1. סרטים
  2. ביקורות סרטים

"ת'ור ראגנארוק": רכבת הרים של סיפוקים מיידים

הסרט ה-17 ביקום הקולנוע של מארוול מציע כיף טהור, טונות של בדיחות ואקשן מעולה. אבל בלי הרבה עומק והיגיון פנימי, ולכן כנראה שתשכחו אותו עוד לפני כתוביות הסיום

ת'ור: ראגנארוק
מה בנוגע ל"ערכים תזונתיים" קולנועיים? כריס המסוורת, "ת'ור ראגנארוק" צילום: יח"צ

בשנה הבאה "היקום הקולנועי של מארוול", אולי התופעה המשמעותית והמשפיעה ביותר בקולנוע ההוליוודי של העת האחרונה, הולך להיות בן עשר והוא עדיין אינו מראה סימני דעיכה. הפרויקט הקולנועי אדיר הממדים הזה, שנהגה על ידי המפיק קווין פייג', הניב עד היום לא פחות מ-17 סרטים. אי אפשר שלא להתפעל מהחזון השאפתני להפיק באופן שוטף ובזמן קצר יחסית סדרה של סרטי ענק, שפועלים במתכונת המוכרת מהטלוויזיה - כל אחד מהפרקים מספר סיפור חדש, עם דמויות חדשות וישנות, אך כולם מצטברים לסיפור אחד גדול. אי אפשר גם להתווכח עם ההצלחה הכלכלית העצומה של הפרויקט, ועם העובדה שכל אולפן הוליוודי שואף היום ליצור "יקום קולנועי" משלו. 

» ההשתלטות המבורכת של מקסיקו על הוליווד
» למה ההבטחה של מאט דיימון הפכה לאכזבה?
» "פאטי קייקס": מרקיד את הלב
» 
"אמא!": שובר מוסכמות
» מיילס טלר: הכוכב הכי רגיל בהיסטוריה

הבעיה היא שחרף החזון השאפתני והמבטיח, "היקום של מארוול" לא באמת מצליח להצטבר למשהו שהוא גדול יותר מסכום חלקיו, ובסך הכל התחושה כרגע היא שהערך היחיד שיש לסדרת הסרטים הזאת הוא שיווקי-כלכלי. הסרטים שנוצרו במסגרתו, חוץ מיוצאי דופן בודדים, הן מכונות בידור משוכללות יותר או פחות שבנויות לפי אותו השטאנץ של טוב מול רע. אין בהם ניסיון אמיתי לומר משהו על העולם שמסביב או לפחות לעצב דמויות בעלות עומק פסיכולוגי ממשי, כפי שכריסטופר נולאן עשה בסרטי באטמן שלו למשל. בדרך כלל זה מהנה, אבל סביר מאוד להניח שרוב סרטי "היקום" לא באמת ישאירו חותם בתולדות הקולנוע כפי שעשו הקלאסיקות הפופולריות הגדולות דוגמת "מלחמת הכוכבים", "אינדיאנה ג'ונס", "בחזרה לעתיד" ועוד. לכן חבל שענן המותגים הסמיך שתלוי היום מעל הוליווד בגלל מארוול וחקייניותיה לא משאיר הרבה מקום לרעיונות מקוריים וחדשים.

"ת'ור ראגנארוק" - לצפייה בטריילר:

כל ההקדמה הארוכה הזאת היא סוג של נימוק לכך, שאין הרבה מה לומר על "ת'ור: ראגנארוק", הסרט ה-17 של "יקום מארוול". ולא מכיוון שהסרט לא טוב. להיפך, הוא אחד המהנים בתולדות הסדרה וללא ספק הרבה יותר טוב משני סרטי "ת'ור" הקודמים והמשמימים, אבל סביר מאוד להניח שתשכחו אותו עוד לפני שיסתיימו כותרות הסיום הארוכות. עלילת הסרט עוסקת באיום חדש שמאיים על אסגארד, ממלכתו של ת'ור (כריס המסוורת'), ואולי גם על היקום כולו: הופעתה המחודשת של הלה (קייט בלאנשט), אלת המוות ובתו הבכורה של אודין (אנתוני הופקינס), שהייתה בגלות במשך שנים וכעת דורשת את השלטון שמגיע לה. הלה גורמת לגירושו של ת'ור לכוכב הלכת סאקאר, הנשלט על-ידי גראנדמאסטר, פסיכופת חינני (ג'ף גולדבלום הנפלא), שעורך להנאתו קרבות גלדיאטורים עקובים מדם בין אסיריו. מהר מאוד מתברר שכדי לזכות בחופש, מחויב ת'ור לנצח בקרב עם חבר ותיק - הענק הירוק, שגם הוא כלוא בכוכב.

ת'ור: ראגאנרוק, ג'ף גולדבלום
גונב את ההצגה. ג'ף גולדבלום, "ת'ור ראגנארוק" צילום: יח"צ

טאיקה וואיטיטי, במאי יליד ניו זילנד ממוצא מאורי ויהודי, הוא יוצר קומי מבריק שאחראי על כמה סרטי קאלט עצמאיים שלא הופצו בארץ.  גיוסו לבימוי הסרט מסמן שינוי מגמה חיובי במארוול. נראה שההצלחה הבלתי צפויה של "שומרי הגלקסיה" וסרט ההמשך שלו, שכנעה את הבוסים של האולפן לפתוח כפתור ולקחת את הדברים לכיוון קומי ומשוחרר יותר, עם המון יצירתיות ומודעות עצמית. נכון, זאת עדיין מכונת בידור נטו, ללא שום ערך מוסף. אבל כאשר נותנים למישהו באמת מוכשר לעשות את הדבר הזה, וגם מעניקים לו חופש יצירתי ניכר, זה יכול להיות מאוד מהנה. וואיטיטי אכן מסתער על ת'ור במלוא היצירתיות שלו והופך את הסרט לרכבת הרים של צחוקים וריגושים, שנראה כי אינה מחויבת לשום דבר חוץ מלהעניק לנו סיפוקים מידיים. האקשן מעולה, האפקטים מלאי השראה והבדיחות נוחתות בקצב שלא היה מבייש את מל ברוקס. זה כיף מאוד רוב הזמן, בטח לעומת הסולידיות היבשה של רוב סרטי מארוול הקודמים, אבל לפעמים מתגנבת השאלה האם לא חבל לוותר לגמרי על ערכים תזונתיים, כמו למשל מחויבות למאפיינים של הדמויות, שנבנו בסרטים הקודמים. אם הדבר הזה פחות מטריד אתכם, סביר להניח שאתם הולכים ליהנות מאוד.

"ת'ור ראגנארוק" - איפה ומתי לראות?

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>