איב סן לורן עם עמבה

למרות ריח הפלאפל, ההמולה והצורך להוזיל את מחירי הפריטים שהוא מעצב, אבינת גוטסמן החליט לפתוח דוכן דווקא בשוק בצלאל בתל אביב

בשבוע שעבר, בצהריו של יום שישי שגרתי בשוק בצלאל בתל אביב, מילאו את הרחבה המרכזית המוני בני אדם שנעו בין הדוכנים הפזורים. אולם רק כמה נשים סקרניות במיוחד העזו לגשת אל הדוכן החדש, שנחנך באותו בוקר, ולבחון את הסחורה שהוצעה בו למכירה. אולי המיקום הלא מרכזי, הפריטים עזי הצבע שהוצגו ברחבת הכניסה והעיצוב המוקפד ביחס לנוף הכללי - רצפה שמחופה ביריעת לינולאום תכולה, קירות צחורים, זוג צמחים גדולים על שידת ברזל אדומה ווילון אמבט אדום בתא המדידה - הם שהרתיעו את כל השאר. הנשים הספורות שנכנסו פנימה אל הדוכן עיוו את פניהן אל מול מחיריהם הגבוהים של הפריטים שנתלו בו על קולבים.

את המעצב אבינת גוטסמן, בן 37, זה לא מדאיג במיוחד. הוא עדיין מאמין בכוחו לכבוש את לבן וארנקן של באות השוק. "יש כאן המון לקוחות שאני רוצה לגעת בהן", הוא אומר ומצביע על כמה נשים, צעירות יותר או פחות, שעמדו ליד דוכן הפלאפל שממול. "אני מנסה לפנות לקהל חדש, כזה שלא מגיע לבוטיקים של מעצבים, וכדי לעשות זאת אני צריך לחשוב איך אני מתחרה בהיצע הזה של השוק, למשל מול מבצעים כמו 'מחסלים את הקיץ: חולצות ב-10 שקלים'. מובן שאני לא יכול להתחרות בהם ברמת המחירים, אבל כאן אני נדרש לגייס יצירתיות. היתרון היחסי שלי הוא באפיל אופנתי. הרבה אנשים עוברים כאן מדי יום, ויש לי המון סיבות טובות להאמין במקום הזה".

יש לו לפחות סיבה אחת טובה להאמין בפוטנציאל שגלום במיזם החדש שלו, לאחר שדוכן דומה שהפעיל לפני כחודש בביאנלה השנייה לאדריכלות הנוף העירוני בבת ים זכה להצלחה רבה בקרב תושבי העיר. "בבת ים עבדתי עם צמד האדריכלים האיטלקי מתילדה קסני ופרנצסקו ליבריצי. כחלק מהעבודה שיצרו בעיר,'Extra Retail Unit' , הם תיכננו ארבע יחידות קמעונאיות זמניות, מעין סוכות מתכת, שכל אחת מהן שימשה לסחר שונה: באחת פעל דוכן שווארמה, באחת נמכרו ירקות ופירות ואני התבקשתי להפעיל את המקום כבוטיק".

פנים החנות "1.1 Retail". התגלית היתה בבת-ים

תחילה, הוא אומר, זה היה לשם השעשוע. הוא פנה לכמה מעצבות שעמן הוא מיודד, ביניהן שרה בראון, מריה ברמן ואילנה ברונשטיין, והרכיב מהפריטים שליקט את הקולקציה שנמכרה בדוכן. "הדוכנים הוקמו בתוך אזור שהוא מעין מרכז מסחרי מתהווה, קצת דומה למה שעתיד להתרחש פה בשוק. הדוכן שלי הוצב מול הבזאר של 'רחלי', ששוכן לצד 'ארמון הפירות'. ביום הראשון של הפעילות גילינו שהפריטים שהצענו בדוכן היו יקרים מדי לקהל שבא אלינו. בבוקר שלמחרת הכנתי בסטודיו כל מיני בגדים מהירים וזולים. יש דגמים שהגזרה שלהם היא פשוטה למדי, והם מבוססים על תפר אחד או שניים. כשהגעתי אתם בערב לדוכן, פתאום הוא נפתח לקהל חדש לגמרי. הלקוחות שהגיעו אלינו לדוכן ושקנו בהתלהבות רבה לא היו בהכרח הקהל שאפשר למצוא בדרך כלל בבוטיקים של מעצבים צעירים בתל אביב. חלקם היו מבקרים שבאו במיוחד לביאנלה, אבל תושבי בת ים היו התגלית האמיתית".

הוא החליט, לדבריו, לפנות לקהל חדש. "ההתנסות הזו חיברה אותי למקום הזה. התחלתי לבחון בוטיקים לא רחוק ממקום משכנו של הסטודיו שלי ברחוב אלנבי. כשאתה פועל בשוק תחרותי שמייצר במזרח, הקרבה למקום שבו מיוצרים הבגדים היא יתרון גדול מבחינה מסחרית. אחרי היום שבו חנכנו את הדוכן, למשל, ראינו מה קורה בשטח, הסקנו את המסקנות וחזרנו מיד לסטודיו כדי לייצר דגמים חדשים שיתאימו למכירה כאן".

