1. במה
  2. ביקורות

רייב משין: הגוף כמכונת אנרגיה

מופע המחול של דוריס אוליך היא עבודה מעוררת מחשבה ומרתקת, במיוחד אם תאפשרו לעצמכם להתמסר אליה ללא עכבות וללכת לאיבוד בתוכה

Ravemachine
צילום: יח"צ

אל הכוריאוגרפית האוסטרית דוריס אוליך נחשף הקהל הישראלי לפני שנה במסגרת פסטיבל ישראל, כשהציגה את יצירתה "יותר מעירום" - מופע שהוא כל כולו חגיגה של הגוף החשוף, נוכחותו ותנועתו - ועתה היא שבה לארץ עם עבודתה "רייב משין" (Ravemachine) שעלתה בבכורה בוינה ב-2016, והוצגה אמש (ראשון) בפסטיבל תמונע הבינלאומי שעומד בסימן "מפגשים". 

» פסטיבל תמונע 2017 - לכל הפרטים
» עכבר במה
» הופעות מחול

אוליך ידועה כמי שעוסקת בגוף בהקשרים תרבותיים ואסתטיים, בין השאר מתוך רצון לעמת את הצופה עם תפיסות מוקדמות, שלא לומר ציפיות, הקשורות לגוף בקונטקסט החברתי והמופעי, וב-"רייב משין" היא חוקרת את תנועת הגוף בעל המגבלה יחד עם מיכאל טורינסקי, רקדן וכוריאוגרף נכה. בכך מצטרפת אוליך לשורה של יוצרים בני זמננו, כמו ג'רום בל ולהקת DV8, שעבדו עם פרפורמרים בעלי מוגבלויות שונות, בין השאר כדי להציב על הבמה את הגופים שלרוב מודרים ממנה משום שאינם נתפסים כ-"נכונים ונורמטיביים" באמנות כמו הריקוד, שבצורתה המסורתית מקדשת את יופי ושלמות הגוף (וראוי, כמובן, להדגיש בהקשר זה גם את התחום המכונה "Disability Art" שבמסגרתו יוצרים בעלי מוגבלויות מביאים את "סיפורי הגוף" שלהם לבמה בעצמם, כאמירה פוליטית שמכוונת להנכיח את הגוף שנתפס כ-"אחר"). 

כבר בפתיחה של "רייב משין" מצליחים שני הפרפורמרים לערער על אחת המשוואות הרווחות, לפיה נכות שווה לנייחות. טורינסקי, שיושב בכסא גלגלים ממונע, מתחיל להגיב אל הביט שיוצרת אוליך בעמדת הדי. ג'יי: הוא מניע בהדרגה ולפי הקצב את הראש, הכתפיים וגם הזרועות, ובהמשך מקיף את חלל המופע בנסיעה על הכיסא שהולכת וצוברת תאוצה. האפקט שנוצר הוא מעניין, שכן מה שאולי נחווה על-ידי הקהל בהתחלה כעווית לא רצוני של הגוף הקשור בנכות של טורינסקי הופך עד מהרה למפגן פיזי של תנועה טוטאלית ואקסטטית, שהיא במובנים רבים גם טבעית ואינטואיטיבית בהקשר לתגובתו של הגוף - כל גוף - למוזיקה וקצב.  

Ravemachine
מפגן פיזי של תנועה טוטאלית ואקסטטית. מתוך המופע avemachine צילום: יח"צ

המופע של אוליך קטן וצנוע, מבחינה זו שאינו מסתמך על ריבוי של מרכיבים והפעלה של טכניקות בימתיות מורכבות אלא נותן "לגוף" לדבר את עצמו, מה שמחדד את תשומת הלב לרזולוציות הקטנות של החוויה הגופנית. הדבר בא לידי ביטוי במיוחד בהקשר למימד הזמן - קצב התנועה, ובעיקר המשך הדרוש להוציא אותה לפועל - והוא בולט כאחד ההבדלים המרכזיים בין הגופים של אוליך וטורינסקי. ברגעים בהם השניים רוקדים זה לצד זה ניכרת הקלות בה אוליך עוברת מתנועה לתנועה או משנה מנח גופני, בעוד שאצל טורינסקי נחשף הקהל לתהליך שמרתק להתבונן בו דרך זכוכית המגדלת שמציעה היוצרת, והוא ההיערכות הפיזית של הגוף - דריכות השרירים, ההתמקמות המחושבת במנח מסוים, וההדרגתיות הסיזיפית לעיתים להביא את התנועה לכדי השלמה.    

ביחסים הבימתיים בין אוליך לטורינסקי בולט העיקרון הכוריאוגרפי של הצבת התנועה מתוך המגבלה כנקודת מוצא אסתטית וגופנית. ברגעים רבים לאורך העבודה אוליך היא זו שמטמיעה את טווחי התנועה, כיווני הגפיים, מנח עמוד השדרה, הדינאמיקה התנועתית ואפילו קשיות מסוימת של כפות הידיים שמאפיינים את גופו של טורינסקי. לפרקים היא יוצאת מתוכם ומדגימה כיצד ניתן להגשים את מלוא הפוטנציאל שלהם בגוף שאינו מתמודד עם מגבלה, ולעיתים היא מותירה אותם בדיוק כפי שהם ויוצרת לטורינסקי - ולקהל - מראה, דומה ושונה בו-זמנית, של גופו. לקראת סיום אוליך אף מתיישבת בכיסא הגלגלים (כשלרגליה נעלי פלטפורמה ורודות שמגבילות בבירור את תנועתה בעמידה) ונכנסת בהדרגה לאקסטזה תנועתית, בדיוק כמו זו שטורינסקי פתח איתה את המופע. 

כמו בעבודות אחרות של אוליך, התנועתי הוא לחלוטין פוליטי, וההקשר התרבותי שבו חי ופועל הגוף הספציפי, מבליח מדי למרחב המופע, לרוב מעמדה של אירוניה וביקורת. זה קורה כאשר טורינסקי מפעיל את מכונת העשן שמחוברת לכיסא הגלגלים שלו והופך אותו לרגע למעין מכונית מרוץ מגניבה או כאשר הקהל נחשף לכיתוב "כל הנוחות שבעולם" שמוטבע במשענת הכיסא (במכוון או לא, באמת קשה לדעת), ובעיקר - ברגע המפתיע שבו טורינסקי נעמד לצד הכיסא, מציב את כפות רגליו ב-"עמידה חמישית" ומתחיל להניף את זרועו כלפי מעלה, ולרגע הופך לרקדן בשיעור בלט. 

"רייב משין" היא עבודה מעוררת מחשבה, ומרתקת באופן בו היא מנכיחה את התנועה המוגבלת ובו-זמנית גם מערערת על ההירארכיה בין גוף שנתפס "רגיל" לבין זה שמסווג "נכה", כדי להסב את תשומת הלב למה שבצורה זו או אחרת קיים בכל גוף והוא התנועה, ובעיקר - הפוטנציאל שלה להפוך לאנרגיה גופנית ורגשית, במיוחד כשאנחנו מתמסרים אליה ללא עכבות ומרשים לעצמנו לאבד בתוכה. 

"Ravemachine" במסגרת פסטיבל תמונע 2017 - תיאטרון תמונע 29.10

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>