1. אמנות
  2. כתבות והמלצות

איך מפסלים פמיניסטיות?

תערוכה חדשה במוזיאון מאנה כץ החיפאי מביאה למרכז את חנה אורלוף, הפסלת היהודיה-צרפתייה שהייתה בין הראשונות שהביאה את סוגיית המיגדור של הפיסול

חנה אורלוף: פיסול פמיניסטי בישראל - תערוכה
עבודה של חנה אורלוף צילום: יח"צ

היא הייתה בין היוצרות הראשונות שהציבו את הגוף הנשי במרכז יצירתן, סירבה לקבל את התפקיד המסורתי של האישה ופתחה פתח למשהו שלא היה קיים. אם השם חנה אורלוף לא נשמע לכם מוכר, זה הזמן ללכת לתערוכה החדשה במוזיאון מאנה כץ. התערוכה בוחנת את מערכת היחסים ההיסטורית של הגוף הנשי עם החלוקה המגדרית המקובלת של המרחב הציבורי והפרטי, דרך עבודתיה של הפסלת היהודיה-צרפתייה  שנחשבת לפורצת הדרך בתחום, ועבודות עכשוויות של אמניות עכשוויות, המבקשות לבחון גבולות מקובלים בתיאורים של גוף האישה בזיקה למרחב הקולקטיבי. 

» חנה אורלוף: פיסול פמיניסטי בישראל - לכל הפרטים
» עכבר אמנות
» לוח תערוכות

"חנה אורלוף הייתה מחלוצות הפיסול הנשי, בתקופה שבה העיסוק באמנות הפיסול נחשב גברי", מסבירה אוצרת התערוכה, סבטלנה ריינגולד. "היא הייתה בין האמניות הראשונות שהציבו במרכז יצירתן את סוגיית המיגדור של הפיסול, שהפכה בחלוף השנים לדיון פורה בשיח הפמיניסטי. מכלול יצירתה קשור באופן הדוק למהלך חייה, כאישה שסירבה מתחילת דרכה להתמסר לתפקיד הנשי המסורתי בחברה בת־זמנה. אורלוף חיה בפריז, בירת האמנות דאז, בתקופה סוערת של התפתחות אמנותית ומלחמות, והייתה לדמות חשובה ומשמעותית בין אמני התקופה. במהלך השנים היא שמרה על קשר הדוק עם עולם האמנות בארץ ישראל והשפיעה על עיצוב ראשית האמנות הישראלית בתקופת המנדט ולאחר קום המדינה". התערוכה משרטטת תמונה מורכבת ועשירה של עשייה מגוונת, הבוחנת את מיקומה הפיזי, הפוליטי והפסיכולוגי של הנשיות.

מהו בעצם 'פיסול פמיניסטי'?
"עם התחזקות הפמיניזם בשנות ה-60 החלו אמניות לקרוא תיגר על הייצוג הקאנוני של גוף האישה באמצעות מגוון מדיומים, ביניהם הפיסול. הן חשפו את הגוף הנשי כלא מושלם ופגוע, וחתרו תחת מושגי היופי המסורתיים שהתקבעו בתרבות. הפיסול הפמיניסטי ביקש לדרוש חזרה את הגוף הנשי מן הניכוס של הפנטזיה הגברית ולנסחו באמצעים חדשים, כמו אמנות גוף, מיצג, ושימוש בחומרי פיסול לא קונבנציונאליים". 

מה השתנה במהלך השנים בייצוג הגוף הנשי באמנות הישראלית?
"הרעיון לפיו אין דבר כזה 'אמנות נשים' שלט באמנות הישראלית החל משנות ה-50, ובלט במיוחד בשנות ה-70– אז נכחו אמניות בשדה האמנותי, אך נמנעו מלהדגיש את היסוד הנשי ביצירתן ואף הכחישו אותו לחלוטין. תיאוריות של מגדר ופוסט קולוניאליזם תרמו לשילובו ההדרגתי של  השיח הפמיניסטי בעשייה האמנותית המקומית, אך רק בשנות ה-90 סומן הפמיניזם הישראלי כמגמה אמנותית העומדת בפני עצמה. אז החלו אמניות לעסוק בנושאים כמו מיניות, אירוטיקה ופורנוגרפיה, תוך ביקורת על משטור גוף האישה בידי תפיסת היופי הגברית והמערבית.

