1. מוזיקה
  2. ביקורות הופעות

רדיוהד בישראל: פה בשביל המוזיקה

אחרי בילד אפ אינטנסיבי והרבה ציפייה הצליחו חברי להקת רדיוהד להעביר קהל שלם מסע חוויתי-מוזיקלי ומורכב, שמוכיח עד כמה הם מכירים בשבריריות הקיומית של נפש האדם

תום יורק בהופעה של רדיוהד בישראל 2017
מטפלים בכאב בעזרת מזויקה. תום יורק בהופעה צילום: אריאל עפרון

זה היה חייב להסתיים טוב, לא הייתה אפשרות אחרת. פסטיבל רדיוהד שהתקיים כאן בחודשים האחרונים - מרגע ההכרזה על בואה של הלהקה לביקור חמישי בארץ ועד לשלל הפרסומים, המצעדים והאייטמים השונים שהתעמקו בנבכי נשמתו של תום יורק ובהעדפות מהלכי האקורדים של ג'וני גרינווד - הגיע לאקורד הסיום החשמלי והמהפנט שלו אמש (יום רביעי, ה-19 ביולי) בפארק הירקון. קרוב ל-50 אלף איש (47 אלף אם שואלים את תום יורק) התכנסו לחזות במופע מהודק, מקצועי ומדויק, והתפזרו מקץ שעתיים וחצי עמוסות ומלאות, כשהפעם משטרת הקארמה ניצבת לצידם.

» רדיוהד בישראל - לסיקור המלא
» המדריך המתקדם למעריץ האדוק
» איך היו רדיוהד בפסטיבל פרימוורה?
» עשרת השירים הגדולים של רדיוהד
» פתחו יומנים: הופעות חו"ל שוות בדרך אלינו
» מדור מוזיקה עכבר העיר

רדיוהד בהופעה בישראל 2017
צילום: לירון שניידר וארי
רדיוהד הערב, בפארק הירקון
הנאה זאת לא המילה הנכונה. רדיוהד בפארק הירקון צילום: לירון שניידר ואריאל עפרון

הייתי רוצה לכתוב שנהנינו, אבל הנאה זה לא המונח שמתאר את המסע החווייתי המורכב בהופעה של רדיוהד. יש שם יותר מזה, הרבה מעבר לבורר המצבים הדו כיווני והמוכר מהופעות מקומיות שיכול לנוע רק בין "ההופעה הכי טובה שהיתה כאן" לבין "גרועע מאד!!!!!!!!!!111 איפה חותמים לתביעה ייצוגית?". מנעד שלם של רגשות מסתתר בין השכבות שמציגה הלהקה הזו ביצירה שלה לאורך השנים כשבכל מפגש עם יורק, גרינווד והחברים על הבמה נדמה שמתגלה הרכב משופשף יותר, מגובש יותר, אחר. יורק הוא כבר לא הסולן המלנכולי חסר הביטחון מהניינטיז (אבל עדיין מתקמצן במילים בין השירים) ובהתאמה גם רדיוהד אינה כזו. המטאמורפוזה שהיא עוברת במודע בכל אלבום שיוצא מאז מורגשת בעוצמה, גם בביצועים עכשוויים לשירים מהעבר. התוצאה מחייבת הקשבה. הטקסטים המורבידיים, העיסוק בזרות, בכאב, בחוסר שייכות - כל אלה שם כל הזמן, אלא שהם מגיעים עטופים בביצועים מהונדסים לעילא ובצירוף וידאו-ארט מרצד ואבסטרקטי על מסכי ענק, שמעלים במעט את הקושי והופך את הכל לטריפ פסיכדלי מרתק.

כש-"Daydreaming" פתח את הערב (בכל זאת, התכנסנו לכבוד סיבוב ההופעות ל- A Moon Shaped Pool, האלבום האחרון שמכיל אותו) המסכים הללו נשארו כבויים ועוררו תהיות מצד אלה שלא הגיעו מוקדם מדי בכדי לתפוס מקום בקרבת הבמה. "Lucky" שהגיע אחר כך כבר הבהיר שקלוז-אפים על חברי הלהקה והקרנה במעגל סגור זה לא בדיוק הקטע של רדיוהד. מצד אחד זאת הייתה בחירה אמיצה, כזאת ששמה בראש סדר העדיפויות את החוויה הכוללת שהעניקה הוויזואליה לביצוע. מצד שני, נדמה שלא מעט צופים על הגבעה המרוחקת של הפארק היו מוותרים על התענוג לטובת אשכרה לראות משהו ממה שמתרחש שם מקדימה.

