אביב איך עושים את זה. אנחנו ערים דומות, הוא אמר מעל במת הקאמרי, והצית אשליות. לבה של תל אביב הולך שולל אחרי השוואות שווא: פעם היא ניו יורק, עכשיו ברצלונה. די בכך שתהיה טובה בלהיות תל אביב.

סוגיות רבות ושונות בנוגע לתל אביב כעיר עולם עלו בפורום - מונח שנוכס מעבודתו הגדולה ביותר והשנויה במחלוקת של אסביו בברצלונה ב-2004, שעיקרה פינוי רובע עוני מקומי והפיכתו לרובע יוקרה גלובלי. השאלה שלא נשאלה היתה אם המיתוג הצלופני המרשרש עיר עולם הוא הדבר הדחוף ביותר לעשות בתל אביב, או אפילו בסדר עדיפות עשירי, ואם לא די בתסמיני הגלובליזציה שכבר התגלו אצלה באופן "טבעי" וכבר מינפו ומיצבו אותה כאחת הערים היקרות בעולם, פערו בה פערים והפכו את החיים בה בלתי מושגים למרבית השכבות באוכלוסייה.

חוף תל אביב. פרויקט המיתוג הולם ככפפה את התמכרותה של עיריית תל אביב לפרויקטי-על ולפסטיבלי-על | תצלום: אלון רון

לפני שהיא ממתגת את עצמה כעיר עולם, אם בכלל זהו הדבר הנכון לה ולתושביה, מוטב שתל אביב תגייס את מרצה ותקציביה ותפשיל שרווליה כדי להפוך לסתם עיר מתוקנת מן השורה, עיר נקייה ומטופחת, עיר מתוחזקת כמו שצריך, מרושתת בתחבורה ציבורית יעילה, ומספקת תנאי חיים הולמים בהישג יד לכלל תושביה. אבל העירייה של עיר העולם בהתהוות - זהו כפי שמתברר מעמדה של תל אביב כיום בזירה הגלובלית, כפי שכותב פרופ' ברוך קיפניס מאוניברסיטת חיפה בחוברת שפירסמה מינהלת עיר עולם לקראת הפורום - אינה הולכת בקטנות מעין אלה, אלא קופצת גבוה מעליהם. פרויקט המיתוג הולם ככפפה את התמכרותה של עיריית תל אביב לפרויקטי-על (ויזמי-על), לפסטיבלי-על ואירועי-על.

הבייבי החדש, עיר עולם, יאפשר לה לעשות מה שהיא אוהבת יותר מכל: לשעוט עוד יותר קדימה, להגדיל פערים ומחירים, ולהותיר עוד יותר מאחור את שגרת היום-יום הפרוזאית. הרחובות מלוכלכים? חזיתות המבנים מוזנחים? הכבישים פקוקים? מחירי הנדל"ן בלתי אפשריים? בשכונות הדרום וביפו הערבית נאבקים על זכות הדיור? תל אביב כבר תארגן עוד פסטיבל או קרנבל, תקים עוד שכונת יוקרה סגורה, תגביה עוד את מגדלי הפאר ותראה לכולם כמה היא טרנדית, תוססת, תרבותית, ליברלית ומצליחנית.

עיר עולם היא עיר שחלק עיקרי בכלכלתה קשור ומוטמע בכלכלה הגלובלית, כפי שהסביר חתן פרס ישראל הגיאוגרף המנוח פרופ' אריה שחר לפני כעשור במאמר בכתב העת "פנים" ("כפר גלובלי? עיר גלובלית!", גיליון 12, פברואר 2000), מאמר המאבחן בחדות את התופעה והשלכותיה, פוקח עיניים ומקלקל קצת את החגיגה.

עיר עולם היא תופעה חדשה יחסית של העשורים האחרונים, גלגול עכשווי חסר רחמים של המונח הרומנטי עיר קוסמופוליטית, ביטוי מרחבי לעידן הפוסט-תעשייתי ותוצאה ישירה של תהליכי הגלובליזציה. המגמה החלה כבר אחרי מלחמת העולם השנייה אבל את המונח עיר עולם כפי שהוא מוכר כיום טבעה הסוציולוגית והכלכלנית ססקיה סאסן בראשית שנות ה-90, מונח שנהפך בעצמו למותג כמו ערי העולם שאותן הוא מגדיר.

