1. אמנות
  2. כתבות והמלצות

כחומר ביד היוצר: אמנות הנייר מגיעה למוזיאון ארץ ישראל

ספינות באוויר, שמלה מוזהבת ומיצג של חרקים הם רק חלק מהעבודות שיוצגו בתערוכה חדשה המוכיחה שמנייר אפשר לעשות דברים שהם לא רק אוריגמי

עבודה של מירב פלג
אמנות בעובי אחר. עבודה של מירב פלג צילום: ליאוניד פדרול

אנחנו רגילים להתייחס אליו כאל משטח עליו אנו כותבים רשימות, הגיגים ותזכורות לקניות בסופר, אבל תערוכה חדשה במוזיאון ארץ ישראל מוכיחה שלנייר יש שימוש נוסף והוא אמנות. תערוכת "מצבי קיצון - נייר ישראלי" המוצגת במוזיאון ארץ ישראל, תל אביב, מבקשת למקד את תשומת הלב בנייר כחומר בעל תכונות מגוונות ומורכבות, הניתנות ליישום ולפיתוח בדרכים יצירתיות רבות, בעזרת עבודות של 65 יוצרים המציגים בתערוכה זו, שעשו את מעבר הנייר ממצבי דו-ממד לתלת-ממד.

» מצבי קיצון - נייר ישראלי - לכל הפרטים
» עכבר אמנות
» מהו עיצוב קטלני?

» איך שהזמן עובר: חגיגות העשור לפרס רפפורט

"השמלה הגדולה la Grande robe" - מירב פלג (בשיתוף עם חברת הייקון)

"השמלה הגדולה היא שמלת החתונה הייחודית של יהדות מרוקו - שמלה אותה לבשו הכלות היהודיות ביום חתונתן. גם אני, כמו שאר בנות משפחתי לבשתי את השמלה הגדולה בטקס החינה המסורתי שלנו, שמלה העוברת מכלה לכלה במשך הדורות. השמלה מעוצבת בעבודת יד בהשראת מוטיבים ודוגמאות מרוקאיות שליוו אותי בילדותי. שני אלמנטים מרכזיים בשמלה כדוגמת הרקמה בעליונית והדוגמא המעוגלת בחצאית הם המוטיבים העיקריים והאלמנט השלישי הוא החגורה המעוטרת המאחדת בין שני החלקים לשמלה לא שלמה, האובדן שחווינו כמשפחה שכולה על מות אחי הבכור והאבל על סבתי שנפטרה לפני החתונה, הביאו אותי לעיצוב שמלה מפורקת שהחלל הנפער בין חלקי השמלה ומסמל את השמחות שלנו שתמיד מלוות בתחושה שתמיד משהו חסר. מגזרת נייר בדוגמת ידיים משולבות בעיצוב השמלה ומסמלות את ברכותיה של אימי כאשר היא מרחה החינה על כפות ידי, את קליעת צמותיי ואת התמיכה החיבוק והאהבה האינסופית של אימי ומשפחתי. האלמנטים המסורתיים שעוצבו, החיתוכים המורכבים והמדויקים ברובדי שכבות הנייר קיבלו פרשנות מודרנית באמצעות הטכנולוגיה החדשנית לחיתוך נייר בלייזר של חברת הייקון".

מצבי קיצון - נייר ישראלי - תערוכה
עבודה של מירב פלג צילום: ליאוניד פדרול

"assembly-Self - על מקורות השינאה" - ערן ארליך

"Self-assembly הוא מונח שאול מעולם הפיזיקה ומתאר את אופן התארגנותם הספונטנית של חלקיקים לכדי מערך על ידי האינטרקציה ביניהם. התארגנות זו יכולה לנבוע מאינטרקציה ישירה או עקיפה עם הסביבה. בעבודה אני עושה שימוש במונח לא בהקשרו הפיזיקאלי אלא המנטלי וביחס לכוחות הפועלים במערך כלכלת הנפש. למרות שהעבודה מתקיימת במרחב של דף נייר הרי שאני חושב עליה במונחים פיסוליים לעומת תפיסה שלה כדו מימד. מבחינתי על אף הדקיקות המינימאלית של הנייר, האינטנסיביות של העבודה מתקיימת במישור העובי שלה. דרך פעולות של הצטברות (קווי הדיו המצטברים לכלל שטח ופני שטח) נבנה ומתגבש תבליט הנייר דווקא דרך כיסוי. לעומת הגרוד והחפירה אל תוך החומר בפעולת חשיפה שבפועל מסתירה את הטקסט".

עבודה של ערן ארליך
עבודה של ערן ארליך צילום: ליאוניד פדרול

"Fragmented Substance" - נעה יקותיאלי

"המיצב מהווה חלק מפרויקט ממושך שנקרא 'Narratives of Mountains'. מיצב זה כולל מהלכים של תיעוד, פירוק והרכבה: אני מחברת צילומים ממקומות שונים, ודרכם מייצרת זווית התבוננות מחודשת על עבודות נוספות מהפרויקט הרחב יותר, לצד פירוק של דימויים אלו לפרגמנטים. המגזרות הופכות דימויי הרס וחורבן והתרחשויות יום-יומיות לצלליות בעלות דיאלקטיקה פנימית המשטחות את המקור ומבטלות את פרטיו. בדומה לחלקיקי זיכרון, אני מפרקת את הפרגמנטים מן ההתרחשות השלמה והופכת אותם לדימויים בודדים המתקיימים בזכות עצמם. מגזרות נייר (החתוכות על פי צורתן של מדינות שונות) בונות יחד עיגול שמרכזו צילום המקור שלא ניתן לראותו. הן תלויות בגובה העיניים, כך שלא ניתן לראות את התמונה המלאה הנפרשת מסך כל הדימויים אלא רק כהשתקפות. המיצב מהווה חלק מעיסוק מתמשך דרך עבודתי בשאלות של זיכרון ובאופן בו אנו בונים נרטיבים מתוך חלקי מציאות ופיסות אינפורמציה. חווית הצפייה אותה אני מעוניינת לייצר היא כזו שמאפשרת לצופה חירות בבחירת הפרספקטיבה, ויחד עם זאת מדגישה את נקודת עיוורונו".

