1. במה
  2. כתבות

תל אביב דאנס: להסתכל לגיל בעיניים

האם יש גיל מסויים בו אי אפשר כבר לרקוד? אם תשאלו את הרקדנית השבדית, שרלוטה אופורהולם, היא תגיד שאין גיל כזה. במופע חדש המאגד יצירות של כוריאוגרפים ידועים, היא מוכיחה את זה. ראיון

שרלוטה אוורהולם
מקדשת את הנעורים. שרלוטה אוורהולם צילום: Hakan Larsson

"מעולם לא תפסתי גיל כמשהו מגביל", אומרת הרקדנית השבדית, שרלוטה אופורהולם, אשר יזמה את הפרויקט 'ערכת הישרדות: Age On Stage'. המופע מעלה שאלות בנוגע לגיל ולגוף בתחום המחול דרך יצירות של כוריאוגרפים ידועים המבוצעות על-ידי רקדנים מעל גיל 45, ויוצג במסגרת פסטיבל תל אביב דאנס במרכז סוזן דלל (27-26 באוקטובר). גיל הוא סוגיה מעניינת בהקשר למחול, שכן זאת אמנות שלא רק נתפסת כמעלה על הנס את הגוף המושלם אלא במובנים רבים, ובמיוחד בסגנונות כמו בלט, גם מקדשת את הנעורים.

» פסטיבל תל אביב דאנס 2017 - לכל הפרטים
» סופת החול של רודריק ג'ורג'

» עכבר במה
» הופעות מחול

הפרויקט של אופורהולם מתחבר למגמה שאת ראשיתה ניתן לזהות בשנות ה-90, אז החלו בהדרגה להציב על הבמות גופים "אחרים" - מבחינת מראה, יכולות פיזיות וגיל - שלא בהכרח תאמו את תבנית הגוף שנתפס כמקובל ו-"נכון" למחול. בהקשר הספציפי של גיל, היתה זו פינה באוש שהעלתה בשנת 2000 גרסה מחודשת לעבודתה האייקונית 'Kontakthof' מ-1978 דווקא בביצוע רקדנים בני 65 ומעלה, וג'רום בל יצר ב-2004 עבודת מחול-פרפורמנס עבור הרקדנית ורוניק דוואנו מלהקת בית האופרה של פריז, בה ניצבה מול הקהל בגיל 42, שמונה ימים לפני פרישתה מהבמה, ושיתפה את זיכרונות הגוף וחוויות הנפש מחייה כרקדנית.  

כרקדנית צעירה, היית מוטרדת בצורה מודעת מהתבגרות וממה שזה יעשה לקריירה שלך, ובמובנים רבים - לזהות שלך כאישה וכרקדנית?
"באופן מפתיע, ואני חושבת שהרבה רקדנים צעירים רקדנים מרגישים כך, תמיד הרגשתי מבוגרת מדי. אפילו כשהייתי בת 30 חשבתי שאני מבוגרת מדי לעולם הזה. אבל מעולם לא חשבתי על גיל מסוים בו אפרוש. זה לא אומר שאמשיך לנצח; לא, אני לוקחת את זה יום ביומו".

פסטיבל תל אביב דאנס 2017 - שרלוטה אופורהולם - ערכת הישרדות: Age On Stage
לא מתחברת לזיוף. "ערכת הישרדות: Age On Stage" צילום: Oren Mansura
פסטיבל תל אביב דאנס 2017 - שרלוטה אופורהולם - ערכת הישרדות: Age On Stage
הישרדות אחרת. "ערכת הישרדות: Age On Stage" צילום: Oren Mansura

כיצד את חווה את העובדה שאת נחשבת רקדנית מבוגרת?
"עם הגיל בא ניסיון החיים שמאפשר לך להיות אמן ופרפורמר יותר טוב וגם היכרות טובה יותר של הגוף - איך להשתמש בטכניקה ובאנרגיה בזמן שעובדים. החיסרון הוא שבשלבים מתקדמים יותר של החיים הגוף בעצם לא יכול לקפוץ מספיק גבוה או לעשות דברים כמו בעבר. אבל אני חושבת שהמקום הזה דווקא טומן בחובו הזדמנות לגלות תנועות ואופני ביטוי חדשים. אני מאמינה שהחברה ממלאת תפקיד מרכזי בקביעת מה טוב ונורמלי, ואת ההתבוננות הזאת עלינו לשנות".

הגישה הזאת היתה במידה רבה הכוח המניע לפרויקט הייחודי, אותו יזמה אופורהולם סביב חגיגות ה-20 לחברת ההפקות שלה 'Jus de la Vie'. היא ארגנה פסטיבל בשם 'Fucking Burn It - Age on Stage' שכלל מופעים, סרטים, סמינרים וערב גאלה בהם השתתפו אך ורק פרפורמרים מעל גיל 45 עם לפחות 20 שנות ניסיון בימתי. הפסטיבל זכה אז להתייחסות רבה בשל השיח הציבורי סביב אפליה על רקע גיל, וכיום 'Age on Stage' הוא חלק מפרויקט של האיחוד האירופי בשם 'Dance On, Pass On, Dream On' שמופעל על-ידי תשעה מוסדות מחול מוכרים משמונה מדינות. 

