1. טלוויזיה
  2. כתבות

סדרות המשפט הכי טובות

מ"אמריקה נגד או.ג'יי סימפסון" עד "סמוך על סול" – רגע לפני ש"הטובות לקרב" - סדרת הספין אוף של "האישה הטובה" עולה, כל הסדרות שהפכו את החוק היבש לסקסי וגרמו לנו לפנטז על קריירה כעורכי דין

סדרת הטלוויזיה האישה הטובה
צילום: CBS באדיבות yes

סקס אפיל, חציית קווים אדומים ופרשיות רצח ושחיתות: דרמות בתי המשפט האמריקאיות של השנים האחרונות הן הרבה יותר מהתנגשות בין ביצ'יות מוונוס ושחצנים ממאדים. הדמויות עגולות, מיוסרות ויותר משהן ששות להגן על האדם הקטן, הן מחפשות כוח, ממון ודרך לחיות בשלום עם הבחירה שלהן להוות חלק ממערכת החוק, למרות שפעמים רבות החוק, האתיקה והמוסר עבורן הם המלצה בלבד.

» סדרות מומלצות
» סצנות הסקס הכי לוהטות מהמסך הקטן
» סופרבול 2017: ליידי גאגא נתנה בראש
» הצצה לעונה השנייה של "סטריינג'ר טינגס"
» "פול מון": מי צריך תסריט כשיש סלבס?

דמויות עורכי הדין בסדרות משפט עברו אבולוציה בשני העשורים האחרונים. בתחילת שנות ה-90 ב"חוק וסדר" הגיבורים האמיתיים היו דווקא עורכי הדין מטעם משרד התובע הכללי שבאופן אופטימי הצליחו בכל פעם, בהתאם לחוק ולשיטה, להרשיע פושעים מסוכנים לחברה. את התמונה הוורודה צבע דיוויד אי. קלי בשלל צבעים עם שלוש יצירות שמגלמות בתוכן את התהליך שעברו גיבורי סדרות המשפט עד לדמויות האנטי-גיבור המוכרות לנו היום. עורכי הדין של "הפרקליטים" היו מונעים מאידיאלים של הגנה על החלש שהואשם על לא עוול בכפו והתחבטו רבות בשאלות של חוק ומוסר, מותר ואסור והגבול בין הגנה צודקת לתחבולה לא חוקית.

"אלי מקביל" שזכתה להצלחה מסחררת ולביקורת קשה מצד הפמיניסטיות, טיפחה דמויות מרוכזות בעצמן והאידיאלים פינו מקומם לטובת חיי אהבה, סקס וקידום עצמי. הדרמה הקומית "בוסטון ליגל", עלתה שלב עם הצמד המנצח אלן שור (דייויד ספייד) ודני קריין (וויליאם שטנר). דמויות קריקטוריות מונעות כסף, מלאות אגו ואהבה עצמית, שחוצות שוב ושוב את גבולות החוק והמוסר ואף פעם לא יודעות לשמור על הפה הגדול שלהן.בעשור האחרון סדרות המשפט נועזות יותר, סקסיות יותר ומותחות יותר, וזה רק הופך את הצפייה למהנה יותר. רגע לפני ש"הטובות לקרב" - סדרת הספין אוף של "האישה הטובה" עולה לשידור (20 בפברואר ב-yes) הנה שש דרמות משפטיות עוצרות נשימה שלא תוכלו להגיד להן "אובג'קשן". 

הסדרה הטובות לקרב
סדרות המשפט הפכו לנועזות יותר. "הטובות לקרב" צילום: באדיבות yes

"סיפור פשע אמריקאי: אמריקה נגד או.ג'יי סימפסון"

יצירת המופת שמגוללת את המשפט המתוקשר ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית כנגד או. ג'יי סימפסון על רצח אישתו לשעבר ובן זוגה, מראה באופן יוצא מן הכלל כיצד המציאות עולה על כל דמיון. עם אלמנטים הלקוחים מסרטים דוקומנטריים וקאסט שחקנים שלא יבייש אף סרט שובר קופות, "אמריקה נגד או.ג'יי סימפסון" חושפת אותנו להלך הרוח הנפיץ בשנת 95', האירועים שהתחוללו לפני המשפט, השפעותיהן הרות הגורל של הפוליטיקה והתקשורת, והסיפור האישי של כל הדמויות המעורבות מצד התביעה וההגנה.

