1. מוזיקה
  2. כתבות

אביב בכר והדס קליינמן מחפשים את אלוהים במוזיקה

אחרי שחרשו את הארץ עם הופעות בית אינטימיות והגיעו עם השיר "בימים שיעברו עלינו" למעל מיליון צפיות ביוטיוב, השניים עובדים על אלבום שני ומתכוננים לכבוש את היעד הבא - במת אינדינגב. ראיון מיוחד

הדס קליינמן ואביב בכר
מוזיקה שיש בה רוח צילום: אורי בהט

במבט ראשון, הצמד המוזיקלי אביב בכר והדס קליינמן נראים כמו בני זוג. יש משהו מאוד אינטימי במוזיקה שהם יוצרים - הקולות שלהם משתלבים בהרמוניה מושלמת ואפילו יש להם שמות חיבה אחד לשנייה - ביבו (כמו "רביבו" בלי ה-"ר") וצ'לו. קליינמן נשואה כבר חמש שנים - רק לא לבכר. ובכל זאת, כששאלתי אותם איך הם רואים את הקשר ביניהם, היה רגע של מבוכה. "צ'לו, את עונה? או אני?" תהה בכר. "אולי אתה תענה קודם, לא?" הפצירה קליינמן. בכר השתעל. "אפשר. אנחנו מתראים הרבה, אנחנו חברים מאוד מאוד טובים. אתה יודע, זה כבר נהיה משפחה. מה עוד להגיד?".

קליינמן: "או זוגיות, ביבו".
בכר: "כן, סוג של. אחושילינג זוגיות".

» אביב בכר והדס קליינמן בהופעה - כל הפרטים
» אינדינגב 2017 - כל הפרטים וההופעות
» און סטייג': להקת "לא" מתכוננת לאינדינגב
» איך היה בפסטיבל בשנה שעברה?
» המדריך המלא לפסטיבלי סוכות 2017
» מדור מוזיקה עכבר העיר

ריבים והכל?
קליינמן: "הכל".
בכר: "יש הכל מהכל. יש לנו המון המון אהבה, ככה שאנחנו שנינו בוגרים מול כל הסיטואציות, כמו בזוגיות טובה. אנחנו עוברים הרבה תמיד. אני מאמין שכל קבוצת יוצרים, כל להקה, כל הרכב, כל מי שעובד מעבר לבן אדם אחד וזה יותר משני אנשים או שני אנשים, כולם יגידו לך שעוברים ביניהם המון המון דברים. אבל בסופו של דבר אני יכול להגיד שאנחנו עוברים המון חוויות והמון טוב ביחד, ואנחנו מאוד מאוד קשורים אחד לשני".
קליינמן: "אני חושבת ששנינו מרגישים את זה שהחיבור בינינו הוא ממש סוג של, לא יודעת, גורל, מזל, ברכה לשנינו. ליצירה שלנו יש כבר חיים משל עצמה. הרבה פעמים נגיד, אין הרבה ריבים, אבל גם כשיש אז התחושה בעיקר זה שאנחנו צריכים לשמור על מה שאנחנו עושים, שזה הכי חשוב".

מוזיקה שהיא בית

הגורל הפגיש ביניהם לאחר שהצ'לנית קליינמן שמעה את שירו של בכר "מטוס" ביוטיוב ושלחה לו הודעה בפייסבוק. בכר היה באותו הזמן בסיבוב הופעות בהודו עם להקת דיוואן סאז, ולאחר שחזר ארצה חבר משותף הציע להם להיפגש. קליינמן היתה בדיוק לאחר פירוק להקת המוג'וז של אסף אבידן, כך שהיא ובכר החלו לשתף פעולה. התוצאה היא אלבום הבכורה "מעט פשטות" מסוף 2014, אלבום שקט ועדין עם טקסטים שנוטים לכיוון הרוחני. כדי לבדוק מה קורה עם הצמד ב-2017, נפגשתי עם קליינמן בפאפאיתו, חדר חזרות בדרום תל אביב, בו היא בדיוק עשתה סשן עם "ברי ואהוד" לקראת הופעה משותפת של ברי סחרוף ואהוד בנאי. בניגוד ללוק הכפרי שלה בתמונות הפרומו, היא לבשה סקיני וחולצה שחורים, יותר כאילו שהיא עומדת לדג'ה בברקפסט מאשר לנגן ביער. בכר לא היה נוכח בכלל בחדר - הוא היה בסין עם ההרכב Yama במסגרת פסטיבל מוזיקת עולם בשנגחאי והתחבר אלינו בשיחת ווטסאפ.

