1. סרטים
  2. ביקורות סרטים

"יוצא מן הכלל": הרעיון המטופש המצחיק בהיסטוריה

הביוגרפיה הקולנועית-דימיונית של אחד מגדולי הקולנוענים בהיסטוריה, ז'אן לוק גודאר, מלאה ברגעים נפלאים שלא רק חובבי קולנוע צרפתי ייהנו מהם. אך מעל הכל הוא מוסיף עוד לגדולתו של מישל הזנוויציוס

יוצא מן הכלל
פרט לגודאר כולם יצחקו מהסרט. "יוצא מן הכלל" צילום: בתי קולנוע לב

את הבמאי הוותיק ז׳אן-לוק גודאר ודאי מכירים גם מי שמעולם לא ראו יותר מסרט אחד שלו, או אפילו פחות. מי שנחשב לאחד מאבות הגל החדש הצרפתי, הוא בין הבודדים שעדיין בחיים מאותה תקופה קולנועית שהסעירה את אירופה והעולם. לכן, בניגוד לעמיתיו או לענקים אחרים שהלכו לעולמם, גודאר עצמו יכול היה לצאת נגד סרט חדש שיציג את בן דמותו ולכנותו ״רעיון מטופש״. הסרט הזה בכל זאת נעשה וזכה לשם ״Le Redoubtable״, שאפשר לתרגמו ל״האימתני״ או לדייק ל״בלתי ניתן לערעור״, אך בעברית ייקרא ״יוצא מן הכלל״.

» עד כמה אתם מכירים את הקולנוע הישראלי?
» הסרטים הכי טובים שלא זכו באופיר
» שי אביבי ניצח את החמישייה הקאמרית
» "הפיתוי": סופיה קופולה בשיאה
» "געגוע": כמעט טוב מאוד

הרקע להתרחשות העלילתית הוא מרד הסטודנטים של 1968 בצרפת, והשפעתו על שני גיבורי הסרט - ז׳אן-לוק גודאר (לואי גארל), שהיה בפסגת העולם בשלב זה, והשחקנית אן ויאזמסקי (סטייסי מרטין), שכיכבה והתאהבה בבמאי על רקע צילומי סרטו ״הסינית״. מערכת היחסים בין השניים עברה ממקצועית לאישית ונמשכה אל נישואים מאושרים שהפכו לכושלים. בעוד גודאר הלך ואימץ את התפיסות המאואיסטיות שבהן דן סרטו, ויאזמסקי מצאה עצמה עם פחות ופחות הכלה ואהבה לגבר המבוגר ממנה. הוא אמנם כבש את ליבה בן ה-17 בסערה בדיבורים אידאולוגיים ובתשוקה שלו לקולנוע ולמהפכות, אבל כמו לא מעט פעמים בזוגיות - אלה בדיוק הדברים שהפכו אותו לבלתי נסבל בעיניה בהמשך.

הבחירה בגארל לגלם את גודאר מעניינת בין היתר משום שמדובר בבנו של היוצר פיליפ גארל, שהחל לפעול גם הוא בתקופת הגל החדש וסרטיו נראים עד היום כהתרפקות על אותם ימים. השחקן, שהקסים את באי פסטיבל ירושלים בו התארח לכבוד פתיחת הפסטיבל בהקרנת הסרט, השיל מעליו את רוב הצ׳ארם שמאפיין אותו כדי לגלם את גודאר הטרחן. שיערו דולל, דיבורו הפך למלמולים והמשקפיים שהפכו לסמלו של גודאר הונחו על אפו, ואף נשברו מספר פעמים במהלך העלילה לצרכי שעשוע.

"יוצא מן הכלל" - לצפייה בטריילר:

בנקודה זו חשוב להדגיש שלא מדובר בשום צורה בביוגרפיה נאמנה למקור, אלא בפרשנות קומית לאירועים בכלל ולדמויות בפרט. סביר להניח שגודאר היה אפילו עוד יותר פוץ במציאות, אבל גארל מעניק לו מעט אנושיות וחביבות. מרטין הייתה אמורה לספק הופעה שוות ערך או אפילו מגוונת יותר, אבל הדמות שלה נותרה לא מפוענחת ומשמשת בעיקר כאינדיקציה לשינוי היחס שגם הקהל אמור לחוש כלפי התהליכים שעובר גודאר. קצת מוזר בהתחשב בכך שזה למעשה הסיפור שלה – התסריט מבוסס על האוטוביוגרפיה של ויאזמסקי.

יוצא מן הכלל
התרפקות נוסטלגית עם מבט אירוני. "יוצא מן הכלל" צילום: יח"צ

מי שכתב וביים את הסרט את הסרט הוא זוכה האוסקר מישל הזנוויציוס, שהצליח לעורר מחלוקת במולדתו כאילו בוים בידי גודאר עצמו, שכן בצרפת יש לגודאר מעמד של אל שאסור לשים ללעג. בשלב הנוכחי של הקריירה שלו, הזנוויציוס ממצב את עצמו כמומחה למבט נוסטלגי אך אירוני אל עבר תקופות קולנועיות. זה התחיל עם פארודיות הריגול האוהדות ״OSS 117״, המשיך עם הצלחתו הגדולה של ״הארטיסט״ שכולו מחווה מפוכחת לקולנוע האילם, וכעת מגיע לשיאי רפלקסיביות ב״יוצא מן הכלל״ עתיר התעלולים הקולנועיים. כיאה לסרט על גודאר, מלך שבירת הכללים הקולנועיים המקובלים, כפי שיעיד גם שמו העברי של הסרט, אפשר למצוא ב״יוצא מן הכלל״ אינספור משחקים עם המדיום וכמעט כל טריק של צילום ועריכה שתוכלו לדמיין.

אלא שאצל הזנוויציוס, בניגוד לקולנוע הגודארי, הכל נעשה בחן רב יותר, מתוך הבנה מעמיקה לא פחות, והכי חשוב – לצרכים קומיים. כמה מהבדיחות הכי טובות בסרט נובעות לא מהדיאלוגים עצמם אלא מיחסי הפסקול והתמונה, מה שמייצר מספר הברקות לא מבוטל. כך, בזמן שהעלילה והצורניות של הסרט מספקות בידור קליל שקל לעקוב ולהבין את המתרחש בו, שכבה נוספת מציעה דיון מבודח ומטא-קולנועי על חרדותיו של במאי קולנוע. מי שהכי ייהנו הם חובבי קולנוע צרפתי שגם דוברים את השפה ומנהלים יחסים מורכבים עם הקולנוע של גודאר, שכן יש כמה בדיחות רק עבורם, אבל קשה עד בלתי אפשרי לא לצחוק בסרט הזה - אלא אם אתם ז׳אן-לוק גודאר עצמו.

"יוצא מן הכלל" - איפה ומתי לראות?

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>