1. טלוויזיה
  2. ביקורות טלוויזיה

"משחקי הכס", פרק 3: שיר של אש וקרח

בפרק השלישי של העונה השביעית, "משחקי הכס" שועטת קדימה. העלילה נעה בקצב מהיר והפגישה שכל כך חיכינו לה סוף סוף מתרחשת. זהירות, ספויילרים

משחקי הכס
משהו עמוק השתנה ב"משחקי הכס" צילום: HELEN SLOAN / HBO באדיבות

כשמיד לאחר כותרות הפתיחה מפציעים על המסך ג'ון סנואו ודאבוס שמגיעים לדראגונסטון בדרך לפגישה עם דיאנריז טארגאריין – כבר אי אפשר להתעלם מהעובדה שמשהו עמוק השתנה ב"משחקי הכס". נגמרו הימים של קווי עלילה שדורכים במקום במשך עונות שלמות, ומהלכים סיפוריים שעושים סיבובים מרגיזים של 360 מעלות וחוזרים בדיוק לאותו מקום שממנו יצאו לדרך. בשתי העונות האחרונות, "משחקי הכס" שועטת קדימה, תוך כדי כינוס (או חיסול) של עשרות קווי העלילה שנפתחו והדמויות הקשורות בהן.

» בלוג משחקי הכס: פרק 2
» בלוג משחקי הכס: פרק 1
» במאי "משחקי הכס" מגן על אד שירן
» האודישן המטורף של קית הרינגטון 
» 5 סדרות המשך מתוכננות ל"משחקי הכס"

מאז שהספרים של ג'ורג' ר.ר. מרטין הפסיקו להעניק בסיס מוצק לגרסה הטלוויזיונית בעקבות קצב הכתיבה האיטי שלהם, הסדרה הזאת פיתחה אישיות משלה, לטוב ולרע. אם אני קולט נכון את הלך הרוחות, אוהדי הספרים לא אוהבים את הכיוון שיוצרי הסדרה, דיוויד בניוף ודי.בי. ווייס, לקחו אותה אליו בגמר חומר הגלם. יכול להיות שבאמת חסר לסדרה היום העומק הספרותי והמורכבות הפסיכולוגית שהמקור של מרטין העניק לחמש העונות הראשונות. עם זאת, בתור יצירה טלוויזיונית נטו, צריך לומר שהעונה השישית של "משחקי הכס", בתוספת שלושת הפרקים הראשונים ששודרו עד כה מהעונה השביעית, הם מוצר טלוויזיוני הרבה יותר מהודק, סוחף ומספק מרוב הפרקים הקודמים. הייתכן כי השיפור קשור לעובדה, שהיוצרים הפסיקו להיות מחוייבים לטקסט קאנוני והם נותנים דרור ליצירתיות שלהם? יש מצב. 

מה שבטוח, הפרק השלישי של העונה ממשיך את המגמה של הפרק השני. הרבה דברים קורים והעלילה שועטת קדימה בלי הפסקה, לעיתים אפילו בקצב מהיר מדי. הרגעים המרגשים של הפרק מתרחשים כבר על ההתחלה, בעת המפגש המצופה בין ג'ון לדיאנריז. וויס ובניוף, שבחרו לכתוב את הפרק הנוכחי (מה שמעיד כנראה על חשיבותו בעיניהם), הפכו גם את הסצנות המקדימות את המפגש למספקות במיוחד. זה מתחיל בחילופי הקללות החינניים בין טיריון לג'ון ("הנה הממזר!", "הנה הגמד!") שבין השורות שלהם מסתתרת חיבה גלויה לעין, ממשיך עם רגע חינני שבו דאבוס מתגזען על מיסאנדיי כהת העור ("המקום השתנה מאיך שזכרתי אותו"), ומגיע לשיא עם המפגש הראשון והטראומטי בין ג'ון והדרקונים. לקינוח, יש לנו את מליסנדרה, המכשפה האדומה, שמקבלת הזדמנות לומר משפט שחלק ניכר ממעריצי הסדרה בטח התעלפו ממנו ("עשיתי את שלי, חיברתי בין האש לקרח"). ככה בהינף רפליקה, העניקו בניוף וווייס מה שנראה כמו אישור סופי לתאוריית המעריצים מספר אחת, שמלווה את "משחקי הכס" בתקופה האחרונה: דיאנריז וג'ון הם האש והקרח, שמופיעים בשמה המקורי של סדרת הספרים של מרטין – "שיר של אש ושל קרח". במילים אחרות, הם הגיבורים של הסדרה וסיומה הולך להתבסס על שיתוף הפעולה ביניהם.

