1. במה
  2. ביקורות

"סוס אחד נכנס לבר": פנינה תיאטרונית

עם עיצוב במה מדוייק, אנימציה יפה ועבודת משחק משובחת שבראשה עומד דרור קרן, מצליח העיבוד של הקאמרי לספרו של דויד גרוסמן להציב מראה מרירה-מתוקה לכולנו

סוס אחד נכנס לבר
עומק וגוונים. "סוס אחד נכנס לבר" צילום: ז׳ראר אלון

"דוביק, דובלה, כפרה של אמא שלו. תראו אותי עכשיו, בול הוא רק בניכוי קרחת, זיפים ושנאת אדם. דובלה כזה... תדמיינו, קצת אהבל, פרצוף דורש סטירה, מכנסיים קצרים וחגורה שנסגרת באזור הפטמות" - כך נזכר הסטנדאפיסט דובלה ג'י בעצמו כנער במהלך ערב אחד שתופס תפנית בלתי צפויה, וניצב במרכז ההצגה "סוס אחד נכנס לבר" שמוצגת בימים אלה בתיאטרון הקאמרי.  

» סוס אחד נכנס לבר - לכל הפרטים
» 
גרוסמן וקרת בקאמרי: הצגות חדשות על פי הספרות העברית
» עכבר במה
» לוח הצגות

"סוס אחד נכנס לבר" מבוססת על ספרו של דויד גרוסמן שיצא לאור ב-2014, וזכה השנה בפרס "מאן בוקר" הבינלאומי. הוא מתאר את מופע הסטנדאפ של דובלה ג'י (דרור קרן) במועדון בנתניה, במהלכו צפים ועולים זיכרונות, געגועים וחרטות לנוכח מפגש מטלטל של הסטנדאפיסט עם שני חברי ילדות שיושבים בקהל: השופט בדימוס אבישי לזר (יגאל זקס), עימו למד ויצא למחנה גדנ"ע, ואישה נמוכת קומה המכונה "פיץ" (איה גרניט שבא) שגרה לידו בשכונת רוממה. בהדרגה מפנים העלבונות, הבדיחות והגסויות את מקומם לטראומות הילדות, ששיאן נחשף בסיפור נסיעתו של דובלה מהמחנה בבאר אורה להלוויית אחד מהוריו, מבלי שידע מי מהם נפטר.

סוס אחד נכנס לבר
זיכרונות, געגועים וחרטות. "סוס אחד נכנס לבר" צילום: ז׳ראר אלון

את הפיכת הספר להצגה יזם והגה הבמאי ואיש התיאטרון מיכה לבינסון ז"ל. בשל פטירתו הפתאומית שלושה שבועות לאחר תחילת החזרות רשומים בקרדיט על העיבוד לבמה לבניסון עצמו, ואבנר בן עמוס ודרור קרן עימם החל לעבוד על הפרויקט, ולקרן ניתן גם הקרדיט על בימוי "בהשראת מיכה לבינסון" (מתוך התכנייה).

בעוד הספר מסופר מנקודת מבטו של אבישי, אחת מהחלטות הבימוי המשמעותיות בהצגה היא הצבת הסטנדאפ כהתרחשות הבימתית המרכזית, מה שמאפשר לדינאמיקה של המופע החי לעבוד ככוח המחולל של המהלך הנרטיבי בזמן אמת. בהתאמה, אבישי ופיץ יושבים בין הצופים באולם ומנהל הבמה יואב (יוסי ירום) ניצב בעמדת הקונטרול, כך שפנייתו של דובלה אליהם ותגובותיהם אליו גם כן מחזקות את התחושה של אינטראקציה לא מבוימת. ההשפעה על הקהל היא מכרעת, והוא למעשה זוכה לחוויית צפייה כפולה: הוא נהנה מההוויה של מופע סטנדאפ, ובו זמנית ניצב כעד - מתוך ההתרחשות עצמה, ובדיוק כמו בספר - לדרמה האנושית שנוצרת בעקבות המפגש בין הדמויות.  

סוס אחד נכנס לבר
צילום: ז׳ראר אלון
סוס אחד נכנס לבר
מסגרת יפה. "סוס אחד נכנס לבר" צילום: ז׳ראר אלון

מרכיבי ההצגה הנוספים מטופלים ברגישות ומעצימים את המעברים בין הווה לעבר ואת המצב התודעתי/רגשי של רגעי ההיזכרות. הבמה (סבטלנה ברגר) מעוצבת בפשטות מחוספסת של מועדון והתאורה (עדי שימרוני) מותירה את אבישי ופיץ בולטים מספיק בקהל אך לא מובחנים ממנו לחלוטין, וממסגרת יפה רגעים דרמטיים כמו הנסיעה הבלתי נגמרת להלוויה ברכב הצבאי הקלסטרופובי. האנימציה (שריאל קסלסי) שמשחזרת את אירועי הילדות של דובלה ואבישי מבליחה במידה הנכונה ומוסיפה לטקסט המדובר מימד עדין של תום ילדי. המוזיקה (אלדד לידור) פורטת בעדינות על נימי הרגש, ובמיוחד בקטע בו נזכר דובלה באמו, ועבודת הסאונד הכוללת מעבה במינון נכון את צעקות הקהל במהלך מופע הסטנדאפ.

אמצעים אלה, כאמור, תומכים בדרמה מבלי להאפיל עליה, ובכך מותירים את עבודת השחקנים כמוקד החוויה התיאטרונית. דרור קרן מיטיב לצקת עומק וגוונים לדמותו של הסטנדאפיסט שנע לאורך המופע בין הפרסונה החיצונית והמוחצנת של דובלה ג'י ("ג'י כמו הנקודה") בהווה לבין הילד שהיה - דובלה גרינשטיין, בן להורים ניצולי שואה, שהלך לכל מקום על הידיים. קרן עובר במיומנות מרשימה בין ארסיות בוטה לבין פגיעות מכמירת לב, בין התעללות בנוכחים במופע לבין חזרה אל חוויית השונות שהגדירה את ילדותו ונעוריו, ובהתאמה מלהטט בין שתי צורות שונות לחלוטין של נוכחות תיאטרלית - הפרפורמר ה-"מופיען" שמודע לקהל ומתקשר איתו, והשחקן שמגלם דמות ונבלע בתוכה - ויוצר מיזוג מרתק ביניהן. לצידו ניצבים יגאל זקס כאבישי מרוחק שבהדרגה מתרכך ואף מתגייס לעזרתו של דובלה, ובכך עושה תיקון לילדות; ואיה גרניט שבא כפיץ שברירית ושובת לב, שמאפשרת לדובלה להיזכר בילד הטוב שהיה פעם, ולרגע - גם לחזור אליו.

במובנים רבים, "סוס אחד נכנס לבר" היא פנינה תיאטרונית; יש בה דיוק בימתי ודרמטי מעורר הערכה שניכר בהצגה כמכלול ובכל אחד מפרטיה. וכמו ספרו של דוד גרוסמן, גם היא מצליחה להציב מראה מרירה-מתוקה ומצחיקה-עצובה לאנושיות שהיא פגומה וגם לרגעים קטנים של חסד אנושי. 

סוס אחד נכנס לבר - תיאטרון הקאמרי, בימוי: דרור קרן 14.7

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>