מה השתבש בעונה השנייה של הומלנד?

יום שבת 10 בנובמבר 2012 00:14 מאת: זיו יצחקי, עכבר העיר

הביקורות המפרגנות ובעיקר הפרסים שהורעפו עליה בין עונתה הראשונה לשנייה העמיסו על הסדרה ציפיות כמעט בלתי אפשריות שגוררות אכזבות בהתאם- מההתעקשות לדחוף לכל שנייה אקשן ועד ליחסים בין קרי לברודי. זהירות ספוילרים


היסטרית ותזזיתית. קלייר דיינס

(צילום: יח"צ yes)

פרסומת

כמו שזה נראה כרגע, החגיגה הגדולה סביב העונה הראשונה והמוצלחת של הומלנד הולכת להסתיים. מצעד המברכים, שכלל את הגרדיאן הבריטי אשר התאהב במקור חטופים התחלף בתהיות בקול רם האם "הומלנד" התחילה לאבד את זה. הפרסים שחולקו לה בנדיבות, חותמת האיכות, שהעניקה לשואו טיים והשבחים שהיא נשאה העמיסו עליה ציפיות כמעט בלתי אפשריות.

» הומלנד - כל הכתבות והביקורות

לכאורה, הצליחו היוצרים להתחמק מגורל דומה מזה של "The Killing" כשהחליטו לשבור ימינה ולנטוש את הקו העלילתי שסומן בסוף העונה הראשונה. במקום להמשיך במשחק החתול והעכבר של קרי וברודי, ובמקום לחכות עד שקרי תיזכר באקדח המעשן שצץ לה בראש שנייה לפני מכות החשמל, החליטו היוצרים לשנות כיוון ולהפוך את קרי וברודי לשותפים בלתי אפשריים. כדי לעכל את כל ההתפתחויות האלה, צריך היה לנקוט בכמה מהלכים עלילתיים מתבקשים כמו הרעיון שבכל הסי.אי.איי אין אף סוכן שיכול לדבר עם אשתו של אבו נזיר ועל כן על קרי לחזור אל עין הסערה בלית ברירה. מהלכים אחרים נראו סתם מרושלים, כמו הקלות שבה קרי הניחה את היד על התיק ובו הצ'יפ עם קלטת ההתאבדות של ברודי, המרדף אחריה בשוק או בעצם כמעט כל סצנה שצולמה ביפו, שהתחזתה לביירות. לפירוט המלא של כל הפשלות והשלטים שאפשר היה לראות ברקע עברית, אפשר לסור לאתר של הגרדיאן שטרח ללקט את כל הראיות. טוב, הבריטים אף פעם לא היו בעדנו.

אם בעונה הראשונה, "הומלנד" היתה בסך הכל סדרה קטנה ולא יומרנית במיוחד, שנשענה בעיקר על לוחמה פסיכולוגית עדינה בין כל צמד דמויות, ולא בזכות פיצוצים גרנדיוזיים, בעונה השנייה נראה שיוצרי הסדרה התחילו להאמין לכל מה שאומרים עליה, ובעיקר להסתחרר מהספין של עצמה על הביקור של דמיאן לואיס בבית הלבן. בעונה השנייה היא כבר מבקשת להעביר מסרים ולעורר דיון ציבורי ועניין תקשורתי באמצעות גימיקים מיותרים, כמו ההפצצה הישראלית של מתקני האטום האיראניים שמשמשת כרקע לאירועים. לפי "הומלנד", כל הביטחוניסטים לשעבר המתנגדים לפעולה ישראלית באיראן הם חבורה של נמושות, וההשלכות של אירוע גיאופוליטי שכזה מתמצות בכמה הפגנות מול שגרירות ארצות הברית בביירות. קריצה נוספת שולחת "הומלנד" לקהל הליברלי-אינטלקטואלי בארצות הברית, שרואה בה את התשובה הניצחת למסרים השמרניים-רפובליקנים של "24" וההשפעה שהיתה לה על דעת הקהל האמריקנית בכל מה שקשור לעינויים של עצירים ולאיכות המודיעין שמופק באמצעותם. הסכין שנעץ פיטר קווין, הממונה על צוות החקירה, בכף ידו של ברודי נועד להפוך את הדלי, להשתעשע בדימוי הזה ולאפשר ל"הומלנד" להתרחב לקהלים חדשים וקצת יותר צמאי דם ואקשן. למי שלא הבין את הרמז, הגיע הטבח של שבעת חברי הצוות בחנות של תופר חגורות הנפץ בגטיסברג. ואף מילה על הסימבוליות העדינה כמו פלישה אמריקאית למדינה ערבית קטנה.

#alt
גרסה עדכנית ל"מי מפחד מוירג'יניה וולף?". קרי וברודי (צילום: יח"צ yes)

בסבך כל הפיתולים העלילתיים הולכות לאיבוד הדמויות, שגם כך היושרה הפנימית שלהם היתה שברירית מלכתחילה. מעולם לא הוסבר עד הסוף איך ברודי הפך מחייל אמריקאי פטריוט לשליח ממנצ'וריה שטוף מוח שמוכן להרוג את סגן הנשיא, את עצמו ולהשאיר את ילדיו יתומים ונתונים לזעם הציבור. ולא, הסיפור עם עיסא בהחלט לא היה מספק. גם בבית של ברודי המצב לא יותר טוב, נראה שאף אחד עדיין לא החליט האם ג'סיקה היא אישה אופורטוניסיטית ומתוחכמת שמתאהבת במעמד החברתי שמביאה עמה המשרה הפוליטית של בעלה או אידיאליסטית שרוצה לזרוק אותו מהבית. גם מערכת היחסים של ברודי עם קרי, לכאורה הדובדן שעל הקצפת של "הומלנד", הפכה משרטוט עדין של אנשים נושאי סוד, שמנסים באופן נואש לבטוח במישהו למעין גרסה עדכנית ל"מי מפחד מווירג'יניה וולף" עם הדיאלוגים עמוסי הדמעות והוויסקי, רק בלי הזוג הצעיר והמזועזע. דמיאן לואיס עושה כמיטב יכולתו כדי לשמור על איזושהי יושרה של הדמות שלו ובעיקר נראה סובל מעצירות קשה כמו בתקופה ששיחק את סומס בעיבוד המחודש ל"ההגדה לבית פורסייט". קלייר דיינס, שחקנית מעולה בשגרה, נמצאת כבר על המסלול המהיר שבו ההתפרצויות של קרי הולכות ומאבדות מהכוח והעוצמה שהיתה להן בעונה הקודמת והופכות אותה לדמות היסטרית ותזזיתית, שכמו כל הסדרה שהיא נושאת על גבה, נהיה קשה יותר ויותר להאמין לה. 

"הומלנד" (עונה 2), ימי שבת ב-21:30, ערוץ yes Oh HD


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(12 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5