מה הסיפור שלך, בוב?

כריס שו, טכנאי ההקלטות של בוב דילן, בא לארץ כדי להפיק אלבום ללהקה הישראלית המבטיחה "הקולקטיב". בראיון עמו הוא מספר למה אחד מגדולי המוסיקאים בעולם בחר לעבוד דווקא אתו, נזכר באי-הבנה שלו שזיכתה שיר של דילן באוסקר, וגם בטעות אחת שכמעט עלתה לו ביוקר

לפני כעשר שנים קיבל המפיק וטכנאי ההקלטות כריס שו שיחת טלפון מפתיעה. זה היה ביום רביעי, והסוכן שלו צילצל אליו ושאל אותו אם הוא עסוק ביום ראשון הבא. אני חושב שאני פנוי, השיב שו, והסוכן אמר: מצוין, מה דעתך לעבוד עם בוב דילן?

"הדבר הראשון שאמרתי היה כמובן 'כן!'" סיפר שו בראיון שנערך בשבוע שעבר באולפן הקלטות בדרום תל אביב, "אבל אחרי שנייה או שתיים הוספתי, 'רגע, למה אני?' אני לא מוריד מערך עצמי, אבל אם יש רשימה של טכנאי אולפן שמגיע להם לעבוד עם דילן, אני לא חושב שאני נמצא במקום הכי גבוה. אז למה אני?"

התשובה לשאלה הזאת עשויה להפתיע רק את מי שלא מכיר את המזג היצירתי של דילן ולא יודע שהדבר היחיד שאפשר לצפות לו אצל המאסטר הוא הבלתי צפוי. השתלשלות האירועים שהובילה לכך ששו עבד עם דילן באותו יום ראשון, ולאחר מכן נהפך לטכנאי ההקלטות הקבוע שלו, היתה כזאת: דילן בא לניו יורק כדי להקליט את השיר "Things Have Changed" לפסקול של הסרט "נערי הפלא", והוא היה זקוק לטכנאי לצורך ההקלטה. צייד כישרונות בחברת קולומביה הציע למנהל של דילן לנסות את שו, וכדי להעלות את קרנו של הטכנאי סיפר ששו עבד עם אמנים כמו ג'ף באקלי ובוקר-טי והאם-ג'יז. המנהל של דילן לא התרשם. להיפך. ג'ף באקלי? בוקר-טי והאם-ג'יז? נשמע שמדובר בטכנאי מקצועי שיודע להשיג צליל באיכות גבוהה אבל ללא ייחוד.

המנהל כבר פנה ללכת, ואז צייד הכישרונות אמר: "הוא עבד גם עם 'פאבליק אנמי'". כששמו של הרכב ההיפ-הופ נזרק לאוויר אורו עיניו של המנהל של דילן. "בוב אוהב את 'פאבליק אנמי'", הוא אמר לצייד הכישרונות. "איך אמרת שקוראים לבחור הזה?"

בוב דילן. יודע בדיוק מה הוא רוצה | תצלום: אימג' בנק / Getty Images

בזמן ששו סיפר על הנסיבות שהובילו לעבודה שלו עם דילן (הוא קורא לו "בוב") הוא ישב במרפסת של האולפן התל-אביבי, כירסם קרואסון, וכשקיבל כוס קפה מאחד מחברי "הקולקטיב", הלהקה הישראלית הצעירה והמבטיחה שאת אלבומה הוא מפיק ולשם כך הוא שוהה כעת בישראל, הוא לגם מהקפה וצעק: "זה קר מדי!" זה היה בצחוק כמובן.

שו הוא התגלמות המלה Nerd. לבנבן, סתור שיער ומבויש, הוא ההיפך המוחלט מכל אותם מפיקים שתלטנים שעל פיהם יישק דבר. "הם מוסיקאים מצוינים", הוא אומר על חברי "הקולקטיב", "ותשע מתוך עשר פעמים אני הולך עם מה שהם חושבים. אני בעצם רק מקליט אותם ועוזר להם להחליט איזה טייק הכי טוב". האלבום של "הקולקטיב", שייקרא "Onwards", ייצא בארץ במארס וייצא אחר כך להפצה בינלאומית.

