1. טלוויזיה
  2. ביקורות טלוויזיה

"משחקי הכס" פרק 4: ככה מורחים את הזמן

למרות סצנת סיום מוצלחת ומלאת אקשן, בפרק הרביעי של "משחקי הכס" קיבלנו בעיקר דיאלוגים סתמיים ורגעים מביכים ומאולצים. זהירות, ספויילרים

משחקי הכס
הסדרה הפסיקה להרוג דמויות משמעותיות.. "משחקי הכס" צילום: Helen Sloan, באדיבות yes

היה אפשר לנחש שזה יגיע. אחרי שני פרקים מתפקעים מאירועים, קיבלנו סוף סוף פרק "מריחת זמן" קלאסי, עם הרבה דיבורים ומעט מעשים. הוא הורכב ברובו מתמהיל של סצנות מתפקעות מרגש שבהן לא קרה כלום, ושל סצנות שבהן קרו דברים לדמויות שלא אכפת לנו מהן ולכן הן התקשו לייצר רגש. לא לחלוטין ברור מדוע החליטו יוצרי הסדרה להפציץ אותנו בפרק השלישי של העונה בכל-כך הרבה אירועים כולל שתי סצנות קרב גדולות שזכו לזמן מסך מזערי, אם ידעו שאין להם הרבה מה לעשות עם פרק 4. מילא אם רמת הכתיבה הייתה מפצה על העניין, אלא שגם כאן, ולמרות העובדה שהפרק נכתב על-ידי יוצרי הסדרה בניוף וווייס, זכינו לכמה דיאלוגים סתמיים וכמה רגעים מביכים ומאולצים. וכעת, לחדשות בהרחבה.

» בלוג משחקי הכס: פרק 3
» בלוג משחקי הכס: פרק 2
» בלוג משחקי הכס: פרק 1
» במאי "משחקי הכס" מגן על אד שירן
» האודישן המטורף של קית הרינגטון 

מוקד הרגש (וחוסר המעש) בפרק התמקם ללא ספק בווינטרפל, שבו התרחש איחוד טוטאלי ומצמרר בין כל האחים והאחיות החוקיים לבית סטארק. אריה הגיעה למקום ודבר ראשון חשפה את העובדה שיש לו אבטחה ברמה שהייתה מביישת מכולת שכונתית, שלא לדבר על טירה ששוכניה מורדים בשלטון המרכזי והיא זה עתה שוחררה במאמץ רב מכובש אכזר. אחר-כך בא האיחוד עם סאנסה שמעבר לפריקת המטען הרגשי שהצטבר לאורך הסדרה לא התאפיין בהברקות של ממש, ולאחריו גם מפגש העוד יותר מפוספס עם בראן ("אני כבר לא בראן!"), שמאז הפיכתו ל"מואר" צועד בדרך הבטוחה להפוך לדמות הכי מעצבנת בסדרה. בסך הכל, מעבר לעצם השמחה על האיחוד של הסטארקים הצעירים, אחרי אינספור עונות ותלאות, חייבים להודות שהחלק הזה נכתב בחוסר השראה וכנראה בחיפזון, ולא הצליח להפיק מהמעמד המצופה הזה את המיטב. חוץ מזה, וואו, הכותבים כנראה ממש עצבניים על השחקן איידן גילן (ליטל פינגר) כי ההתעללות שהם מבצעים בדמות שלו העונה חייבת להיות מנוגדת לאמנת ז'נבה.

משחקי הכס
הדמות הכי מעצבנת בסדרה. "משחקי הכס" צילום: Helen Sloan, באדיבות yes

כתיבה מגושמת ובעייתית אפיינה בפרק הזה גם את עלילות דראגונסטון. ג'ון הראה לסרסיי את זכוכית הדרקונים שמתחת לטירה שממש לידם באופן נוח להפליא נמצא גם קומיקס עתיק, המוכיח את קיומם של "המהלכים הלבנים". אותו קומיקס משכנע את דיאנריז באופן חד-משמעי שהיא צריכה לשתף פעולה עם ג'ון. גם הפעם, הסיפור הזה לא צולח לחלוטין, כי הבחורה עדיין רוצה שהבחור יכרע ברך והוא עדיין מסרב. נראה עוד כמה זמן יצליחו למשוך את השטות הזאת. הדבר הכנראה משמעותי היחיד שקורה בשלב הזה הוא הערה  של דאבוס, או בשמו השני "המילואימניק החרמן", שמבחין כי ג'ון אינו אדיש לקסמיה של דיאנריז. בשלב הזה ג'ון הודף את העניין, אבל יש להניח שההערה הזאת לא נשתלה בתסריט ככה סתם. הייתכן שג'ון ודיאנריז אכן בדרך לרומן?

לעת עתה, דיאנריז בעיקר מעוניינת להחזיר את כבודה האבוד בהמשך לחיסול השיטתי של כל בני בריתה המשעממים, ומחליטה לתקוף את הכוח של הלאניסטרים והטארלים, שעדיין צועד בדרך חזרה מכיבוש הייגרדן והכרעת בני הטיירל. יש לציין שהדרך הלוך להייגרדן פלוס הכיבוש לקחו להם בפרק הקודם בערך עשירית מהזמן שלוקחת להם בפרק הנוכחי הדרך חזור. אולי קצת כבד להם כל הזהב שבזזו. גם המהירות הרבה שבה דיאנריז מצליחה לנייד את לוחמיה הדותראקים למקום היא יותר ממפוקפקת. מה שלא יהיה, דיאנריז יורדת עליהם בכל הכוח, ואם יש רגעי חסד בפרק הזה, אין ספק שהם שייכים לדרקון החביב של דיאנריז שהפך עשרות ניצבים במדי הלאניסטרים והטארלים לפחם. יש מצב שתקציב הכתיבה של הפרק קוצץ לטובת מחלקת האפקטים.

משחקי הכס
רגעי החסד של הפרק. "משחקי הכס" צילום: Helen Sloan, באדיבות yes

למרות הרגעים המרהיבים, לא בטוח שזה היה שווה את זה. אגב, ההתחמקות המבישה של ג'יימי מזרנוק האש של הדרקון העצבני מבססת כנראה באופן סופי את הסברה הדי מבאסת, ש"משחקי הכס" לא רק התנזרה באופן כמעט מוחלט מסצנות סקס שהיו בעבר הספציאליטה שלה, אלא גם הפסיקה להרוג דמויות משמעותיות. ארבעת הפרקים הראשונים של העונה הנוכחית מעוררים חשד כבד שהסדרה שהגדירה בעבר מחדש את המותר והאסור בטלוויזיה, התחילה לפסוע לאחרונה במסלול הרבה יותר קונבנציונלי ומובן מאליו. צריך לקוות שלמרות הכל, עוד צפויות לנו הפתעות בשלושת הפרקים שנותרו עד סוף העונה.

"משחקי הכס" משודרת בימי שני ב-22:00 ב-yes, HOT וסלקום טי.וי 

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>