1. אמנות
  2. כתבות והמלצות

מהו עיצוב קטלני?

אקדחים, סכינים ואבנים הם רק חלק ממרכיבי תערוכת עיצוב חדשה במכון הטכנולוגי בחולון, הבוחנת מהו חפץ המיועד לאלימות, ועד כמה המעצב אחראי על התוצאות ההרסניות של הנשק

חפץ אלים - תערוכה
צילום: סטודיו טרזי

גניבות, רציחות, מלחמות ומה לא. לפעמים נראה שהמערב הפרוע ממש כאן, עם כלי נשק שונים שמסתובבים בצורה חופשית ומאיימים על הרחובות. תערוכה חדשה במכון הטכנולוגי בחולון בוחנת מהו תפקידו של המעצב שאחראי על עיצוב כלי מלחמה – האם עליו לשאת באחריות למוצרים שעיצב והיכן עובר קו הגבול האתי בין תפקידו כמעצב מוצר מסוכן?

» חפץ אלים - לכל הפרטים
» עכבר אמנות - לכל התערוכות והכתבות

"התחלנו לעבוד על התערוכה מתוך הבנה שבחיינו נמצאים חפצים אלימים שמישהו עבד עליהם ועיצב אותם", מספר איתי לניאדו, שאוצר את התערוכה ביחד עם שירה קרת. "החלטנו לפנות לכמה מעצבים ותיקים וצעירים, ולבקש מכל אחד שיביא את הביטוי הפרטי שלו לנושא האלימות". התוצאה היא תערוכה שבה מציגים כ-30 מעצבים שונים שחלקם ביקרו את המצב בצורה חריפה, וחלקם הביאו עיצובים שיצרו במסגרת עבודתם.

אתה חושב שמעצב יכול להשפיע על השימוש במוצר או אולי אפילו לסרב לעצב אותו?
""קודם כל, לדעתי המעצב תמיד יכול להגיד לא. דבר שני, כמובן שאני מניח שזה תלוי על איזה חפץ מדובר, וגם צריך להבין מי משתמש בחפץ. למשל, בואי ניקח סיטואציה שונה אך דומה: מי שהמציא את האטום, הוא הרי לא התכוון לתוצאות של הדבר הזה. כשאומרים 'אטום', הדבר הראשון שעולה לראש זה לא תחנת כח גרעינית, אלא הפצצה בהירושימה. אני חושב שלמעצב יש אחראיות על הפעולה, תמיד החפץ יהיה באחריות המעצב. ואם אני חוזר אחורה בזמן לתקופות אפלות יותר, לדוגמה במלחמת עולם השנייה, הגרמנים עיצבו חפצים שהמטרה שלהם היתה נוראית ומי שיתכנן אותם היה האחראי לתוצאה".

כמה מהעבודות שיוצגו בתערוכה:

לוקה‭ ‬אור – "Papercut". נייר לבן, קרטון, סיכות וגומיות; חיתוך ידני‬
סדרת סכינים שיצר לוקה אור המנוסחים מחדש בנייר. אור יצר כלי משחית בחומר חלש, כדי ליצור דיאלוג של ניגוד בין החפץ המקורי לחדש. כאשר האלימות האצורה בסכין הופכת לשריטה שנגרמת מקצה של דף נייר.

עבודה של לוקה‭ ‬אור – "Papercut"
עבודה של לוקה‭ ‬אור – "Papercut" צילום: איה וינד

דב‭ ‬גנשרוא – "Holster Hack". הדפסת תלת ממד בפולימר צבעוני‬
האמן משתמש בנרתיק אקדח קיים, המתוכנן לנשיאה של כמה דגמי אקדחים, כאשר המוצר מתוכנן להכנסת הסכין ונעילתו בתוך נרתיק אקדח (בלי האקדח). הוא מצויד באבן משחזת, המאוכסנת במקום שבמקור כלא את הֶדֶק האקדח. כדי להשחיז את הסכין יש לשחרר את הנדן מהנרתיק, להוציא את האבן ולמקמה במאחז המיועד לכך על גב הנדן.

"Holster Hack" עבודה של דב‭ ‬גנשרוא
"Holster Hack" עבודה של דב‭ ‬גנשרוא צילום: איה וינד

עידו‭ ‬ברונו – "בעילה‭ ‬אסורה‭ ‬בהסכמה". אקדחי פלסטיק זולים, אקדח מעוך עשוי סגסוגת זָמָק, בובות ברבי משומשות; אסמבלאז'‬‬‬
המעצב עידו ברונו לקח אקדחי פלסטיק זולים וחיבר אותם לחלקי בובות ברבי משומשות. הוא אומר שאלו החפצים האלימים ביותר שעשה בימיו. את הכוח לסיים את העבודה הוא טוען ששאב ממעשיהם ומדבריהם של אנשים כמו אופק בוכריס ובצלאל סמוטריץ'.

