1. טלוויזיה
  2. כתבות

הומור גבוה: הקומדיות הכי טובות על המסך

מ"המפץ הגדול" עד "ויפ" – סדרות הקומדיה שלא מפחדות לעסוק בנושאים רציניים כמו גזענות ופמיניזם, ועל הדרך לקרוע אותנו מצחוק

המפץ הגדול
החנונים הכי מגניבים. "המפץ הגדול" צילום: באדיבות yes

חצופות, עוקצניות ואפילו אפלות - הקומדיות האמריקאיות כבר מזמן לא מתמקדות רק בז'אנר הסלאפסטיק. במקום דמויות קריקטוריות וסטריאוטיפיות, אנחנו פוגשים בשנים האחרונות יותר דמויות של נשים ומיעוטים בתפקידים ראשיים ובמרכז העלילה, שלא מפחדות לגעת בנושאים כמו גזענות, פמניזם ועוני, לעטוף אותם בכיסוי סאטירי או ציני, ולהגיש לצופה במסווה של אסקפיזם - אלה עשר הקומדיות שעושות את זה הכי טוב.

» עשר הדמויות הפמיניסטיות על המסך
» כוננות בינג': המדריך המלא לסדרות אביב
» "בייבי בום" לא משאירה אף עין יבשה
» "הטובות לקרב": ההתמכרות החדשה שלכם
» "ארץ נהדרת": בית ספר לטלוויזיה

Master of none
הקומיקאי והשחקן עזיז אנסרי ("מחלקת גנים ונוף") מתאר בצורה אינטליגנטית ויוצאת דופן את הבעיות של עולם השפע והאפשרויות הבלתי נגמרות של העולם המודרני. הסדרה שיצר אנסרי עוקבת אחר רווק בן 30 מניו יורק ושחקן מתחיל שמחכה לפריצה הגדולה. שם הסדרה מגיע מהביטוי האנגלי: Jack of all trades, master of none”" שמשמעותו אדם שניחן בכישורים רבים, אך אינו באמת מתמחה באף אחד מהם. זהו הרעיון מאחורי הסדרה של אנסרי- דור ה-Y  בעידן האינטרנט חי בעולם רווי הזדמנויות, ומתוך הפחד שבכל בחירה הוא מפסיד אינספור בחירות אחרות, ולא מסוגל להחליט מה הוא באמת רוצה. בכל פרק שעומד בפני עצמו, עוסק אנסרי בנושאים חשובים ומעוררי מחשבה כמו גזענות, הטרדה מינית, אהבה בעולם המודרני ופמניזם.

"נופל וקם" ("Crashing")
הקומדיה החדשה מבית המפיק ג'אד אפאטו ("בנות", "מסיבת רווקות") מתווספת לז'אנר הפופולרי בעשור האחרון על חיי קומיקאים מאחורי הקלעים. "נופל וקם" עוקבת אחר הקומיקאי פיט הולמס שגם יצר את הסדרה- סטנדאפיסט מתחיל וכושל שאשתו המפרנסת אותו עוזבת אותו. כשהוא הופך להומלס חסר כל, הוא נאלץ להתנחל על ספות של חברים. לעומת הטון הציני של סדרות דומות כמו "לואי", "נופל וקם" לא גורמת לצופה מועקה בלב בסוף כל פרק. למרות שהולמס מגיע למקום הכי נמוך שאפשר, הוא מצליח להישאר אופטימי ולראות את הצד החיובי של כל מכה. דווקא כשהוא מאבד הכל, הוא מפתח חברות עם סטנדאפיסטים מצליחים ולקריירה שלו יש סוף סוף סיכוי להתחיל. בסדרה משתתפים הקומיקאים ארטי לאנג, טי.ג'יי. מילר ושרה סילברמן בתור עצמם.

