1. אמנות
  2. כתבות והמלצות

האנתרפולוגית של עולם המוזיקה: הצלמת גוני ריסקין

זה כעשור אנחנו מכירים אותה בעיקר מעולם צילום ההופעות והמסיבות, ועכשיו פוגשים אותה בתערוכת הבוגרים של המדרשה לאמנות עם מדיה אחרת - וידאו

"אני מסתכלת על במה בתור אינסטליישן שעליו בשכבה נוספת מתקיים שואו של 'תופעות לוואי'", מסבירה האמנית גוני ריסקין המשתתפת בימים אלו בתערוכת הבוגרים של התכנית ללימודי המשך של המדרשה לאמנות. ריסקין, צלמת סטילס מסתובבת כבר הרבה שנים בין מועדוני והיכלי ההופעות בארץ, ותפסה בעדשה שלה את כל הזמרים והלהקות הגדולים. לא מפתיע, אם כך, שהבמה נכנסה גם לפרויקט הגמר שלה. "העבודה שאני מציגה בתערוכה היא מיצב וידאו דו ערוצי מלווה בסאונד", מסבירה ריסקין, "היא מתרחשת בתוך סביבת עבודה, שהיא סצנת המוזיקה וחללי הופעות, כאשר דרך העבודה אני רוצה להסיט את המבט של הצופה לפרטים שלרוב נסתרים מהעין וליצור עבורם מרחב חדש".ריסקין מציגה ביחד עם עוד שמונה סטודנטים (איה ניצן, אילת אבני, איתי מרום, יונתן לוי, יעל ברזילי, יפה ברנט, ליקה פילצר ותכלת רם) תערוכת סיכום המבקשת לייצר במה לפיתוח עבודתם האמנותית של הסטודנטים, בה לכולם יש תהליכים ומקומות עבודה שונים. "יש לי קנאה מסוימת כלפי אמנים שיש להם תהליך עבודה שכולל סקיצות ורישומים", היא ממשיכה. "כשנכנסים לסטודיו שלהם חווים מסה גדולה של לכלוך וחומר. הסטודיו שלי פחות נגוע בזה לצערי, אבל אני מתייחסת לשטח בתור 'סביבת העבודה המלוכלכת', העבודה שלי מאוד פיזית ודורשת אנרגיות, מזיעים בה לא מעט, זה פחות בא לידי ביטוי בסטודיו שלי". » תערוכת בוגרים התכנית ללימודי המשך של המדרשה לאמנות - לכל הפרטיםהפרטים שנסתרים מהעין. "IN" (צילום: גוני ריסקין)בליל של חומר אל המוזיקה עצמה הגיעה ריסקין ממקום של צורך וסקרנות. היא התחילה לצלם הופעות לפני כעשור, ובמקביל גם התחילה להתפרנס מצילום בתחומים אחרים. אך היה זה צילום ההופעות שגילה לה קשר משפחתי: "סבי שנספה בשואה, היה מוזיקאי והיתה לו חנות צילום בליטא. הגילוי הזה גרם לי להתייחס לצילום מוזיקה כאל דרך שבה אני יכולה לנסות לחקור את המקום ודרכי הפעולה שלי בשדה הזה". בעבודה שמציגה ריסקין בתערוכה בחרה לעסוק הפעם במדית הוידיאו. "כשהתחלתי להתעסק עם וידאו לפני כשלוש שנים ובהתאמה גם לעבוד עם עורכי וידאו, ריתקה אותי היכולת שלהם לזהות שוטים טובים מתוך בליל של חומר", היא ממשיכה. "זה תהליך מאוד יעיל שדי זהה לעבודה שלי בצילום סטילס, ואני מניחה שהדברים האלה מגיעים כשיש יותר ניסיון.בפרויקט הזה ההתייחסות ל'טוב' מתבטאת באופן שונה: השוט ה'טוב' הוא לא השוט האידיאלי, או המקובל כשוט שראוי להיות חלק מצילום הופעה סטנדרטי. הוא השוט הלכאורה רע, אין בו התפתחות שהולכת למקום מסוים. בעצם לכאורה ברוב השוטים לא קורה כלום, ואין עלילה ממשית, כשהכלום היחסי מקבל ממשות והוא מוקד העניין שלי, קשה יותר לשלוף אותו במהירות כמו שוטים שבמבט מהיר מקבלים את האישור, כי התרחישים בו מאוד מינוריים. אבל עם הזמן למדתי לעבוד יותר מהר עם החומרים כשהבנתי מה אני רוצה להשיג. הערוץ השני בעבודה שלי מתמקד גם בערוץ אחר, שקשור יותר להבעות ולמצב רגשי, וגם בו יש הפרעות מסוימות. אני מנסה לייצר מעין אנלוגיה בין החוויה הרגשית הפרטית שלי לבין מה שאני רוצה שהצופה יחווה דרכה".

מרכז העניינים הוא הבמה. "IN" (צילום: גוני ריסקין)את ידועה כצלמת אופנה ומוזיקה, מה מושך אותך בתחומים אלו? "אופנה היא כלי שיש בו המון כח, אפשר להתייחס אליה ממקום חברתי, כלכלי או תרבותי, ואלה מחשבות שמעניינות אותי כשאני רואה וצורכת אותה. בסך הכל באופנה יש גם אספקט משחרר. כיום אני נמצאת במקום שבו קל לי יותר ליהנות ממנה ולא לעסוק רק בביקורת עליה כפי שעשיתי בעבר הקצת יותר רחוק שלי. מתוך מהלך מקצועי נכנסתי לסצנת הלילה שהיא תרבות המועדונים. התייחסתי לסצנת המועדונים כאל דרך נוספת לצרוך ולהיחשף למוזיקה. למרות שסצנת המוזיקה וסצנת המועדונים חופפות אחת לשניה אני מפרקת אותן לשני סוגים של עבודה: בהופעות, מרכז העניינים הוא הבמה והלהקה שמופיעה. במועדונים, הדיג׳יי מייצר את האווירה אבל הקהל הוא המרכז. אני לא רואה את עצמי כ'צלמת מסיבות', ההתייחסות שלי לצילום כזה הוא יותר קונספטואלי, אבל יש גם התייחסות לחלל ולפרטים שנמצאים שם, עם דגש על פורטרטים ואופנה, כשהמסיבה היא בסך הכל אירוע, מעין כותרת לדבר שקורה. אני מניחה שגם נמשכתי לסיטואציות האנתרפולוגיות הליליות, במועדונים מתאפשרת חוויה אחרת, יותר יצרית". תרחישים מינוריים. "IN" (צילום: גוני ריסקין)ומה פרויקט החלומות שלך? "אני מעדיפה לא להשתמש בטרימינולוגיה הזו של 'פרויקט חלומות' כי יש בזה משהו נזיל, יש חלומות שמשתנים או משתכללים עם השנים. מה שחלמתי עליו לפני חמש שנים נראה יחסית קטן ושולי לעומת מה שאני רוצה לעשות עכשיו. אני חושבת שמעניין אותי להמשיך לפתח את השפה שלי, גם בוידאו, ולנסות לצאת מגבולות הצילום למדיומים אחרים שלא יצא לי לעסוק בהם, דבר שכנראה לא יהיה קל לעשות. הייתי רוצה גם להמשיך לפתח את המחשבה ודרכי הפעולה שלי בנוגע לצילום סטילס".

תערוכת בוגרים התכנית ללימודי המשך של המדרשה לאמנות תוצג עד ה-1 באוגוסט בגלרית המדרשה.

תגיות

עכבר EXTRA

לעוד כרטיסים במתנה >>

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>