הדס קליינמן ואביב בכר בהופעה
הכל התחיל מהודעה בפייסבוק. בכר וקליינמן צילום: סבינה זבריאלוב

ראיתי שהשיר "בימים שעברו עלינו" עבר מיליון צפיות ביוטיוב. איך הגעתם להישג משוגע כזה?
בכר: "אני חושב שבגדול די עשינו את שלנו. זאת אומרת, גם מבחינת כל השנים האחרונות, ואפילו לפני שהשיר הזה יצא, רצנו בכל הארץ וגם עשינו הופעות בית, אבל לאורך השנים זה התרחב להרבה הופעות והרבה תקשורת עם הקהל. אני מאמין שיש משהו בחומרים האלה שהוא מאוד כן וישר, ושהוא נותן לאנשים בית במוזיקה שלנו".

בית מאיזו בחינה?
בכר: "אלה שירים, שלפחות מהתגובות של האנשים, מגיעים להם ללב, מאוד. אז ככה זה, הדבר לאט לאט מתחיל לרוץ מעצמו כבר, מפה לאוזן".

ומסתדר לך השילוב הזה של מצד אחד הופעות בית, מצד שני דברים קורים בעולם הווירטואלי?
בכר: "אנחנו כבר פחות בהופעות בית, ככה התחלנו. אבל בגדול אני לא רואה הבדל. אנשים זה אנשים - גם מעבר למסכים, לפייסבוקים. מאחורי הקלעים הם אנשים כמוני וכמוך ומדברים אותה שפה, אחרי הכל".

אלבום הבכורה שלכם "מעט פשטות" יצא כבר לפני כשלוש שנים. איך עבר עליכם הזמן הזה?
קליינמן: "באמת שנתיים לפני שהוצאנו את האלבום הראשון הופענו המון, אז ידענו שיש איזה בסיס של קהל שאפילו מחכה וגם היה לנו הרבה מזל - גם "סירת מפרש" וגם "בימים שעברו עלינו" הושמעו המון. אז כל השנה וחצי הראשונות, כמעט שנתיים, פשוט הופענו. אני גם זוכרת שבשנה הראשונה חגגנו שנה לאלבום בפסטיבל סוף הקיץ בירושלים, הופעה של 1,200 איש - שזה היה בלתי נתפס למה שעשינו - ואחרי השנה וחצי שנתיים האלה כבר התחלנו להתגלגל ולחשוב הלאה. ואז התחיל כל העניין של אלבום שני".

"היה חשוב לנו משהו מדויק". בכר וקליינמן עם הסינגל החדש "פעם אחת":

אז מה חשבתם לעשות באלבום השני? ולמה זה לקח כל כך הרבה זמן בעצם?
בכר: "לא כזה הרבה זמן".
קליינמן: (מדברת אליי -ע"ש) "אל תהיה חוצפן!".
בכר: "קשה להסביר. מצד אחד יש לנו הרבה חופש, זאת אומרת הרבה מקום של לא להסתבך מדי עם המוזיקה, ולהוציא אותה יחסית טבעית כמו שהיא אמורה להיות. מצד שני לשנינו עם האופי שלנו חשוב להביא משהו שהוא מבחינתנו נורא מדויק ושאנחנו עומדים מאחוריו. אבל זה לוקח זמן. יכולנו להוציא חמישה אלבומים בזמן הזה, אבל בחרנו לתת את הנשמה שלנו כדי להביא משהו שהוא מפוקס ומדויק, כמה זמן שזה יקח".
קליינמן: "אנחנו לא מדברים על זה הרבה, אבל לפני שהקלטנו את האלבום הראשון הקלטנו אלבום, וגנזנו אותו. ואז פגשנו את צח והתחלנו לעבוד עם צח".

איזה צח?
קליינמן: "צח דרורי. עשינו איתו את האלבום הראשון. לאלבום השני אני חושבת ששנינו רצינו למצוא אולי סוג של בית, לדבר הבא".

כלומר לייבל?
קליינמן: "לא, מפיק. ולקח זמן עד שאנחנו התגבשנו עם עצמנו וגם עד שבעצם קרה המפגש עם אמיר צורף שהפיק את האלבום השני".

