1. ילדים
  2. כתבות

"טרופותי": עיבוד מרגש והומור כובש

משחק מדויק, תפאורה מרשימה וכוריאוגרפיה מרהיבה הופכים את "טרופותי" להצלחה. תוסיפו לכך את העובדה שמדובר בעיבוד בימתי של ספר ידוע, שמבוצע בצורה נפלאה ואפשר לומר שמדובר בלהיט

מתוך ההצגה טרופותי
משחק נפלא. מתוך ההצגה "טרופותי" צילום: כפיר בולוטין

ההצגה "טרופותי" היא עיבוד מוזיקלי לספרם הפופולרי והאהוב של ג'וליה דונלדסון ואקסל שפלר. דונלדסון ושפלר מספרים ב"טרופותי" על עכבר קטן המטייל ביער ופוגש חיות שרוצות לטרוף אותו. למרות שהעכברון מפחד וחושש, הוא לא מאבד את העשתונות ומצליח להפוך את הסיטואציה, כך שהחיות הטורפות עוזבות אותו לנפשו ובורחות. איך הוא עושה זאת? ממציא את טרופותי, חיה מפחידה, מוזרה ולא הגיונית בעליל, ומשכנע את הטורפים שהיא חברתו הטובה. אף אחת לא רוצה להסתבך עם חברו של מפלצת מסוכנת, ולכן העכבר יכול לנשום לרווחה ולהמשיך לשוטט ביער. בסוף מתברר שאכן יש חיה כזאתי, טרופותי, אך גם אותה מצליח העכבר לתמרן, וגם ממנה הוא מצליח להתחמק בזכות חוכמתו ומחשבתו הזריזה והחדה. תיאטרון אורנה פורת מגיש את הגרסה העברית להפקה של תיאטרון Tall Stories הבריטי, שזכתה להצלחה גדולה באנגליה, ונראה שזאת הולכת לכבוש את הקהל.

» פורים 2017 - המדריך המלא
» מתכונים לאוזני המן
» תחפושות למבוגרים בסטייל
» תחפושות לפורים - כל הכתבות
» תחפושות זולות לכל המשפחה
» מבחן הטעימות - איפה קונים אוזני המן?
» תהלוכות העדלאידע ברחבי הארץ

מהדף לבמה

עיבוד בימתי מוצלח לספר צריך לשמור על זיקה למקור, אך להוסיף אמירה משלו שתעניק רבדים נוספים לסיפור. "טרופותי" מרפררת לספר הן בעיצוב התפאורה שמזכיר את ציוריו הצבעוניים של שפלר והן בשימוש במשפטים שלמים מן המקור, ובמקרה של הגרסה העברית - מהתרגום של רימונה די-נור. במעבר לבמה נוסף ההיבט המוזיקלי, והדמויות התעבו וקיבלו מאפיינים ייחודיים, כולל שיר וריקוד שמתאימים לקווי האופי החדשים שלהן. כך הינשוף הוא גנרל חשוב וזוכה לשיר ולכוריאוגרפיה בקצב המארש, והנחש נושא מבטא דרום אמריקאי ושר ורוקד א-לה סמבה. המחזאי יצר דמות נוספת, שלא מופיעה בסיפור המקורי, מין מספר יודע כל או קול פנימי שנלווה לעכבר ולחיות שהוא פוגש, ולא ברור אם הוא יציר הדמיון או קיים באמת, אם הוא ידידו של העכבר או יד ימינן של החיות שרוצות לטרוף אותו. בדיוק כמו דמותו של טרופותי, שמגולמת בידי אותו שחקן, גם בדמות החדשה יש משחק בין מציאות לדמיון, בין העולם החיצוני לקול הפנימי, בין הדמות הבדיונית שעוזרת לעכבר להימלט מהחיות לדמות המציאותית שמאיימת לטרוף אותו.

מתוך ההצגה "טרופותי"
עושה חסד עם הספר. מתוך ההצגה "טרופותי" צילום: כפיר בולוטין

אך יותר מהכסות המוזיקלית שנוספה לסיפור המקורי, ההפקה הבימתית מזריקה לו הומור מתוחכם וכובש. השירה, המוזיקה, התלבושות, הדמויות, השחקנים והקהל – כולם כאחד הם מקור לחידוד ושעשוע. שבירת הקיר הרביעי שוב ושוב במהלך המחזה, בזמן שהדמויות מודעות לקיומו של הקהל ולכך שהבמה היא רק במה והם עצמם רק שחקנים,  מוסיפה לתחכום ומעטרת את היצירה בקריצה.

לא רק לקטנטנים

ההצלחה של ההצגה נשענת על יכולת משחק וירטואוזית של שלושת השחקנים, אור ברכה וצר, שמגישה עכברון חששן אך מלא תושיה; אורי יניב, שמפליא לזגזג בין החיות השונות שאת כולן הוא מגלם, ואדי אלתרמן שמצטיין כדמות המספר/הקול הפנימי וזוכה ב"תפקיד הטוב ביותר", כפי שאומרת אחת הדמויות - טרופותי. השלושה שרים (בלייב!), רוקדים ונעים, מגייסים במומחיות את הגוף, הבעות הפנים והאינטונציה לבניית הדמויות, ומפגינים תזמון קומי נהדר. כל אחד מהתפקידים דורש יכולת פיזית, תיאטרלית ומוזיקלית, ופשוט מענג לראות פרץ כזה של כישרון ודיוק על הבמה.

מתוך ההצגה "טרופותי"
שרים בלייב. מתוך ההצגה "טרופותי" צילום: כפיר בולוטין

למרות שבחלק מהזמן יש תחושה שההצגה לא מספיק מהודקת, והשיר של כל חיה טורפת קצת ארוך מדי ולעיתים על גבול הטרחני, החיבור בין כל הרכיבים השונים יוצר הצגה שממלאת את הלב ומשחררת גלי צחוק לכל אורך הדרך. למרות שההצגה מיועדת לבני 6-3, גם ההורים והאחים הגדולים לא יפסיקו לצחוק. הג'וניור, במרחק של כמעט 4 שנים מהטווח העליון של קהל היעד, התלהב מהמופע והתפעל מהיכולות של השחקנים.
היוצרים של "טרופותי" משתמשים בכלים התיאטרליים בחוכמה ובמידה הנכונה - המוזיקה והמקצבים נהדרים, הכוריאוגרפיה מרהיבה התלבושות יפהפיות, והשנינות ושיתוף הקהל הם תבלין מוצלח למופע. כל אלה בתוספת המשחק המשובח יוצרים הצגה נפלאה ומהנה, קצבית וקורעת מצחוק. 

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>