1. במה
  2. כתבות

הלהיט הבא: סיפורו של פטריק קים מגיע לבמות

בהצגה הזו אמנם לא תראו תפאורות ותלבושות גרנדיוזיות, אבל מה שכן, אתם תשמעו את סיפורו של הסוכן קים, גיבור סדרת ספרי מתח משנות ה-60, שחוזר לחיים בהצגה קצת אחרת

Radio Play
הכל נשען על טקסט. "Radio Play" צילום: יאיר מיוחס

הוא סוכן חשאי של ה-CIA, אמן מדופלם בקארטה, הפועל ללא חת למען ארצות הברית במלחמתה נגד ברית המועצות - אם כל זה נשמע לכם מוכר, כנראה שגם אתם הייתם פה בשנות ה-70, וזכיתם להכיר מקרוב את פטריק קים. קים הוא גיבור סדרת ספרי מתח פופולריים שיצאו בהוצאת רמדור, ולאחרונה שב אל חיינו בהצגה "Radio Play" של תיאטרון החנות, בניהולו של שחר מרום, שגם יזם, הגה וביים את ההצגה והחזון שלה. ההצגה מדמה תסכית רדיו בעיבוד בימתי בהשתתפותם של שלושה שחקנים: נדיה קוצ'ר (משחק ושירה) נועם רובינשטיין (משחק), נועה בקר (כתיבה ומשחק) ואיש סאונד - שרון גבאי.

» Radio Play - לכל הפרטים
» עכבר במה

» לוח הצגות

"הרעיון לתסכית רדיו על פי סיפורי פטריק קים היה של שחר מרום שרצה לבדוק ולחפש אחר גבולות של שפה בימתית חדשה, שמשלבת בין צליל, לדיאלוג ולחפץ על הבמה", מספרת נועה בקר שכתבה את ההצגה, ובמקביל מתפקדת כבובנאית, סופרת ילדים וסטודנטית להוראת מתמטיקה לבית ספר יסודי. "כמובן שמרום קיבל את רשות הוצאת ספרים שלגי שמנוהלת כיום בידי נכדו. שלגי עצמו, נכלא בכלא הישראלי בשנות ה-50 בעוון ריגול למען הקומוניזם. אחרי שחרורו הקים את הוצאת הספרים שלו והגה את רעיון סדרת ספרי 'פטריק קים'. חיבור מאוד מעניין משום שאף אחד מהמשתתפים לא קרא מעולם את 'פטריק קים' קודם". 

מה יש בו, בפטריק קים?
"אלי אשד הוא בלשן תרבות שבין השאר חקר את תופעת פטריק קים והבלוג שלו 'יקום תרבות' עזר לנו מאוד בעבודה על ההצגה. לטענתו ואני מצטטת: 'הסדרה זכתה מיד להצלחה עצומה והפכה לסדרה המצליחה ביותר של שלגי. ספרי פטריק קים היו הספרים היחידים מכל סוג שהוא שפורסמו בעברית על ארצות שונות ומרוחקות בעולם במהלך שנות ה-60 וה-70 ובמקרים שונים עד עצם היום הזה. השפעתם העצומה על התרמילאים הישראלים לאורך השנים בפינות נידחות בעולם אינה ניתנת לתיאור. הייתה זאת אחת הסדרות הפופולריות ביותר של התקופה והיה לה קהל קוראים נאמן ומגוון ביותר שחלק גדול ממנו הורכב מבני נוער וחיילים. אלה הוקסמו מכוחותיו של קים כרב גברא מיני לא פחות מביצועיו בשטח הקראטה והריגול'. עוד אני אוסיף שהסדרה נוצרה על רקע המלחמה הקרה דבר שהיה אקטואלי דאז. ולתדהמתנו, כאשר התחלנו לעבוד על ההצגה ב-2015 לא תיארנו לעצמנו שדונאלד טראמפ יעלה לשלטון ושהמלחמה הקרה תיתן סימני חיים". 

Radio Play
צילום: יאיר מיוחס
Radio Play
צילום: יאיר מיוחס

"הלו, זה רדיו?"

לא פשוט לעשות עיבוד בימתי בצורת תסכית, הידוע בעיקר באמצעי הסאונד הרבים. על התהליך מספרת בקר: "התהליך התחיל מהכתיבה. קראתי מספר ספרי פטריק קים והבנתי את מבנה הרעיון. זוהי בעצם נוסחה קבועה שחוזרת על עצמה גם בספרי פטריק קים וגם בסרטים נוסח ג'יימס בונד וסדרות בילוש טלויזיוניות משנות ה-70. יש בעיה עם היריב, המפקד מטיל את הפתרון על הסוכן החשאי, הסוכן מסכן את גופו במשימה המסוכנת אך לא פוסח על מפגש עם יפהפיה תורנית ולבסוף הורג את היריב ומסיים את המשימה בהצלחה", מסבירה בקר. "לאחר שנכתבו הטקסטים, העבודה הייתה במקביל עם השחקנים ועם עמדת הצלילים. לכל סצינה יש את הצלילים שמלווים אותה. לעיתים הצלילים נגזרו מעבודת הטקסט ולעיתים היו צלילים ואפקטים מדליקים שחשבנו על סצינה שתתאים להם ושתשתלב בעלילה", היא אומרת. 