בלי תוויות

כך, למשל, נולד אוסף צעיפי הבד הצבעוניים שגוטסמן הרכיב יחד משאריות בדים בסטודיו ועיטר בפרנזים שחתך בקצותיהם, שנמכרים בתוך גיגית פלסטיק אדומה במחיר של 29 שקלים. טווח המחירים של הדגמים שנמכרו בדוכן בבת-ים זהה לזה שהוא מציע עתה בשוק בצלאל: החל ב-29 שקלים וכלה בעיצובים שנמכרים במקביל בבוטיקים של מעצבים ברחבי העיר, ומחיריהם נעים בין 700 ל-1,000 שקלים.

הדוכן מחולק כך שבחזיתו, ברחבת הכניסה המקורה, נמכרים הפריטים הזולים שאינם פריטי הליבה של הקולקציה, כמו למשל חולצות כותנה דקיקות מצוירות ביד שגוסטמן יצר בקיץ האחרון ומוצעות כעת במחירי חיסול. בנוסף, אפשר למצוא על הקולבים או בתוך קופסאות הפלסטיק הרבות שבחזית הדוכן פריטים שייצר בעבר, ביניהם חולצות ריבס לבנות, שעליהן הדפסים של מלים כמו "POP" או "LOVE" בצהוב, ירוק או ורוד, או חולצות שהן מעין קריצה משועשעת לבגדים יוקרתיים, שעליהן מודפסות דמויותיהם של מעצבים צרפתים ידועים כגון קוקו שאנל או כריסטיאן דיור. "זו היתה סדרה מצחיקה שעסקה בנושא של זכויות יוצרים: האם חולצה שנושאת את ההדפס של איב סן לורן היא חולצה של איב סן לורן?", הוא אומר בחיוך.

מתוך קולקציית החורף של גוטסמן

שוק בצלאל אינו זירה שכיחה ביותר בהקשר של בגדי מעצבים צעירים. פרט להתאמה של מדרג המחירים לאלה המקובלים בשוק, אחת הסוגיות המהותיות שגוטסמן נדרש להתמודד אתן היתה המיתוג. "הצעיפים שנמכרים בחזית, למשל, לא נושאים את תווית המותג (תג מלבני בצבע אדום שעליו רקום שמו הפרטי של המעצב בחוט צהוב באנגלית). זה אמנם שינוי קוסמטי, אבל הוא עושה את ההבדל". הדוכן, לדבריו, מאפשר לו לקדם את הצדדים הניסיוניים יותר של עבודתו: "כרגע יש כאן פריטים לא מאוד יצירתיים שמתומחרים נמוך. אם אני אצליח למכור המון מהם, זה יאפשר לי לעצב דגמים חדשים, נועזים הרבה יותר, שיוכלו להצדיק את מחיריהם הגבוהים".

נראה שיהיה עליו להתאמץ יותר בעתיד. לפי שעה, קולקציית החורף שמוצגת על קולבים בפנים הדוכן היא אולי שובת לב בגוניה העזים, ביניהם ורוד-פוקסיה ואדום-אש, ובבדים הסינתטיים הקלילים והמבהיקים, שנראים כהכלאה בין עור דקיק, סאן ומשי, אבל יש מקום רב לשיפור בכל הקשור לעיצוב ולרמת הגימורים.

נראה כי הקולקציה מיועדת לפלח מצומצם של נשים צעירות וצנומות, בעלות סגנון לבוש מסוים מאוד. היא מתבססת על קרדיגנים רפויים בגזרת קימונו גיאומטרית, שרוכסן שחור או זהוב מפלח אותם בחזית (חלקם מבוטנים בסריג כותנה דקיק), ומכנסי לגיגנס אלסטיים במיוחד. היא כוללת גם שכמיות קטנות שנלבשות כמו חצאיות על הכתפיים, שמלות קטנות ששוליהן מסתלסלים כמלמלה ושמלות נוזליות בגזרות א-סימטריות בעלות כתף אחת, שנחתכו מבדים אלסטיים בגוונים של שחור, בז', אדום או ורוד. "זה דגם שקל מאוד לעשות אותו, ואני כבר מחכה שתיגמר העונה הזו כדי לפנק את הקהל במחירים נמוכים בעונה הבאה", הוא אומר, ומציג שמלה שחורה קטנה שנוצרה מאותו הבד, שכוללת מחשוף וי עמוק ונראית פשוטה, אולי פשוטה מדי ביחס למחירה הגבוה הנוכחי.

לעתים, הפשטות האנלוגית של גוטסמן כובשת, כמו למשל בסריגי המשי העדינים שהוא סורג בשילובים של גוני בסיס (ושנמכרים עתה בדוכן בחצי מחיר: 570 שקל לעומת 1,200 שקל בעונות הקודמות). אך בפעמים אחרות היא נדמית פשטנית מדי. נראה כי גוטסמן, שמתוודה בלהט על שאיפתו להוסיף ולהוריד מחירים, נשבה ברעיון של ייצור מהיר וזול, עד כי זנח מעט את הערכים של בגדי מעצבים. עם מלוא הכבוד ליוזמה, בעתיד הקרוב תידרש הבחנה מובהקת יותר בין הפריטים הזולים לאלה היקרים יותר. "אני קורא לדוכן 'ריטייל 1.1' כי כרגע אנחנו מריצים אותו במעין גרסת ניסיון", הוא אומר, "הפעילות בדוכן תשתנה תדיר עם הזמן לפי צורכי הלקוחות".

"1.1 Retail", הרחבה המרכזית של שוק בצלאל בתל אביב. בתקופת ההרצה הדוכן פועל בשעות 14:00-18:00.

תגיות

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>