בין קומפוזיציה לטיפוגרפיה: מה גורם לעטיפת ספר להיות מוצלחת?

תערוכה חדשה שתוצג במסגרת אירועי 'רגע אחד ספרים' מאגדת את עטיפות הספרים הטובות ביותר של השנה החולפת, ומציעה על הנקודה המחברת בין כולן

אי סבירות האהבה
"אי סבירות האהבה", האנה רוטשילד, ידיעות ספרים, פן צילום: עיצוב עטיפה: עדה ר

בתעשייה כל כך גדולה כמו תעשיית הספרים שקיימת בארץ, לא קל להרים את הספר "הנכון" מתוך המדף בחנות/ בספריה העירונית/ או אצל החבר חובב הספרים. מה גורם לנו להעדיף ספר אחד על השני? האם זאת הטיפוגרפיה? הצבעוניות או אולי שם הספר? אם תשאלו את יובל סער, אוצר התערוכה ''עטיפות הספרים הטובות של 2016'', המציגה את 14 העטיפות הטובות ביותר שיצאו בשנה החולפת, הגרפיקה היא הפתרון. "הדבר הראשון שאנחנו רואים הוא האימג', התנועה והקומפוזיציה. וזה לפני שאנחנו רואים את שם הספר".

» שבוע הספר 2017 - רגע אחד ספרים
» עטיפות הספרים הטובות של 2016 - לכל הפרטים
» עכבר אמנות
» לוח תערוכות

שמשהו יקרה
"שמשהו יקרה", יאיר אגמון, כתר צילום: עיצוב עטיפה: עדה ו
השריד שנותר
"השריד שנותר", יצחק בשביס-זינגר, ידיעות ספרים צילום: עיצוב עטיפה: דנה צ

בתערוכה שמתקיימת בפעם השניה במסגרת אירועי 'רגע אחד ספרים' של עיריית תל אביב, בחרו סער, איריס מור ונטע גורביץ' את האימג'ים שתפסו את עיניהם. "מצד אחד הפצנו קול קורא אצל מעצבים והוצאות לאור, וביקשנו מהאנשים שישלחו את העטיפות הכי טובות שהם עשו בשנה החולפת. העטיפות באו רק מספרי הפרוזה, תרגום ומקור, לא שירה, עיון וילדים, ובמקביל כדי לוודא שאנחנו לא מפספסים שום דבר, הלכנו לחנויות ספרים, וראינו מה יצא בשנה החולפת. בסוף היו לנו משהו כמו מאה עטיפות, ומתוך זה כל אחד משלושת השופטים בחר את 15 העטיפות שהוא הכי אהב, וכמובן העטיפות שזכו, הם אלו שמוצגות בתערוכה".

איך בוחרים עטיפה שהיא טובה?
"במובן מסויים מה שעשינו פה קצת חוטא למציאות כי עטיפה צריכה להיות בראש ובראשונה מותאמת לתכולה, כלומר לספר עצמו. היא לא צריכה בעיניי לספר את הסיפור, היא לא צריכה להגיד יש פה ילד שעשה מסע באפריקה ומצא את אמא שלו. לפני הכל, הז'אנר, למשל, משהו שהוא מצחיק, אז שהעטיפה תיהיה מעט הומריסטית, ספר שהוא מתח צריך לשדר שהוא מתח, לא יכולה להיות דרמה רומנטית שהעטיפה שלה תשדר אימה, כי לא עשינו בזה כלום. היא צריכה להתאים לרוח הדברים והז'אנר, אבל הדבר הראשון היא לגרום לי להרים את הספר מהמדף בחנות, או שאני אצל חברים וזה נמצא אצלם בספרייה בסלון. משהו צריך למשוך את תשומת הלב שלי, בצבעוניות, בקומפוזיציה, בטיפוגרפיה, בדימוי כי זה המבחן הראשון".

יש הבדלים בין מה שקורה בארץ למה שקורה בחו"ל?
"ברור. אני חושב שבחו"ל בגלל שהשוק גדול יותר, ויש מסורת ארוכה יותר, אז יש יותר תעוזה, ומוכנים לקחת יותר סיכונים, למשל ששם הסופר ושם הספר לא יהיו כל כך גדולים, לא תמיד יהיו מאוד ברורים, או שהדימויים יהיו יותר חידתיים.

גבר מאוהב
"גבר מאוהב", קרל אוּבה קנאוסגורד, מודן צילום: עיצוב עטיפה: עדה ו
אתה שוטר בירושלים
"אתה שוטר בירושלים", בן פול, כתר צילום: עיצוב עטיפה: טליה
האחים טאנר
"האחים טאנר", רוברט ואלזר, עם עובד צילום: עיצוב עטיפה: דורי�

חל שינוי בתעשיה? יש יותר תעוזה?
"כן, רואים את זה. אני יכול לתת דוגמה מהתערוכה הנוכחית: העטיפה של טליה ברד ל'אתה שוטר בירושלים' היא קצת יוצאת דופן, בזכות טיפוגרפיה ידנית ועטיפה שהיא עמוסה יחסית, אבל בגלל שיש בה רק שלושה צבעים העומס לא מורגש ויש בה משהו מסקרן ויוצא דופן".

התערוכה ''עטיפות הספרים הטובות של 2016'' תוצג בתאריכים ה-15 ביוני עד ה-15 ביולי בקומת השירות העליונה בעיריית תל אביב.

תגיות

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>