1. סרטים
  2. ביקורות סרטים

"ואז היא הגיעה": פספוס קומי ורומנטי כאחד

הקומדיה על האשכנזי האפרפר שפוגש מזרחית חריפה היה מאוס וגזעני כבר לפני 20 שנה, אבל משום מה יוצרים חוזרים לבדיחות גזעניות גם עמוק במאה ה-21. התוצאה עבשה, לא מצחיקה ולא רומנטית בעליל

ואז היא הגיעה
המזרחית מלמדת את האשכנזי שיעור האוניברסיטה של החיים? באמת? מיכאל אלוני וחן אמסלם, "ואז היא הגיעה" צילום: עמית יסעור

יש רצון לפרגן לפריחה המחודשת של הקולנוע המסחרי בישראל, בדגש על קומדיות, לפחות עד שרואים את הסרטים עצמם. רובם באמת מבקשים רק לבדר אבל משום מה לא מסוגלים לעשות זאת מבלי ללעוג לאחר, לשונה, למוחלש. חלקם גם מציגים עשייה ירודה מכל בחינה ובכך מסכלים את היכולת של הצופה המעט יותר ביקורתי להפיק מהם הנאה. אחד הבולטים שבהם מן השנה שעברה היה ״ילד טוב ירושלים״ בבימויו של רועי פלורנטין, קומדיה רומנטית שכאילו נתלשה מעידן קדום. השנה חוזר פלורנטין אל המשולשים הרומנטיים בסרט ״ואז היא הגיעה״, שמוותר על המעט שבכל זאת עבד בסרטו הקודם.

» טל טירנגל: "במהות שלי אני עצוב"
» כריסטופר נולאן, האיש שהרס את הקולנוע
» מ"ממנטו" ועד "האביר האפל": דיוקן של גאון קולנועי
» 10 סרטי המלחמה הגדולים בהיסטוריה
» חזרתם של "החבר'ה הטובים"

דן פרייליך (מיכאל אלוני) מתקדם במסלולים שנקבעו עבורו מראש בחיים. אמו (מיקי קם) מבסוטית מבת זוגו (אפרת דור) שעתידה להיות כלתו, בעוד אביו (שמואל וילוז׳ני) מלמד אותו את העסק המשפחתי של עריכת דין. בנקודה קריטית משתי הבחינות, הזוגית והקרייריסטית, מתרחשים שני אירועים מתמשכים המבלבלים את דן. ראשית, השנה היא 1998 והפועל חיפה אותה הוא אוהד מתחילה היטב את העונה. דן וחבריו לאהדת הקבוצה (גל פרידמן וטל טירנגל) נודרים נדר שאם הרצף יימשך, עליהם להגשים את הפנטזיות שלהם. אצל דן זה אומר לחזור לעסוק במוזיקה, מה שקצת מתנגש עם ההכנות לחתונה והעבודה החדשה אצל אבא. בנקודה זו הוא גם פוגש במירב (חן אמסלם), מלצרית ירושלמית המסובבת את ראשו בעודה זקוקה לעזרתו בעניין משפטי הקשור באמה (עינת שרוף).

"ואז היא הגיעה" - לצפייה בטריילר:

מתיאור עלילה זה הושמטו כמה מילים והגדרות שחוזרות שוב ושוב בסרט, הנוגעות למוצאן העדתי של הדמויות. אפשר גם היה לתארו כסיפור על אשכנזי אפרפר הפוגש מזרחית חריפה שמלמדת אותו שיעור באוניברסיטה של החיים, אם להיות נאמן לרוחו הפוגענית והמיושנת עד עלבון של הסרט. הסיפור על קציצת גפילטע פיש שמוצאת עצמה בסיר חריימה לא היה מבריק במיוחד גם בשנת התרחשות העלילה, אבל ב-2017 הוא כבר ממש מביך, מבזה ומכעיס לצפייה. זה מקומם במיוחד כיוון שהסרט כן מנסה להפגין מידה בריאה לכאורה של מודעות עצמית, בין אם בבחירות מוזיקליות או בשורת דיאלוג כמו "אתה סטנדאפיסט מבוזבז" שנאמרת על וילוז׳ני, מחלוצי הסטנדאפ בישראל. אולי הייתה על כך מחילה אם הסרט היה מצחיק - אבל הוא לא.

קשה להתפלא על חוסר הצלחה של קומדיה לשעשע אם יש בקאסט לפחות ארבעה-חמישה אנשים עם תזמון קומי, אבל רק לחצי מהם מותר להתבטא. אפשר לראות את זה בבירור ביוצא מן הכלל שמעיד על הכלל - סצנה יחידה בה מגיעה להתארח אורנה בנאי. היא מגישה בשלמות כל שורה ושורה, למרות שהן לא יותר או פחות מוצלחות מאלה של הקולגות המזייפות שלה. מלבדה, אפשר לציין בכוח לטובה בגזרה הקומית את גידי גוב המעט עייף בתפקיד שופט סרקסטי, וכן את טל ״תירסקסואל״ טירנגל, על אף תחושת סירוס מסוימת של סגנון ההומור שלו. התפקידים הראשיים אפילו לא מנסים את כוחם, מה שמביא אותנו לבעיה הכי אנושה של הסרט.

ואז היא הגיעה
קשה להצחיק כשלרוב הקאסט אין תזמון קומי. "ואז היא הגיעה" צילום: עמית יסעור

בתור קומדיה רומנטית, ״ואז היא הגיעה״ מפספס לא רק בפן הקומי אלא גם ברומנטי. הוא מכיל או נשים פתטיות וחורשות מזימות, או גברים פתטיים שלא מסוגלים להתמודד עם רגשות או מחויבות. קשה להיות בצד של הבחור האנמי, ועוד יותר לא פשוט להבין מדוע שתי הנשים בעלות הרצונות החזקים מתקוטטות דווקא עליו. זה בולט במיוחד כשהכל עטוף בדאחקות שהיו עבשות גם בסוף המאה הקודמת, בה מתרחשת העלילה כאמור, או בהומור גזעני המתחפש לעדתי. העובדה כי הסרט מבוסס על סיפורו של התסריטאי שי להב, לא מצדיקה את היחס שלו לדמויות ולמאורעות הקורים בו. אבל אם בדיחות מסוג זה מצחיקות אתכם כמו את הקהל שישב עימי באולם ושאג מצחוק, או אם גם אתם חושבים שנשים יושבות כל היום במטבח וזוממות איך להשיג גבר משמים אך נאה ואמיד, אולי תצליחו במקום בו אני כשלתי.

"ואז היא הגיעה" - איפה ומתי לראות?

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>