"מקום טוב באמצע"
הסיטקום על משפחה ממוצעת מהמעמד הבינוני פשוט לא זוכה מספיק להערכה. פטרישיה היטון ("כולם אוהבים את ריימונד") וניל פלין ("סקראבס") מגלמים את פרנקי ומייק האק, הורים שמגדלים את שלושת ילדיהם בעיירה קטנה באינדיאנה הנאבקים לשמור את הראש מעל המים במציאות כלכלית לא פשוטה. הסדרה שמאחוריה עומדים היוצרים של "רוזאן", ריאליסטית ומעוררת הזדהות בקלות. פרנקי היא לא האמא המושלמת שמופיעה רבות על המסך או בקבוצות של אימהות בפייסבוק. יש לה עבודה, אפילו שתיים, ואין לה זמן להשקיע בזילוף מיניונים על עוגות יום הולדת או אפילו בארוחת ערב שלא נקנתה במקדונלד'ס. אבל את ההצגה גונבת לגמרי הבת האמצעית סו (עדן שר המעולה), ילדה נאיבית וחיובית יתר על המידה, שסצנות הסלאפסטיק שלה גורמות לצופה להישפך על הרצפה מצחוק. 

"קימי שמידט הבלתי שבירה"
קומדיה אנרגטית ואפלה עם דמויות מוחצנות על גבול הביזאר, הישר ממוחה הקודח של טינה פיי. אלי קמפר (ארין מ"המשרד") היא קימי שמידט, צעירה נאיבית אך נועזת בת 29 שנחטפה והוחזקה בשבי בבונקר מתחת לפני האדמה בידי מנהיג סטייל גואל רצון במשך 15 שנה. לאחר שהיא משתחררת, אין לה מושג מהי זוגיות בריאה ומה זה אייפון. היא מחליטה לנסות את מזלה בתפוח הגדול, וכמו ילדה קטנה בחנות ממתקים יוצאת קימי לטרוף את העיר הכי צינית שיש. איכשהו למרות שהיא מתפקדת כדג מחוץ למים וסובלת מאובר אופטימיות, היא מצליחה לפתור כל בעיה בעזרת טוב לב ונחישות. בסדרה משתתפים גם טיטוס ברג'ס בתור זמר ברודווי וואנבי ושותפה לדירה של קימי, וג'יין קרקובסקי (ג'נה מ"רוק 30") כאישה עשירה חסרת ביטחון ומודעות עצמית, שמעסיקה את קימי כמטפלת לילדיה.

"חמוץ-מתוק"
הסדרה שמבוססת על האוטוביוגרפיה של השף האמריקאי ממוצא טיוואני, אדי הואנג, מביאה למסך הקטן סיפור העוסק במשפחה אסיאתית לראשונה מזה 20 שנה. "חמוץ מתוק" מגוללת את סיפור התבגרותו של אדי בשנות ה-90', כשמשפחתו עוברת מצ'יינה טאון של וושינגטון לאורלנדו המלאה באמריקאים בעלי דעות קדומות. בעוד אביו של אדי, לואיס (רנדל פארק), מחבק את החלום האמריקאי באופן מוגזם ואף פותח מסעדת בוקרים, אמו, ג'סיקה (קונסטנס וו הנהדרת), היא אמא נמרה קשוחה שמתקשה להבין את התרבות האמריקאית. ההתנגשות בין התפיסה של שני ההורים המהגרים והכמיהה של אדי להיטמע בחברה ובתרבות האמריקאית על הרקע הנוסטלגי של שנות ה-90' הופכות את הסדרה הזאת לכובשת במיוחד.

"דברים טובים"
קומדיה סמי-אוטוביוגרפית מאת פמלה אדלון ולואי סי.קיי ומן גרסה נשית ל"לואי". אדלון מככבת בתפקיד הראשי בתור סם פוקס, שחקנית גרושה בגיל העמידה שהתהילה כבר מאחוריה, והיא מגדלת לבד את שלוש בנותיה. הסדרה שגדושה בכרומוזום X, עוסקת בהתמודדות של אם חד הורית בגידול טינאייג'רית מרדנית, טום בוי אמצעית ובת זקונים מפונקת, והניסיון לפרנס אותן במקצוע שממש לא עושה חסד עם נשים מבוגרות. ואם זה לא מספיק, אז פוקס גם צריכה להתמודד עם אמה הרוחניקית שנמצאת על גבול הדמנציה. הגישה שלה היא פמיניסטית, אך נטולת אג'נדה. אדלון עוסקת באופן נקי ואמיתי ביחסים המתוקים-מרים בין אימהות לבנות, ומקומן של נשים בחברה המודרנית.