בחזרה ליום העבודה הראשון עם דילן, שבסופו שו עשה טעות גורלית. אחרי שעבדו במשך שעות על השיר"Things Have Changed" , אמר לו דילן "תעשה מיקס מהיר" ועזב את האולפן. "כשאומרים 'מיקס מהיר' מתכוונים בדרך כלל למיקס גולמי, לא למיקס הסופי, וזה מה שאני הבנתי", אומר שו. "הנחתי שאת המיקס הסופי יעשה מישהו כמו דניאל לנואה (מפיק העל שעבד עם דילן בסוף שנות ה-90, ב"ש), אז עשיתי מיקס גולמי על קסטת DAT. לא ככה עושים מיקס רציני. כעבור כמה ימים התקשר המנהל של בוב ואמר שהוא רוצה את המיקס. אמרתי לו, 'אתה מתכוון למיקס הגולמי שנמצא על ה-DAT?', ושמעתי אותו נאנח בכבדות מהעבר השני. היה לי ברור שאני לא אשמע יותר מהאנשים של דילן, אבל כעבור שישה חודשים 'Things Have Changed' זכה באוסקר (לשנת 2000). אני זוכר שישבתי בבית, ראיתי את הטקס בטלוויזיה, וכשהודיעו על הזכייה קמתי מהכורסה, דפקתי את הראש בקיר, פשוטו כמשמעו, ואמרתי: לא יכול להיות שזה קורה".

"פאבליק אנמי". באו לאולפן בגללו

שו, בן 45, למד טכנאות סאונד באוניברסיטת ניו יורק ואת ההתמחות שלו עשה באולפן הניו-יורקי Green Street, שבו הוקלטו כמה מאלבומי ההיפ-הופ פורצי הדרך של אמצע שנות ה-80. "ראן די אם סי" הקליטו שם, וגם אל-אל קול ג'יי. "לא אהבתי אז היפ-הופ", אומר שו, "חשבתי שזאת אופנה שתחלוף, אבל כשראיתי איך האנשים האלה מקליטים, איך הם משתמשים בסימפולים, התחלתי לאהוב את זה. זה דיבר לצד האוונגרדי שלי. זה היה הדבר הכי קרוב לג'ון קייג'".

ב-1988 "פאבליק אנמי" הקליטו באולפני גרין סטריט את "It Takes a Nation of Millions to Hold US Back", ושנתיים לאחר מכן הקליטו שם את "Fear of a Black Planet". שו היה טכנאי ההקלטות בשני האלבומים האדירים האלה, ויחסי העבודה שהוא רקם עם צוות המפיקים של "פאבליק אנמי" הובילו לכך שהוא התבקש לעשות רמיקסים לשירים של מדונה, ג'נט ג'קסון, צ'אקה קאן ופאולה עבדול. כשאחד המפיקים של "פאבליק אנמי" אמר לו שההרכב בוחר להקליט בגרין סטריט בגללו ולא בגלל האולפן, הוא החליט להיהפך לטכנאי עצמאי. השנים הראשונות היו קשות, הוא מספר, אבל באמצע שנות ה-90 הוא עשה לעצמו שם כששימש טכנאי באלבומים מצליחים של הלהקות "סול אסיילום" ו"ויזר".

שו מספר על מקרה מעניין שבו הוא דחה הצעת עבודה מפתה אף על פי שמצבו הכלכלי באותו זמן היה לא מזהיר. "התקשר אלי המפיק דייוויד קהאן וביקש ממני למקסס מחדש סינגל מתוך אלבום הבכורה של 'מניק סטריט פריצ'רס' ולגרום לו להישמע יותר ידידותי לרדיו האמריקאי. אחרי שהקשבתי לשיר התקשרתי לדייוויד ואמרתי לו, 'אני אשמח מאוד לקחת את הכסף שלך, אבל השיר הזה מושלם בעיני. נכון שיש לו סאונד מאוד בריטי, אבל מה לעשות שאני אוהב רוק בריטי, אני לא יכול להקשיב לו באוזניים של האמריקאי הממוצע'. דייוויד שתק כמה שניות ואז אמר: 'ואו, זאת התשובה הכי כנה ששמעתי ממישהו במשך כל הקריירה שלי'".

"הקולקטיב". "אני עוזר להם להישאר בנתיב" | תצלום: נועה מגר

שו דוחה גם הצעות עבודה מלהקות שהוא אינו מתחבר למוסיקה שלהן. "אני לא חייב לאהוב כל מה הם עושים, אבל שיהיו לפחות שני שירים שיתפסו אותי, משהו להיאחז בו. כשגם זה לא קיים אני אומר לא, למורת רוחה של אשתי".

במקרה של "הקולקטיב" (שתככב בפרק של הסדרה "מייד IN איזראל" שישודר בשבת ויעסוק במוסיקאים ישראלים שמצליחים באירופה), לא היתה שום בעיה כזאת. הלהקה שלחה לשו חומרים שלה, והוא התלהב מההזדמנות לבוא ולעבוד בישראל. שו אהב גם את הגישה של הלהקה, שביקשה להקליט את המוסיקה בצורה חיה, כשכל הנגנים מנגנים ביחד.