תוך כדי שהיא לוקחת באופן מובהק את צידה של התביעה במשפט, מראה הסדרה את כישלונותיה של התביעה בהובלתה של מרשה קלארק (שרה פולסון) ואת התחבולות מצד "נבחרת החלומות" הממולחת של ההגנה של סימפסון שמצליחים בסופו של דבר לזכותו. מדהים לגלות כיצד למרות היותה סדרה היסטורית, האירועים בה מאוד רלוונטיים לשיח הפוליטי-חברתי היום בארצות הברית בכל הנוגע לגזענות כנגד שחורים ומהווים דוגמה מדהימה למגרעותיה של שיטת המושבעים האמריקאית ולהשפעותיה של התקשורת על דעת הציבור. קשה שלא לחשוב במהלך הצפייה על משפטים מתוקשרים במידה דומה בישראל, כמו במקרה של רומן זדורוב ואלאור אזריה.  המיני סדרה עטורת הפרסים מבית היוצר של ראיין מרפי תשאב אתכם לבינג' בלתי נשלט של עשרת הפרקים שלה. למרות שהסוף ידוע מראש, הדרמה והמתח באוויר שלעתים ניתן ממש לחתוך בסכין, גורמים לצופים לקוות לשווא שאולי הפעם הטיטניק לא תפגע בקרחון. 

"דמג'ס"

גלן קלוז בתפקיד פאטי יוז, עורכת דין ניו יורקית לענייני נזיקין חסרת רחמים שלא בוחלת באמצעים בכדי לזכות בתיקים. קלוז, שהייתה מועמדת שש פעמים לפרס האוסקר, יודעת לשחק את הדמות המאיימת ורדופת השדים העצמאיים, וזה הכוח אותו היא מביאה לדמות השנויה במחלוקת שלה. "דמג'ס" היא מותחן משפטי איכותי בה כל עונה מתרכזת בסיפור משפטי אחד ותעלומה מסתורית, שחלקים ממנה לצד טוויסטים בעלילה, נחשפים לצופים מדי פרק, תוך משחק עם הזמן, בין הווה לעבר.

במרכז הסדרה עומדת הדינמיקה בין פאטי יוז לבת חסותה הצעירה והמבריקה שלה אלן פרסונס (רוז ביירן), שמצטרפת למשרד עורכי הדין שלה מיד לאחר תום הלימודים. בניגוד למנטורית שלה, שמבחינתה כל האמצעים כשרים בדרך למטרה הסופית, פרסונס נאבקת בין השאיפות המקצועיות שלה לבין הרצון שלה לפעול בתוך קווי המוסר. אלא שגם היא מבינה מהר מאוד שכדי לשרוד בבריכה מלאה בכרישים, צריך להיות לוויתן קטלן.

"האישה הטובה"

אם טרם השלמתם, זאת ההזדמנות שלכם. אלישיה פלוריק (ג'וליאנה מרגוליס) חוזרת לעסוק בעריכת דין 15 שנים לאחר שוויתרה על הקריירה שלה בכדי לתמוך בקריירה הפוליטית של בעלה, פיטר (כריס נות'). פיטר נאלץ להתפטר מתפקיד התובע הכללי ונכנס לכלא לאחר מעורבות בפרשיית מין ושחיתות. השדים איתה נלחמת פלוריק, הצלקות שלה מהחשיפה התקשורתית, הרגישות הנשית והאימהית שלה והפיקחות שלה הופכים אותה לעורכת דין ממולחת, שמצליחה לעזור ללקוחותיה כשהם מואשמים באין צדק בגלל כשלים טכניים של המערכת במקרה הטוב ובגלל זדון ואינטרסים אישיים במקרה הרע. "האישה הטובה" מציגה בצורה מדויקת עד כאב כמה לא פשוט להיות אישה בעולם פטריארכלי. אלישיה צריכה להוכיח כל פעם מחדש שהיא עורכת דין טובה למרות מגדרה, גילה והרקע המשפחתי שלה. זאת תוך התמודדות עם הבגידה המתוקשרת של בעלה, הדעות של הציבור על משפחתה, האינטרסים של התובע הכללי החדש והרצון שלה להגן על ילדיה מכל אלה.

מרגוליס מצליחה להעביר בצורה מופתית חוזק וקור רוח לצד שבריריות, מבוכה וחוסר ביטחון. את המורכבות של נשים במקצוע גברי מעבירה הסדרה גם דרך הדמויות של קלינדה שארמה (ארצ'י פנג'בי ) החוקרת הפרטית מלאת הסקס אפיל שלא מפחדת לחצות קווים אדומים, ודיאן לוקהארט (כריסטין בראנסקי) - עורכת הדין הבכירה במשרד שהופכת מאשת קריירה כוחנית לליברלית שמאמינה בקידום נשים, מתנגדת לאלימות ולא מפחדת להעמיד אנשים במקומם כשצריך. בראנסקי תחזור לגלם את דיאן ב"הטובות לקרב" והפעם תתמודד בעצמה עם שחיתות והונאה כספית.

