1. סרטים
  2. ביקורות סרטים

"הנוסע השמיני: קובננט": צל של המקור

החלק השישי בעלילות החייזר הכי מפחיד בהיסטוריה מצליח לשמור על מתח לכל אורכו וגם לעורר שאלות אמיתיות על בריאה והורות, אבל לא היה שווה הרבה בלי הסרט ההוא מ-1979

הנוסע השמיני: קובננט
צילום: יח"צ

"הנוסע השמיני: קובננט" מעורר רוב הזמן תחושות מקבילות של הערכה ואכזבה. מצד אחד, אי אפשר שלא להתרגש מהעובדה שרידלי סקוט, יוצר "הנוסע השמיני" המקורי והמופתי מ-1979, חוזר אחרי קרוב ל-40 שנה לביים סרט עם השם המפורש בכותרת שלו. אמנם לפני חמש שנים הוא כבר שיחק בחומרים האלה ב"פרומתאוס", אלא שאז סקוט התעקש שלא מדובר ביצירה בעלת קשר ישיר לסדרה. כעת הוא התרצה, הבין את הפוטנציאל, והכריז כי "פרומתאוס" והסרט החדש הם בעצם חלק מטרילוגיה של פריקוולים שמספרים את סיפור יצירת גזע ה"אליאן", ואמורים להוות גשר לתחילת אירועי הסרט המקורי. עם זאת, ולמרות ההתרגשות מעצם קיומו של הפרויקט, מי שמצפה כי "קובננט" יחזור לאיכויות של הסרט המקורי ויביא את רידלי סקוט לעוד שיא יצירתי, צפוי להתאכזב. 

» פסטיבל קאן 2017 - כל הפרטים
» כל המראות מהשטיח האדום של קאן
» "קינג ארתור": הכישלון של מר ריצ'י
» "שומרי הגלקסיה 2": שיא הכיף

» "באמשל'ך": לאן נעלמה איימי שומר?

עשר שנים אחרי אירועי "פרומתאוס", ספינת החלל "קובננט" שטה בחלל בדרך למשימת הקמה של מושבה אנושית בכוכב לכת מרוחק. בעקבות אות מצוקה שמתקבל מחליט צוות הספינה לסטות מהמסלול ולנחות בכוכב מסתורי, שבו מצפה להם - כצפוי - גם מידע מטריד על גורל הדמויות ששרדו את הסרט הקודם בסדרה וגם מפגש מדמם במיוחד עם גזע המפלצות החביב בעל הראש הפאלי והלוע הכפול. קתרין ווטרסטון, חביבת הוליווד הנוכחית ("חיות הפלא איפה למצוא אותן"), היא התחליף הנוכחי לסיגורני וויבר הגדולה ומגלמת באופן מעט חיוור את הגיבורה הנשית הקשוחה. סביבה מתקבץ צוות שמגלם באופן מרשים ומאולץ בו זמנית את העולם האידיאלי בעיניי הוליווד הליברלית: יחס שוויוני בין נשים וגברים, נציגות בולטת לבני מיעוטים אתניים ומגדריים, נישואים מעורבים בין שחורים ולבנים וכו'. היחיד שמצליח לבלוט ממש בתוך הצוות הוא מייקל פסבנדר, הנציגות היחידה מ"פרומתאוס", בתפקיד שיש בו  (באופן דומה לסרט כולו) עירוב לא שגרתי בין חוכמה לפתטיות. בילי קרודופ ("כמעט מפורסמים"), שחקן אופי נהדר שלא מספיק מעריכים אותו, עושה עבודה יפה מאוד בתפקיד סגן המפקד הבכיין אלא שאין לו ממש מספיק חומר לעבוד איתו. 

חכם ומיוחד אבל לא מקורי. "הנוסע השמיני: קובננט" - לצפייה בטריילר:

הרבה יותר מ"פרומתאוס", "קובננט" מחובר בכל פריים של נשמתו הקולנועית למורשת "הנוסע השמיני" המקורי, מה שבטוח ישמח את המעריצים השרופים שלו. כל המבנה של הסרט, החל מהחלק הראשון המוקדש בעיקר לדינמיקה אנושית בית אנשי הצוות של ספינת החלל, דרך סצנות הרציחות ועד לקרב האחרון בין אנשי הצוות השורדים ליצור המפלצתי, מתכתבים באופן ישיר ובלתי מתנצל עם המקור. גם הרעיונות הפילוסופיים שסקוט מפתח בסרט - איזה מוזר להגיד "רעיונות פילוסופיים" בהקשר של סרט הוליוודי עכשווי - משלבים בגאון בין שאלות על בריאה ומשמעות החיים האנושיים שפותחו ב"פרומתאוס" לשאלות על גבריות-נשיות-אמהות-אלימות, שהפכו את "הנוסע השמיני" הראשון ליצירה כל-כך מיוחדת. הבעיה העיקרית היא שבניגוד למקור, סקוט אינו מצליח ליצור איזון בין הרעיונות הפילוסופיים שלו לעלילת אקשן-אימה מהנה וסוחפת. בדומה ל"פרומתאוס", ואפילו ביתר שאת, הסרט מעמיס על הצופים עוד ועוד התפלספויות שאמנם יש בהן בדרך כלל עומק ועניין ניכרים, אך הן באות לרוב על חשבון מתח, אימה וסיפור מעניין באמת. 

הנוסע השמיני - קובננט
צילום: יח"צ

נכון, עלילת "המפלצת הרוצחת" של "הנוסע השמיני" המקורי כבר כל-כך נשחקה לאורך השנים בעשרות סרטים, שאי אפשר היה לעשות כאן עוד מאותו דבר. עם זאת, סקוט והתסריטאים שלו ג'ון לוגאן ("סקייפול") ודנטה הארפר הטירון אינם מצליחים להעמיד אלטרנטיבה משכנעת ויוצרים עלילה מפוזרת, נטולת דמויות חזקות ומעוררות אמפתיה אמיתית, שלא מצליחה לייצר מתח ועניין עקביים. נכון שתמיד נחמד לראות עוד מפלצת בוקעת מתוך גוף של בן אדם או אוכלת למישהו את הפרצוף, אך בין הרגעים החביבים האלה יש בסרט הרבה מדי אוויר. התוצאה היא סרט שמצליח לסקרן לכל האורך, בטח את המעריצים של המקור ושל הסדרה כולה, אבל אין לו משקל ממשי כיצירה שעומדת בפני עצמה.

"הנוסע השמיני: קובננט" - איפה ומתי לראות?

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>