1. סרטים
  2. ביקורות סרטים

"רצח באוריינט אקספרס": המופע הלא מוצלח של קנת׳ בראנה

העיבוד החדש של השחקן והבמאי, המבוסס על ספרה של אגתה כריסטי, הוא בזבוז של אסופה מוכשרת ומוכרת של שחקנים שאינם מצליחים לקבל מספיק זמן מסך, והתוצאה היא סרט תקוע ומשעמם

רצח באוריינט אקספרס
רכבת שירדה מהפסים. "רצח באוריינט אקספרס" צילום: יח"צ

בתזמון די משעשע, אל המסך מגיעים בזה אחר זה "תור: ראגנארוק", השלישי בעלילות גיבור העל של מארוול, והעיבוד המחודש ל"רצח באוריינט אקספרס", אותו ביים מי שחתום על סרט הסולו הראשון של ת׳ור – השחקן והבמאי הבריטי קנת׳ בראנה. זה משעשע משום ש"ראגנרוק" מחלק את המבקרים למשבחים שטוענים שזוהי הגרסה הקומית והמוצלחת של דמות הקומיקס המבוססת על אל הרעם הנורדי, בעוד המקטרגים מתגעגעים לסרטו של בראנה אודות אותו הגיבור, שהייתה מהולה ברצינות שייקספירית עם נסיונות ספורים להומור. הנסיונות להתרפק על "ת׳ור" של בראנה, שנחשב לאחד הסרטים החלשים של מארוול, מגוחכים בפני עצמם. אבל אם מישהו היה זקוק לתזכורת עד כמה היוצר הזה מסוגל להצחיק רק בלי כוונה, שירכוש מיד כרטיס ל"אוריינט אקספרס".

» "סודות הפרברים": די להרפתקת הבימוי של ג'ורג' קלוני
» ההשתלטות המבורכת של מקסיקו על הוליווד
» "פאטי קייקס": מרקיד את הלב
» 
"אמא!": שובר מוסכמות
» מיילס טלר: הכוכב הכי רגיל בהיסטוריה

במפגן מביך למדי של חוסר צניעות, בראנה מלהק את עצמו לתפקיד הראשי – הבלש הספרותי הרקול פוארו, יציר דמיונה המפורסם ביותר של הסופרת אגתה כריסטי. את פוארו אנו פוגשים בירושלים של 1934, ברחבת הכותל המערבי, שם הוא נדרש לפתור תעלומה פשוטה למדי עבורו של גניבת תכשיט שיכול היה להצית מלחמת שלוש דתות במקום. ההקדמה הזו נועדה להעביר בחטף את המיתוס סביב הבלש המשופם, שנפשו כמהה לחופשה ארוכה. הוא מפליג לאיסטנבול ופוגש שם ידיד ותיק בשם בוק (טום בייטמן), שעומד לעזוב ללונדון ברכבת הפאר של האוריינט אקספרס. חופשתו של פוארו נגמרת עוד לפני שהחלה והוא נדרש לעלות ברגע האחרון על האוריינט אקספרס בדרכו לאירופה. בעוד הרכבת חוצה את היבשת ונקלעת למפולת שלג, נוכחותה של הבלש בין הקרונות הופכת לקריטית – אחד הנוסעים נרצח, וכולם חשודים.

"רצח באוריינט אקספרס" - לצפייה בטריילר:

רשימת הנוסעים והחשודים היא למעשה מוקד המשיכה העיקרי של הסרט, או לפחות כך הייתה בעיבודים קודמים. בגרסה המפורסמת ביותר, אותה ביים סידני לומט ב-1974, את פוארו גילם אלברט פיני והקאסט סביבו היה זוהר לא פחות – לורן באקול, שון קונרי, אנטוני פרקינס, ג׳ון גילגוד, ז׳קלין ביזה ואינגריד ברגמן שזכתה באוסקר על תפקידה, אם למנות כמה. גרסת 2017 מכובדת לא פחות וכוללת בין היתר את מישל פייפר, פנלופה קרוז, ווילם דפו, ג׳וש גאד, נציגי האצולה דיים ג׳ודי דנץ׳ וסר דרק ג׳קובי, אבירת הג׳דיי החדשה של "מלחמת הכוכבים" דייזי רידלי, וגם ג׳וני דפ, אם למישהו עדיין יש סבלנות לפרצוף שלו, שמעוטר הפעם בצלקות כיאה לגנגסטר שהוא מגלם.

עם זאת, בניגוד למקור הספרותי או לעיבודים קודמים, לאף אחד מן הנזכרים לעיל אין ממש דמות לעבוד איתה. בראנה מקפיד ש"רצח באוריינט אקספרס" תהיה הצגה של איש אחד, ומשאיר את עמיתיו בתור ניצבים. התוצאה היא אחד הבזבוזים המשוועים של אסופה מוכשרת ומוכרת של שחקנים - חלקם מנסים לגנוב את ההצגה כי הם יודעים שזמן המסך שלהם קצוב, ואחרים שפשוט נראים משועממים עד שיגיע תורם לשאת מונולוג קצר מדי ולא ממצה. זו חתיכת בעיה לא רק מפני שהדמויות הללו חייבות להיות מעניינות על מנת שהחקירות שלהן בידי פוארו יהיו מותחות ויעוררו תהיה לגבי מי משקר ולמה, אלא בעיקר כי "המופע של קנת׳ בראנה" תקוע בדיוק כמו הרכבת שירדה מהפסים ומחכה לחילוץ.

פוארו, שאמור להיות דמות אקסצנטרית של בלש גאון הסובל מכשרונותיו בכל תחום שאינו פענוח פשעים, חוצה אצל בראנה את הגבול אל הנלעג. זה מתחיל בעיצוב השפם שכאילו לקוח מסרט מצוייר, וממש מפריע להתרכז באופן שאי אפשר להתרגל אליו. אלא שעד מהרה יתגלה שהשפם המודבק הוא הדבר האמין היחיד בסרט – הן משום שפוארו חושד בכולם כי הינם שקרנים, והן מכיוון ששום דבר לא נראה אותנטי בסרט כשהוא בוקע מפיו של השחקן הראשי במבטא צרפתי מאולץ (שווה לציין כי בראנה דובר את השפה, כך שהשיבוש מעלה לא גבה אחת אלא שתיים). בפעם השלישית שהוא אומר "שלום, אני הבלש הגדול בעולם", כבר אי אפשר שלא לצחוק – בסרט שאמור להיות תעלומת רצח מסעירה, אבל בעיקר מזכיר שבראנה אינו הגדול בעולם בשום תחום במצבו הנוכחי.

רצח באוריינט אקספרס
בזבוז של אסופת שחקנים מוכשרת. "רצח באוריינט אקספרס" צילום: יח"צ

"רצח באוריינט אקספרס" - איפה ומתי לראות?

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>