משחקי הכס
דיאנריז וג'ון הם האש והקרח. "משחקי הכס" צילום: Helen Sloan, באדיבות yes

נכון שבינתיים הם משחקים את עצמם קשים להשגה. דיאנריז, אחרי שהצליחה לעשות קולות משכנעים של מנהיגה בפרק הקודם, מתנהלת במפגש הראשון עם ג'ון כמו טינאייג'רית שההורים שלה פינקו אותה קצת יותר מדי. היא גם מכריחה את מיסאנדיי להגיד בעל פה את כל התואר המופרך שלה בתקווה להרשים את ג'ון, גם מגלה חוסר הבנה מביך של קונספט המטאפורה הספרותית ("הוא קרא לי ילדה!"), וגם מנסה פעם אחרי פעם לגרום לג'ון לכרוע ברך ולהצהיר שהיא המלכה הנצחית הבלתי מעורערת של כל העולם והיקום בכללותו או משהו כזה. יש להניח שגם אם ג'ון שקל להצהיר על תמיכתו בדיאנריז, הסצנה שעשתה לו די הורידה אותו מזה. מזל שהיה במקום מבוגר אחראי בדמות טיריון, שידע לומר לכל אחד מהצדדים את הדבר שהוא רצה לשמוע, והביא אותם לסוג של שיתוף פעולה. טוב שחזרת, טיריון, באמת היית חסר. בשני הפרקים הקודמים היה נראה כאילו בשל סכסוך כספי, פיטר דינקלג' מנוע מלומר דיאלוגים. מזל שזה נפתר. בכל אופן, אף כי דיאנריז עדיין לא ממש מאמינה במהלכים הלבנים, וג'ון בעיקר מנצל אותה כדי לשים את ידו על מרבצי זכוכית הדרקון שמתחת לטירה, אבל הם כבר לא עובדים על אף אחד. השניים האלה הולכים לעבוד מאוד צמוד מעתה והלאה. עדיין נשאלת השאלה אם בניוף וווייס יעשו את הלא יאמן ויבשלו כאן עוד סיפור אהבה בין קרובי משפחה או שזה כבר יותר מדי, גם עבור "משחקי הכס".

משחקי הכס
שעת הנקמה. "משחקי הכס" צילום: Helen Sloan, באדיבות yes

מה שבטוח, ואולי מרמז לבאות, קיבלנו בפרק הזה ריענון בוטה לגילוי העריות המקורי ופורץ הדרך של הסדרה. אחרי שסרסיי מקבלת לידיה את "המתנה" המובטחת מיורון גרייג'וי בדמות אילריה סאנד - הרוצחת של בתה, ונוקמת בה את נקמתה, היא רצה דווקא אל ג'יימי, מפשילה את מכנסיו, ומבצעת בו מין אוראלי. בוקר אחרי, היא אף מתעקשת לא להסתיר את הקשר ביניהם. הסצנות במעלה המלך מסגירות עוד שינוי משמעותי שעבר על הסדרה בעונות האחרונות. היא הפכה להיות הרבה פחות גראפית ונועזת, בכל הנוגע לסקס ואלימות. לא ברור אם מדובר במענה לתלונות צופים חסודים או התעוררות מוסרית מאוחרת, אבל אין ספק שמשהו קרה. למרות האופן המחריד בפוטנציה שבו סרסיי החליטה להרוג את בתה הבכורה של אלריה סאנד, שום דבר מזה עדיין לא קרה על המסך. גם הבחירה להשאיר את אלריה עצמה כלואה בתא מבלי לחסל אותה היא דפוס התנהגות לא אופייני לסדרה. אפילו סצנת הסקס בין ג'יימי וסרסיי כמעט ולא כללה עירום כלשהו. מוזר ומעניין.

