1. מוזיקה
  2. ביקורות הופעות

ג'ירפות בהופעת השקה: קסם שפשוט עובד

ג'ירפות העלו לבמה של מבצר שוני את ההופעה שמלווה את אלבומם החדש, "אין כניסה לפילים". הקהל הצביע ברגליים למרות שגלעד כהנא חושב ש"העם מטומטם"

בשבילי לראות הופעות של הג'ירפות (כן , אני יודע שאין צורך בה'. חוכמולוגים), זו חוויה ריטואלית כבר לא מעט שנים. כדברי שירו המצוין של ג'יימס מרפי מ-LCD Soundsystem ותרגומו הלא פחות מצוין של קוואמי, "אני הייתי שם" כשגלעד כהנא ירד לקהל בשיר "רמי מואשם באחזקת סמים קלים" ובקהל היו רק 15 אנשים. עברו מאז כבר לא מעט שנים, לא מעט הופעות ולשמחת כל ה-15 איש, שהתרבו מאז בהדרגה, גם שני אלבומים נוספים. האחרון בהם הושק אמש במבצר שוני.

» ג'ירפות בהופעה - לכל הפרטים

עבור תל אביבי כמוני לנסוע למבצר שוני שבבנימינה זה מבצע בערך כמו לנסוע לגואה. צפייה בסרט "ראיתי ג'ירפות בהודו", שמלווה סיבוב הופעות של הלהקה שם, כבר רמזה לי שמדובר בלהקה חובבת אתגרים וכזו שמוכנה לאתגר את הקהל שלה ולא רק עם שירים כמו "מוזס". אז עמדתי באתגר, נסעתי ולשמחתי ראיתי בקהל לא מעט אנשים. חלקם אף היו תל אביבים. ממבט ראשון הלוקיישן נראה היה תלוש. מדובר במתחם גדול, ודי מהודר וכשעלתה הלהקה היה נדמה שהרבה חשמל לא יזרום בין המופיעים על הבמה הגבוהה לקהל הישוב למטה.

הקהל לא נשאר ישוב לאורך זמן (צילום: מאי קסטלנובו גלילי)

ההופעה נפתחה בלהיט האחרון "לא יודע למה זה קורה לי", שיר איטי שיופיו טמון בעיבוד המיוחד שהתווסף לאלבום. על הבמה זה לא עבד. ביצוע עייף שכזה לפתיחת ההופעה לא בשרה טובות. הם כנראה ידעו מה הם עושים, העדיפו לפתוח עם הלהיט ו"להיפטר" ממנו כבר בהתחלה. אחריו הגיעו ברצף "יש לו בחורות כמו מים" ו"747" וניתן האות להופעה להתחיל. הקהל לא נשאר יישוב לאורך זמן והקרח נשבר.

האלבום החדש "אין כניסה לפילים" גדל עלי משמיעה לשמיעה בעיקר בזכות השיאים הטקסטואלים אליהם הגיע גלעד כהנא. אחרי שציפיתי לאלבום השני והגיע "גג" שהפתיע אותי לטובה אף שלא עמד באף אחת מהציפיות, לאלבום השלישי הגעתי ללא כל ציפיות. עושה רושם שהוא הדבר הטוב ביותר שיכולה הלהקה להוציא בשלב הזה של הקריירה שלה ויש תחושה חזקה שהם עוד לא הגיעו לשיא יכולתם. אך עם כל ההערכה ההולכת וגוברת לאלבום החדש, לא מדובר בסוג האלבומים שנולד להופעות. במיוחד לא בהשוואה ללהיטים של האלבום הראשון וההמנונים שסיפק השני.

ג'ירפות (הנה בלי ה'. נשמע טוב? חוכמולוגים) זיגזגו היטב בין שירים משלושת האלבומים כאשר גם הג'אמים ביניהם שליוו את הנאומים של כהנא, היו במינון הנכון. שיאים נרשמו בביצועים ל"מהר מדי" ו"חייב לשכב" (שיא אישי חוויתי כשהבנתי מה קורה בשיר "מוזס"). רגע ה'רוקנרול' של הערב נרשם כאשר מעריצה הצליחה לעלות על הבמה ונעמדה לצד כהנא. יש להניח שמוזיקאים שונים הגיבו בדרכים שונות לאורך ההיסטוריה, תגובתו של כהנא ודאי תחשב לאחת המוצלחות שביניהן. אותו ארוע ספונטני החזיר את כהנא לימיו המוקדמים כסטנדאפיסט והוציא ממנו כל טיפה של מיזנטרופיות שהוא ממילא לא טורח להדחיק.

"העם מטומטם". כהנא והמעריצה (צילום: מאי קסטלנובו גלילי)

הייתה תחושה שהקהל, הלהקה ובעיקר כהנא, נהנו מאוד מהרגע ומשכו אותו עד כמה שאפשר. הבחורה האמיצה (או הטיפשה, תלוי איך מסתכלים על זה) שיתפה פעולה. לא אתפלא אם מנהג זה יהפוך להיות קבוע בהופעות הלהקה. כמובן שצריך קהל אמיץ מספיק כדי להיכנס בתוך נאום של כהנא, אך כמו שהוא אמר בעצמו, בהתייחסו לבחורה שבאה מהקהל שבא מהעם – "העם מטומטם". בהדרן עלתה בחורה נוספת, כהנא והלהקה המשיכו להסתלבט אך לקהל נשבר והוא זה שבסופו של דבר אמר את דברו והוריד אותה.

סך הכל הייתה הופעה מהנה שמטרתה להשיק אלבום חדש ואולי לפתוח סיבוב הופעות. בשביל להקה שלא בחלה בסיבובי הופעות בעבר וזכתה לתהילתה בזכות עבודת רגליים מתמידה, הגיע להם לחוש ערב אחד איך זה להופיע על במה כמו במבצר שוני. כשהתחיל שיר הסיום הקבוע, תהיתי איך לא נמאס להם לנגן אותו. כשסיימו הבנתי שלא רק שלא נמאס להם לנגן גם לי לא נמאס לשמוע. השירים של הג'ירפות אולי מבוססים על לחנים פשוטים, והלהקה אולי לא מורכבת מהנגנים הכי טובים בארץ, אבל כשהם על הבמה נוצר קסם שפשוט עובד. עם שלושה אלבומים ורפרטואר שגדל אך לא מאבד מאיכותו, נראה לי שאמשיך ללוות אותם גם עוד שנים מעכשיו.

» ג'ירפות בהופעה - לכל הפרטים

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>