1. מוזיקה
  2. כתבות

מסכמים עשור: תחייתו של הרוק

מהסטרוקס ועד הארקטיק מאנקיז, בשנות האלפיים הרים הרוק את ראשו - אחרי שכולם כבר הספידו אותו. רוי רגב על תחייתן של הגיטרות

עכבר העיר אונליין, בשיתוף אורנג' טיים, הסינמטקים ו-88 FM, מסכם את העשור החולף ומזמין אתכם לבחור את סרט העשור, סדרת העשור ושיר העשור ולזכות בכרטיס טיסה להופעה באירופה, מסכי פלזמה, מערכות קולנוע ביתי, נטבוקים ופרסים נוספים. 

» בואו לבחור את שיר העשור» בואו לבחור את סרט העשור» בואו לבחור את סדרת העשור

מדי יום חמישי תשודר ב-88 FM תוכנית תזכורת שבועית בין השעות 16.00 עד 18.00 ובה השירים שנבחרו על ידי המומחים מעכבר העיר אונליין, עיתון הארץ ו-88FM. מצעד העשור של עכבר העיר אונליין ו-88 FM ישודר ב-26 בדצמבר בין השעות 16:00 עד 20.00. עכבר העיר מלווה את פרויקט העשור בעשרות כתבות, והפעם: תחייתו של הרוק.

» לכל הכתבות על שירי העשור

מי מכם לא זוכר את הפעם הראשונה בה נתקלתם בצלילי הגיטרה של "Last nite"? במידה ואתם לא מצליחים להעלות במוחכם הקודח את הרגע הספציפי בו הכו צלילי הגיטרות הרזות של אלברט האמונד ג'וניור והקול הכה-צרוד ומטונף של ג'וליאן קזבלנקאס, ישירות בבלוטת הצמרמורת שלכם, אנחנו כאן כדי להזכיר לכם. אם באותו רגע ממש לא ידעתם לענות על השאלה, שעלתה משם האלבום המושלם שיצא ב-2001, "Is This It?", אתם אידיוטים אודיופילים מושלמים, מכיוון שאלבום הבכורה של הסטרוקס היה זה, לגמרי זה.

אלבום הבכורה של הסטרוקס, מעבר להיותו פצצה של אלבום (גם היום), סימן גם את המעבר של צרכני הרוק משמות גדולים וותיקים ללהקות צעירות ורעננות, שגם התחלפו במצעדי הלהיטים מדי שבוע בעשור האחרון.בעשור הזה קיבלנו עוד צמד אלבומים ראויים של החברה מניו-יורק, ושני אלבומים סבביים של האמונד לבד, אבל שום דבר לא ישתווה להיסטריה של אלבום הבכורה השלם הזה. הצליל, שגנבה חבורת הצעירים מלהקות כמו Television ובכלל מסצנת מועדוני הרוק של שנות ה-70 המאוחרות, פשט במהלך העשור בכל העולם. כולם רצו לייצר אנרגיות רקידות, סאונד דחוס והמנונים בני שתי דקות.

אתמול בלילה שמענו את הסטרוקס:

מעבר לים היו אלה להקות כמו פרנץ פרדיננד, שהכו גלים עם "Take Me Out" ולהיטי רחבה אלטרנטיביים דומים; ה-"Hives" השוודים נדלקו גם הם על הסגנון ומי כבר זוכר את ה-"Rakes" ואת ה-"Rapture", עם המנון שנות ה-2000 "House Of Jealous Lovers". כולם לקחו את הרעננות הסטרוקסית והפכו אותה ללהיטים לרגע. חלקם היו מעולים ואחרים פשוט נעלמו.

הזוג המלכותי של הרוק

עד כמה שנות ה-2000 היו שייכות ללהקות הרוק האלטרנטיבי? מי אם לא ה-"White Stripes" יוכיחו שהרוק לא מת. היסטריית האח-אחות/ בני-זוג/ ג'ק ווייט וזאת שלא יודעת לתופף - לא משנה איך שלא תרצו לקרוא לזה, הווייט סטרייפס ידעו לשווק את עצמם היטב.