רגע מספק נוסף בפרק הנוכחי היה המפגש בין בראן לאחותו סאנסה. גם כאן, מדובר באירוע שבעונה מוקדמת של "משחקי הכס" היינו יכולים לחכות כמה וכמה פרקים להתרחשותו, בעודנו עוקבים בעיניים מזוגגות בבראן נסחב על הגב של אחד מחבריו הלא מאוד מעניינים במרחבים המושלגים של צפון ווסטרוז. בעידן החדש – לא הספקנו למצמץ והנה סטארק הצעיר והמואר כבר גמע את המרחק בין החומה לווינטרפל והופיע בפני אחותו, בעיקר כדי לערער אותה עם כמה זיכרונות לא נעימים וגם לא ממש קשורים, מתקופת רמזי בולטון. הבשורה העיקרית שהוא נושא איתו מיועדת כמובן לג'ון, ומבטיחה לחולל טלטלה בארץ ווסטרוז. עכשיו נשאר לקוות, שלא ימתחו אותנו לקראת המפגש המיוחל הזה יותר מדי פרקים. אגב, אם למישהו היה ספק, סאנסה השתלבה יפה בתפקיד מלכת הצפון המחליפה. בפעם הראשונה רואים בסדרה הזאת מישהי שאשכרה דואגת שלנתינים שלה יהיה מה לאכול ואיך להתחמם בחורף, במקום להכריח אותם לשנן את אוסף התארים המופרכים שלה. בינתיים, "ליטל פינגר" מטפטף לאוזנה של סאנסה קצת מקיאווליזם למתחילים, ומלמד אותה לקבל החלטות עם הראש ולא עם הלב. הבן אדם הזה בטח חותר למשהו, גם אם בשלב הזה בעונה הוא עדיין לא מצא את עצמו. 

משחקי הכס
מלכה ראויה לצפון. "משחקי הכס" צילום: HELEN SLOAN / HBO באדיבות

יש להניח שהחלק האחרון של הפרק הנוכחי יעורר הרבה דיונים נוקבים, עם דעות לכאן ולכאן. בגדול, מדובר בהקצנה של הגישה התכליתית שבה נקטו יוצרי הסדרה בעונה הזאת. ספציפית, בניוף וווייס החליטו לדחוף שתיים וחצי סצנות קרב, שכל אחת מהן הייתה יכולה לתפוס פרק שלם, לזמן מסך של כרבע שעה, תוך כדי שימוש במהלך תסריטאי מפותל שאיפשר זאת. כך, באופן זריז מאוד, הסדרה יצאה לידי חובה בעניין הקרב בצוק קאסטרלי, כור מחצבתם של בני הלאניסטר, כולל שתי גרסאות לגבי התנהלותו, פלוס כיבוש ארצם של בני הטיירל בהנהגתו של ג'יימי. כל הסיפור קורה מאוד מהר, כאשר התחושה היא שהיוצרים מנסים להפטר בזריזות ממרכיבים עלילתיים שפחות מעניינים אותם לקראת משהו משמעותי יותר. נחיה ונראה. אישית, אני עדיין מתקשה להכריע האם מדובר בהברקה או דרך מגושמת לחסוך כסף בצד למען הקרבות הגדולים של סיום העונה שבטח עוד צפויים לנו. 

"משחקי הכס", בימי שני בשעה 22:00 ב-yes, HOT וסלקום טי.וי

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>