גילוי מרעיש: להקת "The Raw Men Empire"

הקמע של להקת "The Raw Men Empire" הוא מורה מבאר שבע, אבל לא רק היא תשמח לשמוע את המיני אלבום החדש שלהם

בהופעת הקאמבק המפורסמת של אלביס פרסלי ב-1968 נבחרה העמדה לא אופיינית לאותם ימים: מלך הרוקנרול עלה על הבמה לבוש באוברול מעור שחור (שנהפך מאז לאייקון) והתיישב על כיסא, כשסביבו יושבים במעגל חברים ותיקים ונגנים מלהקת הליווי המקורית שלו. המעגל הקטן יצר אווירה אינטימית ומשוחררת, שאיפשרה לאלביס להיות נינוח, משועשע וליהנות מכל רגע.

"The Raw Men Empire" היא אמנם להקה קטנה בתחילת דרכה ולא אגדה עם קריירה מפוארת מאחוריה, אבל ההופעות שלה מזכירות במשהו את אותה הופעה מיתולוגית. "בפעם הראשונה עשינו את זה במועדון לבונטין", מספר נדב לזר, חבר הלהקה ובעל בלוג המוסיקה האלטרנטיבית "אטמי אוזניים", "ניסינו להביא את חדר החזרות/הקלטות שלנו להופעה. יש לנו אינטימיות ודינמיקה נורא מיוחדת בחדר, לא במקרה אנחנו מקליטים ככה במעגל כי כולם רואים את כולם ומגיבים לכולם. בהופעה אתה פתאום מרגיש שאתה צריך להופיע, לשחק איזו דמות וזה קצת מוציא אותך מהמוסיקה. כשאנחנו יושבים במעגל זה מאפשר לנו להביא את הקסם. אנחנו פשוט מנגנים והקהל במקרה נמצא שם".

החדר שלזר מתאר הוא אולפן הקלטות קטן ועמוס כלי נגינה ששוכן בדירתו הצנועה בדרום תל אביב, ובו מתרכזת כל העשייה של הלהקה; כתיבת שירים, חזרות, הקלטות, מיקסים, שיווק החומרים המוקלטים והפצתם, ואפילו עריכת פרומואים להופעות שהם מפרסמים ברשת. למעשה המקום מתפקד כלייבל עצמאי של להקה אחת.

"חשבנו לקרוא לעצמנו DIY אבל השם כבר היה תפוס", הם מספרים, "חוץ מזה הוא מתאים יותר ללהקת פאנק ואנחנו להקת פריק-פולק אז ירדנו מזה". השם שנבחר בסופו של דבר נגזר גם הוא משם שכבר היה תפוס. "רציתי שנקרא לעצמנו 'The Roman Empire'", מספר הסולן וכותב השירים צביקה פרוש, "זה הצחיק אותי לתת שם כזה פומפוזי ללהקה כל כך קטנה אבל אז נדב הציע את 'The Raw Men Empire' והלכנו על זה".

"זה התחיל ממשחק מלים מטופש", מסביר לזר, "אבל הבנו שזה באמת מגדיר את המוסיקה וההווי שלנו. משהו בגבריות המחוספסת שנוכח מאוד בשירים של צביקה ויונתן (מילר, שותף לכתיבת השירים - ל"פ), ויש בהם גם משהו לא מעובד, משהו עם קצוות פרומים".

"פריק-פולק" עלול להישמע כתיאור מעט ערטילאי למוסיקה של ההרכב, אבל הוא מדויק למדי; המלודיות והטקסטים ההומוריסטיים בחלקם מזכירים מאוד את "Ween", צמד מופלא ונשכח שפעל בשנות ה-80 וה-90, ואילו העיבוד העשיר, ריבוי הקולות והשימוש של ארבעת חברי הלהקה בכלים רבים, שחלקם אינם שכיחים - מילר מנגן על גיטרה, לזר מנגן על בס, קסילופון, גיטרה, כלי הקשה ומלודיקה, פורש על גיטרה אקוסטית וחליל צד ואיתי קויפמן על תופים, בס וצ'רנגו - מזכירים את סופיאן סטיבינס, אילו היה מוותר על הדרמטיות.

"The Raw Men Empire". שירי פולק קסומים | תצלום: צביקה פרוש

בימים אלה עומלים חברי הלהקה במרץ לקראת השקת האי-פי השני שלהם "Elodie", שתיערך ביום חמישי במועדון לבונטין 7, ובה יארחו את המוסיקאי עמית ארז. ההבדל בינו לבין האי-פי הקודם "The Rise and the Fall", שיצא בסוף 2009, הוא בעיקר בשכבות הסאונד שהתוספו, לרבות כלי נשיפה, אפקטים, רעשים ו"סמפולים מוזרים", כפי שמגדיר אותם לזר. התוצאה - שירי פולק קסומים שנשמעים לגמרי לא מכאן.

בהתאם לצליל הזר שלהם, חברי ההרכב ייצאו בסוף ינואר לנסות את מזלם בסיבוב הופעות ראשון באירופה. "בינתיים מסתמן שזה יהיה טור בעיקר במזרח אירופה, כי רק שם סגרנו הופעות", הם מתוודים, "חולים עלינו בבולגריה".

שמו של האי-פי החדש הוא מחווה לאלודי עדן, מורה באר-שבעית שנהפכה למעין קמע בעבור לא מעט להקות אינדי. "היא מפרגנת בטירוף למלא להקות, כולם מכירים אותה", מספר קויפמן, "היא מגיעה להופעות ותמיד מגיבה בפייסבוק ובבלוג שלה ועושה את זה מתוך אהבה טהורה למוסיקה". "היא בדיוק חוגגת 30 וזו מתנת יום ההולדת שלנו", הם מוסיפים ומסיימים באיום, "אלודי - חסר לך שלא תגיעי להופעת ההשקה!"

שמור לביקורת

האי-פי החדש של "The Raw Men Empire" נמשך בסך הכל כרבע שעה, אבל יש בו יותר תוכן ורוח רעננה מאשר ברוב האלבומים השלמים מתוצרת האינדי הישראלי. מה הופך אותו לכזה? לאו דווקא השירים עצמם: הם זעירים, צנומים, חצי מאולתרים. שתי איכויות אחרות הופכות את האי-פי הזה ליצירה מקסימה. הראשונה היא הצליל המיוחד של האלבום: מפגש מקורי ומוצלח מאוד בין קטן וזרוק (גיטרות אקוסטיות עקומות במקצת וכלי הקשה משוק הפשפשים) לבין עשיר ומוקפד (כלי נשיפה מסוגננים והרמוניות קוליות מלבבות). להרמוניות הווקאליות יש גם חלק באיכות השנייה שעושה את האלבום: התחושה הברורה והמענגת שמדובר בחבורה של מוסיקאים שנהנים בצורה קיצונית ממה שהם עושים. קשה להסביר מנין נובעת הוודאות הזאת, אבל אי אפשר לא לחוש בה. יש באי-פי הזה כל כך הרבה ויברציות טובות של חדוות עשייה, שזה כמעט הי-פי.

בן שלו

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>