טלוויזיה

עדכנו אותנו




כשלואי סי.קיי בעלייה, הדמות שלו בירידה

יום שני 13 באוגוסט 2012 17:49 מאת: זיו יצחקי, עכבר העיר

ככל שמתקדמים פרקי העונה השלישית של הקומדיה המצליחה של לואי סי.קיי כבר אפשר לקבוע כי היא ניצבת על פרשת דרכים. איך מתמודד הקומיקאי שהיה לוזר נצחי ועסק בעיקר בהלקאה עצמית עם ההצלחה הכלכלית והמסחרית שנחתה עליו?



עדיין קרוב לקהל שלו? לואי סי. קיי

(צילום: AP)

פרסומת

אחרי שתי עונות רצופות אומללות, בדידות, דחייה, מוות וטראומה, הקומדיה המצליחה של לואי סי.קיי ניצבת, כפי שאוהבים לומר במצבים כאלה, על פרשת דרכים. עד כה היה לואי סטנדאפיסט מן המניין שחורש את ארצות הברית לאורכה ולרוחבה ומקבל את החדר הקטן והעלוב בקאזינו של לאס וגאס, המקום שאליו שמגיעים רק המפסידנים שקיבלו כרטיסים בחינם כדי שישכחו כמה כסף הפסידו ברולטה. עד עכשיו היה לואי אחד מהם, עוד לוזר נצחי שמושך שוב ושוב בידית של מכונת המזל, רק כדי לגלות שהרעש של המטבעות המצלצלים מגיע תמיד מהמכונה לידו ואף פעם לא מהמכונה שלו. בין שתי העונות האחרונות, הצליח לואי לקחת את כל החוויות האוניברסליות המדכאות האלה ולהפוך אותן לזהב קומי.

» לואי סי.קיי עובד כדי להצחיק
» לואי סי.קיי מכר ביומיים כרטיסים במיליונים

במהירות שיא הוא הפך לא רק לגיבור של חובבי הקומדיה באשר הם, אלא גם למודל חיקוי לאנשי עסקים. הוא הצליח לשבור פעמיים את התבנית של המודלים העסקיים הרווחים בארה"ב, לסלק מהדרך את העלוקות והמתווכים שגוזרים קופון מהעבודה שלו ולשמור על יושרה אמנותית ועל המילה האחרונה לאורך כל הדרך. או במילים אחרות, הבאז שלואי מייצרת שווה ערך לזה של משחקי הכס, אבל בעשירית מהעלות לערוץ המשדר. בעידן שבו הקהל הולך ומתפצל בין יותר ויותר ערוצים ומסכים, המודל העסקי של לואי שבו הוא מקבל חופש אמנותי מוחלט תמורת תקציב נמוך יותר, יהיה בוודאי מודל לחיקוי של הרבה מאוד יוצרים בעתיד. או במילים אחרות, לואי סי.קיי הפך לאיש מצליח גם מבחינה אמנותית וגם מבחינה פיננסית. בשביל לואי האיש, מדובר בחדשות מצוינות. לואי הדמות, לעומת זאת, נמצא בבעיה לא קלה.

בנה מודל לחיקוי. הצצה לעונה השלישית של "לואי":

עם הכנסה נאה, הערצה של מבקרים וצופים כאחד, תוכנית בפיתוח לרשת סי.בי.אס ועוד פרויקטים אחרים ברקע, ללואי סי.קיי יהיה הרבה יותר קשה לספר את אותם סיפורים של שנאה והלקאה עצמיים, כישלון, חרדה, פחד מדחייה ונטישה. הקהל אולי מוכן להזדהות, לצחוק ולבכות עם מי שנראה כאילו הוא שייך כמוהם ל-99%, אבל מיליונרים חדשים ומבואסים מתבקשים לקטר ב"גוסיפ גירל" וב"נקמה". כל מה שלואי צריך לעשות הוא לראות מה עשה הכסף לחושים הקומיים של ג'רי סיינפלד ושל לארי דיוויד בשביל להבין, שקשה מאוד להמשיך ולגרום לקהל לצחוק על הדברים הקטנים של החיים, כשהם מפסיקים להיות חלק מהחיים שלך. בעקבות ההצלחה הכלכלית, העונה השלישית של לואי לא הופכת לגרסה הניו יורקרית של הפמליה, אבל אפשר לגלות בה סימנים ראשונים של שינוי. 