"ויפ"
הילרי קלינטון אולי לא הצליחה לגעת בבית הלבן, אבל ג'וליה לואי-דרייפוס חיה, בועטת ולא מפסיקה לנבל את הפה בדמותה הסאטירית של סלינה מאייר, האישה הראשונה שהצליחה להשתחל לתפקיד חסר הזוהר של סגנית נשיא ארצות הברית. הסאטירה הפוליטית מספקת הצצה אל מאחורי הקלעים של עולם בו הפער בין הרושם הממלכתי כלפי חוץ לבין האינפנטיליות וחוסר המודעות של הפוליטיקאים עצמם, הוא לא פחות ממגוחך. ואם לא מספיק שסלינה היא אישה בעולם גברי דורסני, היא מוצאת את עצמה מדי פרק מושפלת פומבית בסיטואציות מביכות, למרות, או דווקא בזכות צוות העוזרים הפרלמנטריים הרחב שלה. 

"המפץ הגדול"
קומדיית החנונים החביבים רצה כבר עשור על המסך, ועם הזמן הפכה לנצפית ביותר בקרב הקהל האמריקאי. הסדרה מתמקדת בארבעה מגה-חנונים: ליאונרד (ג'וני גאלקי), שלדון (ג'ים פרסונס), הווארד (סיימון הלברג) וראג' (קונאל נייאר) שחייהם משתנים כשבדירה ממול עוברת לגור פני (קיילי קווקו) הבלונדינית במלוא מובן המילה. היא עוסקת בהתנגשות שבין עולמם של גיקים חובבי פנטזיה ומדע, לבין הבחורה היחידה שהסכימה לדבר איתם, והפופולריות שלה גברה כשלתפקיד הנשי של קווקו נוסף חיזוק בדמות ברנדט (מליסה ראוש) ואיימי (מים ביאליק האדירה). סוד הקסם של "המפץ הגדול" טמון בקאסט השחקנים המצוין והיכולת שלה להפוך דמויות שהיו נתפסות כנלעגות וקריקטוריות לאנשים שבכיף היית חולק איתם מגש פיצה על רקע "מסע בין כוכבים".

"האקסית המטורפת"
לא בא לכם לפעמים ככה באמצע החיים לפצוח בשיר? זה בדיוק הקונספט מאחורי הקומדיה הלא קונבנציונלית הזאת שיצרה ומככבת בה רייצ'ל בלום. רבקה באנץ' לא רק מסתפקת בסטוקינג אחרי האקס שלה ברשתות חברתיות כמו שאנשים רגילים עושים, אלא מחליטה לעזוב קריירה מבטיחה כעורכת דין בניו יורק, ולעבור לעיירה קטנה בקליפורניה בעקבות ג'וש צ'אן - האקס שחמק ממנה אי שם בתקופת התיכון. תקציר העלילה נשמע אולי כמו אופרת סבון, אבל חיי האהבה של רבקה הם לא אלה שבמרכז הסדרה, אלא דווקא היא, הזהות שלה והיחסים שלה עם שאר הדמויות בחייה. בלום מעבירה ביקורת כנה בדרך משעשעת על דיכוי נשים בעולם הפטריארכלי ועוסקת במגוון נושאים מנקודת מבט נשית, החל מיחסי מין, דרך קריירה וכסף וכלה בחזה גדול ודלקות שתן. כל זה באמצעות ביצועים ווקאליים שלא יביישו את בימות ברודוויי.

"הגבר האחרון בעולם"
הקומדיה האפוקליפטית שיצר ומככב בה וויל פורטה ("סאטרדיי נייט לייב") היא אחת הסדרות המפוספסות של השנים האחרונות. אחרי שנגיף מסתורי חיסל את האנושות, האדם האחרון על פני האדמה, פיל מילר, מוצא את עצמו חופשי לבזוז, לאכול ג'אנק פוד ולחיות ללא חוקים או נימוסים. כשהוא כמעט מאבד צלם אנוש ונואש לחווה שתהיה עזר כנגדו, הבקשה שלו מתמלאת בדמות קרול (קריסטן שאל), האישה האחרונה שהיה רוצה לצידו. הקומדיה שמשלבת בין הומור חכם לנמוך, מעלה את השאלה מה אם גורל האנושות היה מוטל בידיהם של שני אנשים אנטי גיבורים ולא סימפטיים במיוחד שלא סובלים זה את זה. מכאן הדברים רק הולכים ומסתבכים.  

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>