קונסולות של כבוד

המשבר הכלכלי אינו משפיע, כך נראה, על ענף משחקי המחשב, שרק צובר תאוצה וכובש לו עוד ועוד שחקנים. ביום חמישי יתכנסו מאות מהם כדי לנסות לזכות באליפות ישראל

משחקי מחשב הם כבר מזמן לא עניין רק לגיקים מכורים. אם למישהו היתה דרושה הוכחה נוספת, באחרונה פורסם סקר המגלה שיותר ממחצית האמריקאים הבוגרים (53%) משחקים במשחקי מחשב. 21% מהם משחקים כל יום. בקרב בני הנוער מדובר בשיעור של 97% שמשחקים במשחקי מחשב או קונסולות.

יובל בירב, עורך האתר vgames.co.il, מעריך כי בארץ ישנם מאות אלפי גיימרים. "במקומות כמו ‘וואלה כיף' ו'נענע כיף' יש מיליוני כניסות בחודש. אתה כבר לא סגור בתוך המחשב שלך. אתה יוצא לרשת ומשחק. ל'ויגיימס' מגיעים 600 אלף גולשים בחודש, חצי מהם למשחקי אונליין".

גם כאשר כותרות המדורים הכלכליים ממשיכות להפיץ בשורות איוב, ענף משחקי המחשב ממשיך לצמוח לעומת השנה הקודמת. בחודש נובמבר לבדו הכניסה תעשיית המשחקים בארצות הברית 2.91 מיליארד דולר, עלייה של 10% לעומת השנה שעברה.

אין מי שיתמוך

לאליפות ישראל במשחקי מחשב לשנת 2008, שצפויה להתקיים ביום חמישי, נרשמו יותר מ-1,400 בני אדם. בירב מספר שבארץ יש גם סצינה מקצוענית והיא כוללת גם קלאנים - קבוצות מאוגדות של שחקנים; אם כי היא נפגעה בשל הפיצול שאירע גם בשאר העולם, כאשר ל"קאונטר סטרייק", שהיה הדומיננטי ביותר במשחקים המקצועניים, צצו מתחרים חדשים, בין היתר, ממשיכו - "קאונטר סטרייק סורס". "מכיוון שזה מתפזר על הרבה יותר משחקים, יש פחות נוכחות", מסביר בירב.

ואכן, באליפות אפשר למצוא כמה וכמה מקצים. ביניהם, שתי גרסאות של "קאונטר סטרייק": הוותיקה והמחודשת - "קאונטר סטרייק סורס", המולטיפלייר של Grand Theft Auto : San Andreas"", "פיפ"א 2008", משחק המרוצים "Trackmania" ואפילו משחק קז'ואל ששמו "טייסי המלחמה".

אנשי האתר "ויגיימס": יובל בירב (מימין) וניצן דיקשטיין (תצלום: דודו בכר)

בירב מספר שהכוח העיקרי מאחורי התחרויות הללו בשנים האחרונות הוא ניצן דיקשטיין, מנהל "ויגיימס", וצוות של משוגעים לדבר. הוא מלין על חוסר העניין של החברות, ובראש וראשונה חברות להפצת משחקים, בקידום אירועי קהילה לגיימרים, דוגמת אליפות הארץ למשחקים. "אתה רואה בשטח צמיחה מדהימה, אבל אין לזה ביטוי ציבורי. בארץ עדיין מתייחסים לכל התחום כמשהו לא לגיטימי, אולי כמשהו שמעניין רק ילדים, לא חשוב, לא ראוי לחשיפה במיינסטרים של המדיה".

חברות הפצת המשחקים הן לכאורה השותפות הטבעיות לאירוע מהסוג הזה. "אבל אף אחת מהחברות האלה לא התעניינה בהשקעה באירוע", אומר בירב. "כל מה שמעניין אותן הוא להמשיך לדחוף משחקי דיסני לכל מיני דודות שקונות לילדים. לא מעניין אותן לייצר תרבות שיח על משחקים, להשקיע בקהילה".

אולי הסיבה היא שיעור הפיראטיות הגבוה בארץ?

"אולי. הן באמת חושבות שכל הגיימרים מורידים משחקים ואין עם מי לדבר. יכול להיות. אני לא מכחיש שגיימרים, בעיקר הגיימרים הכבדים, הם קהל מאוד קשה, שדורש המון ולא כל כך מוכן לשלם. צריך לשכנע אותו לשלם, והוא ישלם בסוף".

כדוגמה הוא מציין את "וורלד אוף וורקראפט", משחק רשת מרובה משתתפים. במקרה זה אלפי גיימרים מוכנים לשלם דמי מנוי חודשיים לא מבוטלים של בין 11 ל-13 יורו לחודש. בירב מספר שעם יציאת חבילת ההרחבה הראשונה במשחק הובאו לארץ 3,500 עותקים, והם נקנו בתוך שעות.

בירב מעולם לא היה תומך גדול של פיראטיות, ולמרות זאת הוא חוזר על טיעוניהם של רבים מאלה שמורידים משחקים באתרי השיתוף. "אני לא יכול להגיד מה היה קורה אילו מחיר המשחקים בחנויות היה פחות גבוה, בהתאם לכוח קנייה ולא בהתאם למחיר באירופה, ואם במשחקי פלייסטיישן לא היו גוזרים עליך קופון של 300-400 למשחק. הרי אפשר להזמין משחק לפלייסטיישן מחו"ל, לשלוח לארץ, לשלם מס, ועדיין לשלם 150 שקל פחות ממה שזה עולה בישראל".

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>