ג'וני גרינווד בהופעה של רדיוהד בישראל 2017
צילום: אריאל עפרון
תום יורק בהופעה של רדיוהד בפארק הירקון 2017
עובדים טוב ביחד. יורק וגרינווד מזיעים בפארק צילום: אריאל עפרון

כשהם התאמצו, הם יכלו לחזות ביורק משקשק את הגוף לא פעם במה שנראה כסוג של הנאה לפני "Myxomatosis", ואת גרינווד מנגן על החשמלית שלו בעזרת קשת כינור בביצוע המעולה ל-"Pyramid Song". לפני שהאלקטרוניקה נכנסה לתמונה וכשנדמה היה שהכל במקום הנכון מישהו צעק "תום יא מלך" ולפי הכפיים מסביב נראה שכולם הסכימו. לא מעט נקודות הוא צבר כאן לאחרונה, בעקבות הסירוב העיקש לבקשות החרם והתגובות שלו למפגן הדגלים בהופעה האחרונה בסקוטלנד. "הרבה דובר בעניין הזה", הוא יאמר בסוף הערב בהתייחסות היחידה שלו לנושא, "אבל בסופו של דבר אנחנו מנגנים מוזיקה".

רדיוהד בהופעה בישראל 2017
צילום: אריאל עפרון
רדיוהד בהופעה בישראל 2017
נותנים למוזיקה לדבר. רדיוהד לוקחים את העסק ברצינות צילום: אריאל עפרון

ואכן רדיוהד נתנה למוזיקה שלה לדבר, ללא נאומים פטריוטיים וללא מחוות מיותרות (אם להוציא כמה תודות ואיזה "יאללה" אחד שנזרק לאוויר). הכנות וההתכוונות בביצוע לא הותירו מקום לספק ויחד עם סט-ליסט מאוזן ומגוון ("Street Spirit" נרשם כחסר העיקרי), שיצר מעט מאוד רגעים מתים התקבל רצף חוויות מרתק שנבנה ונשבר לכל אורך הערב. כל קטע הציג עולם קצת שונה מקודמו ואיחד את השומעים במין שותפות גורל מאולצת ונעימה בו זמנית. "2+2=5" הכניס דרייב וגיטרות וגם Bodysnacher"s" שבא אחריו המשיך באותו כיוון עד לסיום הזמני של המופע עם "Idioteque" הממוחשב מ-Kid A.

ההדרנים עשו עוד צעד לצד המוכר והאהוב של ההרכב. "No Surprises" ו-"Nude" הגיעו בזה אחר זה וסיפקו צווחות וגם "Paranoid Android" התקבל באהבה יתרה והצליח להרים את כל האנדרואידים והאייפונים בקהל למצב צילום, כדי שלא יהיה רגע לא מתועד חלילה. אכן פראנויה. בהדרן השני יורק השלים לראשונה כמה משפטים לפני הביצוע וסיפר על הפעם ההיא ברוקסן ב-93'. גרינווד אישר שהוא זוכר והכין את הדיסטורשן בדרך לביצוע מרטיט של "Creep", שסגר מעגל של יחסי אהבה בן רבע מאה וסיפק פרספקטיבה מופלאה על יורק, גרינווד והחברים מרדיוהד ולא פחות, עלינו. "The Bends" ,"There There" ו-"Karma Police" לקחו את זה עד הסוף, כשיורק לא היה מוכן להיפרד כל כך מהר ונשאר לעוד כמה תיבות עם גיטרה אקוסטית ושירה בציבור של הקהל עם המשפט המהדהד ההוא.

רדיוהד בהופעה בישראל 2017
סגירת מעגל מופלאה. הקהל בפארק הירקון צילום: אריאל עפרון

ספק אם אי אז כשהוא כתב את אותו משפט מפרק, ידע תום יורק שהוא יצליח לחבר ולאחד בזכותו עשרות אלפי אנשים בישראל ורבים אחרים ברחבי העולם. בכלל לא בטוח שהוא חשב שהוא יושר בפארקים או אצטדיונים גדולים (ואכן לא בטוח שרדיוהד היא להקת האצטדיונים המושלמת, בהתחשב ביתרונות שתספק הופעה אינטימית יותר לחומרים שלה) ושהוא ייצור הזדהות כנה שכזאת. נדמה שגם היום, בשיא העוצמה וההצלחה, יורק והחברים מרדיוהד מכירים בשבריריות הקיומית של נפש האדם. הם פשוט מטפלים בה באמצעות מוזיקה.

רדיוהד בישראל, ה-19 ביולי 2017, גני יהושוע פארק הירקון, תל אביב

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>