יריד המכירות של דנה רון ואורנה דץ

יום שלישי 31 ביולי 2012 12:23 מאת: טל מסר, עכבר העיר

יממה אחרי ההחלטה של מועצת הרשות השניה לבטל תכניות בוקר בשל מכירת אייטמים, קשה שלא לתהות מדוע נפקדו מההחלטה תכניות נוספות


יריד מכירות. אורנה דץ ודנה רון

(צילום מסך)

פרסומת

ישנה אגדה לפיה מקור השם "אופרת סבון" טמון בעובדה שהראשונה הייתה למעשה פרסומת ממושכת לסבון. אבל זה היה פעם, מאז התקדמנו. היום כבר אף אחד לא מוכר סבון בטלוויזיה. ניתוחים פלסטיים, תוספי מזון וסטארט-אפים מסמרי שיער על הורדת שיער דווקא כן. כמו אופרות הסבון של פעם, גם תכניות הלייף-סטייל של היום משודרות בשעות המתות של הפיפל מיטר כשהן מכוונות לקהל יעד של עקרות בית, נואשות יותר או פחות (תלוי מי מהן באמת מאמינה שהאיש על המרקע שמברבר על איזה תכשיר אנטי-אייג'נג לא שילם עבור זמן המסך שלו).

שעות הבוקר המאוחר הן טריטוריה פרוצה - המערב הפרוע של הטלוויזיה. זוהי ארץ בלי חוקים. תכניות הבוקר המאוחר קלות וזולות להפקה כמעט כמו מתכוני האוכל שהן מציגות: קחו דוגמישה עם נוכחות טלוויזיונית של חופפת במספרה, ערבבו עם כמות גדולה של רוכלים, אנשי מכירות ובעלי עניין, ותבלו בקמצוץ של חבר כנסת רעב מסך או אישיות סמי-אקטואלית אחרת כדי להסוות על העובדה שמדובר בעצם בהפסקת פרסומות בת שעתיים. פרסום סמוי או "תוכן שיווקי" (אם אתם מעדיפים את המילים שלכם בניחוח כביסה), היא תופעה שתפחה בשנים האחרונות למימדי ענק. לפי מחקר שהתפרסם לא מזמן על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה, נכון להיום, מספר ההפרות שנקבעו על ידי הרשות השנייה הוא הגבוה ביותר מאז הקמתה.

אבל היום, השמש לא זרחה על קרין מגריזו, רפי קרסו ורונית יודקביץ'. מועצת הרשות השנייה שלחה אותם להשלים שעות שינה כשביטלה אמש את תכניות הבוקר שלהם וקנסה את הזכייניות בהן שודרו בשל מכירת אייטמים. היה אפשר לצפות שתכניות הבוקר שכן הצליחו לחמוק מציפורני הרגולטור יזהרו היום שבעתיים מלשדר תכנים רוויי תוכן שיווקי, אבל גם אצל אורנה דץ בערוץ-10 וגם אצל דנה רון בערוץ-2 יריד המכירות, לפחות כך נראה, התקיים כרגיל.

נשמות רעות יאמרו שדנה רון קיבלה את נתח רצועת הבוקר שלה מ"קשת" כדי להשכיח את פרשת ה"בובלבולים בין השדיים", אבל את זה קשה להוכיח. כמעט כמו שקשה להוכיח פרסום סמוי. קחו למשל את יהודית בלאווט, מנהלת הדרכה בחברת קוסמטיקה. כשיהודית הציגה הבוקר מיני קרמים, בשמים ותמרוקים אל מול פניה המתמוגגות של רון, לצופה לא הייתה שום דרך לדעת אם זמן המסך שלה היה קנוי או לא. ממש כמו בערוץ הקניות, המצלמה התקרבה לקלוז-אפ על המוצר ויאללה, עוברים לאייטם הבא: "עכשיו נשמע קצת על מתנות ליום האהבה". בינתיים בערוץ המתחרה, אורנה דץ פערה עיני עגל והאזינה בקשב של תלמידה חרוצה לדבריו של רונן עפר. עפר הוא מומחה למיתוג אישי. לדבריו, כדי למתג את עצמך אפשר לפתוח בלוג, פרופיל בפייסבוק או להופיע בטלוויזיה. "עצם זה שאני יושב פה עכשיו זה חלק מהמיתוג האישי", אמר המומחה בלי שום רמז לאירוניה עצמית.

הבעיה עם פרסום סמוי היא שהוא מעצם טבעו - סמוי. על כן הוא יוצר פער בין מה שהצופה תופש כאייטם לגיטימי לבין מה שמתחולל מאחורי הקלעים של הפקת התכנית. כשאנחנו צופים בהפסקת פרסומות אנחנו לפחות מודעים לכך שמישהו מנסה למכור לנו משהו, אבל כשמומחה מזדמן לאולפן כדי להמליץ על תרופת פלא חדשה, אין לנו שום דרך לדעת אם מדובר בדעה אובייקטיבית או בפרסומת שנקנתה בכסף. תגידו בסדר, מדובר בסך הכול בתכניות בוקר, ממילא אף אחד לא לוקח אותן ברצינות. זה אולי נכון, אבל הפרסום הסמוי הוא מדרון חלקלק. היום הוא בתכניות הלייף-סטייל, מחר בתכניות הילדים ויום אחד, מי יודע, אולי אפילו בחדשות. מבט חטוף אל התכניות ששודרו הבוקר בערוצים המסחריים מלמד שהן לא ממהרות להפטר מההרגל המגונה. זה מובן. כל העניין עם תכניות הבוקר האלו הוא שהן מוכוונות לתוכן שיווקי. התופעה הזו מושרשת כל כך עמוק שקשה להיגמל ממנה ביום אחד - מסביבה הרי בנוי כל הפורמט. ההחלטה הפתאומית של הרשות השנייה לבטל לאלתר תכניות שמבוססות על פרסום סמוי מציבה את הזכייניות בפני ברירה אחת: אם דנה רון ואורנה דץ רוצות להמשיך לקום מוקדם בבוקר, התכניות שלהן יהיו חייבות להשתנות. אם זה לא יקרה בקרוב, מהר מאוד גם הן ימצאו את עצמן בעולם שכולו קארין מגריזו. 


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(9 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5