1. אמנות
  2. כתבות והמלצות

מה מסתתר מאחורי הפסטורליה? מרכז מעמותה עם אירוע שמנסה לענות

קבוצת Sala-Manca הירושלמית, אשר אחראית בין השאר לכתב העת "הערת שוליים", עורכת בסוף השבוע את האירוע "מה מסתתר מאחורי הפסטורליה?" בעין כרם. עינת עמיר, אחת האמניות הפעילות באירוע, מסבירה שהנוף השלו הוא מתעתע, ומסתיר שכבות של אלימות וניצול

היום ייפתח בעין כרם הפרויקט "מה מסתתר מאחורי הפסטורליה?", מבית היוצר של קבוצת Sala-Manca. בפרויקט משתתפים מעל 30 אמנים המציגים מיצבים, מיצגים, סיורים ומופעים העוסקים בהווה, בעבר ובעתיד של עין כרם: תולדות הכפר מימי התנ"ך, דרך הכפר הפלסטיני ועד ימינו – שכונה ירושלמית יהודית שמהווה יעד מרכזי בתוכניות נדל"ן. הפרויקט חוקר את מקומה של הפסטורליה באמנות הישראלית בכלל ואת השפעותיה על עין כרם בפרט. האירוע מהווה גם את נקודת הפתיחה הרשמית לקהל  של מרכז מַעמוּתָה במרכז לאמנות ומדיה על שם דניאלה פסל - המרכז החדש לאמנות ומדיה, שנפתח השנה בירושלים. מרכז מַעמוּתָה שם לעצמו למטרה ליצור מסגרת עבודה לאמנים מתחומים שונים המעוניינים ליצור ברוח של שיתוף פעולה וידע, דיאלוג אינטנסיבי והתחדשות טכנולוגית.

אחד הנושאים המרכזיים שבהם עוסק הפרויקט הוא הבניית המרחב בעין כרם. כאמור, מדובר בשכונה עם עבר קדום ומפואר שכיום היא אחד היעדים הנדל"ניים הנחשקים ביותר. התערוכה עוסקת באופן שבו הנוף של עין כרם נרתם למשימות אידיאולוגיות שונות. כפי שנטען בדפי ההסבר על האירוע, התנועה הציונית עשתה קפיצה של כ-2,000 שנה בהצגתה את הנוף המקומי כהמשך אידיאלי של הנוף התנכ"י ושל תקופת היישוב היהודי בתקופה: "זהו ניסיון למחוק מן התרבות הישראלית החדשה 2000 שנות היסטוריה בארץ ישראל-פלסטין מאז הגלות מחד גיסא ואת 2000 שנות ההיסטוריה התרבותית היהדוית בגולה מאידך גיסא".

 קו הרקיע של עין כרם באיור של עינת עמיר, אשר מופיע על ההזמנה לאירוע

עינת עמיר, אחת האמניות המשתתפות בפרויקט, שייכת לדור הראשון של האמנים אשר אומצו על ידי קולקטיב מעמותה. עמיר היא אחת מחמישה אמנים אשר זכו לקבל סטודיו במתחם הקבוצה בעין כרם, והיא מציגה שם עבודות שנעשו בתמיכה ובייעוץ של המרכז. ההזמנה לאירוע, שעליה מופיע איור של עמיר, היא דוגמה אחת לאופן שבו המרכז משפיע על היצירה שלה: "התייחסתי ברישום לנוף של עין כרם ברמת המיקרו. עשיתי רישום פרטני של עצמים שמצאתי בחצר הסטודיו, כמו צמחים וחלקי ציפורים. הדימויים האלו הזכירו לי את הסקיי-ליין של עין כרם, ולכן הם חלק בלתי נפרד ממנו באיור הנוף".

למה בחרתם בעיסוק בנוף של עין כרם כנושא התערוכה?

"קודם כל משיקולים טכניים - הסטודיו נמצא בעין כרם ובא במגע יומיומי עם הנוף של המקום. נוסף על כך, יש אתגר גדול מאוד בעיסוק בנוף באמנות עכשווית, שהרי  אין בה כמעט נגיעה בנוף פסטורלי. האתגר הוא לקחת את הנוף המהפנט הזה ולעשות איתו משהו שהוא לא ציור פיגורטיבי, אלא להשתמש במהות שמאחורי הפסטורליה. דרך העיסוק הזה יוצא צד אחר של הנוף, צד מעיק, שנותן לצופים אפשרות לראות פנים אחרות של הנוף".

חצר קבוצת מעמותה בעין כרם. הנוף של עין כרם ברמת המיקרו

איך אתם מתגברים על הפער בין הצד הפסטורלי והמנותק של עין כרם המתוירת והשלווה, לבין הפן הפוליטי שאתם מתעקשים עליו?

"יש בדיסוננס הזה משהו מרתק. בהיסטוריה של עין כרם יש המון שכבות - של תקופות, של דתות שונות שהמקום קדוש עבורן. המישמש הזה מכיל בתוכו משהו מתעתע - לכאורה יש משהו אוטופי באופן שבו הכל מתלכד בעין כרם ומתנהל לו בשלווה, אבל זה לא באמת ככה. אנחנו מתעניינים דווקא בניגודיות שמסתתרת מאחורי הפסטורליה, כי הרי דברים איומים קרו בהיסטוריה של עין כרם, לא הכל שלו ונינוח כמו שנראה".

האירוע "מה מסתתר מאחרוי הפסטורליה" יחל כאמור ביום חמישי ויימשך עד מוצ"ש. בין האמנים המציגים בו: גיא ברילר, אשר ייצר ביום חמישי את הדגם המחודש והמשופר של הטיל הסולארי הראשון "נמרוד 11"; ליאורה ויס, אשר יחד עם משפחתה תזמין את הקהל לשיחזור מסיבת יום ההולדת של בתם שהתקיימה לפני 21 שנה בעין כרם בבית סמוך למרכז מַעמוּתָה; חנאן אבו חוסיין, אשר יצרה מיצב המתייחס להביטים הפוליטיים וההיסטוריים של תולדות בית פלסטיני שננטש, אתר זכרון לחיים שמלפני 48; ויונתן אולמן עם עבודתו "סכנה - כאן בונים" - סביבה שכולה מורכבת מקרטון ומצבעים תעשייתיי,שבמרכזה הר געש מתפרץ, המזמינה את הצופים לנוע בה.

"נמרוד 11" של גיא ברילר

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>