1. במה
  2. כתבות

חזונו של הרב פרומן מגיע לבמת החאן

קבוצת תיאטרון קטנה מירושלים מנסה לעשות קצת את הלא ייאמן בתקופה השסועה שאנו חיים בה, לחבר בין דתיים וחילוניים ולהפוך את העולם הדתי לחומר גלם אמנותי

ההצגה ספר תולדות האדם
תקשורת וקרבה. "ספר תולדות אדם" צילום: נדב אריאל

בעידן של ימינו, בה המציאות לפעמים עולה על כל דמיון (מישהו בקהל אמר טראמפ?), לעיתים קשה מעט לחזור לטקסטים מהעבר, ולחדש דברים. 'התיאו-טרון' היא קבוצה המנסה להתמודד עם משימה לא קלה. מדובר אנסמבל יוצרי תיאטרון העובדים יחד בירושלים, תוך חתירה לחיבור בין עולם התוכן התיאולוגי היהודי לבין עולם המדיום התיאטרוני. "הכל התחיל בינואר 2011 אז כינס הרב מנחם פרומן בישוב תקוע כנס שעסק בתרבות ואמנות אליו הוא הזמין אמנים שחתמו על החרם על מרכז התרבות באריאל", נזכרת נתנאלה תירוש, יוזמת ומנהלת האנסמבל. "זה היה הפוך על הפוך, כדרכו. להזמין לתקוע, ישוב הממוקם בגוש עציון, לשיח על אמנות עם ציבור מתנחלים, אמנים שמבחינה אידאולוגית לא מוכנים להופיע מעבר לקו הירוק. ולמה שיבואו? כי הרב מנחם ביקש, כי עושים צעד לקראת האחר על מנת להידבר, להיפגש, לחצות את המחסום שבינינו". » ספר תולדות אדם - לכל הפרטים» עכבר במה» הצגות היוםבמהלך הכנס העלו קבוצת שחקנים סצנות מתוך המחזה 'חברון' של תמיר גרינברג, מחזה שעלה בקאמרי בזמנו ועורר סערה ציבורית גדולה בגלל העמדות הפוליטיות שהציג. פרומן הרגיש שהמחזה בכלל מדבר על אמונה, ובחר סצנות שראה בהן נגיעה בשאלות אמוניות. באותו ערב הכריז פרומן על ההשקה של 'התיאו-טרון'. "למרות שלא היתה עדיין שום התארגנות למשהו המשכי הוא כבר התייחס למציאות כאילו זה כבר כאן", ממשיכה תירוש. "הוא כבר השיק רעיון, חלום, עוד בלי רגליים, בלי ידיים, אבל עם הרבה רוח נושבת". תקשורת וקרבה. "ספר תולדות אדם" (צילום: נדב אריאל) חלומות לחוד ומציאות לחוד ההנעה לפעולה הייתה די מהירה, אך המוצר המוגמר יעלה על הבמה רק בסוף ינואר. "כבר למחרת התקשרתי למנחה הכנס, אליעז כהן, ושאלתי מה קורה הלאה, איך מניעים את זה קדימה", נזכרת תירוש. "הוא אמר לי- 'יאללה! בואו נרים את זה'. במקביל הוא פנה אודי ליאון, תסריטאי וממייסדי בית ספר לקולנוע 'מעלה', שהיה מקורב אל הרב פרומן והציע לעזור עם הנעת הפרויקט כיזם, שיבי פרומן בנו של הרב נרתם להוביל את העגלה וכך התחלנו לנוע". לפני כשנתיים וחצי הם התחילו תהליך של חיפוש ומחקר, במהלכו נגשו לפרזנטציה של 'קרן רבינוביץ', גיוס תקציב וקבלת תמיכה מעירית ירושלים, ממפעל הפיס ומקרנות נוספות. לבסוף אחרי כמה שנים של ניסיונות סיזיפיים לגייס תמיכה תקציבית ממסדית, חברי הקבוצה הבינו "שעד שלא קופצים למים, הים לא נקרע" והחליטו לגייס קבוצת שחקנים שהרעיון קרוב אל ליבם ולהתחיל לעבוד. איך נעשה שיתוף הפעולה עם תיאטרון החאן?"יוסי פרומן בנו הבכור של הרב מנחם הוביל את הקבוצה יחד איתי והנחה את מפגשי הלימוד של הקבוצה. אני פניתי למיקי גורביץ, מנהלו האמנותי של תאטרון החאן, הרעיון מאוד דיבר אל מיקי ומשם נולד שיתוף הפעולה עם החאן הירושלמי שבמסגרתו זכינו לליווי האמנותי של שיר גולדברג. כיום חברים בקבוצה הפועלת בירושלים ששה שחקנים יוצרים: ברוריה מימרן, איתי שרון, אור גולדברג, נתנאלה תירוש, אליעזר שמעון ודורון פוקסמן".מפגש בין הרב מנחם פורמן ויוסי שריד בכנס על ההתנתקות (צילום: מוטי קמחי)טעמו המר-מתוק של הגעגוע עלילת ההצגה הראשונה של האנסמבל עוסקת בסיפור בריאת האדם, משם מתגלגל סיפור התבגרות שיש בו צפייה ואכזבה, דבקות עד כדי היטמעות והבנת הנפרדות שאחריה נשאר טעמו המר-מתוק של הגעגוע. רצף סיפורי בראשית, המדוברים על הבמה בשפה המקראית, חושף מערכת יחסים שבין אדם ואלוהיו. סיפור של כמיהה אל הנשגב ותשוקה אל המוחשי, סיפור יחסים ההולכים ונעלמים או אולי הולכים ולובשים צורות מתחדשות של תקשורת וקרבה. "שש שנים אחרי אותו ערב השקה בתקוע - אנחנו משיקים את ההגשמה", ממשיכה תירוש. "הרב פרומן כבר לא אתנו לראות את זה קורה אבל הרוח עוד מניעה את הכנפיים".

