1. סרטים
  2. כתבות

האוטובוס המשוגע של מישל גונדרי חונה בפסטיבל קאן

מישל גונדרי היה ילד נלעג. כשגדל, הוא כלא את הילדים המגניבים של הברונקס באוטובוס ציבורי שהסיע אותם הישר לאירוע היוקרתי של עולם הקולנוע. בסרטו הבא מככבת אודרי טוטו, ובינתיים הבמאי הצרפתי מציג נקמה מתוקה בראש צלול

מי מאיתנו לא מכיר את הסיטואציה: אתם יושבים לכם בשקט במושב האוטובוס, כשלפתע עולה לרכב חבורת בני נוער שזה עתה סיימה את יום הלימודים והופכת את הנסיעה לסיוט מתמשך. מסתבר שגם הבמאי הצרפתי מישל גונדרי מכיר את התחושה הזאת מקרוב, רק שבזמן בו רובנו היינו עסוקים בלרטון, הוא הביט בתופעה וחשב איך הוא עשים מזה סרט.  כך נולד "The We and The I", שפתח את "שבוע הבימאים" בפסטיבל קאן.

גונדרי, שסרטו הקודם הצרעה הירוקה תוקצב ביד נדיבה, חזר בפרויקט המיוחד הזה למים המוכרים  של קולנוע דל תקציב. הסרט כולו מתרחש באוטובוס אחד, המעמיס אליו תיכוניסטים מהברונקס שיוצאים מבית-הספר ונכנסים לאוטובוס שייקח אותם הביתה. המצלמה עוברת לסירוגין מספסל לספסל, משיחה לשיחה ומחבורה לחבורה, לכל אחת קצב משלה. "במשך המון זמן היה היה לי רעיון לצלם סרט כזה עם המון נערים מאותה כיתה שכולו מתרחש באוטובוס", סיפר הבמאי הצרפתי לאחר ההקרנה, כשהוא עומד על הבמה מלווה בחבורה של שמונה נערים שלקחו חלק מרכזי בסרט. "זה התחיל מזה שהייתי לוקח תמיד אותו אוטובוס ברובע ה-15 בפריז, ותמיד ראיתי את אותם ילדים, שעולים עליו אחרי בית-ספר ויורדים בהדרגה".» פסטיבל קאן 2012» המדריך המלא לסרטי הפסטיבל» איך התקבלו בקאן הסרטים הישראלים?» מריון קוטיאר כובשת גם בלי רגליים

גונדרי סיפר איך הבחין כי "לאט לאט, ככל שיותר ויותר ילדים ירדו, הדינמיקה השתנתה לגמרי. בהתחלה זה היה כאוס מוחלט, הילדים התנהגו בצורה אגרסיבית מאוד ושטחית, אבל ככל שנשארו פחות ילדים על האוטובוס כך נוצרו קשרים אינטימיים יותר ביניהם. מאז עלה אצלי הרעיון לצלם את הדבר הזה".

גונדרי מסתכל על אותם מתבגרים בגובה העיניים, כמעט מבלי להתערב. הוא מציץ לתוך עולם הריבים, ההקנטות, האהבות, הצחוקים, המחשבות, האכזבות והמבוכות של גיל ההתבגרות, כך שמערכות היחסים מתגלות רק מתוך ההקשר.

לא רק הקונספט בלתי שגרתי, אלא גם עבודת הליהוק. צוות השחקנים כולו מורכב מחובבנים, נון-אקטורס. בני נוער שגונדרי פגש בבית-ספר שבשכונה ענייה של ניו-יורק, ואימן בסדנאות תיאטרון במשך כמה חודשים. הוא התחבר אל הנערים מקרוב, הקשיב לסיפורים ולמד את מערכות היחסים, ולבסוף השתמש בחומר כדי ליצור תסריט שמדבר בשפת הרחוב. תסריט חצי מאולתר, שהשתנה תדיר גם במהלך הצילומים.במראה נערי-שובבי עם תלתלים פזורים, עיניים תכולות וחיוך מבויש שפוער גומות חן בלחייו, גונדרי גילה ש"הסרט היה תירוץ מצוין להמשיך ולהישאר צעיר, נער בין נערים". "תמיד עניין אותי לדעת האם אנחנו נשארים אותו הדבר כשאנחנו מתבגרים", הוסיף.The We and the I - טריילר:

ילד הפלא וילדי השכונות

לאחר שיצר את שמש נצחית בראש צלול, "המין האנושי", "קדימה, תריץ אחורה", ובין לבין גם עשרות פרסומות מסחריות זוכות פרסים, שנתיים נדרשו לילד הפלא של הקולנוע הצרפתי כדי להשלים את הסרט הנוכחי. במקביל הוא עבד על פרויקטים אחרים, ובראשם סרטו ההוליוודי הצרעה הירוקה. אבל הזמן הרב, טוען הבמאי, רק עזר לסרט לפתח רבדים נוספים ולהכין טוב יותר את השחקנים.

הבחירה בצעירים שמעולם לא חלמו להופיע בסרט, ובוודאי שלא לפתוח את "שבוע הבימאים" או לעלות על הבמה של קאן (אם הכירו בכלל את הפסטיבל) – היא שהופכת את הסרט לחוויה אותנטית במיוחד, ואת הדמויות לאנשים בשר ודם שקל מאוד להזדהות איתם. לצד הדיאלוגים ההיפר-ריאליסטים, מבליחה לפעמים השפה החזותית המזוהה כל כך של גונדרי, וכמו תמיד אצל גונדרי, ביחד הם יוצרים תערובת משונה.