הצמד עומד להופיע השנה בפסטיבל האינדינגב יחד עם אמיר צורף וההרכב שהקליט את "פעם אחת", מה שכנראה תהיה ההופעה הכי גדולה שלהם בארץ עד כה. קליינמן כבר הופיעה בפסטיבל עם אסף אבידן ב-2008, שם קרה לה רגע קסום. "באמצע ההופעה היתה הפסקת חשמל של איזה רבע שעה לפחות, אם לא יותר. ואני לא אשכח את זה בחיים! ג'וני המתופף פשוט ניגן כי זה מה שהיה יכול לצאת, ופשוט רק שרנו עם תופים. ואני זוכרת את הפסטיבל הזה כמשהו מאוד ראשוני ומאוד קסום, כי זה מה שהיה אז".

את בקשר עם אסף אבידן?
קליינמן: "לא".

הוא שמע את המוזיקה החדשה שלך?
קליינמן: "אין לי מושג".

מה את חושבת שהוא יחשוב עליה?
קליינמן: "אני מקווה שהוא יהיה גאה בי, כי התהליך שעברתי מאז ועד עכשיו, בשבילי לפחות, הוא תהליך מאוד מורכב ומדהים של לעבור מליווי לקדמת הבמה, ולהתחיל לשיר ולכתוב. ואני גם יודעת להגיד עכשיו כשאני עושה את מה שאני עושה, שיש לי הרבה כבוד והרבה הערכה לאנשים שניגנתי איתם - גם מאסף למדתי המון, וגם משלמה ארצי שניגנתי איתו שלוש שנים".

מה למדת ממנו ומאסף?
קליינמן: "אני חושבת שמאסף למדתי מה זה ללכת עד הסוף. אסף פשוט החליט שזה מה שהוא עושה, וזה מה שהוא עשה והוא פשוט הצליח. ומשלמה למדתי, או לפחות ניסיתי לקחת, את היכולת האדירה שלו כפרפורמר. כי מה שהוא עושה עם קהל, באמת שיש מעט אנשים שבארץ יודעים לעשות את זה. וגם הוא מתייחס בכבוד מאוד למה שהוא עושה, שזה חשוב אחרי כל כך הרבה שנים".

אביב בכר והדס קליינמן
בדרך לאלבום שני. אביב בכר והדס קליינמן צילום: זוהר רון

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים

בנובמבר ייצא "פעם אחת", אלבומם השני של קליינמן ובכר. הם הקליטו אותו בברלין יחד עם המתופף גדי פטר, המולטי אינסטרומנטליסט יוגב גלוסמן והמפיק אמיר צורף כאמור - לשעבר חבר רוקפור והג'ינג'יות, וכיום המפיק מאחורי אלבומים של אסף אמדורסקי, עמיר לב ושלום חנוך. "הוא גר שם", מספר עליו בכר. "נסענו לפגוש אותו שם לפני שעשינו את האלבום, רק איזה מפגש ולהשמיע לו את השירים, וממש במפגש האחרון שלנו, יום לפני שטסנו חזרה לארץ, העלנו רעיון שאולי נקליט את האלבום בברלין כי יש בזה משהו שמשחרר אותך קצת מעצמך ומהיום יום שלנו בבית שלנו ובארץ. היינו שם 11 ימים, וכאילו לא היה שום דבר שהסיח אותנו מהעבודה על האלבום. ממש כמו פעם - היה לנו חדר אחד שכולם נמצאים ומקליטים באותו החדר, עד הסוף כזה. יכולנו להיות משוחררים איפשהו מכל מה שיכול להפריע לך להיות בתוך הזון הזה של ליצור".

קמים בבוקר או בצהריים...
קליינמן: "איזה צהריים!? היינו כל יום מ-10 עד 10 באולפן. שזה גם משהו שכיף עם גרמנים, שב-10 אתה כבר לא עובד, כי אתה צריך לישון".

או שהולכים לברגהיין או משהו כזה.
קליינמן: "או משהו כזה".

מה עשיתם בו אחרת לעומת "מעט פשטות"?
קליינמן: "ביבו, אתה יודע, עכשיו כשאני חושבת על זה, קראנו לאלבום הראשון 'מעט פשטות', ולהקליט אותו ממש לא היה פשוט, ממש לא!"
בכר: "נכון".
קליינמן: "זאת היתה איזושהי התנהלות או בחירה של עבודה שהיתה מאוד מורכבת. ודווקא עם האלבום הזה, השני, עשינו חזרות שבוע בארץ, טסנו כולנו ביחד, ובעשרה ימים הקלטנו אותו. לא היו העלאות, לא היו התלבטויות. השירים היו גמורים, הכל היה ממש מוכן לקסם שקורה. וזה באמת קרה".
בכר: "זה קרה והאמת שזה גם משהו שכמעט ולא עושים היום - אלבום בטווח זמן מאוד קצר שהוא כמו תיעוד, כמו תמונה. ממש ככה עבדנו".