"בעילה‭ ‬אסורה‭ ‬בהסכמה" עבודה של עידו‭ ‬ברונו
"בעילה‭ ‬אסורה‭ ‬בהסכמה" עבודה של עידו‭ ‬ברונו צילום: איה וינד

טל‭ ‬גור – "הומו‭ ‬פינוזיו". הדפסת תלת ממד, גבס; ביצוע דמויות דיגיטלי: ויטלי עונג‬‬
עבודה של טל גור המהווה הומאז' לגילוי שרידים של האדם הקדמון ב-2012 בדרום איטליה. ההומו פינוזיו של גור נקרא על שמו של רועה צאן איטלקי ממוצא יהודי בשם ג'וזפה פינוזיו, שהיה הראשון שקבע חד משמעית את קיומם של "אנשי החרב", כך כינה אותם, בעבר הרחוק.

"הומו‭ ‬פינוזיו" עבודה של טל‭ ‬גור
"הומו‭ ‬פינוזיו" עבודה של טל‭ ‬גור צילום: איה וינד

עפר‭ ‬זיק – "עבדות‭ ‬מודרנית: ‬טובי". עץ, ברזל מצופה זהב‬‬
עבודתו של עפר זיק עוסקת בעבדות החומרית של העולם המודרני. העבד כבול באזיקים ובשרשראות בדיוק כפי שנכבלו עבדים אפריקאים כדי למנוע את בריחתם מבעליהם לאחר שנמכרו, אולם אזיקי העבד מצופים זהב. הזהב מייצג את מחול השדים של החברה המודרנית, המבקשת ממון, מעמד וכוח.

"עבדות‭ ‬מודרנית: ‬טובי" - עבודה של עפר‭ ‬זיק
"עבדות‭ ‬מודרנית: ‬טובי" - עבודה של עפר‭ ‬זיק צילום: איה וינד

ערן‭ ‬לדרמן – "הֵצִיץ‭ ‬וְנִפְגַּע". משקפת, חץ, למינציה עץ בוק‬‬
ערן לדרמן יצר עבודה ביקורתית הבאה לשקף את מציאות ימינו שבה כדי להיחשף לאלימות אין צורך להיקלע לסמטה חשוכה או להחזיק נשק, אלא לצפות בטלוויזיה או בטלפון נייד שבו המידע מועבר ישירות, ומותיר את הנפש פצועה.

"הֵצִיץ‭ ‬וְנִפְגַּע" - עבודה של ערן‭ ‬לדרמן
"הֵצִיץ‭ ‬וְנִפְגַּע" - עבודה של ערן‭ ‬לדרמן צילום: איה וינד

תמרה‭ ‬אפרת – "גלמים". אבנים וצמר גולמי; ליבוד על אבנים‬
בעיני תמרה אפרת, האבן נתפסת ככלי נשק ראשוני ופרימיטיבי, ועם זאת, כלי נשק אקטואלי בסביבה שבה אנו חיים. המעצבת בחרה להשתמש בחומרים מעולם החי והדומם – אבנים וצמר. הלבד, העשוי צמר טבעי ורך, עוטף את אבנים הקשות והופך אותן לגלמים המסתתרים בתוך קליפה רכה.

"גלמים" עבודה של תמרה‭ ‬אפרת
"גלמים" עבודה של תמרה‭ ‬אפרת צילום: איה וינד

מאיה‭ ‬בן‭ ‬דוד‭ ‬ואורי‭ ‬בן‭ ‬צבי – "אסור–מותר". עץ מייפל, PLA, קונכיות שבלולים מזן דרחול השיח (Theba pisana) שנאספו בחוף העלייה, יפו‬‬‬‬‬
עבודתם של מאיה‭ ‬בן‭ ‬דוד‭ ‬ואורי‭ ‬בן‭ ‬צבי היא מחווה לזיכרון ילדות, ולטקס איסוף קונכיות השבלולים שנעשה תמיד בעונת החורף. המעצבים מתייחסים לפעולה של מעיכת הקונכיות שהיתה לעתים קרובות מדי חלק מהאיסוף. תרגום הפעולה לחפץ באמצעות מהלך עיצובי הפך פעולה אקראית לכלי עבודה מטריד, ולהעלאת השאלה האם החפץ מעודד אלימות.‬‬‬‬‬

 "אסור–מותר" - עבודה של מאיה‭ ‬בן‭ ‬דוד‭ ‬ואורי‭ ‬בן‭ ‬צבי
"אסור–מותר" - עבודה של מאיה‭ ‬בן‭ ‬דוד‭ ‬ואורי‭ ‬בן‭ ‬צבי צילום: איה וינד

התערוכה "חפץ אלים" תוצג עד ה-4 באפריל במכון הטכנולוגי בחולון.

תגיות

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>