1. סרטים
  2. ביקורות סרטים

"הפורצת": התפרצות מהפנטת של קולנוע

סרטה השני של הגר בן אשר הוא מרהיב לצפייה ובלתי צפוי בעליל, אבל בעיקר מעורר תהיות לגבי ההיעדרות הממושכת מדי מהמסך של אחת היוצרות המקוריות בארץ

הפורצת
תפקיד ראוי לכל פרס. ליהי קורונבסקי, "הפורצת" צילום: אוריאל סיני

אחרי ״הנותנת״, סרטה הראשון באורך מלא של הגר בן אשר, זה רק טבעי שלסרטה הבא יקראו ״הפורצת״. אחרי סרט על דמות ראשית שמעניקה ומתמסרת, מגיע אחד עם גיבורה שלוקחת וחודרת. במקום חיות משק על רקע נופים מוריקים של מושב בסרט הקודם, הפעם מככבות חיות פרא בסביבתן המדברית שמקיפה את ים המלח. אפשר למתוח עוד הרבה קווים בין שני הסרטים של הבמאית והתסריטאית, אך המעניין מביניהם הוא הפרש של שנה בין הבכורה להגעה אל בתי הקולנוע. כמו ״הנותנת״ שנחשף לראשונה בפסטיבל קאן 2011 והוקרן במולדתו רק באמצע 2012, גם ״הפורצת״ הוצג בשלהי 2016 בפסטיבל חיפה אבל רק עכשיו שב אל האולמות.

» 10 סרטי ה"גלקטיקוס" הטובים ביותר
» "רצח באוריינט אקספרס": מופע לא מוצלח
» "פיגומים": אל תפספסו
» באטמן או דובי גל: איזה גיבור על אתם?
» המקסיקנים שהשתלטו על הוליווד

את התפקיד הראשי נתנה הפעם הבמאית לשחקנית ליהי קורנובסקיאיש חשוב מאוד״), המגלמת נערה בשם אלכס שחווה תהפוכות משנות חיים ממש מן הסצנה הראשונה. בשובה הביתה היא מגלה שאמה (סנדי בר) נעדרת, ובעל הדירה מאיים עליה לסדר את עניין שכר הדירה. אלכס לוקחת על עצמה את עבודתה של האם בחי-בר, במקביל להמשך תעסוקה במלון הסמוך לים המלח. אבל כשאלכס שוב חוזרת הביתה ומגלה הפעם שפרצו למקום ואין עדיין זכר לאמא שלה, היא עוברת מפנה קיצוני יותר – היא מאמצת את האירוע המכונן והופכת בעצמה לפורצת בניסיון להשיג עוד כסף וגם לנסות ולהרשים גיאולוג גרמני (רולנד זרפלד, מעין גרסה בווארית של אוהד קנולר) החוקר את האזור ושבה את ליבה.

אם העלילה נשמעת אניגמטית זוהי רק ההתחלה, מה שלא מונע מן הסרט להיות התפרצות מהפנטת של קולנוע עז מבע. על הצילום המרהיב אחראי עמית יסעור (שצילם גם את ״הנותנת״), ובכוחו להפוך אנשים לחיות ובעלי חיים לאנושיים, כמו גם להחיות את הדומם. זה קורה בכל פעם שמביטים על הסביבה, בה וילון מתנפנף או חרדון שהסתווה מפיחים חיים בסיטואציה דוממת. למעשה, הסרט משחק ״חי צומח דומם״ עם הצופים שלו למן ההתחלה, וכך נמר שמופיע במערכה הראשונה עתיד להפוך למטפורה מהלכת, חיווי אודות עולמה הרגשי המתפתח של אלכס. בזכות העריכה המתעתעת של נילי פלר (״ואלס עם באשיר״) גם הסרט עצמו הוא נמר שיש לאלף - היא מאתגרת כל העת את זהותה של הגיבורה הצעירה, המסובכת והמסוכסכת עם אמה ועם עצמה.

"הפורצת" - לצפייה בטריילר:

קורנובסקי הייתה מועמדת לפרס השחקנית הראשית בפרסי אופיר 2016 עבור הופעתה הממגנטת, וראויה לכל התשבוחות עבור דמותה של אלכס. בעודה ממתינה לשובה של אמה היא דוחה מעליה דמויות של הורים מחליפים, נכנסת אל נעליה של האם ובהמשך מנסה להתנהג כבוגרת על ידי התבוננות, הקשבה וחיקוי. היא לוקחת דברים לא שלה, בהתחלה חפצים או תארים, ולבסוף גם שברי זהויות. החפצים שהיא גוזלת - סכין נשלף, מכשיר שמיעה, חזייה ועוד – הופכים אותה בהדרגה לדמותה של הפורצת, אבל הגניבות המהותיות יותר שלה הן לא חומריות, אלא רעיונות. היא כאילו חיה בעולם פרי דמיונה, גונבת משפטים של אחרים לטובתה, מפעילה מניפולציות, רוצה להרשים ואף מסתכנת – היא לא סתם פורצת, אלא סוג של קולנוענית. כזאת שמנסה לכתוב וליצור מחדש את הסרט שהיא חיה בו.

הפורצת
כל כך מפתיע שזה כבר מפסיק להפתיע. "הפורצת" צילום: אוריאל סיני

הסרט עצמו נאמן לחוקיות שיוצרת הגיבורה, וכך ים המלח העשיר בבוץ מרפא יכול להפוך בין רגע לים המוות. זהו סרט שבו קשה להבדיל בין סרט פורנוגרפי לסרט מצויר כשהם בוקעים מאותה טלוויזיה בחדר מלון (״התחתונים שלי בוערים! אני בוער!״), וסוג של קולנוע שנמצא בתהליך מתמיד של חיפוש והפתעה. כולל סצנה נהדרת אליה מתגנבים זוג יוצרים מקומי, עדות נוספת לכך שהסרט הזה פשוט בלתי צפוי. אגב, מחלקת שחקני המשנה אינה מצטיינת באחידות, וקו העלילה הרומנטי חלש יחסית לשאר האלמנטים הסיפוריים - אבל אין בכך כדי לפגום בעוצמת החוויה. הלוואי שלפחות אחד מן הפרויקטים הבאים של בן אשר, סרט שלישי בשם ״המלחמה תמה״ וסדרה דוברת אנגלית הקרויה ״Dead Women Walking״, יגיע אל המסכים מהר יותר מטווח חמש השנים בהן נדם אחד הקולות האחרים והיחודיים של הקולנוע הישראלי העכשווי.

"הפורצת" - איפה ומתי לראות?

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>