"אני עוזר להם להישאר בנתיב, לא לסטות ממנו, ומדי פעם מתקן דברים קטנים, טעויות מינוריות", הוא אומר. "בשביל זה יש טכנולוגיה. יותר מדי אלבומים שנעשים היום נשמעים כאילו הם משרתים את הטכנולוגיה, במקום שזה יהיה להיפך. המתופף בינוני? אין בעיה, נגרום לו להישמע מושלם. אם מישהו ימצא איפשהו הקלטה לא ידועה של 'לד זפלין' וישמיע לי אותה, אני מיד אגיד 'זה ג'ון בונהם'. אין את זה במוסיקה של היום בכלל. יותר מדי טכנולוגיה מוציאה מהמוסיקה את הנשמה שלה.

"גם אני חוטא לפעמים במניפולציות טכנולוגיות", ממשיך שו, "אבל עדיף ביצוע מעולה שמוקלט רע על פני ביצוע רע שמוקלט מעולה. תקשיב לתקליטים הראשונים של הביטלס. אלה הקלטות איומות, אבל אלה השירים הכי טובים בעולם. או תקליטים ישנים של ג'יימס בראון. זה נשמע נורא, ממש נורא. אבל המוסיקה... אתה רוקד בגלל השירים ובגלל הקצב, לא בגלל הסאונד".

בחזרה לעבודה עם דילן. היא מתרחשת בדרך כלל בדרך הבאה: דילן בא לאולפן ומשמיע לנוכחים את השיר שהוא רוצה להקליט. אף אחד לא שומע אותו לפני כן, ואין חזרות. דילן לא מאמין בחזרות. "זה רגע מאוד מיוחד", אומר שו. "אתה מקשיב לו כשהוא מנגן את השיר בגיטרה או פסנתר, ואתה יודע שאתה עד לפעם הראשונה שהשיר הזה מבוצע. חוויה מדהימה".

כשהנגנים מעכלים את המלים ואת המנגינה של השיר, דילן אומר לשו מה הוא רוצה בכל הנוגע לסאונד. "הוא יודע בדיוק מה הוא רוצה, ויש לו כידוע אובססיה למוסיקה ישנה", אומר שו. "הרבה פעמים הוא משמיע לי שירים של בילי הולידיי או בינג קרוסבי, או אפילו דברים יותר ישנים, ואומר: 'אני רוצה משהו כזה'. עכשיו, אם אני אגרום לשיר להישמע בדיוק כמו שיר של משפחת קרטר שדילן כל כך אוהב (הרכב משנות ה-30 שניגן מוסיקת עם, ב"ש), מובן שיתלו אותי. העבודה שלי היא לנסות להתקרב למהות ההקלטה של משפחת קרטר, אבל בצליל של היום. זאת בעצם עבודה של פרשנות: למצוא את הנשמה של השיר".

אבל כאן זה לא נגמר. אחרי שהנגנים ושו מוכנים, דילן יאמר למשל: בואו ננגן את זה כמו סווינג. אחר כך הוא יאמר: זה לא עובד, בואו ננגן את זה כמו בלדה. אחר כך הוא יעלה את הקצב מ-83 פעימות לדקה ל-102, יורה לבסיסט לעבור לקונטרבס, ישלח את הגיטריסט למצוא בנג'ו ויחליף את הסולם. וכך הלאה, עד שהוא יהיה מרוצה ויאמר "זה הטייק".

שו מספר על מקרה אחד שבו דילן אמר "זה הטייק", אבל הוא לא הקליט אותו. "עבדנו על שיר ובוב אמר, 'בואו נתאמן על האינטרו'. אני הבנתי שמתאמנים, כלומר לא מקליטים, אז התעסקתי בעניינים שלי. כשהם גמרו לנגן בוב אמר, 'מצוין, זה הטייק', והגיטריסט, שכבר הבין מה קרה, ניגש אליו ואמר לו בעדינות, 'כריס לא הקליט את זה'. אני התפללתי באותו זמן ליד הקונסולה". היתה דממה של כמה שניות, שו היה על סף התקף לב, ואז דילן אמר: "או-קיי, בואו ננגן את זה שוב".

האם שו, ששימש טכנאי באלבומים "Love and Theft" מ-2001 ו"Modern Times" מ-2006 (באלבום האחרון של דילן הוא לא השתתף), יודע מדוע דילן החליט להפיק את האלבומים האחרונים שלו בעצמו, ולא להיעזר במפיקי על מסוגו של דניאל לנואה? "דילן לא מדבר על חייו הפרטיים או על החלטות מקצועיות ברמה הזאת", אומר שו, "אבל אני חושב שהתשובה ברורה: אחרי כך כל הרבה אלבומים שהוא עשה, הוא יודע בדיוק מה הוא רוצה. הוא לא צריך שאף אחד ינחה אותו. הוא צריך טכנאי שיעזור לו להוציא לפועל את מה שהוא שומע בראש".

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>