נהוג לחלק את ערי העולם לקבוצות - ערי אלפא, בטא וכו' - על פי מדדים כלכליים, תרבותיים וחברתיים שונים, שאינם מדעים מדויקים. ניו יורק, לונדון וטוקיו הן ערי עולם מדרגה ראשונה לפי כל מדד. שמן ובמידה רבה גם אופיין והתהליכים המתרחשים בהן חורגים מגבולותיהן המדיניים והלאומיים. לא לחינם אומרים שניו יורק היא לא אמריקה, וגם תל אביב אינה ישראל. ערי עולם הן ערים מצליחות במונחים של צמיחה כלכלית. שגשוגן ניכר לעין במרחב העירוני ובנוף הבנוי המשקף את המבנה הכלכלי.

תווי היכר של ערי עולם הם מגדלי משרדים חדישים לחברות רב-לאומיות, הצצים על רקע בנייה נמוכה קיימת, מגדלי פאר למגורים, בתי מלון לגלי התיירות הגואים; תיירות היא מסממניה המרכזיים של גלובליזציה והשפעתה גדולה על הריבוד הכלכלי והחברתי. השגשוג ניכר גם בשדרוג דמותה הפיסית של העיר, בשימור מבנים ושיפוץ המרחב הציבורי, בהקמת מבני ציבור איקוניים שיאדירו את שמה בזירה הבינלאומית, והדברים מוכרים גם בתל אביב.

לעצור את הסחרור

התמונה, כאמור, רחוקה מלהיות ורודה, כפי שהיא משווקת על ידי סוכני הפיתוי. בעצם ההגדרה עיר עולם, כפי שהדגיש שחר, מובנים גם השלכותיה השלילות. כגובה הצמיחה וכגודל ההנאות השמורות למי שממוקמים בצד הנכון של הגלובליזציה, כך גם המחיר הכבד בפערים כלכליים וחברתיים. הקיטוב אינו וירוס במערכת אלא חלק בלתי נפרד, אולי מכוון, מהשיטה וממבנה התעסוקה: בראשה של הפירמידה בעיר עולם ניצבים בעלי מקצועות ניהול ושליטה, עורכי דין, אנשי היי-טק, פרסום ותקשורת, ובתחתיתה, חל גידול מתמיד בעבודה זולה ובניצול עובדי ניקיון, ענפי ההסעדה והתיירות ושירותים דומים המניעים את גלגלי הגלובליזציה.

הפער המעמדי בעיר עולם אינו נעלם עם הפריחה הכלכלית, אלא להיפך; הוא רק מתגבר. עיר עולם אינה פרויקט חברתי, איך שלא ינסו למתג אותה. חזון עיר העולם, כפי שהוצג בפורום, עוד הגדיל לעשות וברוח חוק הנאמנות המתוקן הוא חרת על דגלו "להפוך את תל אביב-יפו למשאב לאומי-ציוני". בכך מודרים מראש מהזירה מי שאינם מתיישרים עם ההגדרה ובראשם תושביה הערבים של יפו, שבמקרה הטוב תואיל עיר העולם להעניק לה את התפקיד של פיסת הפולקלור האקזוטית. למרבה האירוניה, התשתית להתפתחותה של תל אביב כעיר עולם נטועה ביפו, כותב קיפניס, עיר שכבר במאה ה-19 היתה רב-תרבותית וקוסמופוליטית בסגנון החיים, באדריכלות ובתרבות.

אם תהליך הקיטוב בערי עולם לא ייבלם, הזהיר שחר כבר לפני עשור, פערי הרווחה והחלוקה הבלתי שווה של ההנאות רק יבטיחו את התגברותם של מתחים במרחב העירוני העלולים להתפרץ ולרסק את ערי העולם מבפנים. לחילופין, הן עלולות להיהפך לערי משטרה שייאלצו להשקיע את מיטב המשאבים בשמירת הביטחון האישי. כך שאם יכול להיות צידוק כלשהו לדיון בתל אביב כעיר עולם הוא כדי לעצור בעדה מלהמשיך בסחרור. חבל שתתרסק, הרי בכל זאת יש בה משהו.

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>