1. סרטים
  2. כתבות

יצאו מהסרט: הדמויות שהצליחו לשנות את חייהן

סרטו החדש של במאי "ביקור התזמורת", ערן קולירין, מציב במרכזו דמות שמנסה לעשות שינוי בחיים שלה. מי לא היה בסיטואציה כזאת בחייו? הנה דוגמה קולנועית לאנשים שהצליחו בזה

מעבר להרים ולגבעות
מי לא רוצה לעשות שינוי באמצע החיים? "מעבר להרים ולגבעות" צילום: שי גולדמן

״מעבר להרים ולגבעות״, סרטו החדש של ערן קולירין ביקור התזמורת״) שעלה בסוף השבוע לאקרנים, מתחיל עם אירוע שחרור ופרידה מצה״ל. אלא שהחייל המשוחרר שיוצא אל חיי האזרחות אינו בתחילת שנות העשרים לחייו, אלא אב לשני מתבגרים שבקרוב יתגייסו לצה״ל בעצמם. דוד (בגילומו של אלון פדות), מוצא עצמו, פתאום אחרי 27 שנים, לא רק מחוץ למערכת הצבאית אלא גם כזר בביתו שלו. עם שגרת הבוקר של זוגתו (שירי נדב נאור) וילדיו (נועם אימבר ומילי עשת) הוא מתקשה להסתנכרן, וגם מציאת עבודה מתגלה כמשימה מורכבת מן הצפוי עבור איש צבא הקבע בדימוס. הפתרון של דוד הוא התחלה חדשה בתחום העסקים, אבל התסכול ההולך וגובר שלו מן הניתוק הפנימי בין בני משפחתו מוביל לאירוע אשר ינתב מחדש את מסלולו של הסרט כולו.

» אוסקר 2017 - כל הכתבות
» 
"מאחורי המספרים": בנאליות מרגשת
» "50 גוונים של סקס": 10 סרטי הסקס הגדולים
» "לה לה לנד" ועוד 14: המועמדים לאוסקר
» הצצה ראשונה ל"טריינספוטינג 2"
» "50 גוונים של אופל": סאדו מאזו לעיניים
» "מעבר להרים ולגבעות": ישראל על דוכן הנאשמים

התחלות חדשות, בין אם כפויות ובין אם מבחירה, הן לא נושא שזר לקולנוע הישראלי או העולמי. לרגל הגעת סרטו המצוין של קולירין אל בתי הקולנוע, שווה להיזכר בעוד כמה דוגמאות מהקולנוע העכשווי או הקלאסי, של גיבורים וסרטים המובלים בידי הרצון או ההכרח לפתוח דף חדש.

פתאום שינוי, באמצע החיים. "מעבר להרים ולגבעות" - טריילר:

לשבור את המעגל - ״המתאבק״ (2008)


אחד הסרטים שבהם מצב הגיבור מקביל לזה של השחקן באופן מוחלט ושובר לב. הקאמבק של מיקי רורק, שכמעט והסתיים באוסקר, מוצא אותו בתפקיד מתאבק מקצועי המחפש לשוב לזירה אחרי שנים מחוץ לאור הזרקורים. אבל לפני שתהילת העבר עולה לו לראש, נאלץ לוחם הזירה רנדי רובינסון לוותר על היאבקות בשל בעיות בריאות, ומחליט להתמקד בעבודה במשרה חלקית בחנות מכולת. ההתרחקות מעולם הספורט הבעייתי מובילה אותו להתקרב מחדש אל בתו (אוון רייצ׳ל ווד), אחרי שנים של נתק, ולרגע נראה כאילו החיים של רובינסון, שכבר אינו צעיר, יכולים להשתנות לטובה. אבל תסמכו על הבמאי דארן ארונופסקירקוויאם לחלום״, ״ברבור שחור״) שזה לא יהיה כה פשוט ובטח שלא נטול סבל מצד הגיבור, שנראה לעיתים כאילו הוא מתעקש להגדיר עצמו דרך אותו סבל.

וגם: ״בושה״, סרטו של סטיב מקווין מ-2012, בו מייקל פאסבנדר מגלם מכור לפורנו המנסה להתנקות מן ההרגל המזיק שהורס לא רק את חיי הזוגיות שלו, אלא גם את חייו המקצועיים. ניסיונותיו לחיים תקינים ובריאים יותר מופרים כשאחותו (קארי מאליגן) מגיעה לביקור שיש בו רמז לצלקות הנפשיות של המשפחה כולה, ומדרדר את גיבורנו במורד ספירלת ייאוש והתמכרות.