נעה יקותיאלי - עבודה לתערוכה מצבי קיצון
עבודה של נעה יקותיאלי צילום: נעה יקותיאלי

"ספינות רפאים" - נעמה אופנהיים

"המיצב 'ספינות רפאים' הוא תיאור נוף ענני, תלוש, רופף ודומם. משט רפאים באיזור לימבו. סירות המפרש המחוררות והפרומות הן סמל לבית ארעי ופגיע והמשט כולו הוא מסע עקר וסיזיפי הכמהה לנמל הבית, לבטחון, למנוחה ולמשמעות - להגעה לנמל היעד. העבודה מורכבת מחומרים פריכים, שבריריים ומתפוררים (שקיות תה משומשות, ניירות טפיוקה וקמח אכילים ושיירי נייר מצהיבים ומוכתמים). החומרים הללו מסומנים על ידי שימוש וזמן הטוענים אותם ברגש ומנכיחים את הכליה לה נדונו הם ואנחנו".

עבודה של נעמה אופנהיים
צילום: הדר סייפן

"נדידת המונרך 2 #" - רותם ריטוב

"המיצב 'נדידת המונרך 2 #' מזכיר במראהו תצוגות ארכיוניות של אוספי חרקים ופרפרים במוזיאוני טבע. סדרת העבודות במיצב הן היפוך, שיכפול ועיוות של אמלחים (אמצעי לחימה) ששימשו את צה"ל במלחמות ישראל החל ממלחמת העצמאות ועד מבצע צוק איתן. אני אוספת טנקים, מטוסי קרב, צוללות וכלי מלחמה גדולים אחרים, ומתייחסת אליהם כאל יצורים החיים באזורינו, המייצגים נרטיב מקומי. אני מתייחסת אל עצמי כאל ציידת פרפרים/חרקים. אקט הציד ובניית הארכיון הוא המשך ישיר במובן הפילוסופי של אלימות. אני אוספת אותם כפי שאספני הפרפרים עושים וכפי שביולוגיים עושים, ממיינת ומקטלגת אותם לפי שיוך לחיל, לפי שיוך למלחמה ואז ממסמרת אותם בסידור ארכיוני. בהמשך המייל טקסט המתאר באופן ספרותי את מהלך העבודה".

עבודה של רותם ריטוב
עבודה של רותם ריטוב צילום: הדר סייפן

"Formless & Void" - תומר אשכנזי והראל בן-נון

"היצירה נקראת 'Formless & Void' - תוהו ובוהו ומדברת על כאוס ורגיעה. מדובר על פסל פוליגוני ענק (5.5 מטר) מנייר, מורכב בטכניקה ייחודית המאפשרת את המבנה האדריכלי, עליו הקרנת 360 מעלות של צילום אוויר פורטרט (יתכן הראשון מסוגו בעולם) של ים המלח, מחמישה מקרנים במיפוי מדוייק. כמו כן עמדה אינטראקטיבית עם מדחן מטבעות המאפשר לשלוט על מהות ההקרנה".

"קבינט הנפלאות" - דינה גולדשטיין ושלומית יעקב

"'קבינט הנפלאות' הוא שיתוף הפעולה הראשון שלנו. אני עובדת עם נייר, בונה סטים, עולמות מיניאטוריים ממגזרות נייר, כמו קולאז׳ תלת מימדי. בתוך הסטים האלה אני מטיילת עם מצלמה, שמחוברת למקרן ומקרינה את הסרט שאני מצלמת בזמן אמת מול קהל, לצידי, לצד הסט. אני עובדת תמיד עם דימויים ישנים - מתולדות האומנות, איורים בוטניים וזואולוגיים, פוסטרים ישנים של קרקס. את הדימויים מהעולמות השונים האלה אני מחברת ויוצרת סצינות סוריאליסטיות של עולמות חלומיים ואניגמטיים. שלומית יוצרת הקרנות וידאו על מבנים ואובייקטים בשיטת מיפוי משטחים. היא ממפה את הבניין או את האובייטק ומתאימה את ההקרנה לצורה המדוייקת שלו, ויוצרת קולאז׳ים ענקיים עם וידיאוים ותמונות, מלאים בצבע, תנועה וקצב. ההשראה לעבודה הזאת היא דיאורמות במוזיאוני טבע ישנים, מודלים תלת מימדיים בתוך תיבות תצוגה מזכוכית. בעיני הן כמו קפסולות של יופי, עם סצינות טבעיות קפואות, טבע 'טבעי' מלאכותי מושלם". 

עבודה של דינה גולדשטיין ושלומית יעקב - "קבינט הנפלאות"
עבודה של דינה גולדשטיין ושלומית יעקב צילום: הדר סייפן

 

התערוכה "מצבי קיצון - נייר ישראלי" תוצג עד ה-30 ביולי במוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>