1. סרטים
  2. ביקורות קולנוע

"להציל את נטע": ניר ברגמן בשיאו

הבמאי הכי רגיש בישראל חוזר בסרט נוסף שמבוסס על ספר ומצליח לספק יצירה מלאה ומורכבת, שמשיבה את הסנטימנט לסנטימנטליות הכל כך חסרה בקולנוע הישראלי

להציל את נטע
ארבעה סיפורים נשיים שגבר מחבר ביניהם. "להציל את נטע" צילום: באדיבות סרטי יוני

בדיוק בשבוע בו מכריז פסטיבל הקולנוע של ירושלים על משתתפי התחרות הישראלית לשנת 2017,  מגיע אל בתי הקולנוע סרט מן ההיצע של הפסטיבל דאשתקד. ״להציל את נטע״, סרטו הרביעי של הבמאי והתסריטאי ניר ברגמן, יצא מהפסטיבל הירושלמי עם פרס חביב הקהל שהולם אותו מאוד. הוא חיכה שנה עד שהגיע תורו להציג על מסכים נוספים בישראל, בתקווה להתחבב גם על הקהל הרחב.

» 10 הפסקולים הגדולים בהיסטוריה
» "בייבי דרייבר": מזיע ממאמץ
» "משמר המפרץ": מזל שיש את זאק אפרון
» "קולוסאל": לא כל המפלצות רעות
» "כמעט מפורסמת": ככה עושים זאת נכון

הסרט מספר על (לפחות) ארבע נשים, המהוות את עמודי התווך של ארבעה סיפורים, אחד לכל עונה בשנה. הראשונה אליה אנו נחשפים היא דליה (רותם אבוהב), קצינה המנסה לתמרן בין ילדתה המתלוננת לה בטלפון על כאב בטן, מזכירה חסרת משמעת (בת אל משיאן) וסדר יום בלתי אפשרי. הסיפור השני שמוצג מתמקד ברותי (נעמה ארלקי), צ׳לנית המבקשת להיכנס להריון יחד עם בת-זוגה (קים גורדון) בתזמון לא מתאים מבחינת הקריירה. בסיפור השלישי יוצאת עירית (עירית קפלן) יחד עם בעלה (קובי מאור) וילדיהם לפיקניק ביער, שאמור להכין את הקרקע לשינויים משפחתיים. הסיפור הרביעי והאחרון מתחיל עם שרון (נטע ריסקין), השבה הביתה אחרי שנים בחו״ל בעקבות מות אמה. היא נאלצת להתמודד לא רק עם כל חברי היישוב שהותירה מאחור וכעת שופטים אותה ואת הבחירות שלה, אלא בעיקר עם אחותה הצעירה, דן דן (נוריה לוזינסקי), הלוקה בשכלה ומבולבלת מאוד מהיעדרה של האם ובואה של האחות.

במאי שבורא דמות בנשימת אפו. "להציל את נטע" - לצפייה בטריילר:

הדמות היחידה שחוזרת בכל אחד מן הסיפורים הוא גבר בשם נטע (בני אבני, שהיה מועמד לפרס אופיר על הופעתו). נטע מקבל תפקיד הולך וגדל בכל אחד מן הסיפורים: מבקר אצל הקצינה במטרה להשתחרר ממילואים, מטפס על צוק מול הפיקניק המשפחתי, גר בשכנות לזוג הנשים שאולי ישתמשו בו כדי להיכנס להריון, ולבסוף חוזר הביתה ממש כמו שרון, ומתמודד עם העבר שסחב על גבו (ועל פניו כזקן). כל חיכוך בין נטע לבין אחת מן הנשים משנה באופן כלשהו את מסלולן, בתקווה למציאת נתיב חדש גם עבורו, וכל הופעותיו כדמות משנית הופכת אותו למעשה לדמות הגברית הראשית של הסרט, מעין סיפור מעטפת שסוגר שנה מורכבת אצל הגיבור.

הסרט נכתב בהשראת ספרו ערן בר-גיל, ״ברזל״, שגם חתום על התסריט יחד עם ברגמן. כך שלמעט סרט הביכורים שלו, ״כנפיים שבורות״, כל הסרטים שביים לאחר מכן הם למעשה עיבודים קולנועיים לספרים - ״הדקדוק הפנימי״ על-פי דויד גרוסמן, ״יונה״ על פי הביוגרפיה של יונה וולך שכתב יגאל סרנה, וכעת ״להציל את נטע״. ברגמן שב ומתגלה כבמאי של רגעים קולנועיים קטנים-גדולים,  שיכול לברוא דמות קולנועית בנשימת אפו, או להפוך את עורה כמו שהופכים גרב סורר. הוא לא זקוק ליותר מכמה שניות של זמן מסך בכדי לעשות זאת, ולכן הסיפורים הקצרים והמתאגדים מוציאים ממנו טוויסט מרענן לז׳אנר השחוק של סיפורים משתלבים. הדמויות שלו זקוקות להצלה אבל סגורות בקליפתן ולא יכולות להבחין ביד המושטת לעברן. רק כאשר הן עצמן יוצאות לרגע מהגולם כדי לעזור לאחר, המצוי במצוקה הנדמית גדולה יותר, הן מסוגלות להבחין בעזרה המוגשת להן ולבחור אם לקבלה. לא לחינם שירו של נועם רותם, ״עזרה בדרך״, משולב ביצירה כמלווה.

להציל את נטע
דמויות שמסרבות לקבל עזרה עד שהן חייבות. "להציל את נטע" צילום: באדיבות סרטי יוני

תמות ומוטיבים נוספים שזורים בין הסיפורים שמתכתבים בינם לבין עצמם, כמו למשל ענייני בטן - הבת עם כאב הבטן בסיפור הראשון, ההיריון המיוחל בשני, הדברים ששומרים בבטן בהמשך וכן הלאה. מכאן גם נובעות ארבע האמהות של הסרט - המזניחה והעסוקה, המייחלת להיות, הנאחזת מתוך פחד לפרק, וזאת הנעדרת בסיום. לכל צופה ודאי יהיה סיפור אהוב יותר או פחות, והדבר תלוי בחיבור לדמויות ובמידת ההערכה למשחק. בעיניי זו הייתה ארלקי שהצטיינה, ולכן הסיפור השני התחבב עליי במיוחד. באופן גורף יותר ניתן לומר שהסרט עולה על גדותיו יותר ויותר בכל הקשור למימד הרגשי, וגם שברגמן משיב בסרט זה את הסנטימנטים לסנטימנטליות וממלא את יצירתו עד תום בחרדות, לבביות ואנושיות.

"להציל את נטע" - איפה ומתי לראות?

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>