מי האמין בשנות ה-90' שגיטרות מלוכלכות ולא סטנדרטיות כמו אלו של הווייט סטרייפס וה-Yeah Yeah Yeahs יעיפו ענקים כמו ברוס ספרינגסטין מראש טבלת ה"בילבורד", גם במולדת הרוק. בסדר, מהפכת גראנג' נוספת לא הייתה לנו בעשור האחרון, אבל רוק מלוכלך שיודע לשווק את עצמו היטב – ולתת גם שואו על הכיפאק - היה גם היה.

שמישהו יעצור את התופים האלה!

ווייט, מבחינתו, הפך לסמל האינדי הממוסחר מאמריקה ואחד הסמלים המוזיקליים המובילים של העשור האחרון. עם זאת, רק אלבום אחד, מאותה שנה נהדרת (2001), הוכיח כי ווייט באמת יוצר ענק. "White Blood Cells" היה האלבום שהזניק את הצמד לתודעה עם להיטי אינדי מעולים כמו "Hotel Yoda" וכמובן "Fell In Love With a Girl". שנה לאחר מכן שוחרר האלבום מחדש, הפעם תחת לייבל גדול ובחסות מעטה יחצ"נות כבד. האלבומים הנוספים, ממש כמו במקרה של הסטרוקס, סיפקו את הסחורה אבל גם איבדו מהחדות שאפיינה את היצירה ההיא.

וגם הלהקה ההיא

אי אפשר לסכם את העשור ברוק מבלי להזכיר כמובן את רדיוהד, שלקחו את תחילת המילניום ואת ההצלחה של "Ok Computer" רחוק למדי, עם צמד אלבומי ענק. "Kid A" ו-"Amnesiac", שני אלבומים שיצאו שנה אחר שנה, הם בעצם שניים שהם אחד, הם אלקטרוניקה, הם רוק, הם גיבובי משפטים של טום יורק, הם מלאכת מחשבת שתיזכר בדברי הימים כיצירות הגדולות של תחילת המאה.

יורק וחבריו גילו את האלקטרוניקה, זנחו את הגיטרות ופירקו את השירים לפרגמנטים מיקרוסקופיים של גאונות לשמה. כאשר יצאו, ראו המעריצים בצמד האלבומים בגידה בעקרונות המלודיים שסימנו את אוקיי קומפיוטר. המבקרים ועיתונות המוזיקה דווקא ראו במהלך חלק מהתפתחות הכרחית של הלהקה הטובה בעולם. אנחנו מסכימים. 

ככה נשמעת הלהקה הטובה בעולם:

יש אלבומי מופת בשוליים

בחזית הרועשת יותר של העשור קיבלנו עשרות ז'אנרים ותתי ז'אנרים חדשים. המאזין של שנות ה-2000 הפך לבררן ועולם הרוק העכשווי, יחד עם זרימת המידע ברשת, גרמה לנו להתמכר ל"סטונר רוק" של "Queens of the stone age" ו-"Mastodon" הנפלאים.

מצד שני קיבלנו את אלבום הרוק של העשור, Relationship Of Command"" של להקת העל "At The Drive In".  הוא פתח עבורנו את העשור הכי טוב שאפשר. יצירה מכוננת זו הביאה לכדי שלמות את הווירטואוזיות של עומאר רודריגז לופז והרטיטה עם שירה עוצמתית של סדריק ביקסלר. לא יאמן כי הלהקה המדהימה הנ"ל, שהתפרקה זמן קצר לאחר מכן, השאירה אחריה שתי להקות נוראיות כמו "Mars Volta" ו-"Sparta".

המלכים האמיתיים של העשור

 לא נוכל לסיים את המאמר הנ"ל מבלי להזכיר את המלכים האמיתיים של הרוק במחצית השנייה של העשור. אם במחצית הראשונה של תרבות הרוק העולמית שלטה ללא עוררין ניו-יורק עם הסטרוקס, במחציתו השנייה תפס ההייפ טיסה טראנס-אטלנטית לבריטניה. הארקטיק מאנקיז היו הלהקה שחייבים להעריץ ב-2006. אלבום הבכורה הנהדר של ההרכב, שיצא בשנה בה הוציאו הסטרוקס את אלבומם האחרון, הציג שירי פופ מושלמים והלך רוח אמיתי וחסר פוזה. לעומת הסטרוקס, הם גם המשיכו ועשו אלבומים טובים יותר.

וככה נשמעת הלהקה הגדולה של העשור: 

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>