1. סרטים
  2. כתבות

לטראמפ באהבה: ההשתלטות המקסיקנית על הקולנוע האמריקאי

"שלושת האמיגוס" הוא כינוי לשלישיית הבמאים המקסיקניים ששולטת בהוליווד כבר שני עשורים. עכשיו מגיע דור ההמשך עם הסרט "נטושים", שמוכיח שוב שאמריקה היא ארצם של המהגרים

האיש שנולד מחדש
מזהים את האמריקאי היחיד בתמונה? עמנואל "העז" לובצקי, לאונרדו דיקפריו ואלחנדרו גונזלס איניאריטו, "האיש שנולד מחדש" צילום: 20th Century Fox

"אני הולך לבנות חומה, והמקסיקנים הולכים לשלם עליה". זאת הייתה הבטחת הבחירות של דונלד טראמפ, עליה נישא כל הדרך אל החדר הסגלגל. "אמריקה תחילה" הצהיר אותו טראמפ בנאום ההכתרה שלו, והבהיר שהוא עתיד להקים חומות (דמיוניות) סביב המדינה כולה. לא יעזרו ההיסטוריה של המדינה (שנבנתה כולה על ידי מהגרים), או הכיתוב על פסל החירות ("הב לי את בניך היגעים, העניים... הכמהים לנשום כבני חורין... שלח אותם אלי"), עבור הנשיא ובוחריו אמריקה היא לאמריקאים בלבד. כדי לקעקע את המחשבה הזאת כדאי לכוון גבוה, ומה יותר גבוה מהנוצצת שבתעשיות האמריקאיות - הוליווד. תעשיית הקולנוע האמריקאית, שאחראית במידה לא מבוטלת על ההפצה של הרעיונות האמריקאים (קפיטליזים ודמוקרטיה) בעולם באמצעות אבק הכוכבים שלה, תמיד הייתה בינלאומית (מהיהודים שהקימו אותה ועד בני המהגרים האיטלקים שהיו אחראים על תור הזהב של שנות ה-70'), אבל היום היא כל כולה מקסיקנית.

» למה ההבטחה של מאט דיימון הפכה לאכזבה?
» "פאטי קייקס": מרקיד את הלב
» 
"אמא!": שובר מוסכמות
» מיילס טלר: הכוכב הכי רגיל בהיסטוריה
» "מכתוב": סרט בורקס הומו-אירוטי

נתון אחד שווה יותר מאלף מילים: בעשור השני של שנות האלפיים (2010-2017) זכה רק במאי אמריקאי אחד בפרס האוסקר לבמאי הטוב ביותר (דמיאן שאזל, 2017, "לה לה לנד"). השישה האחרים היו בריטי, צרפתי וטייוואני, ובשלוש השנים שקדמו לזכייה של שאזל – הם היו מקסיקניים (אלפונסו קוארון, 2014, "כוח משיכה" ו-אלחנדרו גונזאלו איינייאריטו, 2015-16, "בירדמן" ו"האיש שנולד מחדש"). השניים, יחד עם הבמאי המקסיקני גיירמו דל-טורו, הם מהקולות הבולטים ביותר בתעשייה ונקראים בפשטות "שלושת האמיגוס". האמיגוס התחילו לפעול בהוליווד בשנות ה-90', אחרי שלא מצאו אפשרויות במקסיקו ההולכת ודועכת למלחמת קרטלים עקובה מדם וקוקאין. קוארון פרץ, במידה מסוימת, את הדרך עבור חבריו עם הלהיט "ואת אמא שלך גם" (והמשיך עם "הילדים של מחר"), אבל הם לא טמנו ידם בצלחת, וגם אינייאריטו ("אהבה נושכת", "21 גרם", "בבל") ודל-טורו ("הלבוי", "המבוך של פאן") התחילו לעשות לעצמם שם בתעשייה.

