1. טלוויזיה
  2. כתבות

מסכמים עשור: כיצד השתלט הריאליטי על המציאות שלנו?

קשה להאמין, אבל עד לפני עשור לא ידענו מה זה ריאליטי. לרגל השתלטותן של תוכניות המציאות על המסך יצאנו לברר איך זה תפס אותנו כל כך, וחשוב מכך: מה צופן העתיד לריאליטי שלנו?

עכבר העיר אונליין, בשיתוף אורנג' טיים, הסינמטקים ו-88 FM, מסכם את העשור התרבותי החולף ומזמין אתכם לבחור את סרט העשור, סדרת העשור ושיר העשור ולזכות בכרטיס טיסה לאירופה (כולל כניסה להופעת מוזיקה), מסכי פלזמה, מערכות קולנוע ביתי, נטבוקים ופרסים נוספים.

בואו לבחור את סדרת העשור  בואו לבחור את שיר העשור בואו לבחור את סרט העשור במקביל, עכבר העיר אונליין ילווה את הפרויקט בסדרת כתבות מקיפות על המגמות הבולטות בתחום הטלוויזיה בעשור האחרון. והפעם: כיצד הפך ז'אנר הריאליטי לשליט המסך הקטן?

לכל הכתבות על סדרות העשור זה עשר שנים שתוכניות הריאליטי, בתצורתן הנוכחית, חיות, בועטות ומתפשטות לנו בפריים טיים. לא תמיד ברור מה הערך התרבותי שלהן, מעבר להזדמנות לצפות באלמונים בתחתונים, או טוב מזה – בסלבס בחזיות. ובכל זאת, כמו כל גל תרבותי או בידורי סוחף, גם הריאליטי יותיר בנו, או לפחות בטלוויזיה שלנו, סימנים. יש שיאמרו צלקות.איפה הכול התחיל? נשים וגברים משתטים על גבי מסכים ברחבי העולם תחת מטריית הריאליטי כבר משנות ה-80, אבל את לידת הז'אנר כפי שאנחנו מכירים אותו כיום - על המציצנות, הגסות והפורנו רך שבו - מקובל לתארך לסוף שנות ה-90. רבים מאמינים שחלוצת תוכניות הריאליטי היא "The Real World", פורמט גרמני שיובא ל-MTV האמריקאי, ומשם לשאר העולם. היום, הפורמט נשמע כמו סינופסיס של כל תוכנית שנייה בלוח השידורים: קבוצה של גברים ונשים נסגרים בדירה אחת, המצלמות עוקבות אחרי הדינמיקה שנוצרת ביניהם, ואנחנו מחכים לדם.אבל היו גם שורשים אחרים לז'אנר הזה, שרבים נהנים לשנוא. "גם תוכניות מעין-דוקומנטריות, כמו סדרת הדוקו "Cops" שתיעדה שוטרים בעבודתם, עומדות בבסיס הריאליטי", מסבירה ד"ר עלינא ברנשטיין, חוקרת ומרצה בתחום הטלוויזיה במכללה למנהל. "בסוף שנות ה-90 נוצר בבריטניה למשל, ז'אנר שנקרא "דוקו-סואופ", כלומר, דוקומנטרי עם אלמנטים של אופרות סבון. התוכניות הדוקומנטריות האלה נמשכו לאורך זמן, וחלקן מאוד הצליחו. גם ביצירות דוקומנטריות מרהיבות כמו הסדרה "7-up" של ה-BBC, ניתן לראות סוג של ריאליטי". יחד עם זאת, עם השנים נוצר ז'אנר מובחן דיו כדי שכשנאמר ריאליטי אף אחד מכם לא יחשוב על הדוקו המרתק מבית ה-BBC, אלא יותר, נניח, על המחשוף של מאיה בוסקילה. אם נרצה, נוכל לתלות את האשמה (כרגיל) בתרבות חסרת התרבות של המדינה שהכירה לעולם והציפה אותו בתוכניות מציאות – ארצות הברית. "הריאליטי עשה את הגלים הגדולים שלו בארצות הברית, שמאמצת גם פורמטים מיובאים כמו "האח הגדול" שנוצר בהולנד, או "אמריקן איידול", שהוא גרסה אמריקאית לפורמט בריטי", אומרת ד"ר ברנשטיין. אבל לא בטוח שהאצבע המאשימה הזו תצליח לנקות את המצפון המקומי מאחריות למה שנתפס בעיני רבים כהתדרדרות תרבותית, והתנערות טלוויזיונית מתוכן. "ארץ הזבל האינסופי, אמריקה, מספקת לצד הזבל גם סדרות כמו הסופרנוס ומאדמן", מסביר ד"ר דוד גורביץ', ראש המחלקה ללימודי תרבות ותקשורת במכללה למנהל. "מה אנחנו עושים?"

אנשים מן השורה? מודחי הישרדות פריק שואו מודרני

בלעדיו לא היינו זוכים לראות את "המשרד". יוסי בובלילהריאליטי הבא יעסוק בגופות נכון להיום, עשור אחרי, נראה שהשיא של מפגן העוצמה מאחורינו. "בתחילת שנות ה-2000 נוצרה הרגשה שהגל הזה, יש שיאמרו הגל העכור הזה, עומד לשטוף את הטלוויזיה לעולמי עולמים, ולהרוס כל חלקה טובה", אומרת ברנשטיין. "כיום, כוכבי הריאליטי בארצות הברית אמנם שומרים על כוחם, אבל בסך הכל הז'אנר מאוד נחלש. הגל הגדול בארצות הברית נגמר. זה לא שהז'אנר מת, אבל הריאליטי בהחלט עזב את הפריים טיים של הרשתות הגדולות".אז מה מצפה לנו מהצד השני של גל הזימה ושפרה קורנפלד? ייתכן ונחזה דווקא בגל של ריאקציה? שמרנות טלוויזיונית מהוגנת אחרי שהמציצנות הפכה למיאוס? ד"ר גורביץ, שבקרוב יפרסם ספר שחיבר עם דן ערב ועוסק בין השאר בתוכניות ריאליטי, סבור שאין סיבה לאופטימיות. "אני מאמין שיהיה ריאליטי של גופות", הוא אומר, "ריאליטי של זוגות שמזדיינים בגיל 80. יש עוד דברים שלא נראו. אין ברירה, הקהל חונך לאפס, עכשיו תתני לו זהב?"- אז מה עושים?"חייבים לצפות בטלוויזיה? כבר אי אפשר לקרוא ספר?"

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>