איך מסתדרים עם המחלוקות?"מטבע הדברים עולות מחלוקות, יש רגישויות שונות אבל עם הרבה כבוד ואווירת עבודה מקצועית מצליח להיווצר שיח יוצא דופן. בתחילת כל חזרה אנחנו יושבים לכמה דקות של שקט שבסופן אחד מחברי הקבוצה מקריא טקסט כלשהו שהוא בחר לצורך אותה חזרה. שירת משוררים, מאמר, קטע פרוזה, שיר אישי. דרך הפתיח הזה מרתק לראות את העולמות השונים והמגוונים שאנחנו באים מהם ובמפגש הבין אישי נוצר חיבור שהחברה הישראלית זקוקה לו".לחצות גבולות מגזריים. "ספר תולדות אדם" (צילום: נדב אריאל)

מה החזון שלכם?"אנחנו שייכים למסורת עתיקה עם דורות של כתיבה והגות מפוצצי השראה, היינו רוצים שהיצירה שלנו תביא משהו מעולם הרוח הזה אל הממשות של הבמה. עבור חלקנו הקבוצה היא כמעט המקום היחיד בו אנו יכולים לעבוד כיוצרים ולשמור על אורח החיים ותפיסת עולמנו ועוד להפוך את העולם הזה לחומר גלם אמנותי. היינו רוצים שהעשיה שלנו תהיה עוד צעד בביסוס תרבות ישראלית רב תרבותית שמאפשרת לקולות שונים להישמע ומאפשרת ליוצרים לפעול בתוך מסגרת אמנותית מקצועית מבלי לכופף או לוותר על האני מאמין שלהם".גם אנשים לא דתיים יתחברו להצגה?"אני לא חושבת שההצגה עוסקת בעולם 'דתי'. ההצגה נוגעת ביחסים שבין אדם ואלוהיו, שאלות שגם אנשים שלא מגדירים את עצמם 'דתיים' עסוקים בהן ברגעים שונים של חייהם. הסיפורים המקראיים מלווים כל ילד בישראל בשנות בית הספר ואני חושבת שההצגה חוצה גבולות מגזריים בהתקרבות שלה אל הסיפורים כפי שהם. עם הרבה כבוד והבנה שאנחנו נוגעים בחומר עם מטען עצום שלא ניתן להתייחס אליו בקלות ראש, ויחד עם זאת עם רצון כנה לגעת בו באופן ישר ואישי. לגבי שאלת העתיד. במשנה נאמר על התורה 'הפוך בה והפוך בה- הכל בה' (מסכת אבות) כך שכל סוגיה בוערת שתמצא הצדקה להפוך ליצירה בימתית תוכל לעבור דרך מקרוסקופ הממשק הזה שלנו. השאלה היא רק נקודת המבט".ספר תולדות אדם יוצג החל מה-31 בינואר בתיאטרון החאן, ירושלים.

תגיות

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>