בפתח המאה ה-21 הדיון הפוסט-פמיניסטי ביקש לתת מקום לסוגים נוספים של 'אחרות', מעבר לזו הנשית: אחרות לסבית, דתית ופלסטינית. האמניות העכשוויות המשתתפות בתערוכה מייצגות מגוון רחב של התייחסויות לגוף הנשי ולחוויה הנשית. מכלול יצירתן מבקש לשמר את אותה רוח סרבנית שירשו מן האמניות הפמיניסטיות הראשונות, ולייצר מרחב פתוח ואמביוולנטי המערער על גבולות והפרדות שהתקבעו בחברה ובתרבות". 

עבודות המוצגות בתערוכה:

ורד סיון, פלזמה, 2010
"סיון מציגה בתערוכה צילומים המתעדים מיצג בו האמנית כיסתה דוגמנית עירומה בחוט סינטטי אחד. כך הופך הגוף הנשי לאובייקט, מעין גולם אנושי. המיצג ליווה את ערב פתיחת התערוכה. סיון נולדה בתל אביב, 1978, חיה ויוצרת בתל אביב ובניו יורק".

פיסול פמיניסטי בישראל - תערוכה
עבודה של ורד סיון צילום: יח"צ

ורה קורמן, בננה ספליט, 2010
"עבודת הווידיאו 'בננה ספליט' בוחנת את היחסים בין אוכל, דפוסי צריכה ומיניות. הסרט משלב אסוציאציות כמו תאווה, טאבו, כוח ותשוקה. העבודה מציגה מצב ביניים חלומי-סיוטי, בו היופי הופך למעורר סלידה, הסדר הנכון מתערער, והצפייה מעוררת תחושות מעורבות של משיכה ודחייה. קורמן נולדה בקולומביה, 1976, חיה ויוצרת בתל אביב".

פיסול פמיניסטי בישראל - תערוכה
עבודה של ורה קורמן צילום: יח"צ

הילה בן ארי, שתיל, 2012
"בעבודת וידיאו זו האמנית מציגה גוף נשי מכופף במאמץ בתנוחת 'גשר' המגן על שתיל רך המזדקר מן האדמה. העבודה חסרת תנועה כמעט, אך מציגה מתח גופני בין הגוף הנשי המגן על השתיל, אך גם מאיים להתמוטט עליו. בתערוכה מוצגת עבודה זו לצד מקבץ פסלי 'החלוצות' של חנה אורלוף, וכך מתכתבת עם תנוחות הגוף המפוסל ועם ההקשר הציוני-חלוצי. בן ארי נולדה בקיבוץ יגור, 1972, חיה ויוצרת בתל אביב".

פיסול פמיניסטי בישראל - תערוכה
עבודה של הילה בן ארי צילום: יח"צ

חוה ראוכר, דמויות נשים, 2012-2010
"ראוכר מציגה בתערוכה מקבץ דמויות נשיות, מבוגרות יותר או פחות, מפוסלות בסגנון ריאליסטי. האמנית מבקשת לחשוף את הגוף כפי שהוא, ללא ניסיון ליפות אותו אותו להתאימו לנורמות החברתיות המקובלות. ראוכר מספרת שהגוף המזדקן, על צורתו הלא מושלמת, מושך ומרתק אותה דווקא מפני שאינו תואם למוסכמות היופי בחברה שלנו. ראוכר נולדה בבולגריה, 1944, חיה ויוצרת ברחובות".

פיסול פמיניסטי בישראל - תערוכה
עבודה של חוה ראוכר מרים צילום: יח"צ

מירב הימן, ואדי הד, מתוך הסדרה "שפגט", 2003
"בסדרה זו מצולמת האמנית בתנוחת שפגט בנוף מדברי ישראלי. הגוף הנשי בצילום מנכיח את עצמו, הוא חולש על הנוף באמצעות התנוחה והצבעוניות המתריסה של בגד הגוף. הצילום משלב בין חושניות לאירוניה, ומערער על הייצוג המגדרי המקובל של הגוף נשי. הימן נולדה בירושלים, 1972, חיה ויוצרת בתל אביב".

פיסול פמיניסטי בישראל - תערוכה
עבודה של מירב הימן צילום: יח"צ

אורלי מונטג, ללא כותרת, 2016 
"מונטג מציגה בתערוכה דמות נשית מחימר המזכירה בובת ברבי עדינה, בעלת רעמת שיער פרועה. העבודה מייצרת מתח בין איפוק ושבריריות לבין פריעת סדר, ומגלמת את חוסר הנוחות שמצב הביניים הנשי. מונטג נולדה ברחובות, 1975, חיה ויוצרת בפתח תקווה". 

פיסול פמיניסטי בישראל - תערוכה
עבודה של אורלי מונטג צילום: יח"צ

התערוכה ''חנה אורלוף: פיסול פמיניסטי בישראל'' תוצג עד ה-18 בפברואר במוזיאון מאנה כץ, חיפה.

תגיות

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>