כדרכו, לואי דן בשאלת הכסף באופן עקיף ובעיקר אמביוולנטי. הוא לא ממש מעלה את הנושא באופן מפורש, אבל בפעם הראשונה אפשר לראות את לואי מנסה ליהנות מהחיים. זה מתחיל ברכישה של אופנוע יקר מדי וחדש מדי, אבל כדרכו של לואי - העצב אין לו סוף, לאושר יש ויש - והצעצוע החדש מתרסק עם בעליו תוך כמה דקות. זאת דרכו של לואי לבדוק בזהירות את הטמפרטורה של מקווה המים הנקרא הדוניזם. עד עכשיו התענג לואי בעיקר על הסבל. הוא עטף את עצמו ביציאות לדייטים פסיכוטיים, מקרי מוות צפויים ובלתי צפויים כאחד, וחתירה מתמדת אחר מטרות אבודות.

כמו עם האופנוע, גם הניסיונות האחרים מסתיימים בהתרסקות מהדהדת. בליינד דייט שנראה מבטיח בתחילתו, מסתיים באונס (שלו), ואת הערב היחיד שבו לואי נהנה מכל הלב עם המציל החתיך במיאמי, הוא מצליח להרוס כשהוא מנסה באופן נואש לשחזר את הרגע. כרגיל, את השיא שומר לואי ליחסים שלו עם נשים. לא ברור האם הוא מונע על ידי אותה החלטה לחבק את החיים או סתם מרצון להשוות את התוצאות מול גרושתו, אבל לואי אוזר סוף סוף את האומץ להזמין את ליז מוכרת הספרים לדייט. והיא שווה את המאמץ. המילים של לואי סי.קיי והביצוע של פוזי פרקר הופכים את ליז לדמות הנשית המקסימה, המורכבת והמצחיקה ביותר שנראתה על המסך מאז אנני הול של דיאן קיטון וסאלי אולברייט של מג ריאן.

מנסה לחיות את החיים בפעם הראשונה. לואי וליז:



ליז המשוחררת, האימפולסיבית ונטולת הפחד היא ההיפוך המוחלט של לואי. באופן מרהיב מצליח לואי סי.קיי לבצע תרגיל הסחה לצופים על גג הבניין שאליו טיפסו השניים. כיוון שמדובר ב"לואי" אי אפשר לדעת אם בכלל מדובר בפנטזיה שמתרחשת בראשו, ועדיין התמונה של ליז יושבת בגובה 42 מטרים על קצה הגג ללא מעקה, מצנח או רשת בטחון היתה מפחידה ועוצרת נשימה יותר מכל סצנה בפרק של "המתים המהלכים". כהרגלו, לואי מצליח להפוך את הקערה על פיה, כשליז מסבירה שמי שבאמת מפחד זה הוא. ליז לא רוצה לקפוץ, היא כבר התחככה במוות, הפחד של לואי, ובהשאלה של כל אחד מאיתנו, נובע מאותו קמצוץ זערורי של רצון לקפוץ ולגמור עם הכל. ליז, בדרכה, שואלת את לואי אם הוא מוכן לעשות את אותה קפיצה לתוך הדבר המסובך, הקשה והמכאיב הזה שקוראים לו החיים או שהוא מתכוון להישאר לנצח בעמדת הפרשן שלא משתתף במשחק. לואי לא עונה לליז. את הדיאלוג הוא מנהל עם הצופים. ושני הפרקים לאחר מכן הוכיחו שב"לואי", כמו בחיים, כולנו ממלאים את הזמן בין תובנה להארה רק בשביל לשוב ולחזור על אותן טעויות שוב ושוב, ונידונו להסתובב במבוכי הצרכנות הבלתי נגמרים של איקאה כשלמעשה אף פעם לא רצינו להגיע לשם מלכתחילה, ובטח לא התכוונו למצוא את עצמנו מנחמים שם אישה זרה.





תגיות: ג'רי סיינפלד, לארי דיוויד, לואי, לואי סי.קיי

(9 מדרגים)

דירוג הגולשים:

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5