תחילה, גונדרי חשב שיצלם את הנערים במגרש הביתי של פריז, בשכונה המאוכלסת במעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר, אבל הנסיבות לא אפשרו. "הייתי תקופה ממושכת בניו-יורק ואמרתי לעצמי, 'למה לא לעשות את זה שם, בברונקס?'. אז הלכתי לשני בתי-ספר ציבוריים, וזה לא כל כך התאים, ואז הגעתי לאיזה מתנ"ס, ששם היו הרבה תלמידים שלמדו במסגרת הזו גם שיעורים מיוחדים יותר, אקטיביזם וכדומה. ידעתי מיד שהם מתאימים".

אחרי שהכיתה נבחרה, החל תהליך היצירה: "הזמנו אותם לסדנת תיאטרון, ועבדנו במשך כמה חודשים עם 40 הנערים שהופיעו לסדנה. במהלך הדרך כמה פרשו, אבל אנחנו בעצמנו לא בחרנו באף אחד. מי שבא, קיבל תפקיד בסרט. התחלנו לשמוע על כל אחד מהם, לדבר איתם ולהכיר את הסיפורים של כל אחד ואחד – ככה הסרט בעצם התחיל, סביב הסיפורים האלה נבנה התסריט".כאבי גדילה וטעמי תהילה נראה כי בין הנערים לבמאי נוצר קשר מיוחד, לפחות אם לשפוט לפי החיבוקים החמים שהם חילקו לו על הבמה. יחד עם זאת, על-פי הסרט, נראה כי לגונדרי יש לא מעט ביקורת כלפי אותם מתבגרים, שמייצגים בסרט דור רדוד ואכזרי, ששפתו דלה והשתעבדותו למכשירי הדור השלישי ולרשתות החברתיות מוחלטת. חלק מהנערים מתייחסים ליושבי האוטובוס המבוגרים באופן מזעזע ממש. עוד יותר נורא הם מתייחסים אחד לשני – ממש אדם לאדם זאב.

השילוב המוזר בין המעשים הנבזיים שמבצעים הנערים לבין מוזיקת ההיפ-הופ הקצבית והקלילה שמלווה את אותן סצנות לא מאפשרת לקבוע בברור האם גונדרי מנסה להביע אמירה ביקורתית נוקבת אמיתית, או שמא הוא רואה בהתנהגות הנעורים חדוות נעורים רועשת שתחלוף מעצמה. הברנוקס זה קאן. הנערים של גונדרי על במת הפסטיבל (צילום: ארנון בן-דרור)הבמאי סיפר כיצד העבודה עם בני-נוער הזכירה לו את הנעורים שלו עצמו, אז היה אחד מה"חנונים" של האוטובוס. "אני חושב שהיצירתיות שלי עזרה לי  לשרוד את הנעורים", שיתף גונדרי. "זו החלטה מודעת לקבל את היותך נלעג ולהמשיך לעשות דברים שלא בהכרח מתקבלים יפה בחברה. אותה תקופה לא פשוטה", הוא הוסיף, "עזרה לי לפתח את התפישה החברתית שלי, שאני עוסק בה רבות בסרטים".

אחד משתי הדמויות המרכזיות בסרט, מייקל ברודי, חלק עם הקהל בקאן את התחושות שהיו לו במהלך הצילומים וסיפר על התהליך שעבר, הן כאדם והן כשחקן: "בהתחלה הייתי מאוד לחץ, כי כל דבר שאתה עושה או אומר הם מיד מתעדים", הוא שחזר. "אבל הייתי מוקף בהרבה אנשים גדולים, וזה הרגיע אותי כי הם נתנו לי פשוט להיות מי שאני".

היה לו חשוב לציין שצילומי הסרט היו בשבילו חוויה מכוננת, כזו ששינתה אותו גם כאדם. בסרט הוא משחק דמות פוגענית, שחצנית ובלתי מתחשבת - דמות שבמידה לא מבוטלת התבססה על איך שהצטייר בפני חבריו: "אחרי החוויה הזאת הפכתי לבן-אדם אחר, בן אדם טוב יותר, ואני שמח על כך. חוץ מזה, זה גרם לי להשתפר גם כשחקן, ולרצות לעשות עוד בתחום הזה".

והוא בהחלט קיבל הזדמנות פז להמשיך בתחום. גונדרי כבר ליהק אותו לתפקיד קטן בסרט החדש שהוא מצלם בימים אלה, ואפילו אירח אותו במהלך הצילומים בדירתו הפריזאית.

אותו סרט, בכיכובה של אודרי טוטו, מצולם בימים אלה ממש בפריז, ומהווה עיבוד לרומן צרפתי מפורסם, L’ecume de Jour, שמתרחש בשנות ה-40. תושבי פריז המופתעים מספרים לאחרונה על מכוניות עתיקות שמגיחות משום מקום לשכונות מגוריהם ונעלמות משם ביום שלמחרת. השחקנים בסרט של גונדרי, שלפתע טעמו ממתיקות התהילה, מקווים לא להיעלם כל כך מהר. פסטיבל קאן 2012 - לסיקור המלא

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>