ממתאבק למוכר מכלת. "המתאבק" - טריילר:



מפגש מתקן בין שתי דמויות שבורות - ״אופטימיות היא שם המשחק״ (2012)


כששני אנשים שהחברה קיטלגה כבעייתים מוצאים זה את השיגעון של זאת כמושכים ומנחמים, סיפור אהבתם יכול להיות התחלה חדשה משותפת בדרך להחלמה וקבלה. כך קורה בסרטו של דיוויד או ראסלג׳וי״), בו בראדלי קופר מגלם גבר אלים שסובל מהפרעה דו-קוטבית, החוזר אל בית הוריו (ג׳קי וויבר ורוברט דה נירו) לאחר חודשים ארוכים במוסד לחולי נפש. הוא מחליט להפסיק לקחת את התרופות הפסיכיאטריות שלו על דעת עצמו, ומאמין שאורח חיים בריא וחשיבה אופטימית יכוונו את חייו למסלול הולם. זה כולל מבחינתו גם לחזור לעבודתו הקודמת כמורה, ולהחזיר אל חיקו את אשתו לשעבר, למרות שתקרית עם המאהב שלה היא מה שהובילה למצבו הקיצוני מלכתחילה. זה היה יכול להיגמר טרגי למדי אילולא המפגש עם טיפאני (ג׳ניפר לורנס, זוכת האוסקר על תפקידה), שגם לה בעיות התנהגות משלה - אבל בסרט הזה מינוס ומינוס נותנים פלוס.

וגם: ״התחלה חדשה״ (2013), שכשמו כן הוא - סיפור על הזדמנות נוספת עבור מפיק מוזיקלי שירד מגדולתו (מארק רפאלו) ולמוזיקאית המחכה להתגלות (קירה נייטלי), לעזור זו לקריירה של זה. ג׳ון קארני ביים וכתב בקסם וברגישות המאפיינים את גוף היצירה שלו (״פעם אחת״, ״מועדון שנות ה-80״).


המסע הפיזי כנתיב לתחייה - ״הולכת רחוק״ (2014)


שריל סטרייד כתבה את זכרונותיה בספר שהפך לתסריט בידיו האמונות של ניק הורנביברוקלין״), ובויים בידי ז׳אן-מארק ואלה (״מועדון הלקוחות של דאלאס״). ריס וויתרספון מגלמת את שריל בגרסה הקולנועית, בתפקיד שהביא לה מועמדות לפרס האוסקר, בו היא צועדת אינספור צעדים בנופי החוף המערבי של ארצות הברית עם תרמיל שנראה גדול יותר ממנה. אך שריל לא מנסה לברוח מעברה, שנחשף אט אט וכולל מכות שהנחית עליה הגורל בשילוב עם יצר הרס עצמי מפותח. הצעידה שלה במקבילה האמריקאית לשביל ישראל, שאורכו אלפי מייל, היא צעידה אל עבר עתיד חדש ושונה. היא מאמינה שבסוף המסע תזכה בתחושת זיכוך, או שלפחות תשתמש לראשונה בחייה אופן חיובי ובונה באימפולסיביות שלה, שיחד עם ההרס הגופני בעקבות המסע הקשוח יובילו אותה למעין לידה מחדש וקבלה עצמית.

וגם: ״אליס לא גרה כאן יותר״, אחד מסרטיו המוקדמים של מרטין סקורסזה. בין ״רחובות זועמים״ שהקנה לו תשומת לב רבה ל״נהג מונית״ שהעלה אותו לגדולה, ביים מרטי את אלן בורסטין בתפקיד שהעניק לה אוסקר, כאלמנה טרייה היוצאת עם בנה למסע דרכים במטרה להתחיל מחדש כזמרת.

לפעמים השינוי מגיע דרך הרגליים."הולכת רחוק" - טריילר:



ג׳וליה רוברטס מעוררת השראה –  ״ארין ברוקוביץ׳״ (2000)


השחקנית האמריקאית האהודה היא אמנם לא ז׳אנר קולנועי בפני עצמה, אבל הקריירה שלה רצופה תפקידים של נשים בולטות שיודעות דבר או שניים על מאבקים וקשיים בדרך לתקומה אישית. גם אם בעשור הנוכחי היא מסתפקת בתפקיד-שניים בכל שנה, שחלקם פחות זכירים מאחרים, הליהוק הקבוע שלה נוטה לכיוון מעוררת ההשראה. את פרס האוסקר היחיד בקריירה הענפה שלה היא גרפה בתחילת המאה הנוכחית בזכות תפקידה כארין ברוקוביץ׳, אם חד הורית המתקשה להשיג עבודה והשתלשלות עניינים לא רגילה מובילה אותה להתמחות במשרד עורכי-דין. למרות שאין לה הכשרה משפטית, או אולי דווקא בזכות זאת, ברוקוביץ׳ מוצאת עצמה מורידה על הברכיים תאגיד ענק מזהם באחד המשפטים המתוקשרים בהיסטוריה האמריקאית, שרק המציאות עולה על הגרסה הקולנועית שלו. סטיבן סודרברגאושן 11״, ״מג׳יק מייק״) ביים בתנופה אופיינית.

וגם: ״לאכול, להתפלל, לאהוב״ שהגיע עשר שנים אחריו, משיב את רוברטס לתפקיד של אישה הזקוקה לשינוי בחייה, הפעם זה דווקא משום שהם מעין כלוב של זהב. היא נוטשת את נישואיה הלא מאושרים ופוצחת במסע חובק עולם של גילוי עצמי, בבימויו של יוצר ״אימה אמריקאית״ ו״גלי״, ריאן מרפי.

כוח רצון הוא לפעמים הכל. "ארין ברקוביץ" - טריילר:

"מעבר להרים ולגבעות" - איפה ומתי לראות?

אופטימיות זה שם המשחק
צילום: The Weinstein Company

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>