"חליפות"

הפנטזיה של עולם המשפט בהתגלמותה - משרד עורכי דין ניו יורקי מפואר, דירות ומכוניות סטייל האלפיון העליון, שמפניה שזורמת כמו מים וחליפות יוקרה. "חליפות" היא סדרה עם טסטוסטרון גבוה שבמרכזה הארווי ספקטר (גבריאל מאכט), פלייבוי ועורך דין ממולח בעל מראה מלוקק ואגו נפוח שמתואר כסוגר התיקים הכי טוב שיש. הוא לוקח תחת חסותו את מייקל רוס (פטריק ג'יי אדמס), צעיר מבריק שלא רק שלא למד עריכת דין, אלא כלל לא סיים לימודי תואר. אלא שהזיכרון הצילומי שניחן בו והפקחיות שלו הופכים אותו לגאון שיכול ללמוד מהר ולפתור תיקים מסובכים. מעבר לאסתטיקה והסינמטוגרפיה הגבוהה של הצילום, החוזק של הסדרה היא ביכולת שלה להעביר בצורה הדוקה את היחסים בין הדמויות הראשיות שלה. הארווי ומייקל משלימים זה את זה והופכים לצוות מנצח, כשהראווי משתמש בניסיונו העשיר והיכולת שלו לכופף את חוקי האתיקה לטובתו ואילו מייקל תורם מחוכמת הרחוב שלו ומיכולתו להתחבר רגשית לקייסים.

גם הנשים בסדרה הן פרי הפנטזיה הגברית שהולידה אותה. הן יפהפיות, חובבות חצאיות צמודות ומצליחות לעמוד זקוף עם עקבים גם לאחר 12 שעות עבודה מפרכת. הן בעיקר קישוט יפה על היד וכתף תומכת לעת צרה עבור הגברים בתפקידים הראשיים. היחידה שמצילה את המין הנשי בסדרה היא ג'סיקה פירסון (ג'ינה טורס), שלמרות היותה אישה מתוקתקת למשעי, הצליחה בכישרונה הרב להפוך לשותפה מנהלת במשרד.

"המדריך לרוצח"

שונדה ריימס עושה זאת שוב עם אנליס קיטינג (ויולה דייוויס) - מרצה למשפטים באוניברסיטה נחשבת בפילדלפיה ועורכת דין סנגורית נשכנית שלא בוחלת באמצעים, גם אם אינם חוקיים, בכדי לנצח תיקים. היא מצרפת למשרדה חמישה סטודנטים נבחרים כמתמחים, שמקבלים שיעור פרטי לא רק על איך לכופף את החוקים בכדי לנצח, אלא גם איך להתחמק מרצח בו הם עצמם מעורבים. באמצעות משחקי זמן וגילויים מפתיעים הולכת התעלומה ומסתעפת מדי פרק. כמו קארי וושינגטון ב"סקנדל", גם דיוויס ב"מדריך לרוצח" מגלמת אישה שחורה שצריכה להפגין קור רוח מחד ולחשוף שיניים מאידך בכדי לשרוד במקצוע של גברים, אך הכוח של הסדרה הוא דווקא בדרך בה היא אט אט מורידה את המסיכה מעל פניה של אנליס שרבדים רבים לדמותה. המעבר החד וחסר המילים שלה מקור רוח מקפיא לכעס ומשם לפחד, לשברון לב וחוזר חלילה הוא לא פחות ממדהים. לא במקרה הפכה דיוויס לשחקנית השחורה הראשונה שזוכה באמי על תפקיד ראשי בדרמה.

"סמוך על סול"

לכל מי שמתגעגע ל"שובר שורות", הפריקוול הזה יחזיר אותו למדבריות ניו מקסיקו. "סמוך על סול" עוקבת אחרי הטרנספורמציה של עורך דין נכשל ונוכל לשעבר בשם ג'ימי מקגיל לסול גודמן המוכר לטובה מסדרת האם. כאן אין משרד מפואר ולא לקוחות תמימים שצריך להציל מהאשמת שווא. שש שנים לפני שפגש את וולטר ווייט, גודמן (בוב אודנקירק), או בשמו הנוכחי, מקגיל, הוא עורך דין לוזר במקום הכי נמוך בו אפשר להיות. הוא חי מהיד לפה ועובד תמורת פרוטות כסנגור מטעם המדינה של פושעים מפוקפקים. במאבקו של מקגיל להשיג לעצמו שם וממון, הוא נקלע לצרות שרק הפה הגדול שלו יכול לחלץ אותו מהן. לצד דמויות חדשות הסדרה מפגישה אותנו עם דמויות אהובות מסדרת האם, ובראשן מייק ארמנטראוט (ג'ונתן בנקס) שמקבל כאן תפקיד ראשי. גם הוא, כמו גודמן, יעבור דרך בסדרה משומר בחניה ושוטר לשעבר ליד ימינו של סוחר הסמים גאס פרינג. הקסם של "שובר שורות" ניכר גם כאן בכתיבה, הצילום, העריכה והמוסיקה, הכל באווירה קצת יותר קלילה, מצחיקה ומשוחררת.   

 

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>