עומק רגשי והומור

שרלוטה אוורהולם
צילום: Hakan Larsson
פסטיבל תל אביב דאנס 2017 - שרלוטה אופורהולם - ערכת הישרדות: Age On Stage
היכולת לצחוק על עצמך. "ערכת הישרדות: Age On Stage" צילום: Oren Mansura

"ערכת הישרדות - התבגרות על הבמה" כוללת שתי יצירות המבוצעות על-ידי אופורהולם והרקדן הישראלי הבינלאומי, רפי סעדי. האחת היא 'מגדלור' מאת שרון פרידמן, כוריאוגרף ישראלי שחי ועובד בספרד, ומשקפת דינמיקה בין שני רקדנים בחיפוש מתמשך אחר דרך ואיזון. אופורהולם מספרת כי בתהליך העבודה פרידמן התמקד בהדגשת איכות התנועות והדיאלוג הריקודי זוגי שהוא חיפש, "אך הוא אמר במפורש שהוא לא רוצה להיכנס לאופן שבו נבצע את היצירה. הוא בטח בנו עם ההיבט הזה". ואכן, כשרואים את הדואט, אין ספק כי הוא יכול להיות מבוצע טכנית על-ידי רקדנים צעירים יותר, אך המטען הרגשי שקיים בו מתחדד ומתעצם בזכות הנוכחות והביצוע של שני רקדנים בשלים יותר - בריקוד ובחיים".   

היצירה השנייה היא 'היפה והחיה' של הכוריאוגרף הצרפתי מרטין האריג אשר זכתה בפרס סקאפינו היוקרתי בתחרות הבינלאומית לכוריאוגרפיה בהאנובר (גרמניה) ב-2015. זוהי עבודה בועטת וביקורתית שקוראת תיגר כנגד כמה מהדימויים המכוננים של הבלט, לרבות סיפורי האהבה הפנטסטיים בין נסיכים מרשימים ונסיכות ששבויות בקסמם. בהתאמה, נדרשו אופורהולם וסעדי להביא את עצמם לא רק יפים, מרהיבים ומלוטשים טכנית, כפי שרקדני בלט (בעיקר) נדרשים להיות. החוויה הזאת, מסבירה אופורהולם קשורה קודם כל ב-"להיות בתוך הרגע ולפעול מתוכו", אבל גם מדגישה כי "באופן אישי, אני אוהבת כיעור בדיוק באותה מידה כמו יופי. זה פשוט חייב להיות אמיתי ואותנטי. אני לא מתחברת לזיוף". 

בהופעות של הפרויקט בישראל תתארח גם העבודה 'Am I', סולו שיצר הכוריאוגרף מיכאל גטמן לטליה פז, מבכירות הרקדניות הישראליות, והוצג בבכורה בפסטיבל של אופורהולם לפני שנתיים. פז, מספרת אופורהולם, היא חברה ותיקה וטובה ובעלת "יכולות פיזיות גאוניות". העבודה היא מעין מסע אוטוביוגרפי גופני שבמהלכו צפים ועולים חומרים תנועתיים מהמפגש של פז עם יוצרים כמו אוהד נהרין, מץ אק, סטין צ'ליס, שרון אייל ואחרים. אופייה של היצירה, שדורשת מפז להתבונן על עצמה כרקדנית "מתבגרת" במידה לא מבוטלת של הומור, מעוררת מחשבה גם על האופן שבו הגיל והמעמד טומנים בחובם חירות מסוימת - בעיקר בהיבט של היכולת לצחוק על עצמך - פריבילגיה שרקדנים צעירים לא בהכרח נהנים ממנה (אם בכלל) משום שהם עדיין בונים את עצמם. אופורהולם מאשרת שהיא מתחברת לתחושה זו, אך גם מדגישה כי "זה לא בהכרח קשור בגיל. בעצם, אולי אירוניה עצמית כן". 

עם המבט לעתיד

נראה שאופורהולם אינה עוצרת. היא פתחה עוד תכנית לרקדנים בני 65+ שעימם תעשה הפקה באביב הבא, ממשיכה לעבוד עם האנסמבלים של הרקדנים בני ה-45 ולהנחות את הפסטיבל השנתי 'Age on Stage International Meeting Point'. במסגרות אלו גם יתקיימו שיתופי פעולה עם הכוריאוגרף הגרמני יוהאנס ווילנד, שיצור עבודה גדולה ל-8 רקדנים, ועם הכוריאוגרף הידוע מץ אק ורקדנית-העל אנה לגונה שיבצעו את הדואט שלהם 'Potatis' ב-'ערכת הישרדות' באביב 2018. ויש לה גם תכניות אישיות: "לסתיו 2018 אני יוצרת מופע-של-אישה-אחת חדש שייכלל במסגרת 'Age on Stage' וגם סרט בשם 'The D Film'. אנחנו מקווים להמשיך. גיל אינו מגבלה!". 

לסיום, ממקומך היום, יש לך כמה מילות חוכמה לרקדנים צעירים?
"תטפלו בגוף שלכם, תאתגרו את המוח שלכם ותמיד תהיו נאמנים לעצמכם. כך יבוא גם כל השאר". 

המופע של שרלוטה אוורהולם יוצג במסגרת פסטיבל תל אביב דאנס 2017 בימים שלישי ה-24 באוקטובר ורביעי ה-25 באוקטובר, 21:00 בסוזן דלל, תל אביב.

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>