מגזין רשת חדש על עולם העיצוב והאמנות

מגזין רשת חדש מנסה להפגיש בין מעצבים, אדריכלים, אמנים ואנשי תרבות דיגיטלית כדי ליצור שיח רענן ומקורי

כל מסמך חדש שנפתח בתוכנות עיצוב, כמו גם כל טאב חדש שנפתח בדפדפן, נקראים "אנטייטלד" (Untitled). כך נקראות גם יצירות אמנות, שבעברית מכונות "ללא כותרת", שיוצריהן העדיפו לא לתת להן שם מפורש. החיבור בין עיצוב, אמנות ותכנות הוא גם הסיבה לבחירה ב"אנטייטלד" לשמו של מגזין רשת חדש - "מגזין קבוצתי על עיצוב ומה שסביב" כפי ששני מייסדיו, טליה זליגמן ואברהם קורנפלד, מגדירים אותו.

זליגמן, בת 30, למדה צילום במכללת הדסה, עבדה בעבר כמנהלת הפיתוח של ynet וכיום עובדת כעצמאית באפיון מערכות מידע ומלמדת בבצלאל ויזואליזציה של מידע. קורנפלד, בן 28, למד שנתיים צילום במכללת הדסה וכיום הוא סטודנט בשנתו האחרונה במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר ומעצב בעל תיק עבודות מרשים.

הניסיון ליצור מגזין רשת שעוסק בעיצוב, אמנות ותרבות דיגיטלית, כפי שהשניים מעידים, הוא לא פשוט. בלוגים רבים בארץ ובעולם מנסים לעשות זאת, אולם רובם מסתפקים בלינקים לאתרים אחרים ולא יוצרים תוכן מקורי. במובן זה "אנטייטלד" מצליח במקום שאתרים רבים נכשלים בו: הוא לוכד בצורה מדויקת את ההוויה של מי שעיצוב ותרבות דיגיטלית מעסיקים אותו. הכותבים שמפרסמים בו מספקים מחשבות מקוריות בנושא.

האתר מחולק לשני סוגים של תוכן - "מחשבות" ו"מעשים". מחשבה פירושה טקסט ומעשה פירושו דימוי. על אף שלאתר עוד לא מלאו חצי שנה, זליגמן וקורנפלד הצליחו לאסוף רשימה אקלקטית ומרשימה של כותבים ויוצרים, ותיקים וצעירים, שגם אם השם של חלקם לא מוכר לציבור הרחב, מי שעוקב אחר היוצרים הפעילים במרחב הדיגיטלי סביר שנתקל בהם יותר מפעם אחת. לדוגמה: המאיירים רות גוילי ואיתמר דאובה; המעצבים הגרפיים יהודה חופשי, מאיר סדן, נורית קוניאק וניר טובר; המעצבים התעשייתיים עזרי טרזי, טל מור ושלומי אזולאי; מעצבת האופנה יערה קידר; יוצר התרבות הדיגיטלית תומר ליכטש; הצלם דוד עדיקא; ועוד.

מתוך האתר "אנטייטלד"

בין המחשבות שפורסמו עד כה באתר אפשר למצוא ניתוח כירולוגי (קריאה בכף היד) של כף היד שמופיעה בתמרור עצור, כיסא חדש של טוקוג'ין יושיוקה שמנסה לבחון את היחס בין שקיפות לנוכחות, עיצוב רכב וזיהום ויזואלי, ההתמודדות של אתרי ההכרויות עם סוגיית צבע העיניים של המשתמשים, מחשבות על עיצוב העטיפה של "התפסן בשדה השיפון", ההבדלים בין מקף עליון, מקף מחבר ומקף מפריד בשפה העברית ומה היה קורה אילו היו מכריזים היום שפרויקט הגמר בוטל בכל בתי הספר לעיצוב.

העניין לא נגמר בקריאת הטקסט וממשיך, כיאה לאתר אינטרנט, גם בתגובות. כך לדוגמה, בדיון על נחיצותו של פרויקט הגמר, אפשר היה למצוא לצד סטודנטים בשנתם האחרונה ללימודים גם את איציק רנרט, ראש המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, לצד הטיפוגרף עודד עזר. גם בדיון על ההבדלים בין סוגי המקפים התגובות היו לא פחות מעניינות ונוצר דיון ער על עיצוב, טכנולוגיה ושפה. השאיפה של זליגמן וקורנפלד היא להגיע לקבוצה של כ-40 יוצרים פעילים מתחומים שונים, ולפרסם בכל יום בממוצע מחשבה חדשה או מעשה אחד. בעתיד אולי יתוספו גם לוח אירועים, לוח דרושים ועמוד גלריה, שיתפקד כארגז חול של מעשים.

במה לדיון אינטליגנטי

קורנפלד מספר על הרעיון שמאחורי הקמת האתר: "לטליה ולי יש המון ניסיון באינטרנט, ורצינו להשתמש ביכולת שלנו כדי ליצור משהו שמעניין אותנו באמת. היה חסר לנו מקום לקרוא בו על מה שקורה בארץ בתחומי העיצוב והאמנות". וזליגמן מוסיפה, "יש הרבה בלוגים אבל אין הרבה ‘דסטיניישן סייטס' שמנסים ליצור תוכן עצמאי, לא כחלק ממערכת. אפשר לקרוא לעבודה שלנו עבודת אוצרות. להרבה מהכותבים אצלנו יש בלוג משלהם והם מפרסמים במקביל. בנוסף, רצינו ליצור מקום רב תחומי, כי רוב המעצבים לא יכנסו לבלוג שעוסק באדריכלות, כפי שאדריכלים לא יכנסו לבלוגים של עיצוב. התחומים מטשטשים ואנחנו מתעסקים בתחומים שנושקים אחד לשני".

החלוקה למחשבות ולמעשים, וההגדרה של פרסום כמחשבה ולא כפוסט, נעשתה בכוונה תחילה, כפי שמספר קורנפלד. "בכוונה קראנו לה מחשבה, ולא פוסט או רשימה, כי הדגש הוא על מה חשבת. לא רצינו לתת רק לינק, אלא ליצור במה חיה שתיצור דיון אינטילגנטי. זו גם הסיבה שהתגובות מוגבלות במספר התווים, לא רצינו לפרסם מניפסטים, אלא משהו מנומק בגובה העיניים, לא נמוך מדי ולא גבוה מדי; דיבור של אנשים שיוצרים וחושבים על זה, שיש להם דעה, והכל כמובן ללא מטרות רווח - הכל מאהבה ורצון ליצור שיח".

השניים פנו דרך הרשת, לאנשים "שאנחנו מכירים או מעריכים", על פי זליגמן. כותבים אחרים הגיעו בעקבות היכרות אישית עם יוצרי האתר. "אנחנו אוצרים ועורכים", אומרת זליגמן, "אבל האוצרות מתבטאת לא רק בבחירת הכותבים, אלא גם במינון העבודות שמתפרסמות. אנחנו משתדלים שלא יתפרסמו רק צילומים אלא גם איורים ותחומי יצירה אחרים, זה מאוד דינמי. אנחנו מנסים ליצור קבוצה, קולקטיב של יוצרים שמשפיע אחד על השני ולא אסופה מקרית של כותבים".

תגיות

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>