1. טלוויזיה
  2. כתבות

מדוע "הסופרנוס" היא סדרת העשור?

יש הרבה סיבות לבחור ב"סופרנוס" ליצירת האמנות הטובה ביותר של העשור. המציאות היא רק אחת מהן

בחודשיים האחרונים של 2009 עשרות אלפי גולשים הצביעו לפרויקט סיכום העשור של עכבר העיר אונליין, אורנג' טיים והסינמטקים ובחרו את הסרטים האהובים עליהם בעשור החולף. עכשיו הגיע הזמן לנמק.

סדרות העשור: לדירוג המלא של מאה הסדרות למה טרילוגיית המטריקס היא סרט העשור?סדרת העשור: הסופרנוס

"אנחנו חיילים. זאת מלחמה. חיילים הורגים חיילים אחרים. אנחנו במצב שכל מי שמעורב בו מכיר את הסיכונים. וכשאתה מכיר את הסיכונים – אתה חייב לעשות דברים מסוימים. אנחנו חיילים. וחיילים לא הלכים לגהנום."

- טוני סופרנו -

זה היה עשור טלוויזיוני מוצלח ורב התפתחויות. ז'אנר חדש - הריאליטי - כבש את המסכים ושינה את הטלוויזיה. סדרות רבות, כמו אבודים, 24, מד מן, או בטיפול, הציעו פורמטים מרתקים וחדשניים. ובכלל, היו בעשור הזה לא מעט סדרות מצוינות. אבל הסופרנוס עומדת מעל לכל אלה. הסופרנוס היא לא רק סדרת הטלוויזיה הטובה ביותר, אלא גם יצירת האמנות המרשימה ביותר בעשור הזה.

הסופרנוס ראויה לתואר הזה בזכות לא מעט סיבות, למשל, בשל ריבוי הרבדים שבה. זו סדרת אקשן אבל גם דרמת פשע וגם דרמה פסיכולוגית. היא גם משוחחת עם אינספור הקשרים חיצוניים, החל בטרילוגיית הסנדק, עבור בסדרות טלוויזיה לדורותיהן וכלה במציאות שבחוץ: אמריקה של ג'ורג' בוש הבן. אתה יכול להנות ממנה כניקוי ראש של 50 דקות, וגם כתרגיל אינטלקטואלי מאתגר.

"הסופרנוס". כולנו טוני

סיבה אחרת יכולה להיות עומק הדמויות שבה. דמויות שהצופה אוהב ושונא, מפחד מהן ונמשך אליהן, ובעיקר מעורב בהן רגשית. הצופה מתלבט יחד עם כריס מולטיסנטי עת שהוא בוחר בפמיליה על חשבון ארוסתו. הצופה חש את בעתת המוות של אדריאנה כשהיא זוחלת על ארבע, רגע לפני שהיא נרצחת. הצופה גם מבין לגמרי כיצד מתיישבת הסתירה הפנימית שבין אמונתה, הקתולית והתמימה, של כרמלה עם חייה מלאי ההכחשה. ובעיקר הוא מזדהה ואף רוצה בטובתו של איש שכל אדם אמור לתעב: טוני סופרנו.

כל זה לא מספיק. הסיבה המרכזית שבגללה הסופרנוס היא יצירת האמנות של העשור היא שמעולם לא נראתה על המסך סדרה כה ריאליסטית, כה קרובה למציאות. הקירבה הזו יוצרת אמינות כי הדמויות בסופרנוס יכולות לשבת לידך בבית קפה, ואפשר להאמין שהאירועים שבה אכן התרחשו במחוזותינו.

זאת סדרת העשור כי בדיוק בזמן הזה המציאות עצמה הוכיחה לנו שהסופרנוס היא הכי ריאליטי שיש. כי בזמן שצפינו בטוני מקבל מעטפות קיבל אותן גם ראש ממשלה. כי על אותו מסך שבו הופיעה כרמלה סופרנו צפינו גם באהובה אלפרון. כי באותם ימים בהם צפינו בג'קי ג'וניור מחוסל שמענו גם על מותה של מרגריטה לאוטין בחוף בת ים.

חבר אחד, קצין במשטרה, סיפר לי פעם על הפשע המאורגן בארץ. הוא אמר שכמעט כל אתר בניה בישראל משלם פרוטקשן. כמעט בכל עיר יש דון קורליאונה קטן. שאלתי אם זה כמו בסופרנוס. "רק תשנה את השמות והמקומות", הוא השיב, "וזה אותו דבר".

קיראו שוב את הציטוט בראש העמוד. הסופרנוס היא משל ונמשל ודרכה אנו צופים כיצד צו המוסר שלנו מובס פעם אחר פעם בידי תשוקותינו האגוצנטריות, האכזריות, חסרות העכבות והצידוקים הפנימיים שאנו מוצאים לכך, והתוצר של תבוסה זו היא המציאות: שקית צואה עטופה בצלופן. ואנו יודעים היום כי הסחי הזה נוכח בלבה של כל מדינה, ברחובותיה של כל עיר, במסדרונותיו של כל ארגון ובתעלות מוחו של כל אדם. רק תשנו את השמות והמקומות, וזה אותו דבר. כולנו טוני סופרנו.

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>