רבות נכתב על הסיבות להצלחת השלושה, ובקיצור - כולן נובעות מעצם היותם זרים. העובדה שבתחילת דרכם יצרו סרטים בתקציב נמוך מאוד, עזרה להם ליצור רעיונות מורכבים מאוד בתקציבים נמוכים יחסית ("כח משיכה" של קוארון נעשה כמעט כולו על ידי מחשב וסומן על ידי האולפנים כ"פלופ בטוח"). בנוסף לכך, העובדה שגדלו בתעשייה נטולת תקציב אך מבוססת רעיונות, שלחה אותם אמנם לקריירה "מעבר לגדר" אבל כשאת הסרטים שלהם תמיד מוביל הרעיון. ולבסוף עצם היותם "אמיגוס" הלכה למעשה, שהתבטאה בעזרה האחד לשני (בהפקה ובעריכה, גם בתחילת הדרך אבל גם בסרטים מתקדמים יותר), שיפרה כל אחד מהם והפכה אותם לכוח ממנו אי אפשר להתעלם. ה"חונטה המקסיקנית" של הוליווד לא עצרה רק בשלושה, או רק בבמאים. עמנואל "העז" לובצקי, הוא דוגמה מצוינת ל"השתלטות" של השלושה על התעשייה. "העז" (מקסיקני-יהודי) צילם את "האיש שנולד מחדש", "בירדמן" ו"כח משיכה" – כולם "בלתי ניתנים לצילום" וכולם זיכו אותו באוסקר. כך גם רודריגו פרייאטו, שצילם את "בבל", "11 גרם" ו"אהבה נושכת" של אינייאריטו והמשיך לקריירה מרשימה ("הזאב מוול סטריט" וכן סרטו הבא והמסקרן של סקורסזה עם אל פאצ'ינו ורוברט דה נירו), ואוגניו קבלייארו, המעצב האמנותי זוכה האוסקר על "המבוך של פאן" (סרטו של דל-טורו), שאחראי על העיצוב של אחד הסרטים המסקרנים של 2018 - "רומא" (של קוארון).

שלושת האמיגוס
שלושת האמיגוס. מימין: אלפונסו קוארון, גיירמו דל-טורו, אלחנדרו גונזאלס איניאריטו צילום: Courtesy of AMPAS

אחרי שכבשו את קופות הכרטיסים (עם הכנסות של למעלה משלושה מיליארד דולר לסרטיהם), טקסי הפרסים (17 מועמדויות לאוסקר ביניהם) ושלחו זרועות לכל תת-תעשייה בהוליווד, מגיעה כעת השושלת המקסיקנית. בשבוע הבא יגיע למסכים בישראל הסרט "נטושים", אותו ביים ג'ונאס קוארון. קוארון הוא בנו של אלפונסו קוארון, והתסריטאי של "כח משיכה". כדור שני של במאים מקסיקנים בהוליווד, ג'ונאס מרגיש נוח יותר לעסוק בנושאים קרובים יותר לליבו (לעומת האוניברסליות שמאפיינת את שלושת האמיגוס, אולי במטרה להיטמע באמריקניות), ובחר בקבוצת מסתננים מקסיקנים לאמריקה כנושא לסרט הביכורים שלו. הסרט כמובן מופק על ידי חברת הבית של היוצרים הלטיניים, מה שמציב אותם בקדמת הבמה ההוליוודית גם מבחינת השליטה וההכנסות מסרטיהם. לא עוד זרים אלא חלק אינטגרלי מהתעשייה. בסרט, אגב, יככב נער הפוסטר של "ההשתלטות" הזאת - גאל גרסיה ברנאל - שהפך משחקן הבית של קוארון לפרצוף מוכר בכל אולם קולנוע בעולם.

"נטושים" - לצפייה בטריילר:

אבל "שלושת האמיגוס" הם רק קצה הקרחון בכל הנוגע לתרומה של זרים בשלל תחומי החיים באמריקה, ובתעשיית הקולנוע בפרט. שלושת הבמאים הבולטים ביותר כיום הם זרים. כריסטופר נולאן ("התחלה", "דנקרק") הבריטי, דניס וילנב ("המפגש", "בלייד ראנר 2049") הקנדי וג'ון הו בונג ("אמא", "אוקג'ה") שמגיע מדרום קוריאה. מסך הכסף, שהפך לחלון הראווה של אמריקה, הוא ייצוג טבעי של המדינה שנבנתה עבור מהגרים ועל ידי מהגרים, גם עם הדורות הממשיכים של אותם מהגרים מפנים כעת עורף למתדפקים על דלתותיהם. הרעיונות הטריים של המהגרים, בשילוב עם היכולות הטכנולוגיות והכלכליות האדירות של האומה החזקה בעולם הם שיוצרים את הפוטנציאל הבלתי נגמר לחדשנות עולמית. סרגיי ברין, אחד משני מייסדי 'גוגל' נולד בברית המועצות ושותפו לארי פייג' הוא נצר למהגרים (שניהם, כמובן, יהודים), אך זה לא מפריע למנוע החיפוש שלהם להיות הסמל של מהפכת הטכנולוגיה האמריקאית. בטכנולוגיה כמו בקולנוע, אין חומה שיכולה לעצור רעיון, ושום ציוץ של טראמפ לא יוכל לעצור את זה.

"נטושים" - איפה ומתי לראות?

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>