1. סרטים
  2. ביקורות סרטים

"המגדל האפל": בלתי זכיר בעליל

אידריס אלבה מכאני ומתיו מקונהיי הוא כל-רע גנרי בסרט החדש המבוסס על סדרת הספרים של סטיבן קינג, שבעיקר מעורר געגוע עמוק לגרסה הכתובה

המגדל האפל
כל דבר מגניב הלך לעיבוד בגרסה הקולנועית. אידריס אלבה, "המגדל האפל" צילום: יח"צ

סטיבן קינג הוא כבר מזמן אחד הסופרים המעובדים ביותר לקולנוע ולטלוויזיה, אבל נדמה שבשנים האחרונות זאת כבר הצפה שאולי מגיעה לשיא. בטלוויזיה אפשר היה לראות השנה את ״הערפל״, שכבר זכה לגרסאות קולנועיות, בעוד אל בתי הקולנוע אמורים להגיע גם ״זה״ המשיב את הליצן הפסיכוטי שצילק רבים, לצד עיבוד של במאי האימה מייק פלנגן ל״המשחקים של ג'ראלד״. עוד לפני כן, כלומר ממש עכשיו באיזור הדמדומים של הקיץ הקולנועי, מגיע תורו של ״המגדל האפל״. את סדרת הספרים שהחל לכתוב קינג בשנות ה-80 של המאה הקודמת, וכוללת כרגע שמונה ספרים שהאחרון שבהם יצא לאור לפני חמש שנים, יש שמכתירים כפסגת יצירתו – אבל אין לנחש זאת מצפייה בסרט.

» הכוכבים שהתחילו בפורנו
» 30 שנה ל"ריקוד מושחת"
» "רוחות קרות": יפה כמו דם על שלג
» "פצצה אטומית": אקשן פמינסטי משובח
» הסרטים הכי גדולים של סטיבן קינג

זה מתחיל עם סיוטיו של ילדון ניו יורקי בשם ג׳ייק (טום טיילור), שמאז מות אביו מסתגר בתוך עצמו וחולם חלומות אפלים. אמו של ג׳ייק (קתרין וויניק) שולחת אותו לעוד ועוד טיפולים, אבל הוא משוכנע כי היצורים מחלומו אמיתיים ועומדים לחצות שער בין-מימדי כדי להגיע אל עולמנו. בינתיים, באותו עולם מקביל, אקדוחן בודד (אידריס אלבה) פותח במצוד אחר מכשף לובש שחורים (מתיו מקונהיי), שמבקש להשמיד את הכוח המחזיק את כל העולמות במקום – המגדל האפל. כפי שחשש ג׳ייק, שאיש לא האמין לו, העולמות יתנגשו והוא ימצא כי יש לו תפקיד מפתח במלחמת הטוב ברע.

"המגדל האפל" - לצפייה בטריילר:

על העיבוד התסריטאי חתומים ג׳ף פינקנר, מהקבועים של ג׳יי ג׳יי אברהמס בסדרות כמו ״אבודים״ או ״פרינג׳״, ועקיבא גולדסמן, שקשה לזכור מתי כתב משהו ראוי לצפייה (השנה הוא מתהדר ב״הצלצול 3״ ו״רובוטריקים 5״, למשל). מסיבות השמורות עם האולפנים, מי שהובא לביים הוא ניקולאי ארסל הדני, שחתום על הדרמה התקופתית ״סיפור מלכותי״, וגרר איתו אל הפרויקט גם את בן ארצו, התסריטאי אנדרס תומאס ינסן (״בעולם טוב יותר״). השילוב הטמא בין שני קולנוענים מדנמרק המתמחים בדרמות יחסים, וצמד כותבים המסוגלים לייצר בעיקר אשפה הוליוודית, הוא ממש לא מה שיצירת פנטזיה קרוס-ז׳אנרית מבית החרושת של קינג הייתה זקוקה לו.

עיצוב העולם בו מתרחש הסרט מגושם ומסורבל, ספק בניסיון להעניק מניעים פסיכולוגיים לדמויות. אבל שום תגובה רגשית לא מחולצת מן הגיבורים כשסביבם העולם עולה בלהבות, כך שעם כל הכבוד לטרגדיות האישיות שלהם, קשה לומר שמדובר באנשים עם אמפטיה. בתפקיד ג׳ייק, טיילור הצעיר מתקשה לעורר עניין, בעוד אידריס אלבה לוקח לקיצוניות לא מחמיאה את דמות האקדוחן השתקן והקשוח. בהתחשב בכך שאחת ההשראות של קינג לכתיבת הדמות הייתה ״האיש ללא שם״ מן המערבונים של סרג׳יו ליאונה, התוצאה לא טובה או רעה, אלא מכוערת. הוא אמנם מתהדר באידיאולוגיה שבוקעת מגרונו מעת לעת וכוללת מנטרות כמו ״להרוג עם הלב ולא עם האקדח״, אבל נדמה שאקדחים הם הפתרון לכל בעיה בסרט. אין כמעט שום חפץ, אדם או דבר בסרט שירייה בו לא מסדרת את המצב לטובתם, כמיטב הפטישיזם האמריקאי לנשק חם.

המגדל האפל
שני שחקנים מעולים כלואים בתוך יצירה גרועה. מתיו מקונוהי ואידריס אלבה, "המגדל האפל" צילום: Sony Pictures Entertainmen

בצד של הרעים המצב פשוט יותר. מקונוהי השדוף והפלרטטן מפקד על צבא של שקי עור, והאג׳נדה שלו מוסברת שוב ושוב, אבל עדיין לא נשמעת הגיונית או מרתקת במיוחד – למצוא ילד בעל כוחות על-טבעיים ולהשתמש בו להפיל את המגדל האפל השומר על האיזון בין העולמות. כיוון שזו פחות או יותר המטרה של כל נבל בסרטי גיבורי-על בתקופה האחרונה, אפשר בטעות לחשוב שספריו של קינג נטולי אישיות כמו הסרט הזה. אך האמת היא שכל מה שמוזר או מגניב הלך לאיבוד בעיבוד, כמו למשל העובדה שאחת הדרכים לעבור בין העולמות בספרים הינה מוות. בסרט? שערים בין-מימדיים כמו בכל יצירת מדע-בדיוני סוג ב׳, בעוד דמות הנבל מבטיחה למתים כי ״אין שום דבר בצד השני״. כאילו שיש משהו בצד הנוכחי, מה שלא הפריע להכרזה על סדרת טלוויזיה של ״המגדל האפל״, שתהווה פריקוול להתרחשויות העלילתיות. השאלה היא מי לעזאזל יזכור את הסרט, אפילו לא בעוד כשנה כשתשודר הסדרה, אלא כמה דקות לאחר שתסתיים הקרנתו.

"המגדל האפל" - איפה ומתי לראות?

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>