1. אוכל
  2. כתבות

משלמים ביוקר: קנסות לבתי אוכל שלא יציינו מחירי מנות

תקנה חדשה: מסעדה או בר שיחייבו לקוח על מנה או משקה מבלי להציג מראש את מחיר הפריט, ייקנסו ב־87 אלף שקלים

"רוצים לשמוע על הספיישלים שלנו?" כמעט כל מלצר פותח כך את ההזמנה שהוא לוקח מהלקוחות שלו במסעדה. הוא מציג את הספיישלים, הלקוח מעיף מבט בתפריט, ורואה שטווח המחירים של העיקריות נע בין 70-50 שקלים. הוא בוחר בספיישל פילה סלמון, ובתום הארוחה נדהם לגלות שהמנה עולה לו מעל מאה שקלים, כ-30 אחוז יותר מממוצע המנות הרגילות. הפתעות מסוג זה קורות כל הזמן ומעצבנות את כולנו. על פי המועצה לצרכנות, בשנים האחרונות מתקבלות תלונות צרכנים אודות מסעדות, ברים ובתי קפה שלא הציגו מחירים בתפריט, הציעו מנות שאינן רשומות ולא נקבו במחירם בעל פה. כמו כן יש מסעדות, בעיקר מסעדות מזרחיות, שמגישות תפריטים שבהם מצוינות שמות המנות, אבל לא מחירן. תופעה נוספת במסעדות בסגנון זה הן מנות שיורה המלצר על השולחן עוד לפני שהספקתם לראות את התפריט. רק בתום הארוחה מגלים שהסועד מחויב לשלם בין 30-10 שקלים על סלטים שבתחילה עשו רושם שהם על חשבון הבית. בעקבות התלונות, משרד התמ"ת התקין תקנות חדשות שנכנסו לתוקף בשבוע שעבר. לפיהן כל בית אוכל המוכר ו/או מגיש אוכל ומשקה, מספרה, מכבסה ובתי עינוג ציבורי - תיאטרון, קולנוע, קונצרט, דיסקוטק ועוד, מחויב להציג את המחיר הכולל הנדרש: מטבע ישראלי, במקום הנראה לעין ובספרות בולטות. בית העסק שלא ינהג כך צפוי להיקנס בסכום של 87,600 שקלים. "גובה הקנס הוא אבסורד", אומר מאיר אדוני, שף ומבעלי המסעדות כתית והמזללה, "אנס מקבל שנתיים ומסעדה שלא מציינת מחיר מנה נקנסת ב־87 אלף שקל? אין במדינה הזאת אחיזה במציאות". עם זאת, השף הוותיק מסכים שמדובר בתופעה מרגיזה. "אני לא אנקוב בשמות של מקומות, אבל גם לי כלקוח זה קרה. הזמנתי מנה מהספיישלים וקיבלתי מחיר שהוא כפול מטווח המחירים בתפריט. אני לא פונה למועצה לצרכנות, אבל מבחינתי זו תעודת עניות למסעדה", הוא אומר. "קנס אבסורדי". מאיר אדוני (צילום: דן פרץ)"מסעדות מחזיקות את הלקוח בביצים", מסביר רון גיבורי, מבעלי בית הקפה ג'רמיה בצפון הישן, "זוג מגיע לדייט, המלצרית מספרת על שמפניה חדשה ומצוינת במבצע, אבל אינה מציינת מחיר. המלצרית שמה את הבחור במצב לא נעים והוא אומר יאללה מגניב כדי לצאת לארג'. בסוף הם מקבלים חשבון של 300 שקלים. בלי קשר לקנס, הלקוח לא יחזור לאותה המסעדה".  מהמועצה הישראלית לצרכנות נמסר כי "צרכן אשר נתקל בבעיה של אי הצגת מחיר או הצגה חלקית, נענה כי החוק אינו מחייב הצגת מחיר. התופעה קיימת גם במכבסות, במספרות ועוד".

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>