איפה אתם ממקמים את עצמכם על המפה המוזיקלית הישראלית? האווירה שלכם היא קצת עידן רייכל מצד אחד, אבל הסאונד קצת ג'יין בורדו מהצד השני.
קליינמן: "אני חושבת שבגלל שאנחנו צמד אז תמיד בארץ תהיה לזה איזושהי איכות נוסטלגית כי זה בן ובת והקולות שלנו באמת משתלבים בצורה כזאת שלפעמים זה מרגיש גם אחד. אבל יש בזה מן ניחוח קצת נוסטלגי, ובשאר הזמן אני לפחות מאחלת לנו שכל דבר שנעשה יהיה מושפע מהמקום שאנחנו נמצאים בו עכשיו, או עם שיתופי הפעולה שניצור. כשהיינו בברלין, הקלטנו עם צורף, יש לזה צבע אחר לגמרי".

יש במוזיקה שלכם אלמנט רוחני-דתי והרבה התייחסות לאלוהים. אביב, אתה רואה את עצמך בתור בן אדם מאמין?
בכר: "יש הרבה מזה באלבום הראשון, המילה עצמה נאמרה הרבה פעמים. נראה לי שגם באלבום השני אלוהים קיים, אבל לא קראנו לילד בשמו. אני מנסה להבין למה אנשים רואים במוזיקה שאני יוצר מעצמי מוזיקה שיש בה רוח ורוחניות. בעיניי זה לאו דווקא משהו מכוון או מתוך איזה מקום דתי - זה מה שיוצא. זה מעיין שהוא קיים שם, גם אצלי וגם אצל הדס, והוא מתבטא החוצה בשירים. זה לא מתוך איזה ניסיון, זה מה שיש".

"יש ניחוח קצת נוסטלגי". בכר וקליינמן עם "פרפר אדם":

אתה מאמין באלוהים? אתה דתי באיזשהו מובן?
בכר: "אני מאוד שם, אבל לא באופן דתי אם נקרא לזה ככה".

מה זאת אומרת?
בכר: "הכל מעניין אותי ואני לא יודע איך להגדיר את זה. אני לא דתי בקטע יהודי, אבל אני מאוד מכיר, כאילו".

מאוד אמביוולנטי
קליינמן: "למה, זה לא אמביוולנטיות".

זה נשמע קצת לא לכאן ולא לכאן
קליינמן: "אנחנו חיים בתקופה ובסביבה ובמיוחד במדינה שצריכה הגדרות, כל הזמן. ואני חושבת שהחוסר הגדרה הזה הוא לא בהכרח לא לפה ולא לפה, אלא דווקא מקום שקודם כל לא שולל. שהוא לא אומר זה לא וזה ולא וזה לא, שזה הכי קל, הוא מכיר בדברים הטובים של הדבר הזה, ולוקח לעצמו את הכוונה. ואולי זה גם מה שיוצא בסופו של דבר בשירים, כי זה קל לשלול, זה קל להגיד את מה שלא, וזה קל להגיד 'ההוא דתי, וההוא חילוני, והיא פופ, והיא ככה'. נראה לי שגם אני וגם אביב מנסים מאוד להיות כמה שיותר אנחנו כדי שיהיה לזה מקום, כדי ש, לא יודעת, כדי שגם לאנשים אחרים יהיה מקום לעצמם, משהו כזה".
בכר: "אני יכול להגיד שבגדול יש מקום שנורא חשוב לנו לשאול את השאלות ולעמוד מולן. לחפש שם משהו שהוא בנשמה שלנו, נקרא לזה. כמו שהדס אמרה שצריך הגדרות, יש גם את העניין הזה של דת ושל לרוץ אחרי הכן הזה. ללכת אחרי מצוות זה גם משהו, אבל עדיין מאוד חשוב לנו לשאול את השאלות מאחורי הקלעים. לשנינו".

 

אביב בכר והדס קליינמן יופיעו בפסטיבל אינדינגב ביום שישי, ה-20 באוקטובר, ב-10:00 בבמת הקוף

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>