נועה בקר
נועה בקר צילום: יח"צ

בעיני בקר, תסכית רדיו הוא קודם כל המילה. המילים מאוד חשובות וכל מילה נשקלת בסלע. אי אפשר להאריך טקסט יתר על המידה כי חוש השמיעה הוא היחיד שפועל באותו רגע. "זו הסיבה ש-80% מהזמן השחקנים לא מתנהגים כמו בהצגה רגילה. אין תחלופת בגדים, אין תפאורה. הכל נשען על טקסט, עבודה קולית של השחקנים ועמדת הצלילים. החיבור בין רדיו לתיאטרון הוא חיבור מעניין ומקורי, ולדעתי לא נעשה עדיין על במה, זה דיסונאנס במובן מסויים כי רדיו לא רואים. וזה מה שכיף בו", מסבירה בקר. בהצגה רואים הכל, אפילו את מה שלא צריכים לראות. "למעשה אנחנו מביאים כאן הצצה אל מאחורי הקלעים, כל קהל, ולא משנה באיזה גיל, רוצה לראות איך זה עובד באמת ואנחנו מראים לו מבלי להיות מוטרדים מזה. הפער בין הצליל למה שקורה באמת מייצר את הממד האירוני בהצגה. הקהל ממתין לאפקט, הוא במתח, איך הם יצליחו לעשות את זה? הקהל שואל את עצמו. או לחילופין, החפץ שהסאונד-מן הרים בזה הרגע, מה הוא עומד לעשות איתו? ככה הקהל נשאר עירני כל ההצגה. אנחנו לא נותנים לו מנוח. תשומת הלב זזה כל הזמן מהשחקנים לעמדת הצלילים ולהפך". 

למה בחרתם בפורמט זה?
"רדיו הוא מדיום שמי שגדל עליו אוהב אותו ללא תנאי. לפני המצאת הטלויזיה היה הרדיו המדיום האלקטרוני היחיד ששידר לציבור. היה לו מקום של כבוד בסלון המשפחתי. הוא היה הערוץ האלקטרוני היחיד שהנגיש לקהל תרבות, ושם התפתחו התסכיות - תיאטרון ללא תיאטרון, בו המאזין חייב לדמיין את מה שקורה רק באמצעות הצלילים. אם תשאלי היום בני עשרים מזה תסכית רדיו? הם לא ידעו על מה את מדברת. מה שקורה היום בתחנת הרדיו 88FM, המחאה הגדולה של המאזינים להחזיר להם את הרדיו שהם רוצים ואוהבים היא חלק מההצמדות למדיה הזו שלא נס ליחו, שמוכיחה את עצמה ושורדת למרות התחרות עם הטלויזיה והאינטרנט בתקופה שהגירויים החזותיים הם אינסופיים".

לא חששתם מתגובות הקהל?
"ההצגה עד היום בתהליך, אנחנו מוסיפים ומורידים מילים, משפטים וצלילים בהתאם לתגובת הקהל. העיצוב הסופי של ההצגה הוא תוך כדי תנועה. אנחנו מאוד נהנים לעבוד יחד, עדיין צוחקים בחזרות ומתאפקים לא לצחוק על הבמה. לשאלתך אם חששנו שהקהל לא יאהב את הז'אנר הזה אז לא היה לנו ספק שלא. אמרנו לעצמנו שלא יכול להיות שאנחנו היחידים שצוחקים שוב ושוב בחזרות. הצגנו מול קהל מגוון בכוונה לבדוק האם ההצגה מהנה עבור כולם. מול בני 18 שלא יודעים מזה תסכית רדיו, ומול בני 70 שגדלו על תסכיתי פול טמפל האגדי בשנות ה-60 ולתדהמתנו כולם נהנו בצורה יוצאת דופן. זה לא שינה כהוא זה אם הם הכירו או לא הכירו תסכיתי רדיו. למבוגרים נוסף הפן הנוסטלגי, וזה מאוד ריגש אותם לחזור למחוזות ילדותם בהם היו מחכים בקוצר רוח לתסכית שישודר ברדיו. ההצגה צוברת לה קהל מעריצים שמגיע פעם שניה, ואפילו פעם שלישית להצגה". 

Radio Play
צילום: יאיר מיוחס
Radio Play
נוסחה קבועה. "Radio Play" צילום: יאיר מיוחס

יהיו הצגות המשך לפטריק קים?
"לא לפטריק קים. אבל אולי הפורמט הזה של תסכית רדיו מול קהל ישאב רעיונות אחרים. אנשים כמהים להחייאת העבר. בעבר הייתה פשטות שנתנה לנו לדמיין והיום הדמיון שלנו בחופשה. אנחנו רואים יותר מדי, ושומעים יותר מדי. ואין שקט. ברדיו לדממה ולעדינות הצלילים יש לעיתים אפקט חזק יותר מאשר ארטילריה חזותית שמפציצים אותנו בה מכל מדיה אפשרית. העוצמה היא ברווח שבין. ואת זה ניסינו להחיות דרך ההצגה שיצרנו". 

Radio Play - למועדי ההצגה

תגיות

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>